DE4212908A1 - Surgical simulation model, including methods for practicing training operations, performing success checks, or the like - Google Patents

Surgical simulation model, including methods for practicing training operations, performing success checks, or the like

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Publication number
DE4212908A1
DE4212908A1 DE19924212908 DE4212908A DE4212908A1 DE 4212908 A1 DE4212908 A1 DE 4212908A1 DE 19924212908 DE19924212908 DE 19924212908 DE 4212908 A DE4212908 A DE 4212908A DE 4212908 A1 DE4212908 A1 DE 4212908A1
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Germany
Prior art keywords
simulation model
model according
anus
simulation
abdominal wall
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DE19924212908
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German (de)
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Martin Neumann
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Individual
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Individual
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Priority to DE19924212908 priority Critical patent/DE4212908A1/en
Priority to AU39473/93A priority patent/AU3947393A/en
Priority to PCT/DE1993/000338 priority patent/WO1993021619A1/en
Publication of DE4212908A1 publication Critical patent/DE4212908A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

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    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • G09B23/30Anatomical models

Abstract

A surgical simulation model for operative training purposes, especially laparoscopic, thoracoscopic and endoscopic techniques, is to be constructed in such a way that training and operations may be performed in an artificial, anatomically correct body cavity on the open abdomen or with minimal invasive methods. This is achieved in that the shape and surface of the inside of at least a human or animal body cavity corresponding to the respective layers are reproduced at least in part or in zones in a faithfull anatomic and topographic manner. The outside of the model corresponds at least in part or in zones to the anatomical shape or structure; objects, artificial organs or organic implants may be inserted and/or implanted in the body cavity or cavities; parts of the digestive tract, blood circulatory system, bronchial system and leads for electric power, fluids, gas, light, or the like have external access; and the body cavity or cavities can be hermetically closed after the insertion or implantation of objects and organs.

Description

Die Erfindung betrifft ein chirurgisches Simulationsmodell, einschließlich Verfahren zur Einübung von Trainingsoperationen, Durchführung von Erfolgskontrollen oder dergleichen, gemäß den Oberbegriffen der Ansprüche 1 und 25.The invention relates to a surgical simulation model, including procedures for practicing training operations, Performance checks or the like, according to the Preambles of claims 1 and 25.

Im Zuge der "Minimal Invasiven Chirurgie" erlebt derzeit die Allgemeinchirurgie einen unvergleichlichen "Boom", da nun mit der endoskopischen Operationstechnik in Körperhöhlen (Bauch­ höhle, Brusthöhle und kleines Becken) direkt die häufigsten Operationen (Gallenblasenentfernung, Blinddarmentfernung, Lei­ stenbruchoperation und Operationen am Dickdarm) der Allgemein­ chirurgie betroffen sind.In the course of "Minimally Invasive Surgery" she is currently experiencing General surgery an incomparable "boom", now with the endoscopic surgical technique in body cavities (abdomen cave, chest cavity and small pelvis) directly the most common Operations (gallbladder removal, appendectomy, lei fracture surgery and operations on the colon) of the general surgery are affected.

Es sind vor allem die postoperativen Vorteile (weniger Schmer­ zen, deutlich kürzere Liege- und Genesungszeiten, geringere Ar­ beitsunfähigkeitsdauer, kleinere Narben, weniger Verwachsungs­ bäuche, weniger Infektionen, weniger Thrombosen, früher einset­ zende Darmtätigkeit) und der potentielle Übergang zu ambulan­ ter Behandlung, die aller Voraussicht nach den Anteil dieser minimal invasiven Operationstechnik an den allgemeinchirurgi­ schen, konventionellen Eingriffen weiter erhöhen werden. Auch müssen für die zukünftig zahlreichen minimal invasiven Opera­ tionen rechtzeitig genügend Operateure in diesen trainingsin­ tensiven Techniken ausgebildet werden und zur Verfügung stehen.It is primarily the postoperative benefits (less pain zen, significantly shorter lying and recovery times, lower Ar Disability duration, smaller scars, less adhesions bellies, fewer infections, less thrombosis, used earlier intestinal activity) and the potential transition to outpatient ter treatment, most likely the proportion of this minimally invasive surgical technique on general surgeons conventional interventions will continue to increase. Also for the numerous minimally invasive Opera enough surgeons in time in these training sessions intensive techniques are trained and available.

Besonders geeignet für die laparoskopische Operationstechnik erscheint beispielsweise bei einem Tumor des Dickdarms die tiefe Rektumresektion (Entfernung eines Dickdarmabschnittes mit kontinenzerhaltender Naht = Anastomose der beiden freien Dickdarmenden in der Tiefe des kleinen Beckens) und die Rektumamputation (Entfernung des Enddarms mit künstlichem Darmausgang). Auch bei der konventionellen Operation am offenen Bauch ist das kleine Becken extrem unzugänglich, so daß mit langen Instrumenten operiert werden muß. Außerdem sind beim Operieren in der Tiefe des kleinen Beckens der Blickwinkel und die Ausleuchtung stark eingeschränkt.Particularly suitable for laparoscopic surgical techniques appears for example in the case of a tumor of the colon deep rectal resection (removal of a section of the large intestine with continence-preserving suture = anastomosis of the two free Large intestine in the depth of the small pelvis) and the Rectum amputation (removal of the rectum with artificial  Intestinal exit). Even with conventional surgery on open stomach, the small pelvis is extremely inaccessible, so that must be operated with long instruments. In addition, at Operate in the depth of the small pelvis and the viewing angle the illumination is severely restricted.

Bei dieser konventionellen Operationstechnik ist die Präparation des Rektums im kleinen Becken schwierig, das vor allem beim Mann sehr eng ist und sich trichterförmig nach unten verengt, wobei im kleinen Becken wichtige Strukturen, wie Blase, Harn­ leiter, Gefäße, Nerven, Prostata, Samenbläschen, Samenleiter beim Mann - Gebärmutter und Eierstöcke bei der Frau - dicht nebeneinander liegen.With this conventional surgical technique is the preparation of the rectum in the small pelvis difficult, especially when Man is very narrow and narrows down like a funnel, important structures such as bladder, urine in the small pelvis ladder, vessels, nerves, prostate, seminal vesicles, vas deferens in men - uterus and ovaries in women - dense lie side by side.

Bei Übungsprogrammen an dem vorgeschlagenen Simulationsmodell sollen laparoskopisch die einzelnen Schritte der konventionel­ len Operationstechnik trainiert werden und die Technik für den laparoskopischen Einsatz optimiert werden können. Die Wei­ terentwicklung der Operationstechnik und der zugehörigen In­ strumente stehen drei im Vordergrund.With exercise programs on the proposed simulation model the laparoscopic steps of the conventional surgical technique and the technique for the laparoscopic use can be optimized. The Wei Development of the surgical technique and the associated In instruments are in the foreground.

Selbstverständlich kann das Simulationsmodell auch für das Training der konventionellen Rektumresektion am offenen Bauch vorgesehen werden. Genauso können aber auch andere Operationen oder spezielle Operationstechniken, sowie die Transplantati­ onschirurgie trainiert werden. Resultat sind ein höherer Quali­ tätsstandard und eine größere Sicherheit bei der entsprechenden Operation am Menschen oder am Tier. Außerdem bietet das Simula­ tionsmodell die Voraussetzung für ein klinisches Trainings-, Forschungs-, Entwicklungs- und Testzentrum bezüglich chirurgi­ scher Operationstechniken, vor allem der trainingsintensiven laparoskopischen, thorakoskopischen und endoskopischen Operati­ onstechniken. Die Steuerung, Ausbildungsaufgabe und Qualitäts­ sicherung des laparoskopischen "Booms" kann damit näher in den klinischen Verantwortungsbereich gerückt werden.Of course, the simulation model can also be used for Training the conventional rectal resection on the open stomach be provided. But other operations can do the same or special surgical techniques, as well as the transplant be trained in surgery. The result is higher quality standard and greater security with the corresponding Operation on humans or animals. The Simula also offers the prerequisite for a clinical training, Research, development and test center related to surgery surgical techniques, especially training-intensive ones laparoscopic, thoracoscopic and endoscopic operati on techniques. The control, training task and quality securing the laparoscopic "boom" can thus be closer to the clinical area of responsibility.

Die Notwendigkeit für Simulationsmodelle hat sich bereits bei der Ausbildung und bei Trainingskursen für laparoskopische Gallenblasenentfernung gezeigt. The need for simulation models has already increased education and training courses for laparoscopic Gallbladder removal shown.  

Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, ein Simulationsmo­ dell für operative Ausbildungszwecke, insbesondere der laparo­ skopischen, thorakoskopischen und endoskopischen (entspricht der minimal invasiven Chirurgie) Operationstechnik vorzuschla­ gen, mittels dessen in einer künstlichen, anatomiegerechten Körperhöhle am offenen Bauch oder auch minimal invasiv trai­ niert und operiert werden kann. Gegenstand der Erfindung ist auch ein Verfahren zur Einübung von Trainingsoperationen an einem erfindungsgemäßen Simulationsmodell.The object of the present invention is a simulation engine dell for operational training purposes, especially the laparo scopic, thoracoscopic and endoscopic (corresponds minimally invasive surgery) surgical technique gene, by means of which in an artificial, anatomically correct Body cavity on the open stomach or minimally invasive trai can be operated on and operated on. The subject of the invention is also a procedure for practicing training operations a simulation model according to the invention.

Diese Aufgaben werden durch die kennzeichnenden Merkmale der Ansprüche 1 und 25 gelöst.These tasks are characterized by the distinctive features of the Claims 1 and 25 solved.

Im Vordergrund stehen die resektiven und rekonstruktiven Opera­ tionen an intestinalen Hohlorganen. Mit der anatomiegetreuen Nachbildung des Überganges von der Bauchhöhle in das kleine Becken, des kleinen Beckens selbst und der Analregion, sind re­ alistische Trainingsoperationen am Kolon, Sigmoid und Rektum (Teile des Dickdarms), und speziell die Anastomosierungstech­ nik in diesem Bereich möglich.In the foreground are the resective and reconstructive operas cations on hollow intestinal organs. With the anatomical Replica of the transition from the abdominal cavity to the small one Pelvis, the small pelvis itself and the anal region, are right alistic training operations on the colon, sigmoid and rectum (Parts of the large intestine), and especially the anastomosing tech nik possible in this area.

Vorteilhaft ermöglicht die vorliegende Erfindung die schritt­ weise Anpassung an die für das Training gewünschten Realitäts­ ansprüche.The present invention advantageously enables the step wise adaptation to the reality desired for the training Expectations.

So kann im einfachsten Falle in der leeren Körperhöhle des Si­ mulationsmodells, die nach oben mit einer austauschbaren Kör­ perhöhlendecke wiederholt dicht verschlossen werden kann, schon ohne großen Aufwand an Gegenständen, die vorher in die Körper­ höhle gelegt worden sind, nach minimal invasiven Techniken ge­ übt werden.So in the simplest case in the empty body cavity of the Si mulationsmodelle, the top with an interchangeable body cave cover can be repeatedly sealed tight, yes with little effort on objects previously in the body have been placed using minimally invasive techniques be practiced.

Ergänzend können Organe oder Organteile in die Körperhöhle ge­ legt werden und es kann an diesen minimal invasiv trainiert werden.In addition, organs or parts of organs can enter the body cavity be placed and it can be minimally invasively trained on them will.

Einen nächsten Schritt stellt die topographische Implantation von tierischen und/oder künstlichen Organen oder Organteilen dar. Der Schritt zur Realität wird durch ein tierisches "Voll- Transplantat" (Herz-, Lungen-, Bauchhöhlenorgane) oder durch ein Transplantat von einzelnen tierischen Organen oder Organ­ teilen erreicht, die in eine oder mehrere Körperhöhlen (Bauch­ höhle, Brusthöhle, kleines Becken) des künstlichen Modells für die Trainingsoperationen implantiert werden. Nach Verfahren aus der Transplantationschirurgie werden diese nach der Organent­ nahme und der Implantation in dem Simulationsmodell über eine "Herz-Lungen-Maschine" oder nur "Herz-Maschine" mit dem tie­ rischen "Spender-Blut" versorgt. Bei dem so vorbereiteten Mo­ dell sind zum Erlernen der minimal invasiven Operationstechnik auch verursachte Blutungen und Komplikationen realistisch simu­ lierbar.The next step is topographic implantation of animal and / or artificial organs or parts of organs The step to reality is made by an animal "full Transplant "(heart, lung, abdominal cavity organs) or through a graft from individual animal organs or organ divide reached into one or more body cavities (abdomen  cave, chest cavity, small pelvis) of the artificial model for the training operations are implanted. According to procedure of transplant surgery these are according to the organ and the implantation in the simulation model via a "Heart-lung machine" or just "heart machine" with the tie donated blood. With the prepared Mo. dell are for learning the minimally invasive surgical technique also caused bleeding and complications realistically simu can be used.

Bei diesen Schritten kann man auch Erfahrungen für die Trans­ plantationschirurgie sammeln, sowie die konventionellen Opera­ tionstechniken am "offenen Bauch" trainieren und verbessern. So lassen sich wichtige medizinische Fortschritte auf dem Ge­ biet der Transplantationschirurgie, Intensivmedizin, interdis­ ziplinären Chirurgie, laparoskopischen Chirurgie und Arzneimit­ telanwendung überprüfen und erforschen.With these steps you can also gain experience for the Trans collect plantation surgery, as well as conventional opera Exercise and improve your “open stomach” techniques. This is how important medical advances can be made on the Ge offers transplant surgery, intensive care medicine, interdis ziplinic surgery, laparoscopic surgery and drug Check and research the tel application.

Ein weiterer Vorteil besteht darin, daß nicht nur operative Standardsituationen, sondern auch gezielt verursachte kritische Situationen trainiert werden können.Another advantage is that it's not just operational Standard situations, but also deliberately caused critical ones Situations can be trained.

Auch können, ohne das Leben eines Menschen zu gefährden, Expe­ rimente und neue Operationsmethoden erforscht, einschließlich postoperative Folgen untersucht und Funktionstests durchgeführt werden. Für die zahlreichen neuen, zum Teil noch wenig erprob­ ten Instrumente können nach unterschiedlichen Testkriterien deren Einsatzfähigkeit und Zuverlässigkeit geprüft und mit anderen Instrumenten verglichen werden. Das Training mit dem erfindungsgemäßen Simulationsmodell ist an keine besonderen Örtlichkeiten gebunden.Also, without endangering someone's life, Expe riments and new surgical methods explored, including Postoperative consequences examined and functional tests carried out will. For the numerous new ones, some of which are still little tested Instruments can be tested according to different test criteria their usability and reliability checked and with compared to other instruments. Training with the simulation model according to the invention is not a special one Locations tied.

Weitere vorteilhafte Ausgestaltungen der Erfindung sind in den Unteransprüchen unter Schutz gestellt.Further advantageous embodiments of the invention are in the Subclaims placed under protection.

Im folgenden werden Ausführungsbeispiele des erfindungsgemäßen chirurgischen Simulationsmodells mit denkbaren Varianten anhand von Zeichnungen im einzelnen näher beschrieben. The following are exemplary embodiments of the invention surgical simulation model with conceivable variants described in detail by drawings.  

Es zeigen:Show it:

Fig. 1 eine halbschematische Ansicht des Simulationsmodells mit Einblick in Brusthöhle, Bauchhöhle und kleines Becken; Bauchdecke und Thoraxdeckel sind hierbei entfernt, Figure 1 is a semi-schematic view of the simulation model with an insight into the chest cavity, abdominal cavity and small pelvis. The abdominal wall and thoracic lid are removed

Fig. 2 einen Querschnitt durch die Bauchhöhle in Nabelhöhe mit entspannter Bauchdecke, Fig. 2 shows a cross section through the abdomen in the navel with relaxed abdominal wall,

Fig. 2a einen Querschnitt durch die Bauchhöhle in Nabelhöhe mit aufgeblähter Bauchdecke, Fig. 2a shows a cross section through the abdomen in the navel with bloated abdomen,

Fig. 2b eine Ausschnittsvergrößerung mit dem Bauchdeckenrahmen und dem Dichtungsbereich zu der unteren Schale des Modells, FIG. 2b shows an enlarged detail with the abdominal wall frame and the sealing portion to the lower tray of the model,

Fig. 3 einen Querschnitt durch die Zwerchfellplatte, die den Bauchraum vom Brustraum abtrennt, Fig. 3 shows a cross section through the diaphragm plate, which separates the abdominal cavity from the chest cavity,

Fig. 3a einen Querschnitt durch den oberen Dichtungsbereich der Zwerchfellplatte, Fig. 3a shows a cross section through the upper seal portion of the diaphragm plate,

Fig. 4 einen halbschematischen Längsschnitt durch ein weibli­ ches Modellbecken, Fig. 4 is a semi-schematic longitudinal section through a femal ches model pool,

Fig. 5 einen halbschematischen Längsschnitt durch ein männli­ ches Modellbecken, Fig. 5 is a semi-schematic longitudinal section through a male pendant ches model pool,

Fig. 6 einen schematischen Einblick von oben in ein weibliches Modellbecken, Fig. 6 shows a schematic overview of the top of a female model pool,

Fig. 7 den Analkanal mit einer einschraubbaren Kupplung für den Darmanschluß, Fig. 7 the anal canal with a screw-in coupling for the connection intestines,

Fig. 8 die Analregion mit Nadelring und Andruckring für die Fixierung des Darmausganges, Fig. 8, the anal area with a needle ring and pressure ring for fixing the anus,

Fig. 9 schematische Zeichnungen von resektiven und rekonstruk­ tiven Trainingsoperationen am Kolorektum. Fig. 9 schematic drawings of resective and reconstructive training operations on the colorectum.

