WO2007039036A1 - Device for holding a trocar sleeve - Google Patents

Device for holding a trocar sleeve Download PDF

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Publication number
WO2007039036A1
WO2007039036A1 PCT/EP2006/008716 EP2006008716W WO2007039036A1 WO 2007039036 A1 WO2007039036 A1 WO 2007039036A1 EP 2006008716 W EP2006008716 W EP 2006008716W WO 2007039036 A1 WO2007039036 A1 WO 2007039036A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
holder
trocar
holding
recess
holding arm
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Application number
PCT/EP2006/008716
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Yu-Mi Ryang
Veit Rohde
Original Assignee
Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
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Publication of WO2007039036A1 publication Critical patent/WO2007039036A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • A61B17/3417Details of tips or shafts, e.g. grooves, expandable, bendable; Multiple coaxial sliding cannulas, e.g. for dilating
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/0046Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets with a releasable handle; with handle and operating part separable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • A61B2017/348Means for supporting the trocar against the body or retaining the trocar inside the body
    • A61B2017/3492Means for supporting the trocar against the body or retaining the trocar inside the body against the outside of the body
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B90/00Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
    • A61B90/50Supports for surgical instruments, e.g. articulated arms

Definitions

  • the invention relates to a device for holding a trocar sleeve, comprising a holder in which a trocar sleeve can be fastened, in particular a self-retaining device for use in operations e.g. at the spinal column, especially in microsurgical "minimal access" operations of the dorsal lumbar spine, such as herniated discs, spinal canal stenosis, etc.
  • Hijikata described the first percutaneous nucleotomy technique with partial resection of disc tissue via a posterolateral approach in 1975.
  • percutaneous discectomies using various methods, i.a. e.g. percutaneous intradiscal radiofrequency thermocoagulation followed (Troussier et al 1995).
  • Ascher and Heppner first used an Nd-YAG laser to heat the nucleus pulposus and thermally shrink the disc herniation to achieve decompression of the nerve root.
  • endoscopic procedures have been used since the 1990s.
  • the METRx system consists of a tubular retractor system with concentric dilators of various lengths and diameters. It was developed for microsurgical Minimal Access (“minimal access”) surgery Lumbar disc herniations. It allows a much less invasive access to the spine through a smaller incision and a special gentle muscle-splitting technique, compared to the conventional microsurgical method using the standard Caspar retractor, as the paraspinal ligamentomuscular structures can be left intact and not like usually have to be detached from the spine. While the MED system was still working with the endoscope, the operation is performed via the METRx system as in conventional microsurgery, using the surgical microscope. In 2001, Muramatsu and colleagues reported on their experience with the MED technique, reporting faster postoperative mobilization, less intraoperative blood loss, and lower postoperative painkillers.
  • trocars or trocar sheaths of various lengths and diameters which have their origin in endoscopy, are also screwed into the paraspinal musculature in the minimally invasive muscle splitting technique and the operation continues in microsurgical technique.
  • BSVs can only be treated with a significantly increased risk or not at all via the above-mentioned methods, so that there is a relatively narrow range of indications for operating reasons, with only a small, carefully selected patient population for this method is suitable. Failure to meet certain criteria, e.g. that the BSV should not be too large and not too long, otherwise it could be severely scarred, glued or ossified, there is no concomitant spinal stenosis, etc., these methods are not suitable for surgical treatment. Furthermore, due to the unfamiliar instruments and the unfamiliar visualization of the surgical area, there is a relatively steep learning curve, which discourages many surgeons from using such procedures and requires a degree of operational experience and expertise from the surgeon.
  • the assistant does not have both hands, as usual, but only one hand free to assist the surgeon, eg holding other instruments (suckers etc). Furthermore, the surgeon relies on the assistant, the Keep the holder as quiet as possible, as even slight changes in position can make the view of the trocar, which is only 1-2 cm wide, difficult and hinder the operation itself.
  • the task of the newly developed, especially self-holding trocar holder is essentially the maintenance of a certain required by the surgeon angle of the trocar holder with respect to the surgical area, the setting can be changed quickly and easily by a few simple actions at any time, so that the trocar holder always exactly in the position set by the surgeon remains without having to be held by the assistant or surgeon.
  • the surgeon is thus self-sufficient, so can operate alone, regardless of an assistant.
  • the object is achieved in that the holder comprises at least three support arms, wherein at least one support arm, in particular all support arms with one end in a desired position lockable on the holder is articulated and arranged with another end to a surgical area, in particular on the skin of a Patients is supportable.
  • the trocar holder is self-holding, so that it retains the respective set by the surgeon position, even after the surgeon has released the holder.
  • the trocar holder according to the invention allows an operation in the usual microsurgical technique under the surgical microscope with the usual Instruments, so that there is almost no limitation with regard to suitable patients. Also, usually only a short period of getting used to the smaller access is necessary.
  • At least three respectively hinged and lockable in the desired position retaining arms are arranged on the holder. Then the axis of a trocar sleeve can be adjusted in almost any direction without having to turn the holder for this.
  • three retaining arms are arranged at 90 degrees to each other and form a T-shape. Other angles are possible here.
  • the lockable axes of rotation of all support arms are in a common plane.
  • the self-holding trocar holder eliminates all the disadvantages mentioned at the outset, the trocar and the non-self-retaining trocar holder.
  • the holder makes it possible to maintain the desired position of the trocar. Due to the self-holding construction, an operation by a single surgeon without assistants is possible. A not inconsiderable advantage in the present time is the possibility of saving manpower and thus personnel costs, which has a significant economic and economic advantage.
  • microsurgical instruments if already available with this technique can be used, so that no additional costs incurred by the acquisition of instruments, new surgical sieves etc ..
  • the surgeon is not dependent on the ability of the assistant to always keep the holder exactly in the position desired or required by the surgeon. Even slight changes in the position of the assistant's hand, and thus of the holder and the trocar, result in a significant impairment of the field of vision of the surgeon, which prevents an operation under constant visual control and can significantly impair the smooth operation procedure.
  • the assistant is not only provided with one hand, as in the hitherto available holders, but both hands in order to assist the surgeon, e.g. To relieve by holding other instruments (vacuum cleaner, dissector etc), since he no longer has to lead the holder with one hand.
  • the assistant also no longer has to deal with two tasks, namely keeping the trocar in place for the duration of the operation in the position desired by the surgeon and holding an instrument, but can fully rely on assisting in the operation focus on the true meaning.
  • the assistant can concentrate fully on the task that is actually his, namely the assistance and relieve and support the surgeon by holding certain additional instruments or by performing other minor surgical tasks without even having to do so Keeping the trocar holder in focus. It is also much easier and less cumbersome for the surgeon, instead of instructing his assistants, how to tilt and hold the holder, simply by quick, simple manipulations deliberately kept very simple construction, the holder in the desired position, which then also complies with the set position exactly.
  • a supporting end of a holding arm may be formed to protect the tissue on which it is supported.
  • This can e.g. be achieved in that at the end of a support surface is arranged, which is formed in a particularly preferred embodiment, at least partially rounded and, e.g. may have the shape of a sphere section, e.g. can be designed as a hemisphere or full ball.
  • a support surface may have a skin-friendly and / or optionally non-slip coating.
  • a trocar is sleeve-shaped in a known manner, the sleeve often having a head to handle the trocar can.
  • a head may be polygonal, preferably hexagonal, as in a machine screw.
  • a holder of the device according to the invention has a receptacle to hold such a trocar sleeve.
  • a recess is provided in the holder, which is adapted to receive a trocar, in particular at the head end.
  • a positive and / or non-positive connection can result, for example. can be held in the holder of the edge of the polygonal head.
  • the holder may be frame-shaped, wherein the frame encloses a recess which may serve to receive the head of the trocar.
  • the holder is preferably formed in two parts, wherein one holder part can be pivotable relative to another, e.g. by means of a hinge connection.
  • the frame can be opened by pivoting one part relative to the other to insert the head of the trocar into the recess and then close the holder again, whereby the frame tightly encloses the trocar head.
  • the frame-shaped holder may be formed so that one part is approximately U-shaped and another part is an open U-shape closing bow.
  • This arcuate part can form a tensioning element with which a force directed into the U-shape can be generated in order to press the trocar head into the holder.
  • the movable sheet may for example be provided with a clamping means, for example a screw, by means of which the sheet is drawn onto the U-shape.
  • a groove between them may be provided at least in regions at the inner edge of the recess, wherein the groove width is selected to receive the edge of the head of a trocar therein.
