WO2007054118A1 - Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same - Google Patents

Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same Download PDF

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Publication number
WO2007054118A1
WO2007054118A1 PCT/EP2005/012132 EP2005012132W WO2007054118A1 WO 2007054118 A1 WO2007054118 A1 WO 2007054118A1 EP 2005012132 W EP2005012132 W EP 2005012132W WO 2007054118 A1 WO2007054118 A1 WO 2007054118A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
implant
eyelet
socket
hook
loop
Prior art date
Application number
PCT/EP2005/012132
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Hans-Reiner Figulla
Friedrich Moszner
Robert Moszner
Rüdiger OTTMA
Original Assignee
Occlutech Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Occlutech Gmbh filed Critical Occlutech Gmbh
Priority to CA002627412A priority Critical patent/CA2627412A1/en
Priority to JP2008539257A priority patent/JP2009514626A/en
Priority to PCT/EP2005/012132 priority patent/WO2007054118A1/en
Priority to CNA2005800524928A priority patent/CN101355906A/en
Priority to EP05802403A priority patent/EP1971269A1/en
Priority to DE102005053906A priority patent/DE102005053906A1/en
Publication of WO2007054118A1 publication Critical patent/WO2007054118A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/0057Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/0057Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect
    • A61B2017/00575Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect for closure at remote site, e.g. closing atrial septum defects
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/0057Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect
    • A61B2017/00575Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect for closure at remote site, e.g. closing atrial septum defects
    • A61B2017/00592Elastic or resilient implements
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/0057Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect
    • A61B2017/00575Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect for closure at remote site, e.g. closing atrial septum defects
    • A61B2017/00606Implements H-shaped in cross-section, i.e. with occluders on both sides of the opening
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/0057Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect
    • A61B2017/00575Implements for plugging an opening in the wall of a hollow or tubular organ, e.g. for sealing a vessel puncture or closing a cardiac septal defect for closure at remote site, e.g. closing atrial septum defects
    • A61B2017/00623Introducing or retrieving devices therefor

Definitions

  • the present invention relates to an occlusion device consisting of a braid of thin wires which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and which can be tapered to implant or explant to the diameter of a catheter used for intravascular surgery, with a proximal retention area , a distal retention area, in which the ends of the wires or threads converge in a socket, and with a cylindrical web between the proximal retention area and the distal retention area, the two retention areas after implantation on both sides of a shunt to be closed in a septum Come as the web runs through the shunt.
  • the invention further relates to a surgical set for implanting and explanting an implant, in particular an occlusion device described above.
  • the present invention relates to a method for the repeatable coupling of an implant, in particular an occlusion instrument described above, to such surgical equipment.
  • Such a system could, for example, consist of two umbrellas, each positioned on the distal side (ie on the side further away from the center or the heart) or on the proximal side (ie on the side closer to the center) of the septum are then screwed into a double umbrella in the septal defect.
  • the closure system In the assembled state, the closure system then usually consists of two open umbrellas, which are connected to one another via a short pin running through the defect.
  • the implantation procedure is relatively complicated, difficult and complex. Apart from the complicated implantation of the closure system in the septum defect to be closed, there is basically a risk of material fatigue with industry fracture in the umbrellas used. Furthermore, thromboembolic complications are often to be expected.
  • the end of the distal retention area has a socket which can be brought into engagement with the introducer or guide wire. It is provided that the intervention in the defect can be easily released after the positioning of the occlusion device.
  • the coupling to the insertion wire is designed as a screw thread. The occluder can be pushed forwards or backwards in the catheter tube using the insertion wire. After placement in the cardiac septum, the insertion wire is unscrewed and the occluder is finally released. A correction is then no longer possible.
  • the occluder Since the insertion wire and the coupling are relatively stiff and the catheter hits the cardiac septum at a shallow angle for anatomical reasons during the minimally invasive implantation of the occluder over the leg artery, the occluder is held in a tilted position when it is deployed and the umbrellas cannot be on both sides of the shunt. In this situation, the surgeon cannot recognize whether the occluder will assume its predetermined fit when disconnected. This results in a great deal of uncertainty for the surgeon, in particular because the uncoupled occluder cannot be repositioned minimally invasively.
  • the sleeve protruding from the proximal retention area of the occluder can cause the problem that the implant used causes embolism-related problems, especially consecutive embolization it also prevents complete endothelialization of the occlusion implant.
  • the present invention is based on the object of specifying an occlusion instrument which, in the inserted state, is as flat as possible on the proximal side of the septal defect and can be retrieved after uncoupling if a defect is visible.
  • an entire system consisting of an implant in the form of an occlusion device, a matching surgical set, and a corresponding method for using that surgical set.
  • the head section of the socket can be designed as a spherical head, the inner sides of the jaws of the gripping tongs of the surgical equipment being designed in accordance with the shape of the spherical head in such a way that positive engagement of that ball head with the gripping tongs of the surgical equipment is ensured.
  • the surgical set has a guide thread or guidewire which, in the delivery state of the surgical set, has a loop from the gripping pliers of the surgical set at its proximal end protrudes and both of its loose ends are held by the surgeon in the area of the handle of the surgical set or previously attached there.
  • the eyelet of the head is slit obliquely from the section to the transverse bore, the ends of the oblique slot overlap with respect to the longitudinal direction of the transverse bore.
  • the head section is shaped as a centering sleeve which is semispherical in longitudinal section and also has an eyelet in the form of a transverse bore.
  • a fastening loop for example made of surgical suture material, is pulled through the eyelet and, in compliance with a defined width of the securing loop, both ends are knotted and hung on the hook of the corresponding surgical cutlery.
  • a second grip piece is also included, in which the distal end of the coil spring is received abutting against a stop, the gripping jaws closing due to the force of the coil spring by the proximal end face of the conical sleeve and opening by pushing the actuating means open.
  • the guide thread or guide wire which protrudes in the delivery state of the surgical set at its proximal end in the form of a loop from the gripping pliers, and which is guided with both loose ends through the inside of the conical sleeve and the inside of the coil spring to the first handle at the distal end of the surgical set ,
  • its loop is guided through the eyelet of the holder of the implant and attached to the gripping pliers before the implant is implanted.
  • Tensioning the guide thread or guide wire leads to a connection of the surgical set to the socket of the occlusion device, which can be done repeatedly while maintaining the connection.
  • connection between the surgical set and the occlusion device can, for example, first be released - apart from the guide thread or guide wire - in order to check the fit of the implant, and can be easily restored with the help of the guide thread or guide wire if the seat of the Changed the implant and thus the version of the implant must be gripped again with the surgical set.
  • a simple restoration of the connection between the surgical set and the implant is possible.
  • the loop is hooked into the eyelet through the oblique slot and not, as in the first exemplary embodiment, is passed through the eyelet.
  • a first loose end of the guide thread or guide wire can be fastened in the region of the first handle, while the second loose end of the guide thread or guide wire is provided with a nipple, with the aid of which the Guide thread or wire can either be tensioned when the implant is coupled or can be pulled out of the surgical set after the connection of the first end to the handle has been released.
  • the loop of the guide thread or guide wire can be moved out of the eyelet through the oblique slot after at least one loose end of the guide thread or guide wire has been loosened.
  • the guide thread or guide wire preferably consists of nitinol wire, from which, for example, the braid of the occlusion device itself can also be made. Nitinol has proven to be a proven material for such procedures.
  • surgical equipment with a hook is provided, which is axially connected by means of a push and pull system can be moved towards or away from the eyelet, using a fastening loop that runs through the eyelet and can be hooked into the hook, by means of which the implant can be held by tensioning the fastening loop on the surgical equipment when the hook moves away from the eyelet becomes.
  • the push and pull system essentially has the following components: A coil spring, through the interior of which an axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means runs, to the proximal end of which a shaft of the hook is attached is, and at the distal end of a first handle is attached; a cylindrical sleeve, in the distal end portion of which the proximal end of the coil spring is received abutting against a stop and in which the shaft of the hook is received so as to be axially displaceable; and a second handle, in which the distal end of the coil spring is received abutting against a stop, the hook being able to move axially away from the eyelet under the force of the coil spring and being moved towards the eyelet by advancing the actuating means.
  • This push and pull system also enables very easy and reliable handling of the occlusion device before and during the surgical procedure.
  • the cylindrical sleeve has a continuous first longitudinal groove on the proximal end face, and a one-sided second longitudinal groove in the central area for torsion-proof guidance of the axially movable hook in the sleeve, and at right angles to the one-sided second longitudinal groove, a transverse groove which extends to the longitudinal axis of the sleeve and has an extension in the middle for receiving a knot of the fastening loop.
  • the extension to accommodate the knot of the attachment chimney also ensures, among other things, that the attachment loop has a tight fit within the transverse groove.
  • the cross section of the front section of the hook is flattened by approximately one third compared to the cross section of the shaft and fits into the second longitudinal groove of the cylindrical sleeve with play.
  • a knife edge is provided at the distal end of the window formed behind the hook to separate the connection between the surgical set and the mount of the implant.
  • a wire rope is advantageously used as the material for the actuating means of the surgical equipment.
  • any other material that is axially sufficiently stiff but still sufficiently flexible could also be used.
  • Embodiment 1 is shown in FIGS. 1 to 7, embodiment 2 in FIGS. 8 to 14, and embodiment 3 in FIGS. 15 to 24.
  • FIG. 1 is a side view of a first embodiment of an occlusion device with a corresponding surgical set according to embodiment 1;
  • FIG. 2 shows an enlarged sectional illustration of the partial section “A” according to FIG. 1;
  • FIG. 3 shows a perspective illustration of an exemplary occlusion device
  • Fig. 4 is an enlarged side view of a first embodiment of a
  • FIG. 5 shows a perspective illustration of the holder according to FIG. 4;
  • Fig. 6 is an enlarged detail view of the gripping pliers with guide wire and
  • FIG. 7 shows a view of the front section of the surgical set and an occlusion instrument with a loop pulled through
  • FIG. 8 is a side view of a surgical set with occlusion device on the guide thread or wire according to a second embodiment
  • FIG. 9 shows a partial sectional illustration of the front section of the surgical set with the occlusion instrument on the guide thread or wire according to FIG. 8;
  • FIG. 11 shows a perspective illustration of the holder according to FIG. 10
  • FIG. 12 shows a simplified view of the front section of the surgical set with gripping tongs and guide thread or wire and occlusion instrument
  • FIG. 13 shows an enlarged detailed view of section “A” according to FIG. 12;
  • Fig. 14 is a view of the front section of the surgical set with gripping pliers and Occlusiotisinsttumefit with attached! Guide wire loop;
  • FIG. 15 is a shortened sectional view of a surgical set with attached occlusion device according to embodiment 3;
  • Figure 7 shows a section through the front portion of the surgical set with a coupled occlusion device.
  • 18 is an enlarged side view of the socket of an occlusion device according to embodiment 3;
  • FIG. 21 is an enlarged perspective view of the hook according to FIG. 17;
  • FIG. 22 shows a perspective illustration of the front section of the surgical set according to the third embodiment with a connected socket of an occlusion device
  • FIG. 24 is an enlarged perspective view of the front section of the surgical set according to embodiment 3 with an occlusion instrument for showing the coupling by means of a fastening loop.
  • FIG. 1 and 2 show a side view and a partial step of a first exemplary embodiment of a surgical set 100 for implanting and explanting an implant, which is coupled to an occlusion instrument 1 as an example of an implant.
  • the surgical set 100 has gripping tongs 102, the gripping jaws 103, 104, 105 of which can be opened and closed by means of a push and pull system.
  • the inner surfaces of the gripping jaws 103, 104, 105 are designed in such a way that they can positively engage around the spherical head-shaped head section 14 of the socket 10 of the implant.
  • the push and pull system essentially has the following components: A spiral spring 106, by means of which An axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means 107 runs in the inner axial direction, on the proximal end of which a shaft 111 of the gripping pliers 102 is attached, and on the distal end of which a first connecting piece 108 is attached. Furthermore, the pushing and pulling system has a tapered sleeve 109, in the proximal end section 112 of which the shaft 111 of the gripping pliers 102 is received in an axially displaceable manner, and in the distal end section 113 of which the proximal end of the spiral spring 106 is received abutting a stop 114.
  • the push and pull system essentially has a second grip piece 110, in which the distal end of the spiral spring 106 is received in abutment against a stop, the gripping jaws 103, 104, 105 passing through the proximal end 115 of the conical sleeve 109 lying on the outside close under the force of the coil spring 106 and open by advancing the actuating means 107.
  • the guide thread or guide wire 116 has a first loose end 119, which can be fastened in the region of the first handle 108, and a second loose end 118, which is provided with a nipple 120, with the aid of which the guide thread or wire 116 either can be tensioned in the coupled state of the implant or can be pulled out of the surgical set 100 after the connection of the first end 119 to the first grip piece 108 has been released.
  • This pulling out of the guide thread or guide wire from the surgical set 100 only takes place when the implanted occlusion instrument has the seat desired by the surgeon.
  • the guide thread or guide wire 116 is used so that the surgeon can easily reconnect the gripping tongs 102 of the surgical instruments 100 to the head section 14 of the socket 10 of the occlusion device 1, i.e. the gripping jaws 103, 104, 105 of the gripping tongs 102 can grip the spherical head-shaped head portion 14 of the socket 10 securely and positively.
  • This occlusion instrument essentially consists of a braid 2 of thin wires or threads 4, which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and can be tapered to the diameter of a catheter 5 used for an intravascular surgical procedure for implantation or explanting.
  • the proximal retention area 6 of the braid 2 has a disk-shaped flattening that is single-layered toward the proximal end of the occlusion instrument can be achieved in a particularly advantageous manner that the occlusion instrument is independent of the proportion of the diameter of the defect to be closed and Regardless of the thickness of the septum wall, it adapts itself to the defect in the septum wall in such a way that on the proximal side of the defect no parts of the occlusion device protrude beyond the plane in which the septum wall with the defect lies. The usual complications associated with this no longer occur. In other words, the occlusion instrument used is completely enclosed by the body's own tissue much faster than in the closure systems known from the prior art.
  • the use of a braid made up of thin wires or threads as the starting material for the occlusion device according to the invention leads to the further advantage that it has long-term mechanical stability. This largely prevents the occurrence of breaks in the structure of the implant used.
  • the braid also has sufficient rigidity.
  • the disc-shaped configuration of the braid 2 towards the proximal end without a hub additionally allows the proximal retention area 6 of the occlusion device to flatten completely in the inserted state at the edge of the defect. Accordingly, the occlusion device can be used over a wide range of septum defects of different sizes.
  • FIG. 4 shows an enlarged side view of a first exemplary embodiment of a holder 10 of such an occlusion device.
  • This socket 10 has at its free end a head portion 14 with an eyelet 16 in the form of a transverse bore, wherein the head section 14 can be positively gripped and held by the surgical set 100.
  • FIG. 5 shows a perspective illustration of the socket according to FIG. 4.
  • the exit cut surfaces 18, 20 on both sides of the transverse bore are designed to converge towards the free end of the socket 10 towards the free end of the socket 10.
  • FIG. 6 shows an enlarged detailed view of the surgical set 100 with the guide wire 116 running through the eyelet 16, which is suspended in the form of a loop 117 on the shaft 111 of the gripping tongs 102 (cf. FIG. 2, attachment point 101).
  • the gripping pliers 102 are provided with an outer cone in the front area and are divided into three gripping jaws 103, 104, 105 by means of longitudinal grooves, which closes when the conical shaft rests against the proximal end 115 of the conical sleeve 109.
  • the gripping jaws 103, 104, 105 are turned out in a shell-shaped manner in order to be able to grip the spherical head-shaped head section 14 of the holder 10 in a form-fitting manner.
  • the shaft 111 of the gripping tongs 102 is flattened in order to be able to pass the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 inside the conical sleeve 109.
  • the loop 117 is prepared in such a way that it protrudes from the gripping tongs 102 in the delivery state (see FIG. 7).
  • the loose ends 118, 119 of the guide thread or guide wire 116 are guided through the slots of the gripper pliers 102 and through the spiral spring 106 and are fastened to the first handle piece 108 of the handle, the first loose end 118 additionally being provided with a nipple 120 which allows the guide thread or wire to be gripped and tensioned more easily.
  • the loop 117 of the guide thread or '. -di-aliis 116 fetched through the eyelet 16 and suspended from the shaft 111 of the gripping tongs 102 at a fastening point 101 (see FIG. 2) provided for this purpose.
  • the thread or wire material of the guide thread or wire 116 forming the loop 117 runs in each case in a slot between the gripping jaws 103, 104 and 105, while rend the trailing ends in the third slot between the jaws 104, 105. If the gripping pliers 102 are pulled back into the conical sleeve 109 by tensioning the guide thread or wire 116, the loop 117 can no longer unhook.
  • the loop 117 is then pulled on the nipple 120 until the spherical head-shaped head section 14 of the holder 10 sinks into the gripping jaws 103, 104, 105 of the gripping pliers 102.
  • the other loose end 119 of the guide thread or wire 116 which is not provided with the nipple 120, is fastened in a suitable manner in the region of the second grip piece 108.
  • the gripping pliers 102 can be released again from the head section 14 of the implant and the fit of the implant can be checked. With the help of the guide thread or wire 116, the gripping pliers 102 can be reconnected to the socket 10 of the implant at any time.
  • the 2 wide loose end 118 of the guide thread or guide wire 116 provided with the nipple 120 is tensioned until the head section 14 is completely accommodated in the gripping jaws 103, 104, 105.
  • the gripping pliers 102 can be released again from the head section 14 of the implant and the fit of the implant can be checked.
  • a re-coupling of the gripping pliers 102 to the socket 10 of the implant is possible at any time.
  • FIG. 23 shows a representation similar to FIG. 22, although the hook 302 inserted into the cylindrical sleeve 304 can be seen in broken lines.
  • the fastening loop 301 slips over the tip of the hook while evading into the second longitudinal groove 307 and remains in the window 315 formed behind it.
  • the knot of the fastening loop 301 is located in one of the lateral chambers which are formed by the flat 314 of the hook 302.
  • the occlusion instrument 1 with its holder 10 is pulled onto the front side 305 of the cylindrical sleeve and clamped with the surgical set 300.