In der Fig. 1 ist das anatomiegerechte Modell eines menschli­ chen Körpers dargestellt. Ansatzweise sind Hals 1, Arme 2 und die Beine 3 ausgebildet. Anatomische Strukturen, wie die Schlüsselbeine 4 sind angedeutet. Ein anatomiegerechter Thorax­ deckel, der - getrennt oder zusammen - mit der Bauchdecke abge­ nommen werden kann, ist entfernt. Man blickt direkt in die Brusthöhle A, in die Bauchhöhle B und zum Teil in das kleine Becken C. An der Innenwandung der Brusthöhle A zeichnen sich die Rippen 8 und die Erhebung der Wirbelsäule 5a ab. Die Zwerchfellplatte 9 kann als Abtrennung zwischen Brustraum A und Bauchhöhle B von ventral in eine entsprechende Nut 20 dicht eingeschoben werden und ergänzt mit der ventralen Fläche die umlaufende Aufsetz- und Dichtfläche 10 für den dicht aufsetzba­ ren Thoraxdeckel 22 und die ebenfalls dicht aufsetzbare Bauch­ decke 14. Alternativ kann zu diesem Zweck auch ein Bügel einge­ schoben werden, ohne daß die beiden Höhlen A und B getrennt werden. Die Erhebung der Wirbelsäule 5b im Bauchraum B ist auch als Fortsetzung 5c im kleinen Becken ausgebildet. Gestrichelt dargestellt ist das Hohlsystem der Nieren 6 und der Harnleiter 7, die weitgehend retroperitoneal unter einer Schicht liegen. Anschlüsse 11 für beispielsweise Arterien, Venen und das Bron­ chialsystem sind im Halsbereich angedeutet.In Fig. 1 the anatomical model of a human body is shown. In part, neck 1 , arms 2 and legs 3 are formed. Anatomical structures, such as the clavicles 4, are indicated. An anatomically correct thoracic cover, which can be removed separately or together with the abdominal wall, has been removed. One looks directly into the chest cavity A, into the abdominal cavity B and partly into the small pelvis C. On the inner wall of the chest cavity A, the ribs 8 and the elevation of the spine 5 a are visible. The diaphragm plate 9 can be inserted as a partition between the chest area A and abdominal cavity B from the ventrally into a corresponding groove 20 and supplements with the ventral surface the circumferential placement and sealing surface 10 for the thorax cover 22 and the abdominal cover 14 which can also be placed tightly . Alternatively, a bracket can also be inserted for this purpose without the two caves A and B being separated. The elevation of the spine 5 b in the abdominal cavity B is also designed as a continuation 5 c in the small pelvis. The hollow system of the kidneys 6 and the ureters 7 , which lie largely retroperitoneally under one layer, is shown in dashed lines. Connections 11 for example arteries, veins and the bronchial system are indicated in the neck area.

In Fig. 2 ist ein Querschnitt durch die leere Bauchhöhle B etwa in Höhe des Bauchnabels gezeigt. Auf die untere Schale 12 des Rumpfes mit der Erhebung der Wirbelsäule 5b setzt sich ein austauschbarer, anatomisch angepaßter Rahmen 13, in den die Schichten der Bauchdecke 14 eingefaßt sind. Die Bauchdecke 14 mit dem Rahmen 13 kann gegen eine unversehrte Abdeckung ausge­ tauscht werden, wenn sie durch Trokareinstichstellen oder Schnitte unbrauchbar geworden ist. Nach einer Gasinsufflation in die Bauchhöhle B dehnt sich die Bauchdecke 14, je nach Druck, bis zu einem gewünschten Grad aus (Fig. 2a). Möglich wird dies durch die umlaufende Aufsetz- und Dichtfläche 10 auf der Oberkante der unteren Schale 12 des Rumpfes, evt. mit der Fortsetzung auf der Oberkante der Zwerchfellplatte - oder des alternativen Bügels - falls Thoraxdeckel und Bauchdecke aus zwei Teilen bestehen. An der Unterseite des Rahmens 13, wie auch an der Unterseite des Thoraxdeckels 22 steht umlaufend ein keilförmiger Steg 15 hervor, der in eine entsprechende, sich nach unten verjüngende Nut 16 in der Wandoberkante 10 bzw. Zwerchfellplatten oder Bügeloberkante gedrückt werden kann. Die Seiten der Nut 16 sind beidseits mit einem elastischen, dichtenden Material 17 ausgekleidet. Griffe 18 am Rahmen 13 bieten Ansatzstellen zum Abheben oder Abhebeln der Bauchdecke 14. Nach gleichem Prinzip läßt sich der Thoraxdeckel 22 von der Brusthöhle A entfernen und wieder dicht aufsetzen. Im Gegensatz zur Bauchdecke ist der Thoraxdeckel 22 nicht aus vergleichbaren elastischen Schichten aufgebaut und somit auch nicht in dem Maße ausdehnbar, wenn in die geschlossene Brusthöhle A Gas gepumpt wird. Es erscheint deshalb ausreichend den Thoraxdeckel starr auszubilden. Günstig für die Orientierung ist es Struktu­ ren, wie die Fortsetzung der Schlüsselbeine 4, die Fortsetzung der Rippen 8, das Brustbein oder die Brustwarzen anzudeuten. Es liegt aber auch im Rahmen der Erfindung als Thoraxdeckel den Aufbau des Brustkorbes in der entsprechenden Dichte und Anord­ nung der einzelnen Strukturen nachzubilden.In Fig. 2 is a cross section through the empty abdominal cavity B approximately at the level of the navel. On the lower shell 12 of the trunk with the elevation of the spine 5 b there is an exchangeable, anatomically adapted frame 13 in which the layers of the abdominal wall 14 are edged. The abdominal wall 14 with the frame 13 can be exchanged for an undamaged cover if it has become unusable due to trocar punctures or cuts. After gas insufflation into the abdominal cavity B, the abdominal wall 14 expands to a desired degree, depending on the pressure ( FIG. 2a). This is made possible by the all-round placement and sealing surface 10 on the upper edge of the lower shell 12 of the fuselage, possibly with a continuation on the upper edge of the diaphragm plate - or the alternative bracket - if the thoracic lid and abdominal wall consist of two parts. On the underside of the frame 13 , as well as on the underside of the thoracic cover 22 , a wedge-shaped web 15 protrudes all around, which can be pressed into a corresponding, tapering groove 16 in the upper wall edge 10 or diaphragm plates or upper edge of the bow. The sides of the groove 16 are lined on both sides with an elastic, sealing material 17 . Handles 18 on the frame 13 provide attachment points for lifting or prying off the abdominal wall 14 . Using the same principle, the thoracic cover 22 can be removed from the thoracic cavity A and placed back on tightly. In contrast to the abdominal wall, the thoracic lid 22 is not constructed from comparable elastic layers and is therefore not expandable to the extent that gas is pumped into the closed chest cavity A. It therefore appears sufficient to rigidly design the thoracic lid. Structures such as the continuation of the clavicles 4 , the continuation of the ribs 8 , the sternum or the nipples are favorable for orientation. However, it is also within the scope of the invention to simulate the structure of the rib cage in the appropriate density and arrangement of the individual structures as a thorax cover.

Fig. 3 zeigt die Draufsicht auf einen Teil der Zwerchfell­ platte 9, die durch die Dichtung 19 dicht in der Nut 20 an der Innenfläche der Körperwandung angebracht ist. Gezeigt ist noch ein Teil der Wandoberkante 10 mit der Nut 16 für den Thorax­ deckel 22 bzw. die Bauchdecke 14. Durchtrittsöffnungen 21 für beispielsweise Arterien, Venen und Speiseröhre sind vorzugs­ weise im Mittelbereich der Zwerchfellplatte 9 angebracht. Fig. 3a zeigt einen Querschnitt durch den oberen Teil der Zwerch­ fellplatte 9. Thoraxdeckel 22 und der Rahmen 13 der Bauchdecke 14 stecken mit dem jeweiligen keilförmigen Steg 15 in je einer Nut 16 auf der Oberkante der Zwerchfellplatte 9. Fig. 3 shows the top view of a part of the diaphragm plate 9 , which is tightly attached by the seal 19 in the groove 20 on the inner surface of the body wall. A part of the upper wall edge 10 with the groove 16 for the thorax cover 22 or the abdominal wall 14 is also shown . Passage openings 21 for, for example, arteries, veins and esophagus are preferably arranged in the central region of the diaphragm plate 9 . Fig. 3a shows a cross section through the upper part of the Zwerch furplatte 9th The thorax cover 22 and the frame 13 of the abdominal wall 14 are inserted with the respective wedge-shaped web 15 in a respective groove 16 on the upper edge of the diaphragm plate 9 .