  • the wall / land areas may e.g. be formed as projections of the top and bottom of Trokarhalters invention.
  • two holding arms are arranged on a holder part, in particular the larger U-shaped, which lie opposite each other in particular.
  • a holding arm may be arranged, which may be preferably arranged at 90 degrees to the two aforementioned arms.
  • a holding arm can then extend in the radial direction essentially relative to the center of the holder.
  • a support arm may e.g. additionally have a weight-saving recess.
  • Each of these support arms may have an articulated connection to the holder which is lockable to secure a support arm in a desired position.
  • a screw which forms the hinge axis and by means of which a determination is possible. To achieve good handling, such a screw can be designed as a thumbscrew.
  • a holding arm can be pivoted from a plane parallel to the holder frame enclosing the recess by 90 degrees, at least in one direction towards an operating area, whereby a determination in each arbitrary angular position is possible is.
  • FIG. 1 side view and top view of a metal trocar
  • FIG. 2 shows a dilator to be introduced into a trocar
  • FIG. 3 top view of the trocar holder in the opened state without trocar
  • FIG. 4 a plan view of the trocar holder in the closed state with two angled holding arms and a trocar received
  • FIG. 5 side view of the trocar holder without trocar with non-angled holding arm
  • FIG. 6 side view of the trocar holder without trocar with angled holding arm
  • the figures show a device according to the invention for holding a trocar sleeve in different spatial directions with respect to a patient, not shown here.
  • the trocar sleeve 1 is shown in Figure 1 in two views.
  • trocars 1 are used in minimally invasive surgery, usually in minimally invasive procedures in the abdominal area, the so-called laparoscopy. Trocars find for some years but also in the Spine surgery Use, especially in the microsurgical operation of lumbar disc herniation and lumbar spinal canal narrowing.
  • the trocar serves as an access route to the operating area, via which medical instruments are introduced and the respective spinal column pathology can be operated on.
  • such a trocar sleeve 1 is similar to a hollow machine screw with a central through-hole 2 and a hexagonal screw head 3. On the outside of the sleeve a thread 4 is arranged.
  • a spinal surgery e.g. initially a 1.6 cm long skin incision performed. Thereafter, the fascia of the posterior lumbar musculature is visualized and blunted, e.g. spread with scissors and the trocar 1 with inserted dilator 5, which is shown in Figure 2 and the trocar with its rounded tip 6 surmounted by a certain distance (here, for example, 1 cm), screwed into the back muscles in a clockwise direction until the trocar 1, which is equipped with an external thread 4, the bone window between two vertebral bodies is seated. Then the dilator 5, which is intended to prevent the penetration of soft tissue into the trocar 1 and spread the tissue as gently as possible, is removed.
  • dilator 5 which is intended to prevent the penetration of soft tissue into the trocar 1 and spread the tissue as gently as possible
  • the trocar sleeve 1 aligns with a particular direction dictated by the anatomy of the body and the nature of the tissue layers. Although the trocar sleeve 1 can be tilted by hand in a different direction, but when it is released, always returns to its original position. By means of the holding device according to the invention, as shown in FIGS. 3 to 6, the trocar sleeve 1 can be held in a specific position after the holding device has been pushed onto the trocar 1.
  • the Trokarhülsenhalterung 6 comprises two holding parts 7 and 8, which are movably connected to each other, for example via a hinge 9, wherein the smaller arcuate part 8 can be folded away from the larger 7.
  • a recess 10 is enclosed in the manner of a frame, which serves to receive the trocar head 3.
  • the larger holding part 7 forms a U-shape which, when folded together with the smaller fold-away holding part 8 as an enclosed recess, forms a substantially symmetrical geometric shape.
  • a projection (12, 13) which runs here over the entire U-shaped inner route and serves as a groove-shaped rail for the introduced hexagonal trocar head 3.
  • the edge of the trocar is held and guided between the supernatants 12 and 13.
  • the holding device can be closed by a screw cap 14.
  • a closure of any other kind e.g. via a click closure or clamp closure would also be possible.
  • a respective holding arm 15, 16, 17 is attached to the outer end, so that they are arranged at right angles to each other when the holder is closed.
  • These are each attached to the holder 7, 8 via a joint 18, by means of which each holding arm can be tilted vertically upwards or downwards, e.g. via a screw or worm thread.
  • the arms are e.g. attached via a screw thread, each with a knurled screw 19 in a kind of hinge joint 18.
  • the arms can each be moved out of the plane about 90 ° upwards and downwards by about 90 °, as shown in FIGS. 5 and 6, respectively, in which one arm is slightly angled.
  • the large range of motion thus allows for extreme orientation of the trocar in situ, which is often necessary in the operation on the spine, especially since the area of operation, which is visible at once, is severely restricted due to the small diameter of the metal trocar (here, for example, 13.5 mm), so that the entire operating area can be successively surveyed and, if necessary, processed only by a large number of alignment changes.
  • the holding arms 15, 16, 17 is located as a bearing surface to the operating area in each case a spherical shape 20 or at least directed to the surgical area hemisphere 20 with which the support arms are supported on the skin of the patient, without the skin or the underlying To lazer lying tissue or injured by pressure.
  • the terminations of the support arms may also have a different shape. These must ensure protection of the underlying soft tissue and skin by a relatively large contact surface and should have no peaks or sharp edges.
  • the support arms 15, 16, 17 can be brought in a few simple steps in their position and fixed, if this was not the case.
  • the holder 6 no longer needs to be held with one hand.
  • FIGS 3 and Figures 3 and Figure further show weight-saving recesses 21 in the respective support arms.
  • the holding device is very robust due to its simple construction, easy to clean and sterilize, less susceptible to technical defects, requires little maintenance and above all is easy and fast and with little effort to operate.

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Abstract

The invention relates to a device for holding a trocar sleeve, comprising a fixture inside which a trocar sleeve can be fastened. Said fixture (6) is provided with at least three retaining arms (15, 16, 17). One end of at least one retaining arm, especially all retaining arms (15, 16, 17), is hingedly disposed on the fixture (6) such that the retaining arm can be fastened in a desired position while another end (20) thereof can be supported in a surgery zone, especially on a patient's skin.

Description

Vorrichtung zum Halten einer Trokarhülse Device for holding a trocar sleeve
Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zum Halten einer Trokarhülse, mit einem Halter, in welchem eine Trokarhülse befestigbar ist, insbesondere eine selbsthaltende Vorrichtung zum Einsatz bei Operationen z.B. an der Wirbelsäule, insbesondere bei mikrochirurgischen „Minimal Access"-Operationen der dorsalen lumbalen Wirbelsäule, wie beispielsweise bei Bandscheibenvorfällen, Spinalkanalstenosen etc.The invention relates to a device for holding a trocar sleeve, comprising a holder in which a trocar sleeve can be fastened, in particular a self-retaining device for use in operations e.g. at the spinal column, especially in microsurgical "minimal access" operations of the dorsal lumbar spine, such as herniated discs, spinal canal stenosis, etc.
1934 erfolgte die erste Beschreibung der operativen Entfernung eines lumbalen Bandscheibenvorfalls (LBSV) aufgrund von Lumboschialgien (Mixter und Barr). Bis in die 60er, 70er Jahre wurden Patienten mit LBSVs über ausgedehnte Zugänge mit ausgedehnten Knochenresektionen zum Teil sogar transdural operiert. 1977 wurde durch Einführung des Operationsmikroskops, die so genannte Mikroneurochirurgie zur Operation lumbaler Bandscheibenvorfälle, die Mikrodiskektomie, etabliert (Yasargil; Caspar).1934 was the first description of the surgical removal of a lumbar disc herniation (LBSV) due to Lumboschialgien (Mixter and Barr). Until the 1960s and '70s, patients with LBSVs were sometimes even transdurally operated over extensive approaches with extensive bone resections. In 1977, microdiscectomy was introduced by the introduction of the surgical microscope, the so-called micro-neurosurgery for the operation of lumbar disc herniations (Yasargil, Caspar).
Die Einführung der Mikrochirurgie war eine bahnbrechende operationstechnische Neuerung, die eine deutlich weniger invasive und weniger postoperativ schmerzhafte Operation lumbaler BSVs ermöglichte und zu verkürzten Krankenhausaufenthalten, einer geringeren operativen Morbidität und schnelleren Rückkehr zum Arbeitsplatz führte und somit auch einen entscheidenden wirtschaftlichen Einfluss hatte (Koebbe et al 2002).The advent of microsurgery was a breakthrough surgical innovation that allowed for much less invasive and less painful postoperative surgery on lumbar BSVs and reduced hospital stays, reduced operative morbidity, and faster outcomes Return to work and thus had a significant economic impact (Koebbe et al 2002).