Abstract

The invention relates to an occlusion device which consists of an interlaced structure (2) of thin wires or threads (2), the ends of the wires or threads (4) converging in a holder (10). The aim of the invention is to allow the occlusion device to be retrieved or repeatedly coupled to a surgical instrument. For this purpose, the holder (10), on its free end, has a top section (14) with an eyelet (16) in the form of a crossbore which can be received and retained by an implantation or explantation instrument (100, 200) in a form-fit manner. The invention also relates to a surgical instrument (100) for implanting or explanting an implant having said holder (10) . The surgical instrument has gripping pliers (102) the jaws (103, 104, 105) of which can be opened or closed by a push-pull system and the inside of which is configured in such a manner as to encircle the top section (14) of the holder (10) of the implant in a form-fit manner.

Description

Occlusionsinstrument und Operationsbesteck sowie Verfahren zu dessen Im- und Occlusion instrument and surgical instruments as well as procedures for their im- and
ExplantationExplantation
Beschreibungdescription
Die vorliegende Erfindung betrifft ein Occlusionsinstrument, bestehend aus einem Geflecht dünner Drähte welches mittels eines Umformungs- und Wärmebehandlungs Verfahrens eine geeignete finale Form erhält und sich zum Implantieren oder Explantieren auf den Durchmesser eines für einen intravaskulären Operations eingriff verwendeten Katheters verjüngen lässt, mit einem proximalen Retentionsbereich, einem distalen Retentions- bereich, in welchem die Enden der Drähte oder Fäden in einer Fassung zusammenlaufen, und mit einem zylindrischen Steg zwischen dem proximalen Retentionsbereich und dem distalen Retentionsbereich, wobei die beiden Retentionsbereiche nach der Implantation beiderseits eines zu verschließenden Shunts in einem Septum zur Anlage kommen, während der Steg durch den Shunt hindurch verläuft. Die Erfindung betrifft des weiteren ein Operationsbesteck zum Implantieren und Explantieren eines Implantats, insbesondere eines vorstehend beschriebenen Occlusionsinsttumentes. Schließlich betrifft die vorliegende Erfindung ein Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantates, insbesondere eines vorstehend beschriebenen Occlusionsinstrumentes, an ein solches Operationsbesteck.The present invention relates to an occlusion device consisting of a braid of thin wires which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and which can be tapered to implant or explant to the diameter of a catheter used for intravascular surgery, with a proximal retention area , a distal retention area, in which the ends of the wires or threads converge in a socket, and with a cylindrical web between the proximal retention area and the distal retention area, the two retention areas after implantation on both sides of a shunt to be closed in a septum Come as the web runs through the shunt. The invention further relates to a surgical set for implanting and explanting an implant, in particular an occlusion device described above. Finally, the present invention relates to a method for the repeatable coupling of an implant, in particular an occlusion instrument described above, to such surgical equipment.
In der Medizintechnik besteht seit längerem das Bemühen, septale Defekte, wie etwa Defekte des Vorhofseptums, mittels eines transvenösen, interventionellen Zugangs nichtchirurgisch, also ohne Operation im eigentlichen Sinne, katheterinterventionell zu verschließen. Dabei wurden verschiedene Occlusionssysteme mit unterschiedlichen Vor- und Nachteilen vorgeschlagen, ohne das sich bisher ein bestimmtes Verschluss-System durch- setzen konnte. Im Folgenden werden die verschiedenen Systeme „Occluder" oder „Occ- lusionsinstrumente" genannt. Bei allen interventionellen Occlusionssystemen wird transvenös über einen in einem Septum vorliegenden, zu verschließenden Defekt ein selbstexpandierendes Schirmsystem eingebracht. Ein derartiges System könnte beispielsweise aus zwei Schirmchen bestehen, die jeweils an der distalen Seite (d.h. an der weiter von der Körpermitte bzw. vom Herzen entfernten Seite) bzw. an der proximalen Seite (d.h. an der näher zur Körpermitte angeordneten Seite) des Septums positioniert werden, wobei anschließend die beiden Schirmprothesen im Septum-Defekt zu einem Doppelschirm verschraubt werden. Das Verschluss-System besteht somit dann im zusammengebautem Zustand üblicherweise aus zwei aufgespannten Schirmchen, die über einen kurzen, durch den Defekt hindurchlaufenden Stift miteinander verbunden sind. Bei derartigen aus dem Stand der Technik bekannten Occlusionsinstrumenten stellt es sich jedoch als nachteilig heraus, dass die Implantationsprozedur relativ kompliziert, schwierig und aufwendig ist. Abgesehen von dem komplizierten Implantieren des Verschluss-Systems im zu verschließenden Septum-Defekt besteht bei den verwendeten Schirmchen grundsätzlich die Gefahr der Materialermüdung mit Branchenfraktur. Ferner ist häufig mit thrombemboli- schen Komplikationen zu rechnen.In medical technology, efforts have long been made to non-surgically close septal defects, such as defects in the atrial septum, by means of a transvenous, interventional access, that is to say without surgery in the actual sense. Various occlusion systems with different advantages and disadvantages have been proposed, without which a specific closure system has so far not been used. could put. In the following, the various systems are called "occluder" or "occlusion instruments". In all interventional occlusion systems, a self-expanding screen system is inserted transvenously over a defect to be closed in a septum. Such a system could, for example, consist of two umbrellas, each positioned on the distal side (ie on the side further away from the center or the heart) or on the proximal side (ie on the side closer to the center) of the septum are then screwed into a double umbrella in the septal defect. In the assembled state, the closure system then usually consists of two open umbrellas, which are connected to one another via a short pin running through the defect. In such occlusion instruments known from the prior art, however, it turns out to be disadvantageous that the implantation procedure is relatively complicated, difficult and complex. Apart from the complicated implantation of the closure system in the septum defect to be closed, there is basically a risk of material fatigue with industry fracture in the umbrellas used. Furthermore, thromboembolic complications are often to be expected.
Um zu erreichen, dass das erfindungsgemäße Occlusionsinstrument mittels eines Einführbesteckes bzw. eines Führungsdrahtes eingeführt werden kann, ist vorgesehen, dass das Ende des distalen Retentionsbereich eine Fassung aufweist, die in Eingriff mit dem Einführbesteck bzw. Führungsdraht gebracht werden kann. Dabei ist vorgesehen, dass der Eingriff nach der Positionierung des Occlusionsinsttumentes im Defekt leicht wieder gelöst werden kann. Beispielsweise ist möglich, das Geflecht am Ende des distalen Re- tentionsbereichs des Occlusionsinstrumentes derart zu fassen, dass in der Fassung ein Innengewinde hergestellt wird, mit dem das Einführbesteck in Eingriff gelangt. Bei den bisher bekannten Occludern aus Nitinol- Drahtgeflecht, beispielsweise von AGA oder JEN. meditec, wird die Kupplung an den Einführdraht als Schraubgewinde ausgeführt. Mittels Einführ draht kann der Occluder im Katheter schlauch vor- oder zurückgeschoben werden. Nach der Platzierung in der Herzscheidewand wird der Einführdraht abgeschraubt und der Occluder endgültig freigesetzt. Eine Korrektur ist danach nicht mehr möglich.In order to ensure that the occlusion device according to the invention can be inserted by means of an introducer or a guide wire, it is provided that the end of the distal retention area has a socket which can be brought into engagement with the introducer or guide wire. It is provided that the intervention in the defect can be easily released after the positioning of the occlusion device. For example, it is possible to grasp the braid at the end of the distal retention area of the occlusion device in such a way that an internal thread is produced in the holder, with which the introducer comes into engagement. In the previously known occluder made of nitinol wire mesh, for example from AGA or JEN. meditec, the coupling to the insertion wire is designed as a screw thread. The occluder can be pushed forwards or backwards in the catheter tube using the insertion wire. After placement in the cardiac septum, the insertion wire is unscrewed and the occluder is finally released. A correction is then no longer possible.
Da der Einführungsdraht und die Kupplung relativ steif sind, und der Katheder bei der minimalinvasiven Implantation des Occluders über die Beinarterie aus anatomischen Gründen im flachen Winkel auf die Herzscheidewand trifft, wird der Occluder bei seiner Entfaltung in einer Schieflage gehalten und die Schirmchen können sich nicht beiderseits des Shunts anlegen. Der Operateur kann in dieser Situation nicht erkennen, ob der Occ- luder im abgekoppelten Zustand seine vorbestimmte Passform einnehmen wird. Daraus ergibt sich eine große Unsicherheit für den Operateur, insbesondere dadurch, dass er den abgekoppelten Occluder nicht minimalinvasiv repositionieren kann. Diese entscheidenden Nachteile der bekannten Systeme zu minimieren, liegt der Anspruch der vorliegenden Erfindung zugrunde, nämlich den Occluder nach dem Positionieren in der Herz Scheidewand und der Freisetzung aus der Einführschleuse alle Bewegungsfreiheiten zu seiner selbständigen Entfaltung und Anpassung an den zu verschließenden Herzscheidewanddefekt zu geben, und nicht vom Einführbesteck in eine Position gezwungen zu werden, die er von selbst nicht einnehmen würde und dennoch bei Bedarf repositioniert und über das Einführbesteck wieder zurückgeholt werden kann. Selbstverständlich sind hier aber auch andere Aus führungs formen denkbar. Bei einem, anderen Occlusionsinstrumenttyp, dem sogenannten Lock-Glamshell-Schirmsystem, sind zwei vorzugsweise mit Dacron bespannte Stahlschirme vorgesehen, die durch je vier Ärmchen stabilisiert werden. Dieser Occludertyp wird über einen venösen Zugang des Patienten implantiert. Bei dem Lock-Clamshell-Occluder hat es sich jedoch als problematisch erwiesen, dass das zur Implantation benötigte Einführbesteck relativ groß ausgeführt werden muss. Ein weiterer Nachteil liegt darin, dass bei anderen Systemen, z. B. dem so genannten „Anplatzer-Occluder", viele verschiedene Occludergrößen benötigt werden, um den jeweiligen Proportionen des zu schließenden Septum-Defektes gerecht zu werden. So hat sich herausgestellt, dass die Schirmchen im eingesetzten Zustand nicht vollständig abflachen, wenn die Länge oder der Durchmesser des im Defekt eingesetzten Stegs nicht optimal passt. Dies führt zu einer unvollständigen Endothelialisierung. Ferner hat es sich gezeigt, dass viele der im Körper des Patienten implantierten Systeme über einen längeren Zeitraum aufgrund der erheblichen mechanischen Belastung Materialermüdungen und Brüche in den metallischen Strukturen aufweisen. Dies ist insbesondere dann der Fall, wenn zwischen dem Implantat und dem Septum dauerhaft Spannungen bestehen.Since the insertion wire and the coupling are relatively stiff and the catheter hits the cardiac septum at a shallow angle for anatomical reasons during the minimally invasive implantation of the occluder over the leg artery, the occluder is held in a tilted position when it is deployed and the umbrellas cannot be on both sides of the shunt. In this situation, the surgeon cannot recognize whether the occluder will assume its predetermined fit when disconnected. This results in a great deal of uncertainty for the surgeon, in particular because the uncoupled occluder cannot be repositioned minimally invasively. To minimize these decisive disadvantages of the known systems, the claim of the present invention is based, namely to give the occluder after positioning in the cardiac partition and the release from the introducer all freedom of movement for its independent development and adaptation to the cardiac partition defect to be closed, and not to be forced into a position by the introducer that it would not occupy on its own and can still be repositioned if necessary and retrieved via the introducer. Of course, other embodiments are also conceivable here. In another type of occlusion device, the so-called lock glamshell umbrella system, two steel umbrellas, preferably covered with Dacron, are provided, which are stabilized by four arms each. This type of occluder is implanted through the patient's venous access. With the lock clamshell occluder, however, it has proven to be problematic that the introducer required for the implantation must be made relatively large. Another disadvantage is that with other systems, e.g. B. the so-called "anplatzer occluder", many different occluder sizes are required to meet the respective proportions of the septum defect to be closed. It has been found, therefore, that the umbrellas do not flatten completely when inserted, if the length or the diameter of the bar used in the defect does not fit optimally, which leads to incomplete endothelialization, and it has been shown that many of the systems implanted in the patient's body have material fatigue and fractures in the metallic structures over a longer period of time due to the considerable mechanical stress This is particularly the case if there is permanent tension between the implant and the septum.
Um diese Nachteile auszuräumen, wurden selbst-zentrierende Occlusionsinstrumente entwickelt, die mittels minimalinvasiver Verfahren, beispielsweise über einen Katheter und Führungs drahte, in den Körper des Patienten eingeführt und in den zu verschließenden Septum-Defekt eingebracht werden. Der Konstruktion liegt dabei das Prinzip zugrunde, dass sich das Occlusionsinstrument auf die Größe des für den intravaskulären Opeiationseingnft verwendeten Einführbesteckes bzw. Katheters verjüngen lässt. Ein derart verjüngtes Occlusionsinstrument wird dann über den Katheter in den zu verschließenden Septum-Defekt bzw. in den zu verschließenden Shunt des Septum-Defektes eingebracht. Danach tritt der Occluder aus dem Katheter aus, worauf sich anschließend die selbst-expandierenden Schirmchen bzw. Retentions scheibchen entfalten, die sich beiderseits des Septums anlegen. Die Schirme wiederum enthalten beispielsweise aus Dacron gefertigte Gewebeeinlagen oder werden von solchen überspannt, womit der Defekt bzw. Shunt verschlossen wird. Die im Körper verbleibenden Implantate werden nach einigen Wochen bis Monaten mehr oder weniger vollständig von körpereigenem Gewebe eingeschlossen.In order to overcome these disadvantages, self-centering occlusion instruments have been developed, which are inserted into the patient's body using minimally invasive procedures, for example via a catheter and guide wires, and inserted into the septal defect to be closed. The design is based on the principle that the occlusion device can be tapered to the size of the introducer or catheter used for the intravascular operation. Such a tapered occlusion device is then inserted via the catheter into the septal defect to be closed or into the shunt of the septal defect to be closed. The occluder then emerges from the catheter, whereupon the Unfold self-expanding umbrellas or retention discs that line up on both sides of the septum. The screens in turn contain, for example, fabric inserts made of Dacron or are spanned by them, which closes the defect or shunt. The implants remaining in the body are more or less completely enclosed by the body's own tissue after a few weeks to months.
Ein Beispiel eines selbst-zentrierenden Occlusionsinstruments der eingangs genannten Art und gemäß dem Oberbegriff des Patentanspruchs 1 ist aus der WO 99/12478 Al bekannt, das eine Weiterentwicklung des unter dem Namen „Amplatzer-Occluder" bekannten Occlusionsinstruments gemäß der US-Patentschrift Nr. 5,725,552 ist. Es besteht aus einem Geflecht aus einer Vielzahl feiner, geflochtener Nitinol-Drähte in Form eines Jo- jos. Jenes Geflecht wird in seiner ursprünglichen Form als Rundgeflecht hergestellt, welches sowohl an seinem Anfang (bzw. an seiner proximalen Seite) als auch an seinem Ende (bzw. an seiner distalen Seite) lose Drahtenden aufweist. Bei der Weiterverarbeitung des Rundgeflechtes müssen dann diese losen Enden jeweils in einer Hülse gefasst und verschweißt werden. Nach dieser entsprechenden Weiterverarbeitung weist sowohl die proximale Seite als auch die distale Seite des fertigen Occluders jeweils eine abstehende Hülse auf. In das distale und proximale Retentionsschirmchen und in dem dazwischen angeordneten Steg sind Dacron-Patches eingenäht. Aufgrund des „Memory-Effektes" des verwendeten Nitinol-Materials entfalten sich die beiden Retentionsschirmchen beim Verlassen des Katheders selbstständig. Dies erfolgt zunächst über eine ballonartige Zwischenstufe, wobei die Retentions-Schirmchen letztendlich beiderseits des Septums endgültig platziert eine mehr oder weniger abgeplattete Form einnehmen. Der Steg zentriert sich während des Aufspannens der Schirmchen in dem zu verschließenden Shunt selbstständig. Durch die beim proximalen Retentionsbereich des Occluders hervorstehende Hülse kann allerdings das Problem auftreten, dass das eingesetzte Implantat emboliebe- dingte Probleme, insbesondere die konsekutive Embolisation, hervorruft. Ferner wird oft auch eine vollständige Endothelialisierung des Verschluss-Implantats verhindert.An example of a self-centering occlusion device of the type mentioned at the outset and according to the preamble of claim 1 is known from WO 99/12478 A1, which is a further development of the occlusion device known under the name "Amplatzer occluder" according to US Pat. No. 5,725,552 It consists of a braid made from a multitude of fine, braided Nitinol wires in the form of a yo-jos. This braid is made in its original form as a round braid, which is both at the beginning (or at its proximal side) and at the When the round braid is further processed, these loose ends must each be gripped and welded in a sleeve. After this corresponding further processing, both the proximal side and the distal side of the finished occluder have one protruding sleeve each, into the distal and proximal retention umbrella and Dacron patches are sewn into the bridge between them. Due to the "memory effect" of the Nitinol material used, the two retention umbrellas unfold independently when they leave the catheter. This is initially done via a balloon-like intermediate stage, the retention umbrellas ultimately taking on a more or less flattened form on either side of the septum. While the umbrella is centered in the shunt to be closed, the sleeve protruding from the proximal retention area of the occluder can cause the problem that the implant used causes embolism-related problems, especially consecutive embolization it also prevents complete endothelialization of the occlusion implant.