Die Fig. 4 und 5 zeigen in einem Sagittalschnitt die anato­ mischen Verhältnisse im kleinen Becken C bei einem weiblichen Modell (Fig. 4) und einem männlichen Modell (Fig. 5). Die Er­ hebung der Wirbelsäule 5c knickt im Bereich des Promontoriums 5d nach dorsal und läuft bogenförmig als Steißbein 5e aus. Bis zum Analkanal 23 bzw. Anus 24 verengt sich das kleine Becken trichterförmig nach unten und wird nach vorne beim Mann (Fig. 5) von Prostata 25, Samenbläschen 26, Samenleiter 27 und der Blase 28, an die sich die vordere Bauchwand 29 anschließt, be­ grenzt. Die vordere Begrenzung im weiblichen Modell (Fig. 4 wird von Vagina 30, Uterus 31 mit Adnexen 40, der Blase 28 und der vorderen Bauchwand 29 gebildet. Die Bauchhöhle B mit Fort­ setzung in das kleine Becken C und die Organe im kleinen Becken sind von einer dem Bauchfell vergleichbaren, durchscheinenden Schicht 32 zumindest teilweise überzogen. Im bevorzugten Aus­ führungsbeispiel ist auch die präsakrale Höhle D von einzelnen Schichten (vergleichbar der Waldeyer′schen Faszie 33 und der Denonvillier′schen Faszie 34) überzogen. In der entsprechenden Schicht sind die Nachbildungen der beiden Urether (in Fig. 5 linker Urether 35 mit Unterkreuzung des Samenleiters 27, rech­ ter Uretheransatz 36) und deren Über- bzw. Unterkreuzungsstel­ len mit den Samenleitern und den Vasa iliaca communis bzw. Vasa iliaca externa und der größeren Gefäße als abgeschlossene, auf­ füllbare Hohlsysteme Bestandteil des Modells. Zur Orientierung ist es zweckmäßig, wenn das Schambein 37 und die Beckenkämme angedeutet sind. FIGS. 4 and 5 show, in a sagittal section anato the mixing ratios in the pelvis C in a female model (Fig. 4) and a male model (FIG. 5). The elevation of the spine 5 c bends dorsally in the area of the promontory 5 d and runs out in an arc as a coccyx 5 e. Up to the anal canal 23 or anus 24 , the small pelvis narrows downwards in a funnel shape and becomes forward in the man ( FIG. 5) of the prostate 25 , seminal vesicles 26 , vas deferens 27 and the bladder 28 , which is followed by the anterior abdominal wall 29 . limited. The front boundary in the female model ( Fig. 4 is formed by vagina 30 , uterus 31 with adnexa 40 , the bladder 28 and the anterior abdominal wall 29. The abdominal cavity B with continuation in the small pelvis C and the organs in the small pelvis are of at least partially covered with a translucent layer 32 comparable to the peritoneum. In the preferred exemplary embodiment, the presacral cavity D is also covered with individual layers (comparable to the Waldeyer fascia 33 and the Denonvillier fascia 34 ). The simulations are in the corresponding layer of the two urethers (in FIG. 5, left urether 35 with crossover of the vas deferens 27 , right ter urether approach 36 ) and their crossover and undercrossing points with the vas deferens and the vasa iliaca communis or vasa iliaca externa and the larger vessels as closed, to fillable hollow systems part of the model For orientation it is useful if the pubic bone 37 and the B corner combs are indicated.

Fig. 6 zeigt einen Blick von oben in das kleine Becken C eines weiblichen Modells und verdeutlicht, wie es sich nach unten zum Analkanal 23 trichterförmig verengt. Zur Veranschaulichung ist ein Teil eines implantierten tierischen Enddarmes 38 gezeigt, der von einem Haken 39 weggehalten wird, so daß der Uterus 31 und die Adnexen 40 (Bestandteil des Modells) sichtbar sind. Kann das Transplantat nicht mit Analkanal und Anus implantiert werden, wobei sich das Darmlumen des Transplantates durch das Modell nach außen fortsetzen muß, ohne daß dabei die Bauchhöhle in diesem Bereich undicht wird, muß alternativ der Analkanal und Anus Bestandteil des Modells werden. FIG. 6 shows a view from above into the small pelvis C of a female model and illustrates how it narrows in a funnel shape towards the anal canal 23 . By way of illustration, part of an implanted animal rectum 38 is shown which is held away by a hook 39 so that the uterus 31 and the adnexa 40 (part of the model) are visible. If the graft cannot be implanted with the anal canal and anus, whereby the intestinal lumen of the graft has to continue outwards through the model without the abdominal cavity becoming leaky in this area, the anal canal and anus must alternatively become part of the model.

Fig. 7 zeigt den künstlichen Anus 24 und den rohrförmigen Analkanal 23, der an seinem inneren Ende mit einem Innengewinde 25 ausgestattet ist. Der tierische Enddarm 38 wird auf ein kurzes Rohrstück 41 aufgezogen und mit einer in die Darmwand gestochenen Tabaksbeutelnaht 43 festgezogen. Ein wulstförmiger Rand 42 am Ende des Rohrstückes 41 verhindert zusätzlich das Abgleiten des Darmes 38 von dem Rohrstück 41. Mit dem auf diese Weise fixierten Darm 38 wird das mit einem Gewinde ausgestat­ tete Rohrstück 41 in den künstlichen Analkanal 23 einge­ schraubt. Ein Flansch 45 drückt beim Einschrauben einen Dich­ tungsring 46 gegen das Analkanalrohr 23 und dichtet die Verbin­ dung ab. Wird das tierische Darmimplantat mit Analkanal und Hautrosette implantiert, wird es - siehe Fig. 8 - durch den künstlichen Analkanal 23 nach außen gezogen. Die Hautrosette 47 wird flächig aufgebreitet und auf die Nadeln 48, die sich ring­ förmig um den Anus 24 nach außen erstrecken, gesteckt. Zur Fi­ xierung wird abschließend eine entsprechende Lochplatte 49 auf die Nadeln 48 gedrückt und somit die Hautrosette 47 abdichtend gegen eine Dichtung 50 an der Nadelbasis gedrückt. Fig. 7 shows the artificial anus 24 and the tubular anal canal 23 , which is equipped with an internal thread 25 at its inner end. The animal rectum 38 is pulled onto a short piece of pipe 41 and tightened with a tobacco pouch suture 43 pierced into the intestinal wall. A bead-shaped edge 42 at the end of the pipe section 41 additionally prevents the casing 38 from sliding off the pipe section 41 . With the thus fixed intestine 38 that is threaded equipped kitchens ended pipe section 41 in the artificial anal canal 23 is screwed. A flange 45 presses when you screw a device ring 46 against the anal canal tube 23 and seals the connec tion. If the animal intestinal implant is implanted with an anal canal and a skin rosette, it is drawn outward through the artificial anal canal 23 - see FIG. 8. The skin rosette 47 is spread out flat and placed on the needles 48 , which extend in a ring shape around the anus 24 to the outside. To fi xation, a corresponding perforated plate 49 is finally pressed onto the needles 48 and thus the rosette 47 is pressed sealingly against a seal 50 on the needle base.

Fig. 9 zeigt schematisch mehrere Beispiele von resektiven und rekonstruktiven Operationen am Darm. In den paarweise angeord­ neten Abbildungen ist immer links der Ausgangsbefund mit dem zu resezierenden Darmabschnitt (schraffiert), der den Tumor ent­ hält und rechts der Zustand nach der Operation mit Anastomose oder künstlichem Ausgang dargestellt. Die vier untersten Abbil­ dungen zeigen Umgehungsoperationen der Darmpassage. Fig. 9 schematically shows several examples of resective and reconstructive surgery on the intestines. In the figures arranged in pairs, the initial findings with the section of the intestine to be resected (hatched) that contains the tumor are always shown on the left and the condition after the operation with anastomosis or artificial outcome is shown on the right. The four bottom images show bypass surgery of the intestinal passage.