Neben der Einführung der Mikrochirurgie, folgten etwa zeitgleich auch biochemische Verfahren zur enzymatischen Auflösung des weichen Kerns der Bandscheibe, des Nucleus pulposus. Erstmals erfolgreich am Menschen angewandt durch Smith 1964. Seither folgten viele Weiterentwicklungen auf dem Gebiet der minimal invasiven Chirurgie von lumbalen BSVs.In addition to the introduction of microsurgery, biochemical processes for the enzymatic dissolution of the soft nucleus of the intervertebral disc, the nucleus pulposus, followed around the same time. First successfully applied to humans by Smith in 1964. Since then, many advancements in the field of minimally invasive surgery of lumbar BSVs have followed.
Neben der Mikrochirurgie werden nun auch immer mehr perkutane Techniken angewandt, die zum Teil noch kleinere und weniger invasive Zugänge zum Operationsgebiet ermöglichen, als es bereits bei der Mikrochirurgie der Fall ist. Hijikata beschrieb die erste perkutane Nukleotomie-Technik mit partieller Resektion von Bandscheibengewebe über einen posterolateralen Zugang 1975.In addition to microsurgery, more and more percutaneous techniques are now being used, which in some cases allow for even smaller and less invasive approaches to the surgical site than are already the case in microsurgery. Hijikata described the first percutaneous nucleotomy technique with partial resection of disc tissue via a posterolateral approach in 1975.
Weitere Beschreibungen perkutaner Diskektomien mittels verschiedener Verfahren, u.a. z.B. der perkutanen intradiskalen Radiofrequenz- Thermokoagulation folgten (Troussier et al 1995). 1984 nutzten Ascher und Heppner erstmals einen Nd-YAG Laser zur Erhitzung des Nucleus pulposus und thermalen Schrumpfung des Bandscheibenvorfalls, um so eine Dekompression der Nervenwurzel zu erreichen. Neben perkutanen Methoden, kommen seit den 90er Jahren immer mehr video-assistierte, endoskopische Verfahren zum Einsatz.Further descriptions of percutaneous discectomies using various methods, i.a. e.g. percutaneous intradiscal radiofrequency thermocoagulation followed (Troussier et al 1995). In 1984, Ascher and Heppner first used an Nd-YAG laser to heat the nucleus pulposus and thermally shrink the disc herniation to achieve decompression of the nerve root. In addition to percutaneous methods, more and more video-assisted, endoscopic procedures have been used since the 1990s.
Aufgrund besserer Langzeitstudienergebnisse, einer höheren Vertrautheit und der Möglichkeit von Begleitpathologien der Wirbelsäule wie z.B. eine begleitende ligamento-ossäre Spinalkanalstenose wird die mikrochirurgische Diskektomie von vielen Operateuren immer noch als die Methode der Wahl, im Vergleich zu anderen perkutanen Verfahren, angesehen. Die aktuellste Entwicklung besteht daher aus dem MED (1994) und jüngst der Weiterentwicklung, dem METRx- System (Medtronic Sofamor Danek, Minneapolis, MN, USA).Due to better long-term study results, a higher familiarity and the possibility of spinal concomitant pathologies, e.g. concomitant ligamentous-osseous spinal canal stenosis, microsurgical discectomy is still regarded by many surgeons as the method of choice when compared to other percutaneous procedures. The most recent development is therefore the MED (1994) and most recently the further development, the METRx system (Medtronic Sofamor Danek, Minneapolis, MN, USA).
Das METRx-System besteht aus einem tubulären Retraktorsystem mit konzentrischen Dilatatoren verschiedener Längen und Durchmesser. Es wurde entwickelt zur mikrochirurgischen Minimal Access („minimaler Zugang") Operation lumbaler Bandscheibenvorfälle. Es ermöglicht über einen kleineren Hautschnitt und durch eine spezielle schonende muskel-spaltende Technik einen deutlich weniger invasiven Zugang zur Wirbelsäule, verglichen mit der konventionellen mikrochirurgischen Methode über den weltweit standardmäßig eingesetzten Caspar-Retraktor, da die paraspinalen ligamentomuskulären Strukturen intakt gelassen werden können und nicht wie üblich von der Wirbelsäule abgelöst werden müssen. Während beim MED-System noch mit dem Endoskop gearbeitet wurde, erfolgt die Operation über das METRx-System wie bei der konventionellen Mikrochirurgie, mit dem Operationsmikroskop. 2001 berichteten Muramatsu und Kollegen über ihre Erfahrungen mit der MED-Technik, wobei sie eine schnellere postoperative Mobilisation, weniger intraoperativen Blutverlust und einen niedrigeren postoperativen Schmerzmittelbedarf verzeichnen konnten.The METRx system consists of a tubular retractor system with concentric dilators of various lengths and diameters. It was developed for microsurgical Minimal Access ("minimal access") surgery Lumbar disc herniations. It allows a much less invasive access to the spine through a smaller incision and a special gentle muscle-splitting technique, compared to the conventional microsurgical method using the standard Caspar retractor, as the paraspinal ligamentomuscular structures can be left intact and not like usually have to be detached from the spine. While the MED system was still working with the endoscope, the operation is performed via the METRx system as in conventional microsurgery, using the surgical microscope. In 2001, Muramatsu and colleagues reported on their experience with the MED technique, reporting faster postoperative mobilization, less intraoperative blood loss, and lower postoperative painkillers.
Bei der vorliegenden Erfindung werden Trokare, bzw. Trokarhülsen verschiedener Längen und Durchmesser, die ihren Ursprung in der Endoskopie haben, ebenfalls in der minimal invasiven Muskelspaltungstechnik in die paraspinale Muskulatur eingedreht und die Operation in mikrochirurgischer Technik fortgesetzt.In the present invention, trocars or trocar sheaths of various lengths and diameters, which have their origin in endoscopy, are also screwed into the paraspinal musculature in the minimally invasive muscle splitting technique and the operation continues in microsurgical technique.
Nachteil aller perkutanen/endoskopischen Verfahren ist die schlechte, zum Teil inkomplette Visualisierung des OP-Gebietes. So ist nur eine nur indirekte 2- dimensionale Betrachtung des OP-Feldes über einen Bildschirm möglich, statt wie bei der Mikrochirurgie gewohnt 3-dimensional durch das Operationsmikroskop. Da das Operationsgebiet meist nicht in toto eingesehen werden kann oder Konstruktions-bedingt entweder das OP-Gebiet visualisiert oder ein Arbeitsinstrument eingeführt werden kann, aber beides gleichzeitig nicht möglich ist, ist der Operateur oft gezwungen Operationsschritte „blind" ohne Sichtkontrolle durchzuführen, so dass ein erhöhtes Risiko für den Patienten besteht.Disadvantage of all percutaneous / endoscopic procedures is the poor, partly incomplete visualization of the surgical area. Thus, only an indirect 2-dimensional view of the surgical field on a screen is possible, instead of 3-dimensional as usual in microsurgery by the surgical microscope. Since the operating area can not usually be seen in toto or design-related either visualized the surgical area or a working tool can be introduced, but both is not possible simultaneously, the surgeon is often forced to perform operations steps "blind" without visual inspection, so that a there is an increased risk to the patient.
Eine oftmals notwendige Ausräumung des Bandscheibenfachs bei direkt mit dem Fach in Verbindung stehenden Bandscheibenvorfällen, ist bei den oben genannten Verfahren daher auch häufig aufgrund der fehlenden Sichtkontrolle sowie der beschränkten Auswahl endoskopischer Instrumente nicht möglich und lässt außerdem nur bestimmte Manöver und somit nur eine begrenzte Anzahl an operativen Möglichkeiten zu. So ist zum Beispiel wie oben bereits erwähnt das Ausräumen eines Bandscheibenfachs, was häufig notwendig ist, nicht möglich, sondern es kann nur der hernierte Bandscheibenvorfallanteil entfernt werden.An often necessary clearing of the disc space in directly related to the subject herniated discs, is therefore often not possible in the above method due to the lack of visual control and the limited choice of endoscopic instruments and also allows only certain maneuvers and thus only a limited number operational opportunities too. For example, as mentioned above, clearing out an intervertebral disc space, which is often necessary, is not possible, but only the herniated intervertebral disc prolapse portion can be removed.