Des Weiteren ist aus der WO 95/27448 Al ein aus einem Drahtgeflecht bestehendes Occlusionsinstrument bekannt. Dieses Instrument weist allerdings keine Fassung auf, so dass dieser Occluder auch nicht, wie es bei den oben beschriebenen Instrumenten der Fall ist, auf die selbe Weise mittels eines Einführbestecks gesteuert, eingebracht oder - im Fall eines falschen Sitzes — noch vor dem Abkoppeln wieder entfernt werden kann. Der vorliegenden Erfindung liegt von daher die Problemstellung zugrunde, ein solches aus der Medizintechnik bekanntes und aus einem Geflecht bestehendes, selbst-zentrie- rendes Occlusionsinstrument derart weiterzuentwickeln, dass die vorstehend genannten Nachteile überwunden werden können. Insbesondere soll ein Occlusionsinstrument angegeben werden, dass zum Verschluss von Defekten unterschiedlicher Größe anwendbar ist, wobei die Implantation des Occluders auf einfache Weise erfolgen und auch eine Explantation, z. B. zur Sitzkorrektur möglich sein soll.Furthermore, an occlusion instrument consisting of a wire mesh is known from WO 95/27448 A1. However, this instrument does not have a socket, so that this occluder is not controlled or inserted in the same way using an introducer, as is the case with the instruments described above, or - in the case of an incorrect fit - removed again before uncoupling can be. The present invention is therefore based on the problem of further developing such a self-centering occlusion instrument known from medical technology and consisting of a braid in such a way that the disadvantages mentioned above can be overcome. In particular, an occlusion device is to be specified that can be used to close defects of different sizes, the implantation of the occluder being carried out in a simple manner and also an explantation, eg. B. should be possible for seat correction.
Auf der Grundlage dieser Problemstellung liegt der vorliegenden Erfindung die Aufgabe zugrunde, ein Occlusionsinstrument anzugeben, welches im eingesetzten Zustand an der proximalen Seite des Septum-Defektes möglichst flach mit dem Septum abschließt und nach dem Abkoppeln wieder rückholbar ist, wenn eine Fehlstellutig sichtbar ist.On the basis of this problem, the present invention is based on the object of specifying an occlusion instrument which, in the inserted state, is as flat as possible on the proximal side of the septal defect and can be retrieved after uncoupling if a defect is visible.
Es ist des weiteren eine Aufgabe der vorliegenden Erfindung, ein entsprechendes Operationsbesteck und ein Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Occlusionsinstru- mentes an ein solches Operationsbesteck anzugeben.It is a further object of the present invention to provide a corresponding surgical set and a method for the repeated coupling of an occlusion device to such a surgical set.
Diese Aufgabe wird bei einem Occlusionsinstrument der eingangs genannten Art erfindungsgemäß dadurch gelöst, dass die Fassung an ihrem freien Ende einen Kopfabschnitt mit einer Ose in Form einer Querbohrung aufweist, der formschlüssig von einem Im- o- der Explantationsbesteck gegriffen und gehalten werden kann. Alternativ hierzu wird die Aufgabe bei einem Occlusionsinstrument der eingangs genannten Art erfindungsgemäß dadurch gelöst, dass die Fassung an ihrem freien Ende einen im Längsschnitt semisphärisch als Zentrierhülse ausgebildeten Kopf ab schnitt mit einer Öse in Form einer Querbohrung aufweist und mittels einer durch die Öse verlaufenden Befestigungsschlinge an einem Im- oder Explantationsbesteck gehalten werden kann.This object is achieved according to the invention in an occlusion device of the type mentioned at the outset in that the holder has a head portion with an eyelet in the form of a transverse bore at its free end, which can be gripped and held in a form-fitting manner by an implant or explant set. As an alternative to this, the object is achieved according to the invention in an occlusion device of the type mentioned at the outset in that the mount has a head which is semi-spherically shaped as a centering sleeve in longitudinal section at its free end and has an eyelet in the form of a transverse bore and by means of a fastening loop running through the eyelet can be held in an implant or explant set.
Die der vorliegenden Erfindung zugrunde liegende verfahrenstechnische Aufgabe wird alternativ durch die Verfahrensschritte der Patentansprüche 18, 19 oder 20 gelöst.The procedural object on which the present invention is based is alternatively achieved by the method steps of claims 18, 19 or 20.
Vorliegend wird also als Lösung der erfindungsgemäß gestellten Aufgabe ein gesamtes System offenbart, bestehend aus einem Implantat in Form eines Occlusionsinsttumentes, einem dazu passenden Operationsbesteck und einem entsprechenden Verfahren zur Verwendung jenes Operationsbestecks.In the present case, as a solution to the object of the invention, an entire system is disclosed, consisting of an implant in the form of an occlusion device, a matching surgical set, and a corresponding method for using that surgical set.
Die Vorteile der Erfindung liegen, insbesondere darin, dass ein intravaskuläres Occlusionsinstrument, insbesondere zur Behandlung von Septum-Defekten, angegeben wird, wel- dies sich mit einem entsprechend ausgebildeten Operationsbesteck für den Implantationseingriff zuverlässig greifen und zum Überprüfen des Sitzes des Occlusionsinstrumen- tes auch wieder von dem Operationsbesteck lösen lässt, wobei es besonders hervorzuheben ist, dass ein erneutes Greifen des Occlusionsinstrumentes, beispielsweise zum Verändern seines Sitzes oder zum sofortigen Explantieren, ohne weiteres möglich ist.The advantages of the invention are, in particular, that an intravascular occlusion instrument, in particular for the treatment of septal defects, is specified, which this can be reliably gripped with a correspondingly designed surgical set for implantation surgery and can also be detached from the surgical set for checking the fit of the occlusion device, it being particularly noteworthy that the occlusion instrument has to be gripped again, for example to change its position or immediately Explant is easily possible.
Zur Ausbildung der Fassung des Occlusionsinstrumentes werden erfindungsgemäß drei alternative Aus führungs formen vorgeschlagen.To form the version of the occlusion device, three alternative embodiments are proposed according to the invention.
Zum einen kann der Kopfabschnitt der Fassung als Kugelkopf ausgebildet sein, wobei die Innenseiten der Backen der Greifzange des Operationsbestecks entsprechend der Kugelkopfform derart ausgebildet sind, dass ein formschlüssiges Greifen jenes Kugelkopfes mit der Greifzange des Operationsbestecks gewährleistet ist. Damit ein erneutes Ergreifen des Kugelkopfes ohne weiteres möglich ist, nachdem die Verbindung zwischen dem Operationsbesteck und dem Occlusionsinstrument gelöst wurde, weist das Operationsbesteck einen Führungsfaden oder Führungsdraht auf, der im Anlieferungszustand des Operationsbestecks an dessen proximalem Ende in Form einer Schlaufe aus der Greifzange des Operationsbestecks herausragt und dessen beide lose Enden durch den Operateur im Bereich des Griffs des Operationsbestecks gehalten oder vorher dort befestigt werden. Mit diesem Führungsfaden oder Führungsdraht ist es ohne weiteres möglich, die Greifzange des Operationsbestecks zielsicher wieder mit dem Kopf ab schnitt der Fassung des Occlusionsinstrumentes zu verbinden und somit das Occlusionsinstrument erneut — beispielsweise für eine Repositionierung oder zum Explantieren - zu greifen.On the one hand, the head section of the socket can be designed as a spherical head, the inner sides of the jaws of the gripping tongs of the surgical equipment being designed in accordance with the shape of the spherical head in such a way that positive engagement of that ball head with the gripping tongs of the surgical equipment is ensured. So that the ball head can easily be gripped again after the connection between the surgical set and the occlusion device has been released, the surgical set has a guide thread or guidewire which, in the delivery state of the surgical set, has a loop from the gripping pliers of the surgical set at its proximal end protrudes and both of its loose ends are held by the surgeon in the area of the handle of the surgical set or previously attached there. With this guide thread or guide wire, it is easily possible to unerringly connect the gripping pliers of the surgical instruments to the head section of the socket of the occlusion device and thus to grip the occlusion device again - for example for repositioning or explanting.
Gemäß einer zweiten Aus führungs form der Fassung des Occlusionsinstrumentes ist die Öse des Kopf ab Schnitts schräg zur Querbohrung geschlitzt, wobei sich die Enden des Schrägschlitzes in Bezug auf die die Längsrichtung der Querbohrung überlappen. Dadurch wird es möglich, den Führungsfaden bzw. Führungs draht, der im Anlieferungszustand des Operationsbestecks an dessen proximalem Ende in Form einer Schlaufe aus der Greifzange herausragt, durch den Schrägschlitz in die Öse der Fassung des Occlusionsinstrumentes einzuhängen, wobei die sich überlappenden Enden des Schrägschlitzes dafür sorgen, dass der Führungsfaden bzw. Führungsdraht nicht ohne weiteres, und insbesondere nicht nachdem der Führungsfaden bzw. Führungsdraht durch den Operateur gespannt wurde, unbeabsichtigt aus der Öse entweichen und dennoch beabsichtigt durch Schrägstellung der Schlaufe aus der Öse bewegt werden kann.According to a second embodiment of the version of the occlusion device, the eyelet of the head is slit obliquely from the section to the transverse bore, the ends of the oblique slot overlap with respect to the longitudinal direction of the transverse bore. This makes it possible to hang the guide thread or guide wire, which protrudes in the delivery state of the surgical set at the proximal end in the form of a loop from the gripper, through the oblique slot into the eyelet of the socket of the occlusion device, the overlapping ends of the oblique slot for this ensure that the guide thread or guide wire cannot escape unintentionally from the eyelet, and in particular not after the guide thread or guide wire has been tensioned by the operator, and nevertheless can be intentionally moved out of the eyelet by inclining the loop.
Vorzugsweise sind die beiderseitigen Austrittsschnittflächen der Querbohrung mit der Mantelfläche des Kugelkopfes zum freien Ende der Fassung hin konvergierend ausgebil- det. Das hat zum Vorteil, dass keine scharfen Kanten existieren, die den Fühtungsfaden oder Führungsdraht beschädigen könnten, und darüber hinaus ist ein Einfädeln der Schlaufe des Führungsfadens bzw. Führungsdrahtes durch die Öse der Fassung des ersten Ausführungsbeispiels leichter möglich. Schließlich aber bringt die konvergierende Ausbildung der Austritts Schnittflächen der Querbohrung eine Material- und Gewichtsersparnis mit sich.Preferably, the exit cut surfaces of the transverse bore on both sides are designed to converge with the lateral surface of the spherical head toward the free end of the socket. det. This has the advantage that there are no sharp edges that could damage the guide thread or guide wire, and moreover threading the loop of the guide thread or guide wire through the eyelet of the socket of the first exemplary embodiment is easier. Finally, however, the converging design of the exit cut surfaces of the transverse bore saves material and weight.
Gemäß einer dritten Aus führungs form der Fassung des Occlusionsinstrumentes ist der Kopfabschnitt als im Längsschnitt semisphärisch ausgebildete Zentrierhülse geformt und ebenfalls mit einer Öse in Form einer Querbohrung vorsehen. Zum Verbinden mit dem entsprechenden Operationsbesteck wird durch die Öse eine Befestigungsschlinge, beispielsweise aus chirurgischem Nahtmaterial, gezogen und unter Einhaltung einer definierten Weite der B efestigungs schlinge werden deren beide Enden verknotet und an dem Haken des entsprechenden Operationsbestecks eingehängt. Während bei der ersten und der zweiten Aus führungs form des Kopf ab Schnitts der Fassung das Spannen des Führungsfadens bzw. Führungs drahts manuell durch den Operateur durch Ziehen an einem oder beiden losen Enden des Führungs fadens bzw. Führungs drahts erfolgte, geschieht das Spannen der Befestigungsschlinge bei der dritten Aus führungs form durch Zurückziehen des Hakens innerhalb des Operationsbestecks.According to a third embodiment of the version of the occlusion device, the head section is shaped as a centering sleeve which is semispherical in longitudinal section and also has an eyelet in the form of a transverse bore. To connect to the corresponding surgical cutlery, a fastening loop, for example made of surgical suture material, is pulled through the eyelet and, in compliance with a defined width of the securing loop, both ends are knotted and hung on the hook of the corresponding surgical cutlery. While in the first and the second embodiment of the head, the guide thread or guide wire was tensioned manually by the operator by pulling on one or both loose ends of the guide thread or guide wire from the section of the holder, the fastening loop is tensioned in the third embodiment, by pulling the hook back inside the surgical set.
Vorzugsweise beinhaltet das Schub- und Zugsystem des Operationsbestecks für die erste und zweite Ausführungsform folgende Bestandteile: Eine Spiralfeder, durch deren Inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel verläuft, an dessen proximalem Ende ein Schaft der Greifzange befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes Griffstück. Des weiteren beinhaltet das Schub- und Zugsystem eine Kegelhülse, in deren proximalem Endabschnitt der Schaft der Greifzange axial verschiebbar aufgenommen ist, und in deren distalem Endabschnitt das proximale Ende der Spiralfeder gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist. Schließlich gehört auch ein zweites Griffstück dazu, in welchem das distale Ende der Spiralfeder gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich die Greifbacken durch das außen anliegende proximale stirnseitige Ende der Kegelhülse unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder schließen und sich durch Votschieben des Betätigungsmittels öffnen. Die Vorteile dieses Schub- und Zugsystems liegen im Wesentlichen in der Einfachheit und damit einhergehenden Zuverlässigkeit seiner Komponenten und in einem sicheren Greifen und Loslassen der Fassung des Implantats. Der Führungsfaden oder Führungsdr aht, der im Anlieferzustand des Operationsbestecks an dessen proximalem Ende in Form einer Schlaufe aus der Greifzange herausragt, und der mit beiden losen Enden durch das Innere der Kegelhülse und das Innere der Spiralfeder zum ersten Griffstück am distalen Ende des Operationsbestecks geführt ist, wird bei dem ersten Ausführungsbeispiel der Fassung mit seiner Schlaufe vor dem Implantieren des Implantats durch die Öse der Fassung des Implantats hindurchgeführt und an der Greifzange befestigt. Ein Spannen des Führungsfadens oder Führungsdr ahts führt zu einer Verbindung des Operationsbestecks mit der Fassung des Occlusionsinstrumentes, was unter Beibehaltung der Verbindung wiederholt geschehen kann. Somit kann die Verbindung zwischen dem Operationsbesteck und dem Occlusionsinstrument beispielsweise zunächst — bis auf den Führungsfaden bzw. Führungsdraht - gelöst werden, um den Sitz des Implantats zu überprüfen, und kann mit Hilfe des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts ohne weiteres wiederhergestellt werden, wenn der Sitz des Implantats verändert und somit die Fassung des Implantats erneut mit dem Operationsbesteck gegriffen werden muss. Auch für den Fall, dass es erforderlich wird, das Implantat nochmals zu explantie- ren, ist somit eine einfache Wiederherstellung der Verbindung zwischen Operationsbesteck und Implantat möglich. Demgegenüber wird die Schlaufe bei dem zweiten Ausführungsbeispiel durch den Schrägschlitz in die Öse eingehängt und nicht, wie bei dem ersten Ausführungsbeispiel, durch die Öse hindurchgeführt.The pushing and pulling system of the surgical kit for the first and second embodiment preferably includes the following components: a spiral spring, through the interior of which an axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means runs, on the proximal end of which a shaft of the gripping pliers is fastened, and at its distal end a first handle. Furthermore, the push and pull system includes a tapered sleeve, in the proximal end section of which the shaft of the gripping pliers is axially displaceably received, and in the distal end section of which the proximal end of the coil spring is received in abutment against a stop. Finally, a second grip piece is also included, in which the distal end of the coil spring is received abutting against a stop, the gripping jaws closing due to the force of the coil spring by the proximal end face of the conical sleeve and opening by pushing the actuating means open. The advantages of this push and pull system are essentially the simplicity and the associated reliability of its components and the safe gripping and releasing of the socket of the implant. The guide thread or guide wire, which protrudes in the delivery state of the surgical set at its proximal end in the form of a loop from the gripping pliers, and which is guided with both loose ends through the inside of the conical sleeve and the inside of the coil spring to the first handle at the distal end of the surgical set , In the first exemplary embodiment of the holder, its loop is guided through the eyelet of the holder of the implant and attached to the gripping pliers before the implant is implanted. Tensioning the guide thread or guide wire leads to a connection of the surgical set to the socket of the occlusion device, which can be done repeatedly while maintaining the connection. Thus, the connection between the surgical set and the occlusion device can, for example, first be released - apart from the guide thread or guide wire - in order to check the fit of the implant, and can be easily restored with the help of the guide thread or guide wire if the seat of the Changed the implant and thus the version of the implant must be gripped again with the surgical set. In the event that it is necessary to explant the implant again, a simple restoration of the connection between the surgical set and the implant is possible. In contrast, in the second exemplary embodiment, the loop is hooked into the eyelet through the oblique slot and not, as in the first exemplary embodiment, is passed through the eyelet.
Sowohl bei der ersten Ausführungsform als auch der zweiten Ausführungsform der Fassung ist ein erstes loses Ende des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts im Bereich des ersten Griffstücks befestigbar, während das zweite lose Ende des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts mit einem Nippel versehen ist, mit dessen Hilfe der Führungsfaden bzw. -draht entweder im angekoppelten Zustand des Implantats spannbar oder aus dem Operationsbesteck herausziehbar ist, nachdem die Verbindung des ersten Endes mit dem Griffstück gelöst wurde. Bei der zweiten Ausführungsform der Fassung kann die Schlaufe des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts dabei durch den Schrägschlitz aus der Öse herausbewegt werden, nachdem wenigstens ein loses Ende des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts gelockert wurde.In both the first embodiment and the second embodiment of the socket, a first loose end of the guide thread or guide wire can be fastened in the region of the first handle, while the second loose end of the guide thread or guide wire is provided with a nipple, with the aid of which the Guide thread or wire can either be tensioned when the implant is coupled or can be pulled out of the surgical set after the connection of the first end to the handle has been released. In the second embodiment of the socket, the loop of the guide thread or guide wire can be moved out of the eyelet through the oblique slot after at least one loose end of the guide thread or guide wire has been loosened.
Vorzugsweise besteht der Führungsfaden bzw. Führungsdraht aus Nitinoldraht, aus welchem beispielsweise auch das Geflecht des Occlusionsinstrumentes selbst bestehen kann. Nitinol hat sich als ein für derartige Eingriffe bewährtes Material erwiesen.The guide thread or guide wire preferably consists of nitinol wire, from which, for example, the braid of the occlusion device itself can also be made. Nitinol has proven to be a proven material for such procedures.