Ist der Einsatz von tierischen Organen oder Organteilen ge­ wünscht, ist es zweckmäßig in der Körperhöhle oder im bevorzug­ ten Beispiel in der Körperwandung "Kühlschlangen" zu integrie­ ren, die an eine Kühlmaschine angeschlossen werden können, so daß in der Körperhöhle eine gewünschte Kühl- oder Gefriertempe­ ratur erreicht werden kann. Durch ein Herabsetzen der "Betriebstemperatur" während der Trainingsoperationen an biolo­ gisch aktiven tierischen Transplantaten, werden die Stoffwech­ selvorgänge verlangsamt. Damit sinkt der Bedarf an "Nährstof­ fen" und Sauerstoff. Wird nur an bereits abgestorbenen Organen geübt, dient die Kühlung als Konservierung während der Einbrin­ gung in das Simulationsmodell bzw. Lagerung in demselben.Is the use of animal organs or organ parts ge wishes, it is useful in the body cavity or in the preferred example in the body wall to integrate "cooling coils" ren that can be connected to a refrigerator, so that a desired cooling or freezing pe in the body cavity maturity can be achieved. By lowering the "Operating temperature" during training operations on biolo gisch active animal transplants, the metabolism slowing down. This reduces the need for "nutrient fen "and oxygen. Only on organs that have already died practiced, the cooling serves as a preservation during the introduction in the simulation model or storage in the same.

Der natürliche Ausgang des in das Simulationsmodell implantier­ ten Darms wird auch in einem Testverfahren mit einem Anastomo­ senprüfgerät benötigt. Dieses besteht aus einer Luftpumpe, ei­ nem Manometer und einem der äußeren Form der Analregion ange­ paßten Adaptionsstück mit Ventil. Günstig ist es, wenn dieses Adaptionsstück mit dem Ventil von dem Pumpsystem und/oder Zu­ leitungssystem trennbar ist, und dieses isoliert mit dem Ventil und evtl. dem Manometer auf den Anus gedrückt werden kann oder über eine Haltevorrichtung an der Analregion auf den Anus dicht gehalten werden kann für den Zeitraum der Messung oder Meß­ reihe. Um mit dem Anastomosenprüfgerät retrograd im Darmlumen einen Druck aufbauen zu können, muß proximal der Anastomose in geeigneter Höhe der Darm temporär, d. h. für den Zeitraum der Meßdauer, abgeklemmt werden.The natural outcome of the implant in the simulation model ten guts is also tested in an Anastomo sen tester needed. This consists of an air pump, egg a manometer and one of the outer shape of the anal region fit adapter with valve. It is favorable if this Adaptation piece with the valve from the pump system and / or to Line system is separable, and this isolates with the valve and possibly the manometer can be pressed onto the anus or tight to the anus via a holding device at the anal region can be held for the period of measurement or measurement line. To retrograde in the intestinal lumen with the anastomosis tester To be able to build up pressure must be proximal to the anastomosis  appropriate height of the intestine temporarily, d. H. for the period of Measuring time.

Claims (30)