Auch z.B. sehr große, vernarbte, verknöchterte oder Rezidiv-BSVs können nur mit einem deutlich erhöhten Risiko oder gar nicht über oben genannte Verfahren behandelt werden, so dass sich somit Op-technisch bedingt eine relative schmale Indikationsbreite ergibt, bei der nur ein kleines sorgfältig ausgewähltes Patientengut für diese Methoden geeignet ist. Bei Nichterfüllung bestimmter Kriterien, wie z.B. dass der BSV nicht zu groß und nicht zu lange bestehen darf, da er sonst stark vernarbt, verklebt oder verknöchert sein könnte, dass keine begleitende Spinalkanalstenose vorliegt etc., sind diese Methoden nicht zur operativen Behandlung geeignet. Weiterhin besteht durch die ungewohnten Instrumente und die ungewohnte Visualisierung des OP-Gebietes eine relativ steile Lernkurve, die viele Operateure von der Verwendung solcher Verfahren abschreckt und eine gewisse operative Erfahrung und Expertise des Operateurs voraussetzt.Also, e.g. very large, scarred, ossified or recurrent BSVs can only be treated with a significantly increased risk or not at all via the above-mentioned methods, so that there is a relatively narrow range of indications for operating reasons, with only a small, carefully selected patient population for this method is suitable. Failure to meet certain criteria, e.g. that the BSV should not be too large and not too long, otherwise it could be severely scarred, glued or ossified, there is no concomitant spinal stenosis, etc., these methods are not suitable for surgical treatment. Furthermore, due to the unfamiliar instruments and the unfamiliar visualization of the surgical area, there is a relatively steep learning curve, which discourages many surgeons from using such procedures and requires a degree of operational experience and expertise from the surgeon.
Nachteil eines eingeführten Trokars ohne Halter ist, dass er zwar den Zugang zum OP-Gebiet ermöglicht und offen hält, aber die Zugangsrichtung nicht in der gewünschten Position beibehalten kann und immer wieder in die, durch den Eindrehwinkel und die paraspinale Muskulatur vorgegebene, Ausgangsposition zurückrutscht.The disadvantage of an inserted trocar without a holder is that while it allows access to the surgical area and keeps it open, but can not maintain the access direction in the desired position and repeatedly slips back into the, predetermined by the Eindrehwinkel and the paraspinal muscles, starting position.
Daher ist eine Trokarhalterung notwendig, über die es möglich ist, eine durch den Operateur vorgegebene Richtung beizubehalten. Alle bisher existierenden Trokarhalter haben den Nachteil, dass sie nicht selbsthaltend sind, sondern immer von einem Assistenten gehalten werden müssen. Eine Operation ohne Assistenz ist daher nicht möglich.Therefore, a trocar holder is necessary, over which it is possible to maintain a predetermined by the surgeon direction. All hitherto existing trocar holders have the disadvantage that they are not self-retaining, but always must be kept by a wizard. An operation without assistance is therefore not possible.
Der Assistent hat zudem nicht wie sonst üblich beide Hände, sondern immer nur eine Hand frei zum Assistieren des Operateurs, z.B. Halten weiterer Instrumente (Sauger etc). Weiterhin ist der Operateur auf den Assistenten angewiesen, der den Halter möglichst ruhig halten muss, da bereits geringe Positionsänderungen den Blick durch den z.B. nur 1-2 Zentimeter durchmessenden Trokar auf das OP- Gebiet und die Operation selbst deutlich erschweren und behindern können.In addition, the assistant does not have both hands, as usual, but only one hand free to assist the surgeon, eg holding other instruments (suckers etc). Furthermore, the surgeon relies on the assistant, the Keep the holder as quiet as possible, as even slight changes in position can make the view of the trocar, which is only 1-2 cm wide, difficult and hinder the operation itself.
Allein das möglichst positionsgetreue Halten des Trokarhalters erfordert eine extrem ruhige Hand und ein hohes Maß an Konzentration und Erfahrung des Assistenten, so dass der Operateur auch in hohem Maße von der Qualität der Assistenz abhängig ist, zumal durch den relativ kleinen Durchmesser des Trokars und dadurch bedingt kleine Blickfeld auf das OP-Gebiet häufige Blickwinkelwechsel und damit verbunden Stellungswinkelwechsel des Trokars zum OP-Gebiet notwendig sind.Just holding the trocar holder as accurately as possible requires an extremely steady hand and a high degree of concentration and experience of the assistant, so that the surgeon also depends to a high degree on the quality of the assistance, especially because of the relatively small diameter of the trocar and thereby small field of view of the surgical area frequent changes of perspective and associated change in position of the trocar to the surgical area are necessary.
Aufgabe des neu entwickelten, insbesondere selbsthaltenden Trokarhalters ist im wesentlichen die Beibehaltung eines bestimmten vom Operateur benötigten Stellungswinkels des Trokarhalters in Bezug auf das OP-Gebiet, dessen Einstellung durch wenige einfache Handgriffe jederzeit schnell und unkompliziert verändert werden kann, so dass der Trokarhalter immer exakt in der vom Operateur eingestellten Position verbleibt ohne, dass er durch den Assistenten oder Operateur gehalten werden muss. Der Operateur ist dadurch autark, kann also alleine, unabhängig von einer Assistenz, operieren.The task of the newly developed, especially self-holding trocar holder is essentially the maintenance of a certain required by the surgeon angle of the trocar holder with respect to the surgical area, the setting can be changed quickly and easily by a few simple actions at any time, so that the trocar holder always exactly in the position set by the surgeon remains without having to be held by the assistant or surgeon. The surgeon is thus self-sufficient, so can operate alone, regardless of an assistant.
Erfindungsgemäß wird die Aufgabe dadurch gelöst, dass der Halter wenigstens drei Haltearme umfasst, wobei wenigstens ein Haltearm, insbesondere alle Haltearme mit einem Ende in einer gewünschten Position feststellbar am Halter gelenkig angeordnet ist und mit einem anderen Ende an einem Operationsgebiet, insbesondere auf der Haut eines Patienten abstützbar ist.According to the invention, the object is achieved in that the holder comprises at least three support arms, wherein at least one support arm, in particular all support arms with one end in a desired position lockable on the holder is articulated and arranged with another end to a surgical area, in particular on the skin of a Patients is supportable.
Aufgrund der erfindungsgemäßen Ausgestaltung, dass wenigstens ein gelenkiger und feststellbarer Haltearm am Halter vorgesehen ist, ist der Trokarhalter selbsthaltend, so dass er die jeweilige vom Operateur eingestellte Position beibehält, auch nachdem der Operateur den Halter losgelassen hat.Due to the inventive design that at least one articulated and lockable arm is provided on the holder, the trocar holder is self-holding, so that it retains the respective set by the surgeon position, even after the surgeon has released the holder.
Der erfindungsgemäße Trokarhalter ermöglicht eine Operation in gewohnter mikrochirurgischer Technik unter dem Operationsmikroskop mit den gewohnten Instrumenten, so dass nahezu keine Limitierung hinsichtlich geeigneten Patientenguts besteht. Auch ist meist nur eine kurze Umgewöhnungsphase auf den kleineren Zugang notwendig.The trocar holder according to the invention allows an operation in the usual microsurgical technique under the surgical microscope with the usual Instruments, so that there is almost no limitation with regard to suitable patients. Also, usually only a short period of getting used to the smaller access is necessary.
Bereits durch Einsatz nur eines gelenkig angeordneten und feststellbaren Haltearmes werden alle erfindungswesentlichen Vorteile erreicht, dass durch Feststellung eines Haltearmes in einer bestimmten Position, in der sich ein Ende am Operationsgebiet abstützt kann eine Trokarhülse in einem bestimmten Winkel zum Operationgebiet eingestellt und festgelegt werden. Werden andere Ausrichtungen benötigt kann der festgelegte Winkel geändert oder auch der Trokarhalter gedreht werden.Already by using only one articulated and lockable holding arm all essential to the invention advantages are achieved by setting a holding arm in a specific position in which one end supported on the operating area a Trokarhülse be set and fixed at a certain angle to the operating area. If other orientations are required, the fixed angle can be changed or the trocar holder can be turned.