Für die dritte Aus führungs form der Fassung eines Occlusionsinstrumentes ist ein Operationsbesteck mit einem Haken vorgesehen, der mittels eines Schub- und Zugsystems axial auf die Öse zu- bzw. von ihr wegbewegbar ist, wobei eine durch die Öse verlaufende und in den Haken einhängbare Befestigungsschlinge zum Einsatz kommt, mittels derer das Implantat durch Spannen der Befestigungsschlinge an dem Operationsbesteck gehalten werden kann, wenn der Haken von der Öse wegbewegt wird. Der Vorteil dieser Ausführungsform des Operationsbestecks besteht insbesondere darin, dass der bei den anderen beiden Aus führungs formen beschriebene Führungsfaden bzw. Führungsdraht durch die Befestigungsschlinge ersetzt und dadurch ein Ziehen an den losen Enden des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts zum Spannen der gesamten Vorrichtung nicht mehr erforderlich ist, sondern dieses Spannen durch Zurückziehen des Hakens erfolgt, was durch geeignete Betätigung des Operationsbestecks erfolgen kann.For the third embodiment of the version of an occlusion device, surgical equipment with a hook is provided, which is axially connected by means of a push and pull system can be moved towards or away from the eyelet, using a fastening loop that runs through the eyelet and can be hooked into the hook, by means of which the implant can be held by tensioning the fastening loop on the surgical equipment when the hook moves away from the eyelet becomes. The advantage of this embodiment of the surgical set is, in particular, that the guide thread or guide wire described in the other two embodiments is replaced by the fastening loop and, as a result, it is no longer necessary to pull the loose ends of the guide thread or guide wire to tension the entire device , but this tensioning is done by pulling back the hook, which can be done by suitable operation of the surgical set.
Für die dritte Aus führungs form des Operationsbestecks weist das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen folgende Bestandteile auf: Eine Spiralfeder, durch deren Inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel verläuft, an dessen proximalem Ende ein Schaft des Hakens befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes Griffstück befestigt ist; eine zylindrische Hülse, in deren distalem Endabschnitt das proximale Ende der Spiralfeder gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist und in der der Schaft des Hakens axial verschiebbar aufgenommen ist; und ein zweites Griffstück, in welchem das distale Ende der Spiralfeder gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich der Haken unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder von der Öse axial wegbewegt und durch Vorschieben des Betätigungsmittels auf die Öse zubewegt werden kann. Auch dieses Schub- und Zugsystem ermöglicht eine sehr einfache und zuverlässige Handhabung des Occlusionsinstrumentes vor und während des operativen Eingriffs.For the third embodiment of the surgical set, the push and pull system essentially has the following components: A coil spring, through the interior of which an axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means runs, to the proximal end of which a shaft of the hook is attached is, and at the distal end of a first handle is attached; a cylindrical sleeve, in the distal end portion of which the proximal end of the coil spring is received abutting against a stop and in which the shaft of the hook is received so as to be axially displaceable; and a second handle, in which the distal end of the coil spring is received abutting against a stop, the hook being able to move axially away from the eyelet under the force of the coil spring and being moved towards the eyelet by advancing the actuating means. This push and pull system also enables very easy and reliable handling of the occlusion device before and during the surgical procedure.
Um die Verbindung der durch die Öse der Fassung des Occlusionsinstrumentes verlaufenden Befestigungsschlinge mit dem Schub- und Zugsystem weiter zu vereinfachen ist vorzugsweise vorgesehen, dass die zylindrische Hülse an der proximalen Stirnseite eine durchgängige erste Längsnut aufweist, im mittleren Bereich eine einseitige zweite Längsnut zur verdrehungssicheren Führung des in der Hülse axial bewegbaren Hakens, und im rechten Winkel zur einseitigen zweiten Längsnut eine Quernut, welche bis zur Längsachse der Hülse reicht und mittig eine Erweiterung zur Aufnahme eines Knotens der Befestigungsschlinge besitzt. Dabei sorgt die Erweiterung zur Aufnahme des Knotens der Befes- tigungsschimge unter anderem auch dafür, dass die Befestigungsschlinge einen festen Sitz innerhalb der Quernut hat. Um ein sicheres Greifen der Befestigungsschlinge durch den Haken zu gewährleisten ist vorzugsweise vorgesehen, dass der Querschnitt des vorderen Abschnitts des Hakens gegenüber dem Querschnitt des Schafts um etwa ein Drittel abgeflacht ausgebildet ist und mit Spiel in die zweite Längsnut der zylindrischen Hülse passt.In order to further simplify the connection of the fastening loop running through the eyelet of the socket of the occlusion device to the pushing and pulling system, it is preferably provided that the cylindrical sleeve has a continuous first longitudinal groove on the proximal end face, and a one-sided second longitudinal groove in the central area for torsion-proof guidance of the axially movable hook in the sleeve, and at right angles to the one-sided second longitudinal groove, a transverse groove which extends to the longitudinal axis of the sleeve and has an extension in the middle for receiving a knot of the fastening loop. The extension to accommodate the knot of the attachment chimney also ensures, among other things, that the attachment loop has a tight fit within the transverse groove. In order to ensure that the hook is securely gripped by the hook, it is preferably provided that the cross section of the front section of the hook is flattened by approximately one third compared to the cross section of the shaft and fits into the second longitudinal groove of the cylindrical sleeve with play.
Zum Trennen der Verbindung zwischen dem Operationsbesteck und der Fassung des Implantats ist am distalen Ende des hinter dem Haken gebildeten Fensters eine Messerschneide vorgesehen.A knife edge is provided at the distal end of the window formed behind the hook to separate the connection between the surgical set and the mount of the implant.
In vorteilhafter Weise wird als Material für das Betätigungsmittel des Operationsbestecks ein Drahtseil verwendet. Jedoch könnte auch durchaus jedes andere Material welches axial genügend steif, aber dennoch ausreichend flexibel ist, verwendet werden.A wire rope is advantageously used as the material for the actuating means of the surgical equipment. However, any other material that is axially sufficiently stiff but still sufficiently flexible could also be used.
Im Folgenden werden die drei angesprochenen Ausführungsbeispiele eines Occlusion- sinstrumentes und entsprechend dazu drei Ausführungsbeispiele eines Operationsbestecks sowie die drei unterschiedlichen Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats bzw. Occlusionsinstrumentes an das jeweilige Operationsbesteck anhand einer Zeichnung näher beschrieben. Dabei ist die Ausführungsform 1 in den Fig. 1 bis 7 gezeigt, die Aus führungs form 2 in den Fig. 8 bis 14, und die Ausführungsform 3 in den Fig. 15 bis 24.In the following, the three mentioned exemplary embodiments of an occlusion instrument and correspondingly three exemplary embodiments of an operating set as well as the three different methods for the repeatable coupling of an implant or occlusion instrument to the respective operating set are described in more detail with the aid of a drawing. Embodiment 1 is shown in FIGS. 1 to 7, embodiment 2 in FIGS. 8 to 14, and embodiment 3 in FIGS. 15 to 24.
Es zeigenShow it
Fig. 1 eine Seitenansicht einer ersten Aus führungs form eines Occlusionsinstrumentes mit entsprechendem Operationsbesteck gemäß Ausführungsform 1;1 is a side view of a first embodiment of an occlusion device with a corresponding surgical set according to embodiment 1;
Fig. 2 eine vergrößerte Schnittdarstellung des Teilschnitts „A" gemäß Fig. 1;FIG. 2 shows an enlarged sectional illustration of the partial section “A” according to FIG. 1;
Fig. 3 eine perspektivische Darstellung eines beispielhaften Occlusionsinstrumentes;3 shows a perspective illustration of an exemplary occlusion device;
Fig. 4 eine vergrößerte Seitenansicht einer ersten Ausführungsform einerFig. 4 is an enlarged side view of a first embodiment of a
Fassung des Occlusionsinstrumentes;Version of the occlusion device;
Fig. 5 eine perspektivische Darstellung der Fassung gemäß Fig. 4; Fig. 6 eine vergrößerte Detailansicht der Greifzange mit Führungsdr aht undFIG. 5 shows a perspective illustration of the holder according to FIG. 4; Fig. 6 is an enlarged detail view of the gripping pliers with guide wire and
Fassung eines Occlusionsinstrumentes;Version of an occlusion device;
Fig. 7 eine Ansicht des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks und eines Occlusionsinstrumentes mit durchgezogener Schlaufe;7 shows a view of the front section of the surgical set and an occlusion instrument with a loop pulled through;
Fig. 8 eine Seitenansicht eines Operationsbestecks mit Occlusionsinstrument am Führungsfaden bzw. -draht gemäß einer zweiten Aus führungs form;8 is a side view of a surgical set with occlusion device on the guide thread or wire according to a second embodiment;
Fig. 9 eine teilweise Schnittdarstellung des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks mit dem Occlusionsinstrument am Führungsfaden bzw. - draht gemäß Fig. 8;9 shows a partial sectional illustration of the front section of the surgical set with the occlusion instrument on the guide thread or wire according to FIG. 8;
Fig. 10 eine vergrößerte Seitenansicht einer Fassung eines Occlusionsinstrumentes gemäß Aus führungs form 2;10 is an enlarged side view of a socket of an occlusion device in accordance with embodiment 2;
Fig. 11 eine perspektivische Darstellung der Fassung gemäß Fig. 10;FIG. 11 shows a perspective illustration of the holder according to FIG. 10;
Fig. 12 eine vereinfachte Ansicht des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks mit Greifzange und Führungsfaden bzw. -draht und Occlusionsinstrument;12 shows a simplified view of the front section of the surgical set with gripping tongs and guide thread or wire and occlusion instrument;
Fig. 13 eine vergrößerte Detailansicht des Abschnitts „A" gemäß Fig. 12;FIG. 13 shows an enlarged detailed view of section “A” according to FIG. 12;
Fig. 14 eine Ansicht des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks mit Greifzange und Occlusiotisinsttumefit mit eingehängte! Führungsdrahtschlaufe;Fig. 14 is a view of the front section of the surgical set with gripping pliers and Occlusiotisinsttumefit with attached! Guide wire loop;
Fig. 15 eine verkürzte Schnittdarstellung eines Operationsbestecks mit angehängtem Occlusionsinstrument gemäß Aus führungs form 3;15 is a shortened sectional view of a surgical set with attached occlusion device according to embodiment 3;
Fig. 16 eine Teil-Schnittansicht gemäß „B" in Fig. 15;FIG. 16 is a partial sectional view according to “B” in FIG. 15;
Fig. i 7 einen Schnitt durch den vorderen Abschnitt des Operationsbestecks mit angekoppeltem Occlusionsinstrument; Fig. 18 eine vergrößerte Seitenansicht der Fassung eines Occlusionsinstrumen- tes gemäß Ausführungsform 3;Figure 7 shows a section through the front portion of the surgical set with a coupled occlusion device. 18 is an enlarged side view of the socket of an occlusion device according to embodiment 3;
Fig. 19 eine perspektivische Darstellung der Fassung gemäß Fig. 18;FIG. 19 shows a perspective illustration of the holder according to FIG. 18;
Fig. 20 eine vergrößerte perspektivische Darstellung der zylindrischen Hülse gemäß Ausführungsform 3;20 is an enlarged perspective view of the cylindrical sleeve according to Embodiment 3;
Fig. 21 eine vergrößerte perspektivische Darstellung des Hakens gemäß Fig. 17;FIG. 21 is an enlarged perspective view of the hook according to FIG. 17;
Fig. 22 eine perspektivische Darstellung des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks gemäß der dritten Ausführungsform mit angekoppelter Fassung eines Occlusionsinstrumentes;22 shows a perspective illustration of the front section of the surgical set according to the third embodiment with a connected socket of an occlusion device;
Fig. 23 eine perspektivische Darstellung ähnlich Fig. 22; undFIG. 23 is a perspective view similar to FIG. 22; and
Fig. 24 eine vergrößerte perspektivische Darstellung des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks gemäß Aus führungs form 3 mit einem Occlusi- onsinstrument zur Darstellung der Ankopplung mittels einer Befestigungsschlinge.24 is an enlarged perspective view of the front section of the surgical set according to embodiment 3 with an occlusion instrument for showing the coupling by means of a fastening loop.
Die Fig. 1 und 2 zeigen eine Seitenansicht und einen Teilschritt eines ersten Ausführungsbeispiels eines Operationsbestecks 100 zum Im- und Explantieren eines Implantats, welches als Beispiel für ein Implantat an ein Occlusionsinstrument 1 angekoppelt ist. Das Operationsbesteck 100 weist eine Greifzange 102 auf, deren Greifbacken 103, 104, 105 mittels eines Schub- und Zugsystems offen- und schließbar sind. Die Innenflächen der Greifbacken 103, 104, 105 sind derart ausgebildet, dass sie den kugelkopf förmig ausgebildeten Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 des Implantats formschlüssig umgreifen, können.. Das Schub- und Zugsystem weist im Wesentlichen folgende Bestandteile auf: Eine Spiralfeder 106, durch deren inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel 107 verläuft, an dessen proximalem Ende ein Schaft 111 der Greifzange 102 befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes vjπttstück 108 angebracht ist. Des weiteren weist das Schub- und Zugsystem eine Kegelhülse 109 auf, in deren proximalem Endabschnitt 112 der Schaft 111 der Greifzange 102 axial verschiebbar aufgenommen ist, und in deren distalem Endabschnitt 113 das proximale Ende der Spiralfeder 106 gegen einen Anschlag 114 stoßend aufgenommen ist. Des weiteren weist das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen ein zweites Griffstück 110 auf, in welchem das distale Ende der Spiralfeder 106 gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich die Greifbacken 103, 104, 105 durch das außen anliegende proximale stirnseitige Ende 115 der Kegelhülse 109 unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder 106 schließen und sich durch Vorschieben des Betätigungsmittels 107 öffnen. Als besonders wesentlichen Bestandteil weist dieses Operationsbesteck 100 einen Führungsfaden oder Führungsdraht 116 auf, der im Anlieferzustand des Operationsbestecks 100 an dessen proximalem Ende in Form einer Schlaufe 117 aus der Greifzange 102 herausragt, und der mit beiden losen Enden 118, 119 durch das Innere der Kegelhülse 109 und das Innere der Spiralfeder 106 zum ersten Griffstück 108 am distalen Ende des Operationsbestecks 100 geführt ist, wobei die Schlaufe 117 vor dem Implantieren des Implantats durch die Öse 16 der Fassung 10 des Implantats hindurchführbar und an der Greifzange 102 an einem Befestigungspunkt 101 befestigbar ist. Der Führungsfaden bzw. Führungsdraht 116 weist ein erstes loses Ende 119 auf, welches im Bereich des ersten Griffstücks 108 befestigbar ist, und ein zweites loses Ende 118, welches mit einem Nippel 120 versehen ist, mit dessen Hilfe der Führungsfaden bzw. -draht 116 entweder im angekoppelten Zustand des Implantats spannbar oder aus dem Operationsbesteck 100 herausziehbar ist, nachdem die Verbindung des ersten Endes 119 mit dem ersten Griffstück 108 gelöst wurde. Dieses Herausziehen des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts aus dem Operationsbesteck 100 geschieht erst dann, wenn das implantierte Occlusionsinstrument den vom Operateur gewünschten Sitz aufweist. Sollte dies nicht der Fall sein, dient der Führungsfaden bzw. Führungsdraht 116 dazu, dass der Operateur die Greifzange 102 des Operationsbestecks 100 problemlos wieder mit dem Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 des Occlusionsinstrumentes 1 verbinden, also die Greifbacken 103, 104, 105 der Greifzange 102 den kugelkopf förmigen Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 sicher und formschlüssig greifen können.1 and 2 show a side view and a partial step of a first exemplary embodiment of a surgical set 100 for implanting and explanting an implant, which is coupled to an occlusion instrument 1 as an example of an implant. The surgical set 100 has gripping tongs 102, the gripping jaws 103, 104, 105 of which can be opened and closed by means of a push and pull system. The inner surfaces of the gripping jaws 103, 104, 105 are designed in such a way that they can positively engage around the spherical head-shaped head section 14 of the socket 10 of the implant. The push and pull system essentially has the following components: A spiral spring 106, by means of which An axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means 107 runs in the inner axial direction, on the proximal end of which a shaft 111 of the gripping pliers 102 is attached, and on the distal end of which a first connecting piece 108 is attached. Furthermore, the pushing and pulling system has a tapered sleeve 109, in the proximal end section 112 of which the shaft 111 of the gripping pliers 102 is received in an axially displaceable manner, and in the distal end section 113 of which the proximal end of the spiral spring 106 is received abutting a stop 114. Of furthermore, the push and pull system essentially has a second grip piece 110, in which the distal end of the spiral spring 106 is received in abutment against a stop, the gripping jaws 103, 104, 105 passing through the proximal end 115 of the conical sleeve 109 lying on the outside close under the force of the coil spring 106 and open by advancing the actuating means 107. As a particularly essential component, this surgical set 100 has a guide thread or guide wire 116 which, in the delivery state of the surgical set 100, protrudes at the proximal end in the form of a loop 117 from the gripping pliers 102, and which has two loose ends 118, 119 through the inside of the conical sleeve 109 and the inside of the spiral spring 106 is guided to the first grip piece 108 at the distal end of the surgical set 100, the loop 117 being able to be passed through the eyelet 16 of the socket 10 of the implant before the implant is implanted and fastened to the gripping pliers 102 at a fastening point 101 . The guide thread or guide wire 116 has a first loose end 119, which can be fastened in the region of the first handle 108, and a second loose end 118, which is provided with a nipple 120, with the aid of which the guide thread or wire 116 either can be tensioned in the coupled state of the implant or can be pulled out of the surgical set 100 after the connection of the first end 119 to the first grip piece 108 has been released. This pulling out of the guide thread or guide wire from the surgical set 100 only takes place when the implanted occlusion instrument has the seat desired by the surgeon. If this is not the case, the guide thread or guide wire 116 is used so that the surgeon can easily reconnect the gripping tongs 102 of the surgical instruments 100 to the head section 14 of the socket 10 of the occlusion device 1, i.e. the gripping jaws 103, 104, 105 of the gripping tongs 102 can grip the spherical head-shaped head portion 14 of the socket 10 securely and positively.