1. Chirurgisches Simulationsmodell für operative Ausbildungs­ zwecke - insbesondere der laparoskopischen, thorakoskopischen und endoskopische Operationstechnik, dadurch gekennzeichnet, daß die Form und Fläche der Innenseite wenigstens einer mensch­ lichen oder tierischen Körperhöhle - vorzugsweise der Bauch­ höhle mit Fortsetzung in das kleine Becken - entsprechend den jeweiligen Schichten, zumindest teil- bzw. bereichsweise ana­ tomiegerecht und topographisch entsprechend, nachgebildet ist, daß die Modellaußenseite zumindest teil- oder bereichsweise der anatomischen Form oder Struktur entspricht, daß in die Körper­ höhle bzw. Körperhöhlen Gegenstände, künstliche Organnachbil­ dungen oder organische Implantate einbringbar und / oder im­ plantierbar sind, daß Teile des Verdauungstraktes (z. B. Speise­ röhre, Dickdarm), Teile des Blutkreislaufes (z. B. Arterien, Venen), Teile des Bronchialsystems und Leitungen für elektri­ schen Strom, Flüssigkeiten, Gas und Licht bzw. Optik Zugang nach außen haben, und daß die Körperhöhle bzw. Körperhöhlen nach Einbringung oder Implantation von Gegenständen oder Organen gas- bzw. flüssigkeitsdicht abschließbar ist bzw. sind.1. Surgical simulation model for surgical training purposes - in particular the laparoscopic, thoracoscopic and endoscopic surgical technique, characterized in that the shape and area of the inside of at least one human or animal body cavity - preferably the abdominal cavity with continuation in the small pelvis - according to the respective Layers, at least partially or partially ana tomia-appropriate and topographically corresponding, is simulated that the model exterior corresponds at least partially or partially to the anatomical shape or structure, that objects, artificial organ replicas or organic implants can be inserted into the body cavity or body cavities and / or can be planted that parts of the digestive tract (e.g. esophagus, large intestine), parts of the bloodstream (e.g. arteries, veins), parts of the bronchial system and lines for electrical current, liquids, gas and light or Optics To have passage to the outside, and that the body cavity or body cavities can be locked gas or liquid-tight after insertion or implantation of objects or organs. 2. Simulationsmodell nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß neben der Bauchhöhle mit Fortsetzung in das kleine Becken auch die Brusthöhle eingeschlossen und diese gegen die Bauch­ höhle abgegrenzt ist, und zwar entweder mit einer elastischen Membran als Zwerchfellnachbildung, oder mit einem entsprechend geformten plattenförmigen Element, das sich in eine entspre­ chende Nut, evtl. mit elastischer, dichtender Auskleidung von oben einschieben läßt, wobei die Zwerchfellnachbildung mit Ausnehmungen für Leitungsbahnen (z. B. Aorta, Vena cava, Speiseröhre) versehen ist. 2. Simulation model according to claim 1, characterized in that that next to the abdominal cavity with continuation in the small pelvis including the chest cavity and this against the abdomen cave is delimited, either with an elastic Diaphragm as a replica of the diaphragm, or with a corresponding one shaped plate-shaped element, which corresponds to a suitable groove, possibly with an elastic, sealing lining from can slide in above, with the diaphragm simulation with Recesses for conduction pathways (e.g. aorta, vena cava, Esophagus) is provided.   3. Simulationsmodell nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß in der Thoraxwandung Rippen, Schlüsselbeine und Brustbein eingezogen sind und die Außenfläche des Thorax zur Orientierung für Trokareinstichstellen anatomiegerecht geformt und mit Brustwarzennachbildungen versehen ist, und daß zumin­ dest in den Bereichen zwischen den Rippen die Wandung ver­ gleichbar mit der natürlichen Thoraxwand ausgebildet ist.3. Simulation model according to claim 1 or 2, characterized shows that ribs, collarbones and Sternum and the outer surface of the thorax Orientation for trocar punctures shaped anatomically and is provided with replica nipples, and that at least least in the areas between the ribs ver the wall is similar to the natural chest wall. 4. Simulationsmodell nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß der Thorax ganz oder teilweise aus homogenen Material be­ steht, in dem kennzeichnende Strukturen (Rippen, Schlüssel­ beine, Brustbein, Brustwarzen) modelliert sind.4. Simulation model according to claim 3, characterized in that that the thorax be made entirely or partially of homogeneous material stands, in which characteristic structures (ribs, keys legs, sternum, nipples) are modeled. 5. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß die Bauchdecke in einem anatomisch ange­ paßten Rahmen aufgespannt ist, der auf die entsprechende An­ satzstelle auf die untere Schalenhälfte des Modells dicht auf­ setzbar und wieder abnehmbar ist, und somit auch nach der z. B. laparoskopischen Trainingsoperation gegen eine unversehrte Bauchdecke (ohne die Löcher der Trokare) auswechselbar ist.5. Simulation model according to one of claims 1 to 4, characterized characterized in that the abdominal wall is anatomically attached fit frame is stretched on the corresponding to place tightly on the lower half of the model is settable and removable, and thus also after the z. B. laparoscopic training surgery against an intact Abdominal wall (without the holes of the trocars) is interchangeable. 6. Simulationsmodell nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, daß die Bauchdecke in Elastizität, Reißfestigkeit, Stärke, Schichtaufbau oder dgl. der natürlichen Bauchdecke nachgebildet ist, so daß beispielsweise das Einstechen der Trokare, das schichtweise Zunähen einer Bauchwunde trainierbar ist, oder das Aufblähen der Bauchdecke mittels einer Gasinsufflation, die für den laparoskopischen Eingriff erforderlich ist, möglichst natürlich simulierbar ist, und daß zur Orientierung der Nabel (an anatomisch richtiger Stelle) nachgebildet ist.6. Simulation model according to claim 5, characterized in that that the abdominal wall in elasticity, tear resistance, strength, Layer structure or the like. Replicated the natural abdominal wall is so that, for example, the piercing of the trocars, the layer-by-layer sewing of an abdominal wound is trainable, or that Inflation of the abdominal wall by means of a gas insufflation which the laparoscopic intervention is necessary, if possible is of course simulable, and that for navel orientation is reproduced (at an anatomically correct location). 7. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß das Oberteil des Thorax als Deckel von der Körperunterseite abnehmbar und wieder dicht aufsetzbar ist. 7. Simulation model according to one of claims 1 to 6, characterized characterized in that the upper part of the thorax acts as a lid from the The underside of the body is removable and can be put back on tightly.   8. Simulationsmodell nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß ein abnehmbarer Bügel, der auf beiden Innenseiten des Modells in entsprechenden Ausformungen in Zwerchfellhöhe quer zur Körperlängsachse einsteckbar ist, die umlaufende Aufsetz- und Dichtfläche für den getrennt abnehmbaren Thoraxdeckel und die getrennt abnehmbare Bauchdecke ergänzt.8. Simulation model according to claim 7, characterized in that that a removable bracket that is on both inner sides of the Model in corresponding shapes at diaphragm height across to the longitudinal axis of the body can be inserted, the circumferential and sealing surface for the separately removable thorax cover and the separately removable abdominal wall is supplemented. 9. Simulationsmodell nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Bauchdecke und der Thoraxdeckel als ein Teil entfern­ bar und wieder dicht aufsetzbar sind.9. Simulation model according to claim 7, characterized in that that remove the abdominal wall and the thoracic lid as one part bar and can be put back on tightly. 10. Simulationsmodell nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die abnehmbare Bauchdecke und/oder der Thoraxdeckel um­ laufend mit einem keilförmigen Vorsprung in die entsprechende Vertiefung auf der Modellunterseite, die seitlich mit elasti­ schem, dichtendem Material ausgekleidet ist, dicht eindrückbar ist, und daß Ansatzstellen an dem Deckel zum Abnehmen des­ selben vorgesehen sind, sowie Sicherungsvorrichtungen, damit der eingedrückte Deckel auf dem aufgeblasenen Körper nicht abheben kann.10. Simulation model according to claim 7, characterized in that the removable abdominal wall and / or the thorax cover around running into the corresponding one with a wedge-shaped projection Indentation on the underside of the model, which has elasti schematic, sealing material is lined, tightly pressed is, and that attachment points on the lid for removing the same are provided, as well as safety devices, so the pressed-in lid on the inflated body is not can take off. 11. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 10, da­ durch gekennzeichnet, daß das Material für die Innenfläche der Körperhöhlen so gewählt ist, daß mit einer chirurgischen Faden- Nadel ein- und ausgestochen werden kann und der nachgezogene Faden ausreichend hält, oder daß zumindest an anatomisch wich­ tigen Stellen für die Fixation von Gegenständen, Organen, Bän­ dern und/oder Faszien (speziell für die Fixation von der Mes­ enterialwurzel, des Dickdarms, der Leber und des Zwerchfells) ein Material eingearbeitet ist, in dem ein Faden hält oder an dem ein Faden festknotbar ist.11. Simulation model according to one of claims 1 to 10, there characterized in that the material for the inner surface of the Body cavities is selected so that with a surgical thread The needle can be inserted and removed and the trailing one Thread holds enough, or that at least anatomically gave way positions for the fixation of objects, organs, banks and / or fascia (especially for the fixation of the Mes enterial root, colon, liver and diaphragm) a material is incorporated in which a thread stops or on a thread can be knotted. 12. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 11, da­ durch gekennzeichnet, daß einerseits zwei Nieren, zwei Harn­ leiten und eine Blase, andererseits Prostata, Samenbläschen, Samenleiter beim "männlichen Modell" - beim "weiblichen Modell" Uterus und Adnexe -, sowie Gefäßabschnitte als jeweils ein­ zelne mit Flüssigkeit füllbare Hohlsysteme ausgebildet sind. 12. Simulation model according to one of claims 1 to 11, there characterized in that on the one hand two kidneys, two urine lead and a bladder, on the other hand prostate, seminal vesicles, Vas deferens in the "male model" - in the "female model" Uterus and Adnexe -, as well as vessel sections as one each individual hollow systems can be filled with liquid.   13. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 12, da­ durch gekennzeichnet, daß Nerven nachgebildet sind, die aus einem den elektrischen Strom leitenden Material bestehen und die Bestandteil eines Schaltkreises mit optischer und/oder akustischer Warnfunktion sind.13. Simulation model according to one of claims 1 to 12, there characterized in that nerves are simulated that originate from a material that conducts the electrical current and the component of a circuit with optical and / or acoustic warning function. 14. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 13, da­ durch gekennzeichnet, daß einzelne anatomische Schichten im Bereich des Bauchraumes und einzelnen Schichten und Faszien­ blätter im kleinen Becken imitiert sind (z. B. Peritoneum, peritoneale Umschlagsfalte, Gerota′sche Faszie, Waldayer′sche Faszie, Faszia pelvis visceralis, Faszia pelvis parietalis, Denonvillier′sche Faszie, Diaphragma urogenitale, Musculus levator ani, Paraproktien), und daß in der Beckenregion zur Orientierung zumindest angenähert Strukturen des Beckenringes (z. B. Beckenkämme, Schambein) und die Wirbelsäule nachgebil­ det sind.14. Simulation model according to one of claims 1 to 13, there characterized in that individual anatomical layers in the Abdominal area and individual layers and fascia leaves imitated in the small pelvis (e.g. peritoneum, peritoneal envelope fold, Gerota's fascia, Waldayer's Fascia, fascia pelvis visceralis, fascia pelvis parietalis, Denonvillier fascia, urogenital diaphragm, muscle levator ani, paraproctia), and that in the pelvic region for Orientation at least approximate structures of the pelvic ring (e.g. pelvic crests, pubis) and the spine re-flexed det. 15. Simulationsmodell nach Anspruch 14, dadurch gekennzeichnet, daß im Bereich des kleinen Beckens ein trichterförmiger Einsatz aus mehreren schneidbaren und präparierbaren Schichten aus­ tauschbar einsetzbar ist, der in diesem Bereich die Innenwand des Modells auskleidet.15. Simulation model according to claim 14, characterized in that that a funnel-shaped insert in the area of the small pelvis from several cutable and preparable layers can be used interchangeably in this area the inner wall of the model. 16. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 15, da­ durch gekennzeichnet, daß die Region um den Anus aus anderem Material besteht und als austauschbarer, näh- und schneidbarer Stoffeinsatz ausgebildet ist, in den die implantierte künst­ liche oder organische Hautrosette des Anus einnähbar, fest­ klammerbar oder festklemmbar ist.16. Simulation model according to one of claims 1 to 15, there characterized by that the region around the anus from other Material exists and as interchangeable, sewable and cutable Material insert is formed in which the implanted artificial Natural or organic rosette of the anus can be sewn in, firmly can be clamped or clamped. 17. Simulationsmodell nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, daß für die Fixierung der zu implantierenden Hautrosette des Anus Nadeln ringförmig um den Anus angebracht sind, auf die die Hautrosette und eine entsprechende Andrucklochplatte gesteckt werden können. 17. Simulation model according to claim 16, characterized in that that for the fixation of the skin rosette to be implanted Anus needles are attached in a ring around the anus to which the Skin rosette and a corresponding pressure plate inserted can be.   18. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 17, da­ durch gekennzeichnet, daß der Anus bzw. Analkanal künstlich nachgebildet ist und an seinem inneren Endbereich ein Gewinde, vorzugsweise ein Innengewinde, aufweist, in das ein kurzes Rohrstück mit entsprechendem Gegengewinde, auf dessen anderes Ende ein Darmende aufgezogen und fixiert ist, eingeschraubt werden kann, so daß sich das Darmlumen nach außen fortsetzt.18. Simulation model according to one of claims 1 to 17, there characterized in that the anus or anal canal is artificial is reproduced and a thread at its inner end area, preferably has an internal thread into which a short Pipe piece with corresponding counter thread, on the other End of an intestinal end is drawn up and fixed, screwed in can be, so that the intestinal lumen continues to the outside. 19. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 18, da­ durch gekennzeichnet, daß vergleichbare Anschlüsse (für z. B. Speiseröhre, Gefäße, Bronchialsystem) im Halsbereich des Modells als Durchtrittsöffnungen angebracht sind.19. Simulation model according to one of claims 1 to 18, there characterized in that comparable connections (for e.g. Esophagus, vessels, bronchial system) in the neck area of the Model are attached as through openings. 20. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 19, da­ durch gekennzeichnet, daß auf den Anus ein Anastomosenprüfgerät aufgesetzt werden kann, bestehend aus einer Luftpumpe, einem Manometer, einem zuführenden Schlauch und einem Anschlußstück, das von dem Schlauch diskonnektierbar und mit einem Ventil versehen ist.20. Simulation model according to one of claims 1 to 19, there characterized in that an anastomosis tester on the anus can be put on, consisting of an air pump, a Manometer, a feeding hose and a connector, that can be disconnected from the hose and with a valve is provided. 21. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 20, da­ durch gekennzeichnet, daß in dem Modell oder in der Modell­ wandung Kühlaggregate, Kühlschlangen mit entsprechenden An­ schlüssen für eine Kühlmaschine oder für Heizkörper eingebaut sind.21. Simulation model according to one of claims 1 to 20, there characterized by that in the model or in the model wall cooling units, cooling coils with appropriate circuits for a cooling machine or for radiators are. 22. Simulationsmodell nach Anspruch 21, dadurch gekennzeichnet, daß in dem Modell ein Thermostat oder ein Thermofühler mit da­ zugehöriger Leitung nach außen eingebaut ist.22. Simulation model according to claim 21, characterized in that that in the model there is a thermostat or a thermocouple associated line is installed to the outside. 23. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 22, da­ durch gekennzeichnet, daß das verwendete Material in den mecha­ nischen Eigenschaften und/oder in der Farbe weitestgehend den natürlichen Verhältnissen entspricht.23. Simulation model according to one of claims 1 to 22, there characterized in that the material used in the mecha African properties and / or the color as much as possible corresponds to natural conditions. 24. Simulationsmodell nach einem der Ansprüche 1 bis 23, da­ durch gekennzeichnet, daß an dem Modell zumindest ansatzweise die Extremitäten und der Hals ausgeformt sind. 24. Simulation model according to one of claims 1 to 23, there characterized in that at least partially on the model the extremities and neck are formed.   25. Verfahren zur Einübung von Trainingsoperationen an einem Simulationsmodell nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 24, dadurch gekennzeichnet, daß in ein Simulationsmodell Gegen­ stände oder Organe anatomiegerecht und topographisch entspre­ chend implantiert und an einem oder an mehreren zirkulierenden Flüssigkeits- bzw. Gaskreisläufen mit einer oder mehreren externen Strecken angeschlossen werden.25. Procedure for practicing training operations on one Simulation model according to one or more of claims 1 to 24, characterized in that in a simulation model counter positions or organs correspond anatomically and topographically implanted and on one or more circulating Liquid or gas circuits with one or more external lines can be connected. 26. Verfahren nach Anspruch 25, dadurch gekennzeichnet, daß für eine weitgehende Simulation der menschlichen Darmlänge zwei oder mehr Teile von einem oder mehreren tierischen Därmen ana­ stomosiert werden und mit oder ohne den dazugehörigen versor­ genden Gewebe implantiert werden, oder daß der Darm entspre­ chend gekürzt wird, und daß bienenkorbartige Verwachsungen von einem zur Implantation vorgesehenen Tierdarm, insbesondere Schweinedarm gelöst werden.26. The method according to claim 25, characterized in that for an extensive simulation of the human intestinal length two or more parts of one or more animal intestines ana be stomosed and with or without the associated supply implanted tissue, or that the intestine corresponds is shortened accordingly, and that beehive-like adhesions of an animal intestine intended for implantation, in particular Pig intestine to be solved. 27. Verfahren zur Einübung und Erfolgskontrolle von Operations­ techniken und Operationen nach Anspruch 25, dadurch gekenn­ zeichnet, daß an dem Simulationsmodell Operationstechniken und Operationen durchgeführt, diese auf Videoband aufgezeichnet und mit den entsprechenden Standardoperationen verglichen werden.27. Procedure for practicing and monitoring the success of operations techniques and operations according to claim 25, characterized records that on the simulation model surgical techniques and Operations performed, these recorded on videotape and be compared with the corresponding standard operations. 28. Verfahren zur Anastomosierung von Teilen des Verdauungs­ traktes bei resektiven und/oder rekonstruktiven Trainingsope­ rationen an einem Simulationsmodell nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 24, dadurch gekennzeichnet, daß an Ab­ schnitten des Verdauungstraktes ein Resektat entfernt wird und die freien Enden mit einer Naht oder mit einem Klammernahtgerät unter Erhaltung des Lumens miteinander verbunden werden, oder daß die freien Enden stumpf verschlossen werden, oder daß ein oder mehrere abgesetzte Enden, verschlossen oder offen, durch die Bauchdecke nach außen geleitet werden, oder daß im Sinne einer Umgehungsoperation Teile des Verdauungstraktes mit einer Naht oder mit einem Klammernahtgerät derart verbunden werden, daß eine Verbindung des Lumens fortbesteht. 28. Procedure for anastomosing parts of the digestive system tractes in resective and / or reconstructive training options rations on a simulation model according to one or more of claims 1 to 24, characterized in that on Ab cut the digestive tract a resect is removed and the free ends with a seam or with a stapler are interconnected while maintaining the lumen, or that the free ends are closed butt, or that a or several stepped ends, closed or open, by the abdominal wall are directed outwards, or that in the sense a bypass operation parts of the digestive tract with a Seam or be connected with a stapler, that the lumen is still connected.   29. Verfahren zur Prüfung der Dichtigkeit von anastomosierten Abschnitten des Verdauungstraktes nach Anspruch 28, dadurch gekennzeichnet, daß ein Anastomosenprüfgerät nach Anspruch 20 an eine Öffnung des Verdauungstraktes (z. B. Anus, Anus prae­ ter, Speiseröhre) dicht aufgesetzt wird, daß der distale Ab­ schnitt des Verdauungstraktes abgeklemmt wird und daß in dem Bereich des Verdauungstraktes mit der zu prüfenden Anastomose ein bestimmter Überdruck aufgebaut wird, dessen Erhaltung oder Absinken im zeitlichen Verlauf dokumentiert wird.29. Procedure for testing the tightness of anastomosed Portions of the digestive tract according to claim 28, characterized characterized in that an anastomosis tester according to claim 20 at an opening of the digestive tract (e.g. anus, anus prae ter, esophagus) that the distal ab cut the digestive tract and that in the Area of the digestive tract with the anastomosis to be checked a certain overpressure is built up, its maintenance or Sinking over time is documented. 30. Verfahren nach Anspruch 25, dadurch gekennzeichnet, daß für Trainingsoperationen an dem Simulationsmodell Schnitte oder Einführungshülsen (Trokare) an- bzw. eingebracht werden.30. The method according to claim 25, characterized in that for Training operations on the simulation model cuts or Insertion sleeves (trocars) can be attached or inserted.
DE19924212908 1992-04-18 1992-04-18 Surgical simulation model, including methods for practicing training operations, performing success checks, or the like Withdrawn DE4212908A1 (en)