Um letzteres zu vermeiden ist es besonders bevorzugt vorgesehen, dass wenigstens drei jeweils gelenkige und in gewünschter Position feststellbare Haltearme am Halter angeordnet sind. Dann kann die Achse einer Trokarhülse in nahezu beliebige Richtungen eingestellt werden, ohne den Halter hierfür drehen zu müssen. Bevorzugt sind dabei drei Haltearme unter 90 Grad zueinander angeordnet und bilden eine T-Form. Auch andere Winkel sind hier möglich. Bevorzugt liegen die feststellbaren Drehachsen aller Haltearme dabei in einer gemeinsamen Ebene.In order to avoid the latter, it is particularly preferred that at least three respectively hinged and lockable in the desired position retaining arms are arranged on the holder. Then the axis of a trocar sleeve can be adjusted in almost any direction without having to turn the holder for this. Preferably, three retaining arms are arranged at 90 degrees to each other and form a T-shape. Other angles are possible here. Preferably, the lockable axes of rotation of all support arms are in a common plane.
Mit dem selbsthaltenden Trokarhalter fallen alle eingangs aufgeführten Nachteile, des Trokars und des nicht selbsthaltenden Trokarhalters weg. Der Halter ermöglicht die Beibehaltung der gewünschten Position des Trokars. Durch die selbsthaltende Konstruktion ist eine Operation durch einen einzelnen Operateur ohne Assistenten möglich. Ein in heutiger Zeit nicht unerheblicher Vorteil ist die Möglichkeit einer Einsparung an Manpower und somit an Personalkosten, was einen wesentlichen wirtschaftlichen und ökonomischen Vorteil zur Folge hat.The self-holding trocar holder eliminates all the disadvantages mentioned at the outset, the trocar and the non-self-retaining trocar holder. The holder makes it possible to maintain the desired position of the trocar. Due to the self-holding construction, an operation by a single surgeon without assistants is possible. A not inconsiderable advantage in the present time is the possibility of saving manpower and thus personnel costs, which has a significant economic and economic advantage.
Gerade in vielen operativ tätigen Praxen muss aus Kostengründen auf eine Assistenz verzichtet werden. Mit dem entwickelten Halter stellt dies kein Problem mehr dar. So kann trotz notwendiger Personaleinsparungen auch ambulant nach dem neuesten operativen Stand der Technik suffizient operiert werden. Durch die möglichst einfach gehaltene, robuste wenig anfällige Konstruktion ist wahrscheinlich ebenfalls eine kostengünstige Produktion des Trokarhalters möglich, so dass auch keine hohen Anschaffungskosten anfallen.Especially in many operative practices, there is no need for an assistant for cost reasons. With the developed holder, this no longer poses a problem. Thus, despite necessary personnel savings, outpatient surgery according to the latest state-of-the-art technology is sufficient. By the simple as possible, robust little prone design is probably also a cost-effective production of Trokarhalters possible, so that no high initial costs incurred.
Die üblichen mikrochirurgischen Instrumente können, wenn bereits vorhanden mit dieser Technik weiterbenutzt werden, so dass auch keine weiteren Kosten durch anzuschaffende Instrumente, neue OP-Siebe etc anfallen. Ausserdem ist der Operateur nicht abhängig von der Fähigkeit des Assistenten den Halter immer exakt in der vom Operateur gewünschten oder benötigten Position zu halten. Schon geringe Positionsveränderungen der Hand des Assistenten und somit des Halters und des Trokars, haben eine bedeutende Beeinträchtigung des Sichtfeldes des Chirurgen zur Folge, die eine Operation unter ständiger Sichtkontrolle verhindert und den reibungslosen Operationsablauf deutlich beeinträchtigen können.The usual microsurgical instruments, if already available with this technique can be used, so that no additional costs incurred by the acquisition of instruments, new surgical sieves etc .. In addition, the surgeon is not dependent on the ability of the assistant to always keep the holder exactly in the position desired or required by the surgeon. Even slight changes in the position of the assistant's hand, and thus of the holder and the trocar, result in a significant impairment of the field of vision of the surgeon, which prevents an operation under constant visual control and can significantly impair the smooth operation procedure.
Im Falle einer vorhandenen Assistenz stehen dem Assistenten außerdem nicht nur eine Hand, wie bei den bisher erhältlichen Haltern, sondern beide Hände zur Verfügung, um den Operateur z.B. durch das Halten weiterer Instrumente (Sauger, Dissektor etc) zu entlasten, da er mit der einen Hand nicht mehr den Halter führen muss. Der Assistent, muss sich außerdem nicht mehr auf zwei Tätigkeiten, nämlich zum einen das positionsgetreue Halten des Trokars während der gesamten Dauer der OP in der vom Operateur gewünschten Positionen und zum anderen das Halten eines Instruments, sondern kann sich voll und ganz auf das Assistieren im eigentlichen Sinne konzentrieren.In the case of an existing assistant, moreover, the assistant is not only provided with one hand, as in the hitherto available holders, but both hands in order to assist the surgeon, e.g. To relieve by holding other instruments (vacuum cleaner, dissector etc), since he no longer has to lead the holder with one hand. The assistant also no longer has to deal with two tasks, namely keeping the trocar in place for the duration of the operation in the position desired by the surgeon and holding an instrument, but can fully rely on assisting in the operation focus on the true meaning.
Der Assistent kann sich so, entlastet durch den selbsthaltenden Trokarhalter, voll auf die ihm eigentlich zukommende Aufgabe, nämlich die Assistenz konzentrieren und den Operateur durch das Halten bestimmter zusätzlicher Instrumente oder durch das Ausführen anderer kleinerer OP-Tätigkeiten entlasten und unterstützen ohne sich noch auf das Halten des Trokarhalters konzentrieren zu müssen. Für den Operateur ist es ausserdem eine deutliche Erleichterung und weniger umständlich, wenn er statt seinen Assistenten anzuweisen, wie er den Halter kippen und halten soll, einfach durch schnelle einfache Handgriffe, aufgrund einer bewusst sehr einfach gehaltenen Konstruktion, den Halter in die gewünschte Position kippen, der die eingestellte Position dann auch exakt einhält.Relieved by the self-holding trocar holder, the assistant can concentrate fully on the task that is actually his, namely the assistance and relieve and support the surgeon by holding certain additional instruments or by performing other minor surgical tasks without even having to do so Keeping the trocar holder in focus. It is also much easier and less cumbersome for the surgeon, instead of instructing his assistants, how to tilt and hold the holder, simply by quick, simple manipulations deliberately kept very simple construction, the holder in the desired position, which then also complies with the set position exactly.
Bevorzugt kann ein sich abstützendes Ende eines Haltearmes ausgebildet sein, das Gewebe, auf dem es sich abstützt zu schonen. Dies kann z.B. dadurch erreicht werden, dass am Ende eine Auflagefläche angeordnet ist, die in besonders bevorzugte Ausgestaltung zumindest teilweise gerundet ausgebildet ist und z.B. die Gestalt eines Kugelabschnittes haben kann, z.B. als Halbkugel oder auch Vollkugel ausgebildet sein kann. Auch kann eine Auflagefläche eine hautschonende und/oder ggfs. rutschfeste Beschichtung aufweisen.Preferably, a supporting end of a holding arm may be formed to protect the tissue on which it is supported. This can e.g. be achieved in that at the end of a support surface is arranged, which is formed in a particularly preferred embodiment, at least partially rounded and, e.g. may have the shape of a sphere section, e.g. can be designed as a hemisphere or full ball. Also, a support surface may have a skin-friendly and / or optionally non-slip coating.
Ein Trokar ist in bekannter Weise hülsenförmig ausgebildet, wobei die Hülse oftmals einen Kopf aufweist, um den Trokar handhaben zu können. Z.B. kann ein solcher Kopf mehreckig, bevorzugt sechseckig, wie bei einer Maschinenschraube ausgebildet sein.A trocar is sleeve-shaped in a known manner, the sleeve often having a head to handle the trocar can. For example, Such a head may be polygonal, preferably hexagonal, as in a machine screw.
Ein Halter der erfindungsgemäßen Vorrichtung weist eine Aufnahme auf, um eine solche Trokarhülse zu halten. Hierbei ist im Halter eine Ausnehmung vorgesehen, die angepasst ist, um eine Trokarhülse, insbesondere am Kopfende aufzunehmen. Hierbei kann sich bei der Aufnahme der Trokarhülse im Halter eine form- und/oder kraftschlüssige Verbindung ergeben, z.B. kann im Halter der Rand des mehreckigen Kopfes gehalten werden.A holder of the device according to the invention has a receptacle to hold such a trocar sleeve. Here, a recess is provided in the holder, which is adapted to receive a trocar, in particular at the head end. In this case, when receiving the trocar sleeve in the holder, a positive and / or non-positive connection can result, for example. can be held in the holder of the edge of the polygonal head.