Fig. 3 zeigt beispielsweise ein Occlusionsinstrument, welches mit einer erfindungsgemäßen Fassung 10 versehen sein kann. Dieses Occlusionsinstrument besteht im Wesentlichen aus einem Geflecht 2 dünner Drähte oder Fäden 4, welches mittels eines Umfor- mungs- und Wärmebehandlungsverfahrens eine geeignete finale Form erhält und sich zum Implantieren oder Explantieren auf den Durchmesser eines für einen intravaskulären Operationseingriff verwendeten Katheters 5 verjüngen lässt. Das Occlusionsinstrument weist einen proximalen Retentionsbereich 6 auf, und einen distalen Retentionsbereich 8, in welchem die Enden der Drähte oder Fäden 4 in einer Fassung 10 zusammenlaufen, und einen zylindrischen Steg 12 zwischen dem proximalen Retentionsbereich 6 und dem distalen Retentionsbereich 8, wobei die beiden Retentionsbereiche 6, 8 nach der Implantation beiderseits eines zu verschließenden Shunts in einem Septum zur Anlage kommen, während der Steg 1 durch den Shunt hindurch verläuft. Somit eignet sich das Occlusion- sinstrument insbesondere zur Behandlung von Septum-Defekten, wobei sich das Instrument für eine Zufuhr über einen Katheter 5 zu dem zu verschließenden Defekt eignet. Dadurch, dass der proximale Retentionsb ereich 6 des Geflechts 2 eine zum proximalen Ende des Occlusionsinstrumentes hin einlagige, scheibenförmige Abflachung aufweist, kann in besonders vorteilhafter Weise erreicht werden, dass sich das Occlusionsinstru- ment - unabhängig von der Proportion des Durchmessers des zu verschließenden Defekts und unabhängig von der Stärke der Septumwand — an den Defekt in der Septum- wand selbständig anpasst, und zwar derart, dass an der proximalen Seite des Defekts keine Anteile des Occlusionsinstrumentes über die Ebene, in welcher die Septumwand mit dem Defekt liegt, herausragt. Somit treten die üblichen hiermit im Zusammenhang stehenden Komplikationen nicht mehr auf. Anders ausgedrückt bedeutet dies, dass das eingesetzte Occlusionsinstrument wesentlich schneller als bei den aus dem Stand der Technik bekannten Verschlusssystemen vollständig von körpereigenem Gewebe eingeschlossen wird. Aus der Verwendung eines aus dünnen Drähten oder Fäden aufgebauten Geflechts als Ausgangsmaterial für das erfindungsgemäße Occlusionsinstrument leitet sich der weitere Vorteil ab, dass es eine langfristige mechanische Stabilität aufweist. Somit kann das Auftreten von Brüchen in der Struktur des eingesetzten Implantats weitgehend verhindert werden. Ferner besitzt das Geflecht eine ausreichende Steifigkeit. Die zum proximalen Ende hin scheibenförmige Gestalt des Geflechts 2 ohne Nabe gestattet es zusätzlich, dass der proximale Retentionsbereich 6 des Occlusionsinstrumentes im eingesetzten Zustand an dem Randsaum des Defekts vollständig abflacht. Demnach kann das Occlusionsinstrument über einen weiten Bereich unterschiedlich großer Septum-Defekte eingesetzt werden. Dadurch, dass sich das Geflecht 2 auf den Durchmesser eines bei in tra vaskulären Operationseingriffen verwendeten Katheters verjüngen lässt ist es möglich, das Occlusionsinstrument beispielsweise durch eine Vene einzubringen, so dass eine offene Operation im eigentlichen Sinne nicht mehr nötig ist. Da das Geflecht 2 aus einem Material mit Formgedächtnis — oder „Memory"-Effekt besteht, kann das Occlusionsinstrument auch als „selbst-expandierendes Instrument" bezeichnet werden, welches sich nach dem Austritt aus dem Katheter selbständig entfaltet, so dass sich die beiden Reten- tionsbereiche 6, 8 entsprechend an die proximale bzw. distale Defektseite anlegen können.3 shows an occlusion device, for example, which can be provided with a holder 10 according to the invention. This occlusion instrument essentially consists of a braid 2 of thin wires or threads 4, which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and can be tapered to the diameter of a catheter 5 used for an intravascular surgical procedure for implantation or explanting. The occlusion device has a proximal retention area 6, and a distal retention area 8, in which the ends of the wires or threads 4 converge in a socket 10, and a cylindrical web 12 between the proximal retention area 6 and the distal retention area 8, the two retention areas 6, 8 after implantation come to rest on both sides of a shunt to be closed in a septum, while the web 1 runs through the shunt. The occlusion instrument is thus particularly suitable for the treatment of septal defects, the instrument being suitable for delivery via a catheter 5 to the defect to be closed. The fact that the proximal retention area 6 of the braid 2 has a disk-shaped flattening that is single-layered toward the proximal end of the occlusion instrument can be achieved in a particularly advantageous manner that the occlusion instrument is independent of the proportion of the diameter of the defect to be closed and Regardless of the thickness of the septum wall, it adapts itself to the defect in the septum wall in such a way that on the proximal side of the defect no parts of the occlusion device protrude beyond the plane in which the septum wall with the defect lies. The usual complications associated with this no longer occur. In other words, the occlusion instrument used is completely enclosed by the body's own tissue much faster than in the closure systems known from the prior art. The use of a braid made up of thin wires or threads as the starting material for the occlusion device according to the invention leads to the further advantage that it has long-term mechanical stability. This largely prevents the occurrence of breaks in the structure of the implant used. The braid also has sufficient rigidity. The disc-shaped configuration of the braid 2 towards the proximal end without a hub additionally allows the proximal retention area 6 of the occlusion device to flatten completely in the inserted state at the edge of the defect. Accordingly, the occlusion device can be used over a wide range of septum defects of different sizes. Because the braid 2 can be tapered to the diameter of a catheter used in tra vascular surgical interventions, it is possible to insert the occlusion device, for example through a vein, so that an open operation in the actual sense is no longer necessary. Since the braid 2 consists of a material with a shape memory or "memory" effect, the occlusion device can also be referred to as a "self-expanding instrument", which unfolds automatically after it emerges from the catheter, so that the two retirees tion areas 6, 8 corresponding to the proximal or distal defect side.
Fig. 4 zeigt eine vergrößerte Seitenansicht eines ersten Ausführungsbeispiels einer Fassung 10 eines solchen Occlusionsinstrumentes. Diese Fassung 10 weist an ihrem freien Ende einen Kopfabschnitt 14 mit einer Öse 16 in Form einer Querbohrung auf, wobei der Kopfabschnitt 14 formschlüssig von dem Operationsbesteck 100 gegriffen und gehalten werden kann.FIG. 4 shows an enlarged side view of a first exemplary embodiment of a holder 10 of such an occlusion device. This socket 10 has at its free end a head portion 14 with an eyelet 16 in the form of a transverse bore, wherein the head section 14 can be positively gripped and held by the surgical set 100.
Fig. 5 zeigt eine perspektivische Darstellung der Fassung gemäß Fig. 4. Anhand dieser Darstellung ist ersichtlich, dass die beiderseitigen Austrittsschnittflächen 18, 20 der Querbohrung mit der Mantelfläche des Kugelkopfes zum freien Ende der Fassung 10 hin konvergierend ausgebildet sind.FIG. 5 shows a perspective illustration of the socket according to FIG. 4. On the basis of this illustration it can be seen that the exit cut surfaces 18, 20 on both sides of the transverse bore are designed to converge towards the free end of the socket 10 towards the free end of the socket 10.
Fig. 6 zeigt eine vergrößerte Detäilansicht des Operationsbestecks 100 mit dem durch die Öse 16 verlaufenden Führungsdr ahts 116, der in Form einer Schlaufe 117 an dem Schaft 111 der Greifzange 102 eingehängt ist (vgl. Fig. 2, Befestigungspunkt 101). Anhand dieser Darstellung ist ersichtlich, dass die Greifzange 102 im vorderen Bereich mit einem Außenkegel versehen und mittels Längsnuten in drei Greifbacken 103, 104, 105 geteilt ist, welche sich beim Anliegen des kegeligen Schaftes an dem proximalen stirnseitigen Ende 115 der Kegelhülse 109 schließen. Dabei sind die Greifbacken 103, 104, 105 schalenförmig ausgedreht, um den kugelkopf förmigen Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 formschlüssig greifen zu können. Der Schaft 111 der Greifzange 102 ist abgeflacht ausgebildet, um die Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116 innerhalb der Kegelhülse 109 vorbeiführen zu können. Die Schlaufe 117 ist so vorbereitet, dass sie im Anlieferzustand aus der Greifzange 102 heraussagt (s. Fig. 7). Die losen Enden 118, 119 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116 werden durch die Schlitze der Greifzange 102 und durch die Spiralfeder 106 geführt und sind am ersten Griffstück 108 des Griffs befestigt, wobei das erste lose Ende 118 zusätzlich mit einem Nippel 120 versehen ist, der den Führungsfaden bzw. -draht leichter ergreifen und spannen lässt.FIG. 6 shows an enlarged detailed view of the surgical set 100 with the guide wire 116 running through the eyelet 16, which is suspended in the form of a loop 117 on the shaft 111 of the gripping tongs 102 (cf. FIG. 2, attachment point 101). It can be seen from this illustration that the gripping pliers 102 are provided with an outer cone in the front area and are divided into three gripping jaws 103, 104, 105 by means of longitudinal grooves, which closes when the conical shaft rests against the proximal end 115 of the conical sleeve 109. The gripping jaws 103, 104, 105 are turned out in a shell-shaped manner in order to be able to grip the spherical head-shaped head section 14 of the holder 10 in a form-fitting manner. The shaft 111 of the gripping tongs 102 is flattened in order to be able to pass the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 inside the conical sleeve 109. The loop 117 is prepared in such a way that it protrudes from the gripping tongs 102 in the delivery state (see FIG. 7). The loose ends 118, 119 of the guide thread or guide wire 116 are guided through the slots of the gripper pliers 102 and through the spiral spring 106 and are fastened to the first handle piece 108 of the handle, the first loose end 118 additionally being provided with a nipple 120 which allows the guide thread or wire to be gripped and tensioned more easily.
Fig. 7 zeigt eine vereinfachte Ansicht des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks 100 mit der Kegelhülse 109, der Greifzange 102, der Spiralfeder 106 und dem Betätigungsmittel 107. Vorne aus der Greifzange 102 und bereits durch die Öse 16 des Kopf ab Schnitts 14 der Fassung 10 geführt ist die Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. - drahts 116 erkennbar. Der durch den Kreis „A" hervorgehobene Ausschnitt stellt die vergrößerte Detailansicht gemäß Fig. 6 dar.7 shows a simplified view of the front section of the surgical set 100 with the conical sleeve 109, the gripping tongs 102, the spiral spring 106 and the actuating means 107. Front of the gripping tongs 102 and already guided through the eyelet 16 of the head from section 14 of the socket 10 the loop 117 of the guide thread or wire 116 can be seen. The section highlighted by the circle “A” represents the enlarged detailed view according to FIG. 6.
Zur Ankoppelung des Occlusionsinstrumentes 1 wird die Schlaufe 117 des Führungsfadens bz'w. -di-aliis 116 durch die Ose 16 geholt und an einem dafür vorgesehenen Befestigungspunkt 101 (s. Fig. 2) an dem Schaft 111 der Greifzange 102 aufgehängt. Das die Schlaufe 117 bildende Faden- bzw. Drahtmaterial des Führungsfadens bzw. -drahts 116 verläuft dabei in jeweils einem Schlitz zwischen den Greifbacken 103, 104 und 105, wäh- rend die rückläufigen Enden in dem dritten Schlitz zwischen den Greifbacken 104, 105 verlaufen. Wird die Greifzange 102 in die Kegelhülse 109 durch Spannen des Führungsfadens bzw. -drahts 116 zurückgezogen, kann sich die Schlaufe 117 nicht mehr aushängen. Die Schlaufe 117 wird danach am Nippel 120 so weit zugezogen, bis sich der kugel- kopfförmige Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 in den Greifbacken 103, 104, 105 der Greifzange 102 versenkt. Das andere, nicht mit dem Nippel 120 versehene lose Ende 119 des Führungsfadens bzw. -drahts 116 ist in geeigneter Weise im Bereich des zweiten Griffstücks 108 befestigt.To connect the occlusion device 1, the loop 117 of the guide thread or '. -di-aliis 116 fetched through the eyelet 16 and suspended from the shaft 111 of the gripping tongs 102 at a fastening point 101 (see FIG. 2) provided for this purpose. The thread or wire material of the guide thread or wire 116 forming the loop 117 runs in each case in a slot between the gripping jaws 103, 104 and 105, while rend the trailing ends in the third slot between the jaws 104, 105. If the gripping pliers 102 are pulled back into the conical sleeve 109 by tensioning the guide thread or wire 116, the loop 117 can no longer unhook. The loop 117 is then pulled on the nipple 120 until the spherical head-shaped head section 14 of the holder 10 sinks into the gripping jaws 103, 104, 105 of the gripping pliers 102. The other loose end 119 of the guide thread or wire 116, which is not provided with the nipple 120, is fastened in a suitable manner in the region of the second grip piece 108.
Im Folgenden wird ein Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer vorstehend beschriebenen Fassung 10, insbesondere eines Occlusionsinstrumen- tes 1, an das Operationsbesteck 100 beschrieben:A method for the repeatable coupling of an implant with a socket 10 described above, in particular an occlusion device 1, to the surgical set 100 is described below:
In einem ersten Schritt wird die Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116 vor Beginn des intravaskulären Operations eingriff s durch die Öse 16 der Fassung 10 des Implantats geführt und an einem dafür vorgesehenen Befestigungspunkt 101 an der Greifzange 102 aufgehängt, während das erste und zweite lose Ende 119, 118 des Führungsfadens bzw. Führungs drahts 116 festgehalten oder im Bereich des ersten Griffstücks 108 befestigt werden. In einem zweiten Schritt wird der Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 des Implantats mit der Greifzange 102 gegriffen. In einem dritten Schritt wird das mit dem Nippel 120 versehene zweite lose Ende 118 des Führungs fadens bzw. Führungsdrahts 116 gespannt, bis der Kopfabschnitt 14 in den Greifbacken 103, 104, 105 vollständig aufgenommen ist. Durch Lösen des mit dem Nippel 120 versehenen zweiten losen Endes 118 kann die Greifzange 102 wieder vom Kopfabschnitt 14 des Implantats gelöst und der Sitz des Implantats überprüft werden. Mit Hilfe des Führungsfadens bzw. - drahts 116 ist jederzeit eine Wiederankoppelung der Greifzange 102 an die Fassung 10 des Implantats möglich.In a first step, the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 is guided through the eyelet 16 of the socket 10 of the implant before the start of the intravascular operation and suspended from the gripper pliers 102 at a fastening point 101 provided for this purpose, while the first and second are loose End 119, 118 of the guide thread or guide wire 116 are held or fastened in the area of the first handle 108. In a second step, the head section 14 of the socket 10 of the implant is gripped with the gripping pliers 102. In a third step, the second loose end 118 of the guide thread or guide wire 116 provided with the nipple 120 is stretched until the head section 14 is completely accommodated in the gripping jaws 103, 104, 105. By loosening the second loose end 118 provided with the nipple 120, the gripping pliers 102 can be released again from the head section 14 of the implant and the fit of the implant can be checked. With the help of the guide thread or wire 116, the gripping pliers 102 can be reconnected to the socket 10 of the implant at any time.
Die Fig. 8 und 9 zeigen eine verkürzte Seitenansicht und einen Teilschnitt einer zweiten Aus führungs form eines Operationsbestecks 200 mit einem anzukoppelnden Occlusion- sinstrument 1, welches eine Fassung 10 einer zweiten Aus führungs form der vorliegenden Erfindung aufweist. Dabei sind gleiche Bestandteile des Operationsbestecks 200 und des Occlusionsinstrumentes 100 wieder mit den Bezugszeichen der Fig. 1 und 2 versehen. Der Unterschied zwischen diesem zweiten Ausführungsbeispiel des Occlusionsinstrumentes 1 bzw. des zweiten Ausführungsbeispiels des Operationsbestecks 200 und den gleichen Teilen der ersten Aus führungs form besteht in der Ausbildung des Kopfabschnitts 14 der Fassung 10 des Occlusionsinstrumentes 1 und in der Anwendung und Führung des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts 116, was bereits anhand Fig. 9 deutlich wird: Dort ist die Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. -drahts 116 nicht mit beiden Fäden bzw. Drähten durch die Öse 16 des Kopf ab Schnitts 14 geführt, sondern verläuft nur mit einem Faden durch jene Öse 16 und wird ansonsten mit seinen beiden losen Enden 118, 119 durch das Innere der Kegelhülse 109 und das Innere der Spiralfeder 106 zum ersten Griffstück 108 am distalen Ende des Operationsbestecks 200 geführt. Die Verbindung des Führungsfadens bzw. -drahts 116 mit dem Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 wird nachstehend anhand der Fig. 10 und 11 beschrieben.8 and 9 show a shortened side view and a partial section of a second embodiment of a surgical set 200 with an occlusion instrument 1 to be coupled, which has a holder 10 of a second embodiment of the present invention. The same components of the surgical set 200 and the occlusion device 100 are again provided with the reference numerals of FIGS. 1 and 2. The difference between this second embodiment of the occlusion device 1 or the second embodiment of the surgical set 200 and the same parts of the first embodiment consists in the design of the head section 14 of the socket 10 of the occlusion device 1 and in the application and Guide of the guide thread or guide wire 116, which is already clear from FIG. 9: There the loop 117 of the guide thread or wire 116 is not guided with both threads or wires through the eyelet 16 of the head from section 14, but rather runs only with a thread through that eyelet 16 and is otherwise guided with its two loose ends 118, 119 through the interior of the conical sleeve 109 and the interior of the spiral spring 106 to the first handle 108 at the distal end of the surgical set 200. The connection of the guide thread or wire 116 to the head section 14 of the socket 10 is described below with reference to FIGS. 10 and 11.