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Cited By (18)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19716341A1 (en) * 1997-03-19 1998-10-15 Erbe Elektromedizin Model of human torso with simulated organs for surgical training
US5915729A (en) * 1997-11-26 1999-06-29 Vap Creative Limited Three-dimensional book
EP1168278A1 (en) * 2000-06-21 2002-01-02 Pharmabotics Limited A simulator
WO2002038039A2 (en) 2000-10-23 2002-05-16 Toly Christopher C Human surgical trainer and methods for training
EP1517282A1 (en) * 2003-08-25 2005-03-23 Walter Ludwig Prof. Dr. Dr. Strohmaier Training model for percutaneous treatment of organs, especially of a kidney
DE102006002707B3 (en) * 2006-01-19 2007-07-05 Erbe Elektromedizin Gmbh Training models for endoscopic investigations and e.g. cryo surgery of hollow organ e.g. stomach, has connection provided in chamber wall for coupling suction pump for generating low pressure in chamber, and molding body with hollow space
US7594815B2 (en) 2003-09-24 2009-09-29 Toly Christopher C Laparoscopic and endoscopic trainer including a digital camera
US7665995B2 (en) 2000-10-23 2010-02-23 Toly Christopher C Medical training simulator including contact-less sensors
DE102009047886A1 (en) 2008-10-02 2010-04-08 3Di Gmbh Anatomical training model for training otoplasty in e.g. head area, of patient who has undergone tumor surgery, has barrier layer detachably adhered to soft tissue simulating layer and fixedly adhered to hard tissue simulating layer
US7850454B2 (en) 2000-10-23 2010-12-14 Toly Christopher C Simulated anatomical structures incorporating an embedded image layer
US7857626B2 (en) 2000-10-23 2010-12-28 Toly Christopher C Medical physiological simulator including a conductive elastomer layer
US8007281B2 (en) 2003-09-24 2011-08-30 Toly Christopher C Laparoscopic and endoscopic trainer including a digital camera with multiple camera angles
US8105089B2 (en) 2007-11-29 2012-01-31 Hudson Darrin Allan Medical procedures training model
US8556635B2 (en) 2000-10-23 2013-10-15 Christopher C. Toly Physiological simulator for use as a brachial plexus nerve block trainer
WO2015139690A1 (en) 2014-03-18 2015-09-24 Spüntrup Carolin Device for simulating gynecological operations
DE202014011133U1 (en) 2014-03-18 2018-01-17 Pratap Banerjee Device for simulating gynecological operations
US10037715B2 (en) 2013-10-16 2018-07-31 Simulab Corporation Detecting insertion of needle into simulated vessel using a conductive fluid
WO2020025533A1 (en) 2018-08-03 2020-02-06 Phacon Gmbh System for validating and training invasive interventions