In einer vorteilhaften Ausgestaltung kann der Halter rahmenförmig ausgebildet sein, wobei der Rahmen eine Ausnehmung umschließt, die zur Aufnahme des Kopfes des Trokars dienen kann. Hierbei wird bevorzugt der Halter zweiteilig ausgebildet, wobei ein Halterteil gegenüber einem anderen verschwenkbar sein kann, z.B. mittels einer Scharnierverbindung. So kann der Rahmen durch Verschwenken eines Teiles gegenüber dem anderen geöffnet werden, um den Kopf des Trokars in die Ausnehmung einzusetzen und dann den Halter wieder zu schließen, wodurch der Rahmen den Trokarkopf fest umschließt.In an advantageous embodiment, the holder may be frame-shaped, wherein the frame encloses a recess which may serve to receive the head of the trocar. In this case, the holder is preferably formed in two parts, wherein one holder part can be pivotable relative to another, e.g. by means of a hinge connection. Thus, the frame can be opened by pivoting one part relative to the other to insert the head of the trocar into the recess and then close the holder again, whereby the frame tightly encloses the trocar head.
In einer Ausführung kann der rahmenförmige Halter so ausgebildet sein, dass ein Teil etwa U-förmig ist und ein anderer Teil einen die offene U-Form verschließender Bogen. Dieses bogenförmige Teil kann ein Spannelement bilden, mit dem eine in die U-Form gerichtete Kraft erzeugbar ist, um den Trokarkopf in den Halter zu drücken. Hierfür kann der bewegliche Bogen z.B. mit einem Spannmittel, z.B. einer Schraube versehen sein, mittels der der Bogen auf die U- Form zugezogen wird.In one embodiment, the frame-shaped holder may be formed so that one part is approximately U-shaped and another part is an open U-shape closing bow. This arcuate part can form a tensioning element with which a force directed into the U-shape can be generated in order to press the trocar head into the holder. For this purpose, the movable sheet may for example be provided with a clamping means, for example a screw, by means of which the sheet is drawn onto the U-shape.
Um eine feste Anordnung eines Trokars mittels Befestigung des Kopfes des Trokars im Halter zu ermöglichen kann es in einer Ausgestaltung vorgesehen sein, dass an der Innenseite der Ausnehmung nach innen weisende Steg- oder Wandbereiche vorgesehen sind, wobei zwei parallele Steg-/Wandbereiche beabstandet sind, um dazwischen eine Nut auszubilden. Eine solche Nut kann zumindest bereichsweise am inneren Rand der Ausnehmung vorgesehen sein, wobei die Nutbreite gewählt ist, um den Rand des Kopfes eines Trokars darin aufzunehmen. So bilden solche Nute eine Führung und ggfs. Anschlag für einen Trokarkopf.In order to enable a fixed arrangement of a trocar by fastening the head of the trocar in the holder, it may be provided in one embodiment that on the inside of the recess inwardly facing land or wall areas are provided, wherein two parallel web / wall areas are spaced, to form a groove between them. Such a groove may be provided at least in regions at the inner edge of the recess, wherein the groove width is selected to receive the edge of the head of a trocar therein. Thus, such grooves form a guide and, if necessary, stop for a trocar head.
Die Wand-/Stegbereiche können z.B. als Überstände der Ober- und Unterseite eines erfindungsgemäßen Trokarhalters ausgebildet sein.The wall / land areas may e.g. be formed as projections of the top and bottom of Trokarhalters invention.
Bezogen auf die vorgenannte zweiteilige Ausgestaltung des Trokarhalters kann es vorgesehen sein, dass an einem Halterteil, insbesondere dem größeren U- förmigen, zwei Haltearme angeordnet sind, die sich insbesondere gegenüberliegen. Am kleinen, insbesondere bügeiförmigen Halterteil kann ein Haltearm angeordnet sein, der bevorzugt unter 90 Grad zu den beiden vorgenannten Armen angeordnet sein kann.Based on the aforementioned two-part embodiment of the trocar holder, it can be provided that two holding arms are arranged on a holder part, in particular the larger U-shaped, which lie opposite each other in particular. At the small, in particular bow-shaped holder part, a holding arm may be arranged, which may be preferably arranged at 90 degrees to the two aforementioned arms.
Bezogen auf die rahmen- bzw. ringförmige Ausbildung eines Halters kann sich dann ein Haltearm im Wesentlichen bezogen auf den Mittelpunkt des Halters in radialer Richtung erstrecken. Ein solcher Haltearm kann z.B. ergänzend eine gewichtssparende Ausnehmung aufweisen.Based on the frame or annular shape of a holder, a holding arm can then extend in the radial direction essentially relative to the center of the holder. Such a support arm may e.g. additionally have a weight-saving recess.
Jeder dieser Haltearme kann eine gelenkige Verbindung zum Halter aufweisen, die feststellbar ist, um einen Haltearm in einer gewünschten Position zu befestigen. In einer einfachen und bevorzugten Ausgestaltung kann dafür in der Gelenkverbindung eine Schraube vorgesehen sein, welche die Gelenkachse bildet und mittels derer eine Feststellung möglich ist. Um eine gute Handhabung zu erreichen kann eine solche Schraube als Rändelschrauben ausgeführt sein.Each of these support arms may have an articulated connection to the holder which is lockable to secure a support arm in a desired position. In a simple and preferred embodiment can be used in the Hinge be provided a screw which forms the hinge axis and by means of which a determination is possible. To achieve good handling, such a screw can be designed as a thumbscrew.
Um eine möglichst variable Einstellung erreichen zu können kann es vorgesehen sein, dass ein Haltearm aus einer Ebene parallel zum die Ausnehmung umschließenden Halterrahmen um 90 Grad, zumindest in eine Richtung auf eine Operationsgebiet zu, verschwenkt werden kann, wobei eine Feststellung in jeder beliebeigen Winkellage möglich ist.In order to be able to achieve a setting that is as variable as possible, it can be provided that a holding arm can be pivoted from a plane parallel to the holder frame enclosing the recess by 90 degrees, at least in one direction towards an operating area, whereby a determination in each arbitrary angular position is possible is.
Ein Ausführungsbeispiel ist in den nachfolgen Figuren dargestellt. Es zeigen:An embodiment is shown in the following figures. Show it:
Figur 1 : Seitenansicht und Aufsicht auf einen Metalltrokar,FIG. 1: side view and top view of a metal trocar,
Figur 2: einen in einen Trokar einzuführenden Dilatator,FIG. 2 shows a dilator to be introduced into a trocar;
Figur 3: Aufsicht auf den Trokarhalter in geöffnetem Zustand ohne Trokar,FIG. 3: top view of the trocar holder in the opened state without trocar,
Figur 4: Aufsicht auf den Trokarhalter in geschlossenem Zustand mit zwei abgewinkelten Haltearmen und aufgenommenem Trokar,FIG. 4: a plan view of the trocar holder in the closed state with two angled holding arms and a trocar received,
Figur 5: Seitenansicht auf den Trokarhalter ohne Trokar mit nicht abgewinkeltem Haltearm;FIG. 5: side view of the trocar holder without trocar with non-angled holding arm;
Figur 6: Seitenansicht auf den Trokarhalter ohne Trokar mit abgewinkeltem Haltearm;FIG. 6: side view of the trocar holder without trocar with angled holding arm;
Die Figuren zeigen eine erfindungsgemäße Vorrichtung zum Halten einer Trokarhülse in unterschiedlichen Raumrichtungen bezogen auf einen hier nicht dargestellten Patienten.The figures show a device according to the invention for holding a trocar sleeve in different spatial directions with respect to a patient, not shown here.
Die Trokarhülse 1 ist in der Figur 1 in zwei Ansichten dargestellt.The trocar sleeve 1 is shown in Figure 1 in two views.
Solche Trokare 1 werden in der minimal invasiven Chirurgie verwandt, normalerweise bei minimal invasiven Eingriffen im Bauchbereich, der sogenannten Laparoskopie. Trokare finden seit einigen Jahren aber auch in der Wirbelsäulenchirurgie Verwendung, v.a. bei der mikrochirurgischen Operation lumbaler Bandscheibenvorfälle und lumbaler Spinalkanalverengungen.Such trocars 1 are used in minimally invasive surgery, usually in minimally invasive procedures in the abdominal area, the so-called laparoscopy. Trocars find for some years but also in the Spine surgery Use, especially in the microsurgical operation of lumbar disc herniation and lumbar spinal canal narrowing.