Die Fig. 10 und 11 zeigen eine vergrößerte Seitenansicht (Fig. 10) bzw. eine perspektivische Darstellung (Fig. 11) eines zweiten Ausführungsbeispiels einer Fassung 10 eines Occlusionsinstrumentes 1. Dieses zweite Ausführungsbeispiel unterscheidet sich von dem ersten Ausführungsbeispiel gemäß den Fig. 4 und 5 dadurch, dass die Öse 16 des Kopfabschnitts 14 schräg zur Querbohrung geschlitzt ist, wobei sich die Enden 22, 24 des Schrägschlitzes 26 in Bezug auf die Längsrichtung der Querbohrung überlappen. Ansonsten weist auch dieses zweite Ausführungsbeispiel des Kopf ab Schnitts 14 eine Kugelkopfform auf, und die beiderseitigen Austritts Schnittflächen 18, 20 der Querbohrung mit der Mantelfläche des Kugelkopfes sind zum freien Ende der Fassung 10 hin konvergierend ausgebildet. Dadurch, dass die Öse 16 einen Schrägschlitz 26 aufweist, kann die Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116 in die Öse 16 hineinbewegt werden, ohne ein loses Ende 118, 119 des Führungsfadens durch die Öse 16 hindurchfädeln zu müssen oder aber die gesamte Schlaufe 117 durch die Öse 16 hindurchführen und am Schaft 111 der Greifzange 102 einhängen zu müssen. Der Schrägschlitz 26 ermöglicht somit ein besonders einfaches Einhängen der Schlaufe 117.10 and 11 show an enlarged side view (FIG. 10) and a perspective view (FIG. 11) of a second exemplary embodiment of a holder 10 of an occlusion device 1. This second exemplary embodiment differs from the first exemplary embodiment according to FIGS. 4 and 5 in that the eyelet 16 of the head section 14 is slotted obliquely to the transverse bore, the ends 22, 24 of the oblique slot 26 overlapping with respect to the longitudinal direction of the transverse bore. Otherwise, this second exemplary embodiment of the head also has a spherical head shape from section 14, and the mutually exit cut surfaces 18, 20 of the transverse bore with the lateral surface of the spherical head are designed to converge towards the free end of the socket 10. Because the eyelet 16 has an oblique slot 26, the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 can be moved into the eyelet 16 without having to thread a loose end 118, 119 of the guide thread through the eyelet 16 or else the entire loop 117 pass through the eyelet 16 and have to hang on the shaft 111 of the gripper 102. The oblique slot 26 thus enables the loop 117 to be attached particularly easily.
Die Öse 16 hat den Vorteil, dass die Schlaufe 117 in gleicher Weise jederzeit wieder entfernt werden kann, nämlich dann, wenn der Operateur den korrekten Sitz des Occlusionsinstrumentes 1 festgestellt hat ufld das Operationsbesteck 200 vom Occlusionsinstru- ment 1 endgültig gelöst werden soll. Dazu wird die Schlaufe 117 aus der Öse 16 und aus dem gesamten Operationsbesteck 200 wie bei dem ersten Ausführungsbeispiel durch Ziehen an einem der losen Enden 118, 119, vorzugsweise aber dem mit dem Nippel 120 versehenen zweiten losen Ende 118, zurückgezogen.The eyelet 16 has the advantage that the loop 117 can be removed at any time in the same way, namely when the operator has determined that the occlusion instrument 1 is correctly seated and the surgical set 200 is to be finally released from the occlusion instrument 1. For this purpose, the loop 117 is withdrawn from the eyelet 16 and from the entire surgical set 200 as in the first exemplary embodiment by pulling on one of the loose ends 118, 119, but preferably on the second loose end 118 provided with the nipple 120.
Fig. 12 zeigt eine vereinfachte Darstellung des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks 200 mit der aus der Spitze der Greifzange 102 herausragenden Schlaufe 117 und dem anzukoppelnden Occlusionsinstrument 1, alles gemäß der zweiten Ausführungsform. Fig. 13 zeigt eine vergrößerte Detailansicht der Greifzange 102 mit der zwischen den Greifbacken 103, 104, 105 (die Greifbacken 104, 105 sind in dieser Darstellung nicht sichtbar) herausragenden Schlaufe 117 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116.12 shows a simplified illustration of the front section of the surgical set 200 with the loop 117 protruding from the tip of the gripping tongs 102 and the occlusion instrument 1 to be coupled, all according to the second embodiment. 13 shows an enlarged detailed view of the gripping tongs 102 with the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 projecting between the gripping jaws 103, 104, 105 (the gripping jaws 104, 105 are not visible in this illustration).
Fig. 14 zeigt eine ähnliche Darstellung wie Fig. 12, wobei in Fig. 14 das Operationsbesteck 200 bereits mit dem Occlusionsinstrument 1 verbunden ist.FIG. 14 shows a representation similar to FIG. 12, with the surgical set 200 already being connected to the occlusion instrument 1 in FIG. 14.
Das Schub- bzw. Zugsystem der zweiten Aus führungs form des Operationsbestecks 200 besteht aus den selben Bauteilen, wie vorstehend zur ersten Ausführungsform beschrieben.The push or pull system of the second embodiment of the surgical set 200 consists of the same components as described above for the first embodiment.
Im Folgenden wird das Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer Fassung 10 des zweiten Ausführungsbeispiels, insbesondere eines Occlusion- sinstrumentes 1, an ein Operationsbesteck 200 gemäß dem zweiten Ausführungsbeispiel beschrieben: In einem ersten Schritt wird die Schlaufe 117 des Führungs fadens bzw. Führungsdrahts 116 vor Beginn des intravaskulären Op er ations eingriff s durch den Schtäg- schlitz 26 in die Öse 16 in der Fassung 10 des Implantats eingeführt, während das erste und zweite lose Ende 119, 118 des Führungs fadens bzw. Führungs drahts 116 festgehalten oder im Bereich des ersten Griffstücks 108 befestigt werden. In einem nächsten Schritt wird der Kopfabschnitt 14 der Fassung 10 mit der Greifzange 102 gegriffen. Dann wird das mit dem Nippel 120 versehene 2weite lose Ende 118 des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts 116 gespannt, bis der Kopfabschnitt 14 in den Greifbacken 103, 104, 105 vollständig aufgenommen ist. Durch Lösen des mit dem Nippel 120 versehenen zweiten losen Endes 118 kann die Greifzange 102 wieder vom Kopfabschnitt 14 des Implantats gelöst und der Sitz des Implantats überprüft werden. Mit Hilfe des Führungs fadens bzw. Führungsdrahts 116 ist jederzeit eine Wiederankoppekmg der Greifzange 102 an die Fassung 10 des Implantats möglich. Soll das Occlusionsinstrument 1 endgültig von dem O- perationsbesteck 200 getrennt werden, wird der Führungsfaden bzw. -draht 116 durch Ziehen an dem mit dem Nippel 120 versehenen zweiten losen Ende 118 aus dem Operationsbesteck herausgezogen werden. Beim Herausziehen ist es von Bedeutung, dass die Schlinge 117 flexibel genug ist, sich um die engen Radien zu winden und die Umlenkpunkte an der Öse 16 oder der Greifzange 102 keine scharfen Kanten aufweisen. In Bezug auf die Öse 16 wird dies, wie vorstehend beschrieben, dadurch sichergestellt, dass die beiderseitigen Austrittsschnittflächen 18, 20 der Querbohrung mit der Mantelfläche des Kugelkopfes zum freien Ende der Fassung 10 hin konvergierend ausgebildet sind. Darüber hinaus ist die Verwendung von dünnem, superelastischem Nitinoldraht als Füh- rungsfaden bzw. -draht 116 besonders geeignet, wenngleich auch chirurgisches Nahtmaterial verwendet werden kann.The method for the repeatable coupling of an implant with a socket 10 of the second exemplary embodiment, in particular an occlusion device 1, to an operating set 200 according to the second exemplary embodiment is described below: In a first step, the loop 117 of the guide thread or guide wire 116 before the start of the intravascular surgical intervention, it is inserted through the slot 26 into the eyelet 16 in the socket 10 of the implant, while the first and second loose ends 119, 118 of the guide thread or guide wire 116 are held or in the area of the first handle 108 are attached. In a next step, the head section 14 of the holder 10 is gripped with the gripping pliers 102. Then the 2 wide loose end 118 of the guide thread or guide wire 116 provided with the nipple 120 is tensioned until the head section 14 is completely accommodated in the gripping jaws 103, 104, 105. By loosening the second loose end 118 provided with the nipple 120, the gripping pliers 102 can be released again from the head section 14 of the implant and the fit of the implant can be checked. With the help of the guide thread or guide wire 116, a re-coupling of the gripping pliers 102 to the socket 10 of the implant is possible at any time. If the occlusion instrument 1 is to be finally separated from the surgical set 200, the guide thread or wire 116 will be pulled out of the surgical set by pulling on the second loose end 118 provided with the nipple 120. When pulling out, it is important that the loop 117 is flexible enough to wind around the narrow radii and the deflection points on the eyelet 16 or the gripping tongs 102 have no sharp edges. With regard to the eyelet 16, this is ensured, as described above, by the fact that the exit cut surfaces 18, 20 of the transverse bore on both sides are designed to converge with the lateral surface of the ball head toward the free end of the socket 10. In addition, the use of thin, super elastic Nitinol wire as a guide tion thread or wire 116 is particularly suitable, although surgical sutures can also be used.
Die Figuren 15, 16 und 17 zeigen eine verkürzte Schnittdarstellung (Fig. 15) sowie eine perspektivische Detaildarstellung gemäß Kreis „B" in Fig. 15 sowie eine Schnittdarstellung durch den vorderen Bereich eines Operationsbestecks 300 mit einem Occlusion- sinstrument 1, alles in der dritten Ausführungsform. Das Operationsbesteck 300 weist im Wesentlichen einen Haken 302 auf, der mittels eines Schub- und Zugsystems axial auf die Öse 16 des Kopfabschnitts 14 der Fassung 10 des Occlusionsinstrumentes 1 zu bzw. von ihr wegbewegbar ist, des weiteren eine durch die Öse 16 verlaufende und in den Haken 302 einhängbare Befestigungsschlinge 301, mittels derer das Implantat durch Spannen der Befestigungsschlinge 301 an dem Operationsbesteck 300 gehalten werden kann, wenn der Haken 302 von der Öse 16 wegbewegt wird. In diesem Falle weist das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen folgende Bestandteile auf: Zunächst eine Spiralfeder 106, durch deren Inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel 107 verläuft, an dessen proximalem Ende ein Schaft 303 des Hakens 302 befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes Griffstück 108 angebracht ist. Des weiteren weist das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen, eine zylindrische Hülse 304 auf, in deren distalem Endabschnitt 113 das proximale Ende der Spiralfeder 106 gegen einen Anschlag 114 stoßend aufgenommen ist, und in der der Schaft 303 des Hakens 302 axial verschiebbar aufgenommen ist, und in der der Schaft 303 des Hakens 302 axial verschiebbar aufgenommen ist. Schließlich gehört zu dem Schub- und Zugsystem dieses dritten Ausführungsbeispiels noch ein zweites Griffstück 110, in welchem das distale Ende der Spiralfeder 106 gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich der Haken 302 unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder 106 von der Öse 16 axial wegbewegt und durch Vorschieben des Betätigungsmittels 107 auf die Ö- se 16 zubewegt werden kann.FIGS. 15, 16 and 17 show a shortened sectional view (FIG. 15) as well as a perspective detailed view according to circle “B” in FIG. 15 and a sectional view through the front area of an operating set 300 with an occlusion instrument 1, all in the third The surgical set 300 essentially has a hook 302 which can be moved axially towards or away from the eyelet 16 of the head section 14 of the socket 10 of the occlusion device 1 by means of a pushing and pulling system, and a hook which extends through the eyelet 16 and attachment loop 301 which can be hooked into the hook 302 and by means of which the implant can be held by tensioning the attachment loop 301 on the surgical set 300 when the hook 302 is moved away from the eye 16. In this case, the push and pull system essentially has the following components on: First a spiral spring 106, through the inside of which is axially sufficiently steep in the axial direction Firm, but nevertheless sufficiently flexible actuating means 107 extends, on the proximal end of which a shaft 303 of the hook 302 is attached, and on the distal end of which a first grip piece 108 is attached. Furthermore, the push and pull system essentially has a cylindrical sleeve 304, in the distal end section 113 of which the proximal end of the spiral spring 106 is received abutting against a stop 114, and in which the shaft 303 of the hook 302 is received in an axially displaceable manner, and in which the shaft 303 of the hook 302 is received in an axially displaceable manner. Finally, the push and pull system of this third exemplary embodiment also includes a second handle 110, in which the distal end of the spiral spring 106 is received abutting against a stop, the hook 302 moving axially away from the eyelet 16 under the force of the spiral spring 106 and can be moved towards the eyelet 16 by advancing the actuating means 107.
Die Fig. 18 und 19 zeigen eine vergrößerte Seitenansicht bzw. eine vergrößerte perspektivische Darstellung der dritten Ausführungsform einer Fassung 10 des Occlusionsinstrumentes 1. Dieses dritte Ausführungsbeispiel unterscheidet sich von den anderen beiden Ausführungsbeispielen dadurch, dass die Fassung 10 an ihrem freien Ende einen im Längsschnitt semisphärisch als Zentrierhülse ausgebildeten Kopfabschnitt 14 mit einer Öse 16 in Form einer Querbohrung aufweist und die Fassung 10 mittels einer durch die Öse 16 verlaufenden Befestigungsschlinge 301 an dem Operationsbesteck 300 gehalten werden kann (vgl. Fig. 16 und 17). Fig. 20 zeigt eine perspektivische Darstellung der zylindrischen Hülse 304 des Operationsbestecks 300 gemäß der dritten Aus führungs form. Die zylindrische Hülse 304 weist an der proximalen Stirnseite 304 eine durchgängige erste Längsnut 306 auf, im mittleren Bereich eine einseitige zweite Längsnut 307 zur verdrehungs sicheren Führung des in der Hülse axial bewegbaren Hakens 302, und im rechten Winkel zur einseitigen zweiten Längsnut 307 eine Quernut 308, welche bis zur Längsachse der Hülse 304 reicht und mittig eine Erweiterung 309 zur Aufnahme eines Knotens 311 der Befestigungsschlinge 301 besitzt. Dabei ist die zweite Längsnut 307 derart ausgebildet, dass sie den Umfang der Hülse 304 vom Außendurchmesser zum Innendurchmesser durchdringt.18 and 19 show an enlarged side view and an enlarged perspective view of the third embodiment of a socket 10 of the occlusion device 1. This third exemplary embodiment differs from the other two exemplary embodiments in that the socket 10 is semi-spherical in longitudinal section at its free end has a head section 14 designed as a centering sleeve with an eyelet 16 in the form of a transverse bore and the holder 10 can be held on the surgical set 300 by means of a fastening loop 301 running through the eyelet 16 (cf. FIGS. 16 and 17). 20 shows a perspective view of the cylindrical sleeve 304 of the surgical set 300 according to the third embodiment. The cylindrical sleeve 304 has a continuous first longitudinal groove 306 on the proximal end face 304, and a one-sided second longitudinal groove 307 in the central region for rotation-proof guiding of the axially movable hook 302, and at right angles to the one-sided second longitudinal groove 307, a transverse groove 308 which extends to the longitudinal axis of the sleeve 304 and has an extension 309 in the center for receiving a knot 311 of the fastening loop 301. The second longitudinal groove 307 is designed such that it penetrates the circumference of the sleeve 304 from the outside diameter to the inside diameter.
Fig. 21 zeigt eine perspektivische Darstellung des Hakens 302 mit seinem Schaft 303. Der Querschnitt des vorderen Abschnitts des Hakens 302 ist gegenüber dem Querschnitt des Schafts 303 um etwa ein Drittel abgeflacht ausgebildet, was durch das Bezugszeichen 314 bezeichnet ist. Dadurch passt jener abgeflachte vordere Abschnitt des Hakens 302 mit Spiel in die zweite Längsnut 307 der zylindrischen Hülse 304 (Fig. 20). Hinter der Spitze des Hakens 302 ist ein materialfreies Fenster 315 gebildet, welches an seinem distalen Ende eine Messerschneide 310 aufweist.21 shows a perspective illustration of the hook 302 with its shaft 303. The cross section of the front section of the hook 302 is flattened by approximately one third compared to the cross section of the shaft 303, which is denoted by the reference symbol 314. As a result, that flattened front section of the hook 302 fits into the second longitudinal groove 307 of the cylindrical sleeve 304 with play (FIG. 20). A material-free window 315 is formed behind the tip of the hook 302 and has a knife edge 310 at its distal end.
Fig. 22 zeigt eine perspektivische Darstellung des vorderen Abschnitts des Operationsbestecks 300, welches mittels der Befestigungsschlinge 301 lose an die Fassung 10 des Occlusionsinstrumentes 1 gekoppelt ist. Dazu ist die Befestigungsschlinge 301 in die Quernut 308 derart eingelegt, dass der Knoten 311 der Befestigungsschlinge 301 in einer Erweiterung 309 der Quernut 308 zu liegen kommt, während der Faden der Befestigungsschlinge 301 die zylindrische Hülse 304 in der Quernut 308 diametral durchquert. Dabei ist die Quernut 308 derart ausgelegt, dass der Knoten 311 der eingehängten Befestigungsschlinge 301 seitlich nicht entweichen kann.22 shows a perspective illustration of the front section of the surgical set 300, which is loosely coupled to the holder 10 of the occlusion device 1 by means of the fastening loop 301. For this purpose, the fastening loop 301 is inserted into the transverse groove 308 such that the knot 311 of the fastening loop 301 comes to lie in an extension 309 of the transverse groove 308, while the thread of the fastening loop 301 crosses the cylindrical sleeve 304 in the transverse groove 308 diametrically. The transverse groove 308 is designed such that the knot 311 of the attached fastening loop 301 cannot escape laterally.