Families Citing this family (10)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0611469B1 (en) * 1992-09-07 1999-12-15 Karl Storz GmbH & Co. Medical training apparatus
US5425644A (en) * 1993-05-13 1995-06-20 Gerhard Szinicz Surgical training apparatus and method
US5518407A (en) * 1993-11-02 1996-05-21 Greenfield; Cathy L. Anatomically correct artificial organ replicas for use as teaching aids
US5620326A (en) * 1995-06-09 1997-04-15 Simulab Corporation Anatomical simulator for videoendoscopic surgical training
WO2001008126A1 (en) * 1999-07-23 2001-02-01 Replicant Limited A fibrescope training apparatus
US7845949B2 (en) 2005-02-10 2010-12-07 Wilkins Jason D Ultrasound training mannequin
DE102005056997A1 (en) * 2005-11-30 2007-06-06 Universität Leipzig Simulation system for surgical interventions in human and veterinary medicine
DE102010037443A1 (en) * 2010-09-10 2012-03-15 Erbe Elektromedizin Gmbh Exercise device for endoscopic examination and processing of thin walled hollow organ of pig, during training and practice in e.g. kryo surgery, in human medicine, has molded parts assembled along boundary line for formation of cavity
JP2019522243A (en) 2016-07-25 2019-08-08 ラッシュ・ユニバーシティ・メディカル・センター Inanimate model for laparoscopic repair
US20190287423A1 (en) 2016-11-22 2019-09-19 PraxiCut, LLC Surgical simulation systems, methods, and compositions

Citations (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2245037A1 (en) * 1972-09-14 1974-03-21 Klaus Prof Dr Med Heinkel EXERCISE DEVICE FOR ENDOSCOPY AND ENDOSCOPIC BIOPSY
US4433961A (en) * 1980-09-15 1984-02-28 Chandler Eugene J Human knee model suitable for teaching operative arthroscopy and having replaceable joint
SU1256081A1 (en) * 1985-01-03 1986-09-07 Донецкий государственный медицинский институт им.А.М.Горького Medical simulator
FR2594247A1 (en) * 1986-02-13 1987-08-14 Greffe Bruno Dummy for use in medical teaching
US4773865A (en) * 1987-06-26 1988-09-27 Baldwin Jere F Training mannequin
WO1990005971A1 (en) * 1988-11-14 1990-05-31 David Clinton Hon Internal environment simulator system
DE9003733U1 (en) * 1990-03-30 1990-07-19 Frimberger, Eckart Device for training manipulations and in particular surgical steps in endoscopic treatments
WO1991006935A1 (en) * 1989-11-07 1991-05-16 Roland Maier System for computerized simulation of operations on the human body
DE9102218U1 (en) * 1991-02-14 1991-05-16 Pier, Arnold, Dipl.-Ing. Dr.Med., 5138 Heinsberg, De

Family Cites Families (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2971272A (en) * 1957-01-29 1961-02-14 William Douglas Mcadams Inc Anatomical model
US3213550A (en) * 1962-11-13 1965-10-26 Denoyer Geppert Company Anatomical model
US3946095A (en) * 1973-12-03 1976-03-23 Carnation Company Method of restoring the shape of a flexible-shell model
FR2260838B1 (en) * 1974-02-08 1977-06-10 Citroen Sa
CH650873A5 (en) * 1980-08-13 1985-08-15 Zuercher Kantonalbank METHOD FOR PRODUCING THE HULL AND HEAD PART OF A HUMAN DOLL DETERMINED FOR MEDICAL EXERCISE PURPOSES.
GB8713413D0 (en) * 1987-06-09 1987-07-15 Adkins Cambridge Ltd W J Surgical training device
DE3834553A1 (en) * 1988-10-11 1990-04-12 Siegfried Dr Med Kubin Coloscopy simulator

Patent Citations (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2245037A1 (en) * 1972-09-14 1974-03-21 Klaus Prof Dr Med Heinkel EXERCISE DEVICE FOR ENDOSCOPY AND ENDOSCOPIC BIOPSY
US4433961A (en) * 1980-09-15 1984-02-28 Chandler Eugene J Human knee model suitable for teaching operative arthroscopy and having replaceable joint
SU1256081A1 (en) * 1985-01-03 1986-09-07 Донецкий государственный медицинский институт им.А.М.Горького Medical simulator
FR2594247A1 (en) * 1986-02-13 1987-08-14 Greffe Bruno Dummy for use in medical teaching
US4773865A (en) * 1987-06-26 1988-09-27 Baldwin Jere F Training mannequin
WO1990005971A1 (en) * 1988-11-14 1990-05-31 David Clinton Hon Internal environment simulator system
WO1991006935A1 (en) * 1989-11-07 1991-05-16 Roland Maier System for computerized simulation of operations on the human body
DE9003733U1 (en) * 1990-03-30 1990-07-19 Frimberger, Eckart Device for training manipulations and in particular surgical steps in endoscopic treatments
DE9102218U1 (en) * 1991-02-14 1991-05-16 Pier, Arnold, Dipl.-Ing. Dr.Med., 5138 Heinsberg, De

Cited By (26)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19716341A1 (en) * 1997-03-19 1998-10-15 Erbe Elektromedizin Model of human torso with simulated organs for surgical training
DE19716341C2 (en) * 1997-03-19 2000-09-21 Erbe Elektromedizin Training model, especially torso
US5915729A (en) * 1997-11-26 1999-06-29 Vap Creative Limited Three-dimensional book
EP1168278A1 (en) * 2000-06-21 2002-01-02 Pharmabotics Limited A simulator
US8323029B2 (en) 2000-10-23 2012-12-04 Toly Christopher C Medical physiological simulator including a conductive elastomer layer
WO2002038039A2 (en) 2000-10-23 2002-05-16 Toly Christopher C Human surgical trainer and methods for training
EP1337990A4 (en) * 2000-10-23 2006-01-25 Christopher C Toly Human surgical trainer and methods for training
US7665995B2 (en) 2000-10-23 2010-02-23 Toly Christopher C Medical training simulator including contact-less sensors
US8556635B2 (en) 2000-10-23 2013-10-15 Christopher C. Toly Physiological simulator for use as a brachial plexus nerve block trainer
US7850454B2 (en) 2000-10-23 2010-12-14 Toly Christopher C Simulated anatomical structures incorporating an embedded image layer
US7857626B2 (en) 2000-10-23 2010-12-28 Toly Christopher C Medical physiological simulator including a conductive elastomer layer
EP1337990A2 (en) * 2000-10-23 2003-08-27 Christopher C. Toly Human surgical trainer and methods for training
US8162668B2 (en) 2000-10-23 2012-04-24 Simulab Corporation Medical training simulator including contact-less sensors
EP1517282A1 (en) * 2003-08-25 2005-03-23 Walter Ludwig Prof. Dr. Dr. Strohmaier Training model for percutaneous treatment of organs, especially of a kidney
US7594815B2 (en) 2003-09-24 2009-09-29 Toly Christopher C Laparoscopic and endoscopic trainer including a digital camera
US8007281B2 (en) 2003-09-24 2011-08-30 Toly Christopher C Laparoscopic and endoscopic trainer including a digital camera with multiple camera angles
DE102006002707B3 (en) * 2006-01-19 2007-07-05 Erbe Elektromedizin Gmbh Training models for endoscopic investigations and e.g. cryo surgery of hollow organ e.g. stomach, has connection provided in chamber wall for coupling suction pump for generating low pressure in chamber, and molding body with hollow space
US8105089B2 (en) 2007-11-29 2012-01-31 Hudson Darrin Allan Medical procedures training model
DE202009018667U1 (en) 2008-10-02 2012-08-06 3Di Gmbh Anatomical training model for surgical treatment procedures
DE102009047886A1 (en) 2008-10-02 2010-04-08 3Di Gmbh Anatomical training model for training otoplasty in e.g. head area, of patient who has undergone tumor surgery, has barrier layer detachably adhered to soft tissue simulating layer and fixedly adhered to hard tissue simulating layer
US10037715B2 (en) 2013-10-16 2018-07-31 Simulab Corporation Detecting insertion of needle into simulated vessel using a conductive fluid
WO2015139690A1 (en) 2014-03-18 2015-09-24 Spüntrup Carolin Device for simulating gynecological operations
DE102014103706A1 (en) 2014-03-18 2015-09-24 Pratap Banerjee Device for simulating gynecological operations
DE202014011133U1 (en) 2014-03-18 2018-01-17 Pratap Banerjee Device for simulating gynecological operations
DE102014103706B4 (en) 2014-03-18 2018-05-30 Pratap Banerjee Device for simulating gynecological operations
WO2020025533A1 (en) 2018-08-03 2020-02-06 Phacon Gmbh System for validating and training invasive interventions

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