Auch dort dient der Trokar als Zugangsweg zum Operationsgebiet, über den medizinische Instrumente eingeführt werden und die jeweilige Wirbelsäulenpathologie operiert werden können.There, too, the trocar serves as an access route to the operating area, via which medical instruments are introduced and the respective spinal column pathology can be operated on.
Im Wesentlichen ähnelt eine solche Trokarhülse 1 einer hohl ausgebildeten Maschinenschraube mit zentraler Durchgangsbohrung 2 und einem sechseckigen Schraubenkopf 3. Aussen auf der Hülse ist ein Gewinde 4 angeordnet.In essence, such a trocar sleeve 1 is similar to a hollow machine screw with a central through-hole 2 and a hexagonal screw head 3. On the outside of the sleeve a thread 4 is arranged.
Bei einer Wirbelsäulen-Operation wird z.B. zunächst ein 1.6 cm langer Hautschnitt durchgeführt. Danach wird die Faszie der hinteren lumbalen Rückenmuskulatur dargestellt und stumpf z.B. mit einer Schere gespreizt und der Trokar 1 mit eingeführtem Dilatator 5, der in Figur 2 gezeigt ist und der den Trokar mit seiner abgerundeten Spitze 6 um eine gewisse Strecke überragt (hier z.B. 1 cm), in die Rückenmuskulatur im Uhrzeigersinn eingedreht, bis der Trokar 1 , der mit einem Außengewinde 4 ausgestattet ist, dem Knochenfenster zwischen zwei Wirbelkörpern aufsitzt. Dann wird der Dilatator 5, der das Eindringen von Weichteilgewebe in den Trokar 1 verhindern und das Gewebe möglichst schonend aufspreizen soll, entfernt.In a spinal surgery, e.g. initially a 1.6 cm long skin incision performed. Thereafter, the fascia of the posterior lumbar musculature is visualized and blunted, e.g. spread with scissors and the trocar 1 with inserted dilator 5, which is shown in Figure 2 and the trocar with its rounded tip 6 surmounted by a certain distance (here, for example, 1 cm), screwed into the back muscles in a clockwise direction until the trocar 1, which is equipped with an external thread 4, the bone window between two vertebral bodies is seated. Then the dilator 5, which is intended to prevent the penetration of soft tissue into the trocar 1 and spread the tissue as gently as possible, is removed.
Sobald die Trokarhülse 1 in den Körper eingeführt ist, richtet sie sich in eine bestimmte durch die Anatomie des Körpers und die Beschaffenheit der Gewebsschichten vorgegebene Richtung aus. Die Trokarhülse 1 kann zwar von Hand in eine andere Richtung gekippt werden, fällt jedoch, wenn sie losgelassen wird, immer wieder in ihre Ausgangsposition zurück. Mittels der erfindungsgemäßen Haltevorrichtung, wie sie in den Figuren 3 bis 6 gezeigt ist, kann die Trokarhülse 1 in einer bestimmten Position gehalten werden, nachdem die Haltevorrichtung auf den Trokar 1 geschoben wurde.Once inserted into the body, the trocar sleeve 1 aligns with a particular direction dictated by the anatomy of the body and the nature of the tissue layers. Although the trocar sleeve 1 can be tilted by hand in a different direction, but when it is released, always returns to its original position. By means of the holding device according to the invention, as shown in FIGS. 3 to 6, the trocar sleeve 1 can be held in a specific position after the holding device has been pushed onto the trocar 1.
Die Trokarhülsenhalterung 6 umfasst zwei Halteteile 7 und 8, die z.B. über ein Scharnier 9 beweglich miteinander verbunden sind, wobei der kleinere bogenförmige Teil 8 vom größeren 7 weggeklappt werden kann. Durch die beiden Halteteile 7 und 8 wird in der Art eines Rahmens eine Ausnehmung 10 umschlossen, die zur Aufnahme des Trokarkopfes 3 dient.The Trokarhülsenhalterung 6 comprises two holding parts 7 and 8, which are movably connected to each other, for example via a hinge 9, wherein the smaller arcuate part 8 can be folded away from the larger 7. By the two holding parts 7 and 8, a recess 10 is enclosed in the manner of a frame, which serves to receive the trocar head 3.
In dieser Ausführung bildet das größere Halteteil 7 eine U-Form, die zusammengeklappt mit dem kleineren wegklappbaren Halteteil 8 als umschlossene Ausnehmung eine im Wesentlichen symmetrische geometrische Form bildet. Am inneren Rand 11 befinden sich jeweils oben und unten ein Überstand (12, 13), der hier über die gesamte U-förmige Innenstrecke verläuft und als nutförmige Schiene für den eingeführten sechskantigen Trokarkopf 3 dient.In this embodiment, the larger holding part 7 forms a U-shape which, when folded together with the smaller fold-away holding part 8 as an enclosed recess, forms a substantially symmetrical geometric shape. At the inner edge 11 are located above and below a projection (12, 13), which runs here over the entire U-shaped inner route and serves as a groove-shaped rail for the introduced hexagonal trocar head 3.
Der Rand des Trokarkopfes wird dabei zwischen den Überständen 12 und 13 gehalten und geführt.The edge of the trocar is held and guided between the supernatants 12 and 13.
Wenn die beiden Halterungsteile 7 und 8 zusammengeklappt sind, nachdem der Trokar 1 eingeführt wurde, kann die Haltevorrichtung über einen Schraubverschluss 14 verschlossen werden.When the two holding parts 7 and 8 are folded up after the trocar 1 has been inserted, the holding device can be closed by a screw cap 14.
Ein Verschluss jeglicher anderer Art, z.B. über einen Klickverschluss oder Klemmverschluss wäre ebenfalls möglich.A closure of any other kind, e.g. via a click closure or clamp closure would also be possible.
Am Halter 6, bzw. 7 und 8 an seinen drei Seitenbereichen, ist am äußeren Ende jeweils ein Haltearm 15, 16, 17 angebracht, so dass diese bei geschlossenem Halter im rechten Winkel zueinander angeordnet sind. Diese sind je über ein Gelenk 18, über das ein jeder Haltearm in vertikaler Richtung nach oben oder unten gekippt werden können, am Halter 7, 8 befestigt, z.B. über ein Schrauboder Schneckengewinde.On the holder 6, and 7 and 8 at its three side regions, a respective holding arm 15, 16, 17 is attached to the outer end, so that they are arranged at right angles to each other when the holder is closed. These are each attached to the holder 7, 8 via a joint 18, by means of which each holding arm can be tilted vertically upwards or downwards, e.g. via a screw or worm thread.
Bei der hier vorliegenden Ausführung sind die Arme z.B. über ein Schraubgewinde mit je einer Rändel-Schraube 19 in einer Art Scharniergelenk 18 befestigt. Die Arme können jeder für sich aus der Ebene ca. 90° nach oben und ca. 90° nach unten bewegt werden, wie es Figur 5 bzw. 6 zeigt, in der ein Arm etwas abgewinkelt ist.In the present embodiment, the arms are e.g. attached via a screw thread, each with a knurled screw 19 in a kind of hinge joint 18. The arms can each be moved out of the plane about 90 ° upwards and downwards by about 90 °, as shown in FIGS. 5 and 6, respectively, in which one arm is slightly angled.
Der große Bewegungsumfang ermöglicht somit auch extreme Ausrichtungen des Trokars in situ, was häufig bei der Operation an der Wirbelsäule notwendig ist, zumal das auf einmal sichtbare Operationsgebiet aufgrund des geringen Durchmessers des Metalltrokars (hier z.B. 13.5 mm) stark eingeschränkt ist, so dass nur durch viele Ausrichtungswechsel das gesamte Operationsgebiet sukzessive überschaut und ggf. bearbeitet werden kann.The large range of motion thus allows for extreme orientation of the trocar in situ, which is often necessary in the operation on the spine, especially since the area of operation, which is visible at once, is severely restricted due to the small diameter of the metal trocar (here, for example, 13.5 mm), so that the entire operating area can be successively surveyed and, if necessary, processed only by a large number of alignment changes.