Fig. 23 zeigt eine der Fig. 22 ähnliche Darstellung, wobei allerdings gestrichelt der in die zylindrische Hülse 304 eingeführte Haken 302 erkennbar ist. Durch definiertes Vorschieben des Hakens 302 schlüpft nämlich die Befestigungsschlinge 301 unter Ausweichen in die zweite Längsnut 307 über die Spitze des Hakens und bleibt in dem dahinter gebildeten Fenster 315 liegen. Der Knoten der Befestigungsschlinge 301 befindet sich in einer der seitlichen Kammern, die durch die Abflachung 314 des Hakens 302 gebildet werden. Durch Zurückziehen des Hakens 302 wir das Occlusionsinstrument 1 mit seiner Fassung 10 and die Stirnseite 305 der zylindrischen Hülse gezogen und mit dem Operationsbesteck 300 verspannt. Die B efestigungs schlinge 301 läuft dabei aus der durchgängigen ersten Längsnut 306 beiderseits heraus und am Umfang der Hülse 304 entlang, bis sie wieder an der Quernut 308 nach innen und hinter den Haken 302 geführt wird. Somit ist das Occlusionsinstrument 1 spielfrei am Schub- und Zugsystem des Operationsbestecks 300 angekoppelt und kann in einen Katheter 5 (hier nicht dargestellt) eingesetzt werden.FIG. 23 shows a representation similar to FIG. 22, although the hook 302 inserted into the cylindrical sleeve 304 can be seen in broken lines. By defined advancement of the hook 302, the fastening loop 301 slips over the tip of the hook while evading into the second longitudinal groove 307 and remains in the window 315 formed behind it. The knot of the fastening loop 301 is located in one of the lateral chambers which are formed by the flat 314 of the hook 302. By pulling back the hook 302, the occlusion instrument 1 with its holder 10 is pulled onto the front side 305 of the cylindrical sleeve and clamped with the surgical set 300. The fastening loop 301 runs out of the continuous first longitudinal groove 306 on both sides and along the circumference of the sleeve 304 until it is again guided inwards on the transverse groove 308 and behind the hook 302. Thus, the occlusion device 1 is coupled to the pushing and pulling system of the surgical set 300 without play and can be inserted into a catheter 5 (not shown here).
Für das endgültige Abkoppeln des Occlusionsinstrumentes 1 vom Operationsbesteck 300 werden die in dem zweiten Griffstück HO befindlichen Anschläge 312, 313 freigesetzt, wobei der Haken 302 definiert weiter nach vorn geschoben werden kann. Dabei kommt die am distalen Ende des Fensters 315 hinter der Spitze des Hakens 302 angeordnete Messerschneide 310 zum Einsatz. Beim Zurückziehen des Operationsbestecks wird nämlich die Befestigungsschlinge 301 innerhalb der Quernut 308 diametral gespannt und kann somit durch Vorschieben des Hakens 302 von der Messerschneide 310 durchtrennt werden. In Folge dessen löst sich beim Zurückziehen des Operationsbestecks 300 das knotenlose Ende der Befestigungsschlinge 301 aus der Öse 16 der Fassung 10, wobei das andere Ende der B efestigungs schlinge 301 mit dem Knoten 311 zwangsläufig innerhalb der Quernut 308 und damit am Haken 302 verbleibt.For the final uncoupling of the occlusion device 1 from the surgical set 300, the stops 312, 313 located in the second handle HO are released, the hook 302 being able to be pushed further forward in a defined manner. The knife edge 310 arranged at the distal end of the window 315 behind the tip of the hook 302 is used. When the surgical set is withdrawn, the fastening loop 301 is stretched diametrically within the transverse groove 308 and can thus be severed from the knife edge 310 by advancing the hook 302. As a result, when the surgical equipment 300 is withdrawn, the knotless end of the fastening loop 301 loosens from the eyelet 16 of the socket 10, the other end of the fastening loop 301 with the knot 311 inevitably remaining within the transverse groove 308 and thus on the hook 302.
Fig. 24 zeigt eine der Fig. 23 ähnliche Darstellung, wobei hier an der Fassung 10 auch das Occlusionsinstrument 1 gezeigt ist, was mittels der Fassung 10 und mittels der Befestigungsschlinge 301 in der Quernut 308 der Hülse 304 eingehängt ist.FIG. 24 shows a representation similar to FIG. 23, the occlusion instrument 1 also being shown on the socket 10, which is suspended in the transverse groove 308 of the sleeve 304 by means of the socket 10 and by means of the fastening loop 301.
Im Folgenden wird das Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer Fassung 10 der dritten Aus führungs form, insbesondere eines Occlusionsinstrumentes 1, an ein Operationsbesteck 300 näher beschrieben:The method for the repeatable coupling of an implant with a socket 10 of the third embodiment, in particular an occlusion device 1, to a surgical set 300 is described in more detail below:
In einem ersten Verfahrens schritt wird an der Öse 16 der Fassung 10 des Implantats eine Befestigungsschlinge 301 definierter Länge befestigt. Sodann wird die Befestigungsschlinge 301 derart in die Quernut 308 der zylindrischen Hülse 304 eingesetzt, dass der Knoten 311 der Befestigungsschlinge 301 mittig durch die Erweiterung 309 passt und der in der Quernut 308 zu Hegen kommende Abschnitt der Befestigungsschlinge 301 diametral gehalten wird. Durch definiertes Vorschieben des Hakens 302 schlüpft dann der in der Quernut 308 liegende Abschnitt der Befestigungsschlinge 301 unter Ausweichen in die zweite Längsnut 307 über den Haken 302 und bleibt dort verankert. Durch Zurückziehen des Hakens 302 wird die Fassung 10 des Itnphntati an die proximale Stirnseite 305 der Hülse 304 gezogen und verspannt. Durch erneutes definiertes Vorschieben des Hakens 302 wird die Befestigungsschlinge 301 wieder locker und die proximale Stirnseite 305 der Hülse 304 löst sich von der Fassung 10 und der Sitz des Implantats kann überprüft werden. Mit Hilfe der B efestigungs schlinge 301 ist jederzeit eine Wiederankoppe- lung der Hülse 304 an die Fassung 10 des Implantats möglich. Ein unbeabsichtigtes Lösen des Occlusionsinstrumentes 1 vom Operationsbesteck 300 wird durch folgende Maßnahmen verhindert: Erstens kann die Befestigungsschlinge 301 im gespannten Zustand nicht selbst vom Haken 302 abrutschen. Zweitens kann die Befestigungsschlinge 301 auch im losen Zustand nicht vom Haken 302 rutschen, da die Hakenöffnung durch die ihn umgebende Hülse 304 geschlossen ist. Drittens ist der Haken 302 innerhalb der zweiten Längsnut 307 der Hülse 304 gegen Verdrehung gesichert, so dass sich die Hakenöffnung auch nicht vor die Quernut 308 legen kann. Viertens bleibt die Messerschneide 310 in dem durch die Anschläge 312, 313 im zweiten Griffstück 110 gesicherten Zustand hinter der Quernut 308 und kann sowohl die ungespannte als auch die gespannte Befestigungsschlinge 301 nicht berühren oder durchtrennen. Schließlich kann die Messerschneide 310 im Fenster 315 des Hakens 302 nur in einem bewussten und beabsichtigten Zusammenwirken der Betätigungselemente des Operationsbestecks 300 und durch dessen leichtes Zurückziehen gegen die gespannte Befestigungsschlinge 301 geführt werden, um diese zu durchtrennen. Nur beim leichten Zurückziehen des Operationsbestecks 300 spannt sich die Befestigungsschlinge 301 diametral durch die Quernut 308 und nur durch definiertes Vorschieben des Hakens 302 mit seiner Messerschneide 310 kann die Befestigungsschlinge 301 durchtrennt werden. In a first method step, a fastening loop 301 of a defined length is fastened to the eyelet 16 of the socket 10 of the implant. The fastening loop 301 is then inserted into the transverse groove 308 of the cylindrical sleeve 304 in such a way that the knot 311 of the fastening loop 301 fits centrally through the extension 309 and the section of the fastening loop 301 coming into the transverse groove 308 is held diametrically. By defined advancement of the hook 302, the section of the fastening loop 301 lying in the transverse groove 308 then slips into the second longitudinal groove 307 over the hook 302 and remains anchored there. By pulling back the hook 302, the socket 10 of the Itnphntati is pulled to the proximal face 305 of the sleeve 304 and clamped. By pushing the hook 302 again in a defined manner, the fastening loop 301 becomes loose again and the proximal end face 305 of the sleeve 304 detaches from the holder 10 and the fit of the implant can be checked. With the aid of the attachment loop 301, a reconnection can development of the sleeve 304 to the socket 10 of the implant possible. The following measures prevent inadvertent detachment of the occlusion device 1 from the surgical set 300: First, the fastening loop 301 cannot itself slide off the hook 302 when it is tensioned. Second, the fastening loop 301 cannot slide off the hook 302 even in the loose state, since the hook opening is closed by the sleeve 304 surrounding it. Third, the hook 302 is secured against rotation within the second longitudinal groove 307 of the sleeve 304, so that the hook opening cannot lie in front of the transverse groove 308 either. Fourth, the knife edge 310 remains behind the transverse groove 308 in the state secured by the stops 312, 313 in the second handle 110 and cannot touch or sever both the untensioned and the tensioned fastening loop 301. Finally, the knife edge 310 in the window 315 of the hook 302 can only be guided against the tensioned fastening loop 301 in a conscious and deliberate interaction of the actuating elements of the surgical equipment 300 and by its slight retraction, in order to cut through it. Only when the surgical equipment 300 is slightly withdrawn does the fastening loop 301 tighten diametrically through the transverse groove 308 and only by defined advancement of the hook 302 with its knife edge 310 can the fastening loop 301 be severed.
B e 2 " g s z e i c h e nB e 2 "g s z e i c h e n
1 Occlusionsinstrument1 occlusion device
2 Geflecht2 braid
4 Drähte odei Fäden4 wires or threads
5 Katheter5 catheters
6 proximaler Retentionsbereich6 proximal retention area
8 distaler Retentionsbereich8 distal retention area
10 Fassung10 version
12 Steg12 bridge
14 Kop f ab s chnitt14 head section
16 Öse16 eyelet
18, 20 Austrittsschnitt flächen 2, 24 Enden von 14 6 Schrägschlitz18, 20 exit cut surfaces 2, 24 ends of 14 6 oblique slot
100, 200, 300 Im- oder Explantationsbesteck/Operationsbesteck100, 200, 300 implantation or explantation set / surgical set
101 Befestigungspunkt für 117 an 102101 attachment point for 117 to 102
102 Greif zange102 gripping pliers
103, 104, 105 Greifbacken103, 104, 105 gripping jaws
106 Spiralfeder 07 Betätigungs mittel106 coil spring 07 actuating medium
108 erstes Griffs tück 09 Kegelhülse 10 zweites Griffstück 11 Schaft 12 Endabschnitt 13 Endabschnitt 14 Anschlag in 109 15 proximales stirnseitiges Ende v. 109 16 Führungs faden oder Führungsdraht 17 Schlaufe 18, 119 Enden von 116 20 Nippel 01 B ef es tigungs schlinge 02 Haken 03 Schaft von 302 04 Hülse 305 proximale Stirnseite108 first grip piece 09 tapered sleeve 10 second grip piece 11 shaft 12 end section 13 end section 14 stop in 109 15 proximal end face v. 109 16 guide thread or guide wire 17 loop 18, 119 ends of 116 20 nipple 01 fastening loop 02 hook 03 shaft of 302 04 sleeve 305 proximal face
306 erste Längsnut306 first longitudinal groove
307 zweite Längsnut307 second longitudinal groove
308 Quernut308 transverse groove
309 Erweiterung309 extension
310 Messerschneide310 knife edge
311 Knoten von 301 312, 313 Anschläge in 110311 nodes from 301 312, 313 strokes in 110
314 Abflachung314 flattening
315 Fenster hinter 302 315 windows behind 302

Claims

Ansprüche Expectations
1. Occlusionsinsttument, bestehend aus einem Geflecht (2) dünner Drähte oder Fäden (4), welche.s mittels eines Umformungs- und Wärtnebehandlungs Verfahrens eine geeignete finale Form erhält und sich zum Implantieren oder Explantieren auf den Durchmesser eines für einen, inttavaskuläreo. Opeiationseingriff verwendeten Katheters (5) verjüngen lässt, mit einem proximalen Retentionsbereich (6), einem distalen Retentionsbereich (8), in welchem die Enden der Drähte oder Fäden (4) in einer Fassung (10) zusammenlaufen, und mit einem zylindrischen Steg (12) zwischen dem proximalen Retentionsbereich (6) und dem distalen Retentionsbereich (8), wobei die beiden Retentionsbereiche (6, 8) nach der Implantation beiderseits eines zu verschließenden Shunts in einem Septum zur Anlage kommen, während der Steg (12) durch den Shunt hindurch verläuft,1. Occlusion instrument, consisting of a braid (2) of thin wires or threads (4), which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and is suitable for implantation or explantation of the diameter of one, inttavascular. Operational intervention used to taper catheter (5), with a proximal retention area (6), a distal retention area (8), in which the ends of the wires or threads (4) converge in a socket (10), and with a cylindrical web (12 ) between the proximal retention area (6) and the distal retention area (8), the two retention areas (6, 8) coming to rest on both sides of a shunt to be closed in a septum after the implantation, while the bar (12) passes through the shunt runs,
da durch gekennzeichnet, das scharacterized by that s
die Passung (10) an ihrem freien Ende einen Kopf ab schnitt (14) mit einer Öse (16) in Form einer Querbohrung aufweist, der formschlüssig von einem Im- oder Explantationsbesteck (100; 200) gegriffen und gehalten werden kann.the fit (10) has a head at its free end (14) with an eyelet (16) in the form of a transverse bore, which can be gripped and held in a form-fitting manner by an implant or explant set (100; 200).
2. Occlusionsinstrument nach Anspruch I5 2. Occlusion instrument according to claim I 5
dadurch gekennzeichnet, das s der Kopf ab schnitt (14) als Kugelkopf ausgebildet ist.characterized in that s the head section (14) is designed as a spherical head.
3. Occlusionsinstrument nach Anspruch 1 oder 2,3. occlusion device according to claim 1 or 2,
dadurch gekennzeichnet, das scharacterized in that s
die beiderseitigen Austritts Schnittflächen (18, 20) der Querbohrung mit der Mantelfläche des Kugelkopfes zum freien Ende der Fassung (10) hin konvergierend ausgebildet sind.the mutual exit cut surfaces (18, 20) of the transverse bore with the lateral surface of the ball head are designed to converge towards the free end of the socket (10).
4. Occlusionsinstrument nach einem der Ansprüche 1 bis 3,4. occlusion device according to one of claims 1 to 3,
dadurch gekennz eichnet, das scharacterized by the fact that s
die Öse (16) schräg zur Querbohrung geschlitzt ist, wobei sich die Enden (22, 24) des Schrägschlitzes (26) in Bezug auf die Längsrichtung der Querbohrung überlappen.the eyelet (16) is slotted obliquely to the transverse bore, the ends (22, 24) of the oblique slot (26) overlapping with respect to the longitudinal direction of the transverse bore.
5. Occlusionsinstrument, bestehend aus einem Geflecht (2) dünner Drähte oder Fäden (4), welches mittels eines Umformungs- und Wärmebehandlungsverfahrens eine geeignete finale Form erhält und sich zum Implantieren oder Explantieren auf den Durchmesser eines für einen intravaskulären Operationseingriff verwendeten Katheters (5) verjüngen lässt, mit einem proximalen Retentionsbereich (6), einem distalen Retentionsbereich (8), in welchem die Enden der Drähte oder Fäden (4) in einer Fassung (10) zusammenlaufen, und mit einem zylindrischen Steg (12) zwischen dem proximalen Retentionsbefeich (6) und dem distalen Retentionsbereich (8), wobei die beiden Retentionsbereiche (6, 8) nach der Implantation beiderseits eines zu verschließenden Shunts in einem Septum zur Anlage kommen, während der Steg (12) durch den Shunt hindurch verläuft,5. Occlusion instrument, consisting of a braid (2) of thin wires or threads (4), which is given a suitable final shape by means of a reshaping and heat treatment process and which can be implanted or explanted to the diameter of a catheter (5) used for an intravascular surgical procedure. tapered, with a proximal retention area (6), a distal retention area (8) in which the ends of the wires or threads (4) converge in a socket (10), and with a cylindrical web (12) between the proximal retention area ( 6) and the distal retention area (8), the two retention areas (6, 8) coming into contact in a septum on both sides of a shunt to be closed after the implantation, while the web (12) runs through the shunt,
dadurch gekennz eichne t, das scharacterized by t, the s
die Fassung (10) an ihrem freien Ende einen im Längsschnitt semisphäiϊsch als Zentrierhülse ausgebildeten Kopfabschnitt (14) mit einer Öse (16) in Form einer Querbohrung aufweist und mittels einer durch die Öse (16) verlaufenden Befestigungsschlinge (301) an einem Im- oder Explantationsbesteck (300) gehalten werden kann. the socket (10) has at its free end a longitudinal section semi-spherically designed as a centering head section (14) with an eyelet (16) in the form of a transverse bore and by means of a through the eyelet (16) extending loop (301) on an im or Explantation set (300) can be kept.
6. Operationsbesteck (100; 200) zum Im- und Explantieren eines Implantats mit einer Fassung (10) gemäß einem oder mehrerer der Ansprüche 1 bis 5, insbesondere eines Occlusionsinstruments,6. surgical equipment (100; 200) for implanting and explanting an implant with a holder (10) according to one or more of claims 1 to 5, in particular an occlusion device,
gekennz eichnet durchmarked by
eine Greifzange (102), deren Greifbacken (103, 104, 105) mittels eines Schub- und Zugsystems offen- und schließbar und innen derart ausgebildet sind, dass sie den Kopfabschnitt (14) der Fassung (10) des Implantats formschlüssig umgreifen können.a gripping pliers (102), the gripping jaws (103, 104, 105) of which can be opened and closed by means of a pushing and pulling system and which are designed on the inside such that they can positively grip around the head section (14) of the socket (10) of the implant.