An den Enden der Haltearme 15, 16, 17 befindet sich als Auflagefläche zum Operationsgebiet jeweils eine Kugelform 20 oder zumindest auf das OP-Gebiet gerichtete Halbkugel 20, mit der sich die Haltearme auf der Haut des Patienten abstützen, ohne dabei die Haut oder das darunter liegende Gewebe zu lazerieren oder durch Druck zu verletzen. Wahlweise können die Abschlüsse der Haltearme auch eine andere Form aufweisen. Diese müssen eine Schonung des darunter liegenden Weichteilgewebes und der Haut durch eine relative große Auflagefläche garantieren und sollten keine Spitzen oder scharfen Kanten aufweisen.At the ends of the holding arms 15, 16, 17 is located as a bearing surface to the operating area in each case a spherical shape 20 or at least directed to the surgical area hemisphere 20 with which the support arms are supported on the skin of the patient, without the skin or the underlying To lazer lying tissue or injured by pressure. Optionally, the terminations of the support arms may also have a different shape. These must ensure protection of the underlying soft tissue and skin by a relatively large contact surface and should have no peaks or sharp edges.
Beim Aufsetzen des Halters 6 auf einen Trokar 1 sind z.B. die Haltearme 15, 16, 17, in gleicher Ebene wie der Halter 6 selbst ausgerichtet (Figur 5) und bereits festgeschraubt oder können wahlweise auch frei beweglich, locker an dem Halter hängen, um den Vorgang des Aufschiebens auf den Trokar nicht zu behindern und den Trokar nicht unbeabsichtigt aus der Muskulatur beim Einschieben in die Haltevorrichtung herauszuziehen, was zur Folge haben könnte, dass Weichteilgewebe in den Hohlraum des Trokars eindringt und die Sicht auf das Operationsgebiet behindert. Danach können die Haltearme 15, 16, 17 mit wenigen einfachen Handgriffen in ihre Position gebracht und so befestigt werden, falls dies noch nicht der Fall war. So muss der Halter 6 nicht mehr mit einer Hand gehalten werden.When placing the holder 6 on a trocar 1, e.g. the support arms 15, 16, 17, aligned in the same plane as the holder 6 itself (Figure 5) and already screwed or can optionally also freely movable, hang loosely on the holder, so as not to hinder the process of pushing on the trocar and the Trocar should not inadvertently pull out of the muscles when inserted into the holding device, which could result in soft tissue entering the cavity of the trocar and obstructing the view of the surgical field. Thereafter, the support arms 15, 16, 17 can be brought in a few simple steps in their position and fixed, if this was not the case. Thus, the holder 6 no longer needs to be held with one hand.
Die Figuren 3 und Figur zeigen weiterhin gewichtssparende Ausnehmungen 21 in den jeweiligen Haltearmen.Figures 3 and Figure further show weight-saving recesses 21 in the respective support arms.
Die Haltevorrichtung ist durch seine einfache Konstruktion sehr robust, leicht zu reinigen und zu sterilisieren, wenig anfällig für technische Defekte, benötigt kaum Wartung und ist vor allem einfach und schnell und mit wenig Kraftaufwand zu bedienen. The holding device is very robust due to its simple construction, easy to clean and sterilize, less susceptible to technical defects, requires little maintenance and above all is easy and fast and with little effort to operate.

Claims

Patentansprüche claims
1. Vorrichtung zum Halten einer Trokarhülse, mit einem Halter, in welchem eine Trokarhülse befestigbar ist, dadurch gekennzeichnet, dass der Halter (6) wenigstens drei Haltearme (15,16,17) umfasst, wobei wenigstens ein Haltearm, insbesondere alle Haltearme (15,16,17) mit einem Ende in einer gewünschten Position feststellbar am Halter (6) gelenkig angeordnet ist und mit einem anderen Ende (20) an einem Operationsgebiet, insbesondere auf der Haut eines Patienten abstützbar ist.1. A device for holding a trocar, with a holder in which a trocar sleeve is fastened, characterized in that the holder (6) comprises at least three holding arms (15,16,17), wherein at least one holding arm, in particular all the holding arms (15 , 16, 17) is hingedly arranged with one end in a desired position on the holder (6) and can be supported with another end (20) on an operating area, in particular on the skin of a patient.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass ein sich abstützendes Ende (20) eines Haltearmes (15,16,17) ausgebildet ist, um das Gewebe, auf dem es sich abstützt, zu schonen, insbesondere durch eine am Ende angeordnete Auflagefläche (20), die zumindest bereichsweise gerundet ausgebildet ist, insbesondere als Halbkugel (20) ausgebildet ist.2. Apparatus according to claim 1, characterized in that a supporting end (20) of a holding arm (15,16,17) is designed to protect the tissue on which it is supported, in particular by a bearing surface arranged at the end (20), which is formed at least partially rounded, in particular as a hemisphere (20) is formed.
3. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Halter (6) eine Ausnehmung (10) zur Aufnahme eines Trokarhülsenkopfes (3) aufweist, wobei der Halter (6) zweigeteilt ist und ein Halterteil (8) gegenüber einem anderen Halterteil (7) verschwenkbar ist, um einen die Ausnehmung (10) umschließenden Rahmen des Halters (6) zu öffnen und zu schließen.3. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the holder (6) has a recess (10) for receiving a Trokarhülsenkopfes (3), wherein the holder (6) is divided into two and a holder part (8) relative to another holder part (7) is pivotable in order to open and close a frame of the holder (6) enclosing the recess (10).
4. Vorrichtung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass ein Halteteil (7) im Wesentlichen U-förmig ausgebildet ist, wobei das andere Halteteil (8) einen die U-Form schließenden Bügel bildet.4. Apparatus according to claim 3, characterized in that a holding part (7) is substantially U-shaped, wherein the other holding part (8) forms a U-shape closing bracket.
5. Vorrichtung nach Anspruch 3 oder 4, dadurch gekennzeichnet, dass an einem Halterteil (7) zwei Haltearme (15,17) und am anderen Halterteil (8) ein Haltearm (16) angeordnet ist. 5. Apparatus according to claim 3 or 4, characterized in that on a holder part (7) has two holding arms (15,17) and on the other holder part (8), a holding arm (16) is arranged.
6. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Halter (6) eine Ausnehmung (10) zur Aufnahme eines Trokarhülsenkopfes (3) aufweist, wobei an der Innenseite der Ausnehmung (10) zumindest bereichsweise durch nach innen weisende Wand-/Stegbereiche bzw. Überstände (12,13) eine Nut ausgebildet ist, in die ein Trokarkopf (3), insbesondere dessen Randbereich, einer Trokarhülse (1) einschiebbar ist.6. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the holder (6) has a recess (10) for receiving a Trokarhülsenkopfes (3), wherein on the inside of the recess (10) at least partially by inwardly facing wall / Web areas or projections (12,13) is formed a groove into which a trocar head (3), in particular its edge region, a trocar sleeve (1) can be inserted.
7. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass eine gelenkige Verbindung (18) eines Haltearmes (15, 16, 17) zum Halter (6) mittels einer Schraube (19), insbesondere einer mit Fingern drehbaren Rändelschraube (19) feststellbar ist.7. Device according to one of the preceding claims, characterized in that an articulated connection (18) of a holding arm (15, 16, 17) to the holder (6) by means of a screw (19), in particular a rotatable with fingers knurled screw (19) detectable is.
8. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass ein Haltearm (15, 16, 17) eine gewichtssparende Ausnehmung (21) aufweist.8. Device according to one of the preceding claims, characterized in that a holding arm (15, 16, 17) has a weight-saving recess (21).
9. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der geschlossene Halter (6) im Wesentlichen rahmen- insbesondere ringförmig ausgebildet ist, wobei sich ein Haltearm (15, 16, 17) bezogen auf den Haltermittelpunkt in radialer Richtung erstreckt.9. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the closed holder (6) is substantially frame-shaped in particular ring-shaped, wherein a holding arm (15, 16, 17) extends relative to the holder center in the radial direction.
10. Vorrichtung nach einem der vorherigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass ein Haltearm (15, 16, 17) aus einer Ebene parallel zum die Ausnehmung umschließenden Rahmen um 90 Grad zumindest in eine Richtung auf ein Operationsgebiet zu verschwenkbar ist. 10. Device according to one of the preceding claims, characterized in that a holding arm (15, 16, 17) from a plane parallel to the recess enclosing the frame by 90 degrees at least in one direction to an operating area to be pivoted.
PCT/EP2006/008716 2005-10-04 2006-09-07 Device for holding a trocar sleeve WO2007039036A1 (en)

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DE102005047527A DE102005047527A1 (en) 2005-10-04 2005-10-04 Trocar sleeve retaining device for minimal invasive surgery such as laproscopy, has retaining arms whose one end is arranged on retainer and another end is supported at surgery region such as skin of patient
DE102005047527.2 2005-10-04

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