7. Operationsbesteck (100; 200) nach Anspruch 6,7. surgical set (100; 200) according to claim 6,
dadurch gekennz eichnet, das scharacterized by the fact that s
das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen folgende Bestandteile aufweist: eine Spiralfeder (106), durch deren Inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel (107) verläuft, an dessen proximalem Ende ein Schaft (111) der Greifzange (102) befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes Griffstück (108) befestigt ist; eine Kegelhülse (109), in deren proximalem Endabschnitt (112) der Schaft (111) der Greifzange (102) axial verschiebbar aufgenommen ist, und in deren distalem Endabschnitt (113) das proximale Ende der Spiralfeder (106) gegen einen Anschlag (114) stoßend aufgenommen ist; und ein zweites Griffstück (HO), in welchem das distale Ende der Spiralfeder (106) gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich die Greifbacken (103, 104, 105) durch das außen anliegende proximale stirnseitige Ende (115) der Kegelhülse (109) unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder (106) schließen und sich durch Vorschieben des Betätigungsmittels (107) öffnen.the push and pull system essentially has the following components: a spiral spring (106), through the interior of which an axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means (107) runs in the axial direction, at the proximal end of which a shaft (111) of the gripping pliers ( 102), and a first handle (108) is attached to the distal end thereof; a conical sleeve (109), in the proximal end section (112) of which the shaft (111) of the gripping pliers (102) is axially displaceably accommodated, and in the distal end section (113) of which the proximal end of the spiral spring (106) against a stop (114) is received shockingly; and a second handle (HO), in which the distal end of the spiral spring (106) is received abutting against a stop, the gripping jaws (103, 104, 105) passing through the proximal end (115) of the conical sleeve (109 ) close under the force of the spiral spring (106) and open by advancing the actuating means (107).
8. Operationsbesteck (100) nach Anspruch 6 oder 7,8. surgical set (100) according to claim 6 or 7,
gekennz eichne t durchmarked by
einen Führungsfaden oder Führungsdraht (116), der im Anlieferzustand des Operationsbestecks an dessen proximalem Ende in Form einer Schlaufe (117) aus der Greifzange (102) herausragt, und der mit beiden losen Enden (118, 119) durch das Innere der Kegelhülse (109) und das Innere der Spiralfeder (106) zum ersten Griffstück' (108) am distalen Ende des Operationsbestecks geführt ist, wobei die Schlaufe (117) vor dem Implantieren des Implantats durch die Öse (16) der Fassung (10) des Implantats hindurchführbar und an der Greifzange (102) befestigbar ist.a guide thread or guidewire (116) which protrudes from the gripping pliers (102) in the form of a loop (117) at the proximal end when the surgical set is delivered, and which has two loose ends (118, 119) through the interior of the conical sleeve (109 ) and the inside of the spiral spring (106) to the first handle ' (108) is guided at the distal end of the surgical set, the loop (117) being able to be passed through the eyelet (16) of the holder (10) of the implant and being fastened to the gripping pliers (102) before the implant is implanted.
9. Operationsbesteck (100) nach Anspruch 7 oder 8,9. surgical set (100) according to claim 7 or 8,
dadurch ge kennz eichnet, das scharacterized by the fact that s
ein erstes loses Ende (119) des Führungsfadens bzw. des Führungsdrahts (116) im Bereich des ersten Griffstücks (108) befestigbar ist, während das zweite lose Ende (118) des Führungsfadens bzw. des Führungsdrahts (116) mit einem Nippel (120) versehen ist, mit dessen Hilfe der Führungsfaden bzw. -draht (116) entweder im angekoppelten Zustand des Implantats spannbar oder aus dem Operationsbesteck herausziehbar ist, nachdem die Verbindung des ersten Endes (119) mit dem ersten Griffstück (108) gelöst wurde.a first loose end (119) of the guide thread or the guide wire (116) can be fastened in the region of the first handle (108), while the second loose end (118) of the guide thread or the guide wire (116) with a nipple (120) is provided, with the aid of which the guide thread or wire (116) can either be tensioned when the implant is coupled or can be pulled out of the surgical set after the connection of the first end (119) to the first handle (108) has been released.
10. Operationsbesteck (200) nach Anspruch 7 oder 8, zum Im- und Explantieren eines Implantats miteiήer Fassung (10) gemäß Anspruch 4, insbesondere eines Occlusions- instruments,10. surgical set (200) according to claim 7 or 8, for implanting and explanting an implant with a holder (10) according to claim 4, in particular an occlusion instrument,
dadurch gekennz eichnet, das scharacterized by the fact that s
ein erstes loses Ende (119) des Führungs faden s bzw. des Führungsdr ahts (116) im Bereich des ersten Griffstücks (108) befestigbar ist, während das zweite lose Ende (118) des Führungsfadens bzw. des Führungs drahts (116) mit einem Nippel (120) versehen ist, mit dessen Hilfe der Führungsfaden bzw. -draht (116) entweder im angekoppelten Zustand des Implantats spannbar ist, nachdem die Schlaufe (117) durch den Schrägschlitz (26) in die Öse (16) hineinbewegt wurde, oder zum Entkoppeln des Implantats von dem Operationsbesteck wieder soweit lockerbar ist, daß die Schlaufe (117) durch den Schrägschlitz (26) aus der Öse (16) herausbewegbar ist.a first loose end (119) of the guide thread s or the guide wire (116) can be fastened in the region of the first handle (108), while the second loose end (118) of the guide thread or the guide wire (116) with a Nipple (120) is provided, with the aid of which the guide thread or wire (116) can either be tensioned in the coupled state of the implant after the loop (117) has been moved through the oblique slot (26) into the eyelet (16), or for decoupling the implant from the surgical set can be loosened again so far that the loop (117) can be moved out of the eyelet (16) through the oblique slot (26).
11. Operationsbesteck (100; 200) nach einem der Ansprüche 8-10,11. surgical set (100; 200) according to any one of claims 8-10,
dadutch gekennz eichnet, das sdadutch marked that s
der Führungsfaden bzw. Führungsdraht (116) aus Nithinoldraht besteht. the guide thread or guide wire (116) consists of nithinol wire.
12. Operationsbesteck (300) zum Im- und Explantieren eines Implantats mit einer Fassung (10) gemäß Anspruch 5, insbesondere eines Occlusionsinstruments,12. surgical set (300) for implanting and explanting an implant with a holder (10) according to claim 5, in particular an occlusion device,
gekennz eichnet durchmarked by
einen Haken (302), der mittels eines Schub- und Zugsysteaas axial auf die Öse (16) zu bzw. von ihr wegbewegbar ist, und durch eine durch die Öse (16) verlaufende und in den Haken (302) einhängbare Befestigungsschlinge (301), mittels derer das Implantat durch Spannen der Befestigungsschlinge (301) an dem Operationsbesteck (300) gehalten werden kann, wenn der Haken (302) von der Öse (16) wegbewegt wird.a hook (302) which can be moved axially towards or away from the eyelet (16) by means of a push and pull system, and by means of a fastening loop (301) which runs through the eyelet (16) and can be suspended in the hook (302) , by means of which the implant can be held on the surgical set (300) by tensioning the fastening loop (301) when the hook (302) is moved away from the eyelet (16).
13. Operationsbesteck (300) nach Anspruch 12,13. surgical set (300) according to claim 12,
dadurch gekennzeichnet, das scharacterized in that s
das Schub- und Zugsystem im Wesentlichen folgende Bestandteile aufweist: eine Spiralfeder (106), durch deren Inneres in axialer Richtung ein axial genügend steifes, aber dennoch ausreichend flexibles Betätigungsmittel (107) verläuft, an dessen, proximalem Ende ein Schaft (303) des Hakens (302) befestigt ist, und an dessen distalem Ende ein erstes Griffstück (108) befestigt ist; eine zylindrische Hülse (304), in deren distalem Endabschnitt (113) das proximale Ende der Spiralfeder (106) gegen einen Anschlag (114) stoßend aufgenommen ist und in der der Schaft (303) des Hakens (302) axial verschiebbar aufgenommen ist; und ein zweites Griffstück (HO), in welchem das distale Ende der Spiralfeder (106) gegen einen Anschlag stoßend aufgenommen ist, wobei sich der Haken (302) unter Wirkung der Kraft der Spiralfeder (106) von der Öse (16) axial wegbewegt und durch Vorschieben des Betätigungsmittels (107) auf die Öse (16) zubewegt werden kann.the push and pull system essentially has the following components: a spiral spring (106), through the interior of which an axially sufficiently stiff but nevertheless sufficiently flexible actuating means (107) extends in the axial direction, at the proximal end of which a shaft (303) of the hook (302) is attached, and at its distal end a first handle (108) is attached; a cylindrical sleeve (304), in the distal end section (113) of which the proximal end of the spiral spring (106) is received abutting against a stop (114) and in which the shaft (303) of the hook (302) is received in an axially displaceable manner; and a second handle (HO) in which the distal end of the coil spring (106) is received abutting against a stop, the hook (302) moving axially away from the eyelet (16) under the force of the coil spring (106) and can be moved towards the eyelet (16) by advancing the actuating means (107).
14. Operationsbesteck (300) nach Anspruch 13,14. surgical set (300) according to claim 13,
dadurch gekennzeichne t, das scharacterized by t, the s
die zylindrische Hülse (304) an der proximalen Stirnseite (305) eine durchgängige erste Längsnut (306) aufweist, im mittleren Bereich eine einseitige zweite Längsnut (307) zur verdrehungssicheren Führung des in der Hülse axial bewegbaren Hakens (302), und im rechten Winkel zur einseitigen zweiten Längsnut (307) eine Quernut (308), welche bis zur Längsachse der Hülse (304) reicht und mittig eine Erweiterung (309) zur Aufnahme eines Knotens (311) der Befestigungsschlinge (301) besitzt.the cylindrical sleeve (304) has a continuous first longitudinal groove (306) on the proximal end face (305), in the central region a unilateral second longitudinal groove (307) for guiding the hook (302) axially movable in the sleeve, and at right angles a transverse groove (308) to the one-sided second longitudinal groove (307), which extends to the longitudinal axis of the sleeve (304) and has an extension (309) in the center for receiving a knot (311) of the fastening loop (301).
15. Operationsbesteck (300) nach Anspruch 14,15. surgical set (300) according to claim 14,
dadurch gekennzeichnet, das scharacterized in that s
der Querschnitt des vorderen Abschnitts des Hakens (302) gegenüber dem Querschnitt des Schafts (303) um etwa ein Drittel abgeflacht ausgebildet ist und mit Spiel in die zweite Längsnut (307) der zylindrischen Hülse (304) passt.the cross section of the front section of the hook (302) is flattened by approximately one third compared to the cross section of the shaft (303) and fits into the second longitudinal groove (307) of the cylindrical sleeve (304) with play.
16. Operationsbesteck (300) nach einem der Ansprüche 12 bis 15,16. surgical set (300) according to any one of claims 12 to 15,
gekennzeichnet durchmarked by
eine Messerschneide (310) am distalen Ende des hinter dem Haken (302) gebildeten Fensters (315).a knife edge (310) at the distal end of the window (315) formed behind the hook (302).
17. Operationsbesteck (100; 200; 300) nach einem der Ansprüche 7 bis 16,17. surgical set (100; 200; 300) according to one of claims 7 to 16,
dadurch gekennz eichnet, das scharacterized by the fact that s
das Betätigungsmittel (107) ein Drahtseil ist.the actuating means (107) is a wire rope.
18. Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer Fassung (10) gemäß einem oder mehreren der Ansprüche 1-3, insbesondere eines Occlusionsinstruments, an ein Operationsbesteck (100) nach einem oder mehreren der Ansprüche 6-9 oder 17,18. A method for the repeatable coupling of an implant with a holder (10) according to one or more of claims 1-3, in particular an occlusion device, to a surgical set (100) according to one or more of claims 6-9 or 17,
gekennzeichnet dutch folgende Vetfahrensschritte:characterized by the following procedural steps:
(a) die Schlaufe (117) des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts (116) wird vor Beginn des intravaskulären Operationseingriffs durch die Öse (16) der Fassung (10) des Implantats geführt und an einem dafür vorgesehenen Befestigungspunkt (101) an der Greifzange (102) aufgehängt, während das erste und zweite lose Ende (119, 118) des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts (116) festgehalten oder im Bereich des ersten Griffstücks (108) befestigt werden; (b) der Kopf ab schnitt (14) der Fassung (10) des Implantats wiϊd mit der Greifzange (102) gegriffen;(a) the loop (117) of the guide thread or guide wire (116) is guided through the eyelet (16) of the socket (10) of the implant before the start of the intravascular surgical intervention and at a fastening point (101) provided on the gripping pliers (102 ) suspended while the first and second loose ends (119, 118) of the guide thread or guide wire (116) are held in place or fastened in the region of the first handle (108); (b) the head section (14) of the socket (10) of the implant is gripped with the gripping pliers (102);
(c) das mit dem Nippel (120) versehene zweite lose Ende (118) des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts (116) wird gespannt, bis der Kopfabschnitt (14) in den Greifbacken (103, 104, 105) aufgenommen ist;(c) the second loose end (118) of the guide thread or guide wire (116) provided with the nipple (120) is tensioned until the head section (14) is received in the gripping jaws (103, 104, 105);
(d) durch Lösen des mit dem Nippel (120) versehenen zweiten losen Endes (118) kann die Greifzange (102) wieder vom Kopfabschnitt (14) des Implantats gelöst und der Sitz des Implantats überprüft werden;(d) by loosening the second loose end (118) provided with the nipple (120), the gripping pliers (102) can be released again from the head section (14) of the implant and the fit of the implant can be checked;
(e) mit Hilfe des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts (116) ist jederzeit eine Wiederankoppelung der Greifzange (102) an die Fassung (10) des Implantats möglich.(e) with the help of the guide thread or guide wire (116), the gripping pliers (102) can be reconnected to the socket (10) of the implant at any time.
19. Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer Fassung (10) gemäß Anspruch 4, insbesondere eines Occlusionsinstruments, an ein Operationsbesteck (200) nach einem der Ansprüche 10 oder 17,19. A method for the repeatable coupling of an implant with a holder (10) according to claim 4, in particular an occlusion device, to an operating set (200) according to one of claims 10 or 17,
gekennzeichnet durch folgende Verfahrensschritte:characterized by the following process steps:
(a) die Schlaufe (117) des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts (116) wird vor Beginn des intravaskulären Operationseingriffs durch den Schrägschlitz (26) in die Öse (16) der Fassung (10) des Implantats eingeführt, während das erste und zweite lose Ende (119, 118) des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts (116) festgehalten oder im Bereich des ersten Griffstücks (108) befestigt werden;(a) the loop (117) of the guide thread or guide wire (116) is inserted before the start of the intravascular surgical intervention through the oblique slot (26) into the eyelet (16) of the socket (10) of the implant, while the first and second are loose The end (119, 118) of the guide thread or guide wire (116) is fixed or fastened in the region of the first handle (108);
(b) der Kopfabschnitt (14) der Fassung (10) des Implantats wird mit der Greifzange (102) gegriffen;(b) the head section (14) of the socket (10) of the implant is gripped with the gripping pliers (102);
(c) das mit dem Nippel (120) versehene zweite lose Ende (118) des Führungsfadens bzw. Führungsdrahts (116) wird gespannt, bis der Kopfabschnitt (14) in den Greifbacken (103, 104, 105) aufgenommen ist;(c) the second loose end (118) of the guide thread or guide wire (116) provided with the nipple (120) is tensioned until the head section (14) is received in the gripping jaws (103, 104, 105);
(d) durch Lösen des mit dem Nippel (120) versehenen zweiten losen Endes (118) kann die Greifzange (102) wieder vom Kopfabschnitt (14) des Implantats gelöst und der Sitz des Implantats überprüft werden;(d) by loosening the second loose end (118) provided with the nipple (120), the gripping pliers (102) can be released again from the head section (14) of the implant and the The position of the implant can be checked;
(e) mit Hilfe des Führungsfadens bzw. Führungsdr ahts (116) ist jederzeit eine Wiederankoppelung der Greifzange (102) an die Fassung (10) des Implantats möglich.(e) with the help of the guide thread or guide wire (116), the gripping pliers (102) can be reconnected to the socket (10) of the implant at any time.
20. Verfahren zum wiederholbaren Ankoppeln eines Implantats mit einer Fassung (10) gemäß Anspruch 5, insbesondere eines Occlusionsinstruments, an ein Operationsbesteck (300) nach einem oder mehreren der Ansprüche 12-17,20. A method for the repeatable coupling of an implant with a holder (10) according to claim 5, in particular an occlusion device, to an operating set (300) according to one or more of claims 12-17,
gekennzeichnet durch folgende Vetfahrensschritte:characterized by the following procedural steps:
(a) an der Öse (16) der Fassung (10) des Implantats wird eine Befestigungsschlinge (301) definierter Lange befestigt;(a) a fastening loop (301) of a defined length is fastened to the eyelet (16) of the socket (10) of the implant;
(b) die Befestigungsschlinge (301) wird so in die Quernut (308) der zylindrischen Hülse (304) eingesetzt, dass der Knoten (311) der Befestigungsschlinge (301) mittig durch die Erweiterung (309) passt und der in der Quernut (308) zu liegen kommende Abschnitt der Befestigungsschlinge (301) diametral gehalten wird;(b) the fastening loop (301) is inserted into the transverse groove (308) of the cylindrical sleeve (304) in such a way that the knot (311) of the fastening loop (301) fits centrally through the extension (309) and that in the transverse groove (308 ) Coming section of the fastening loop (301) is held diametrically;
(c) durch definiertes Vorschieben des Hakens (302) schlüpft der in der Quernut liegende Abschnitt der Befestigungsschlinge (301) unter Ausweichen in die zweite Längsnut (307) über den Haken (302) und bleibt dort verankert;(c) by defined advancement of the hook (302), the section of the fastening loop (301) lying in the transverse groove slips over the hook (302) while deflecting into the second longitudinal groove (307) and remains anchored there;
(d) durch Zurückziehen des Hakens (302) wird die Fassung (10) des Implantats an die proximale Stirnseite (305) der Hülse (304) gezogen und verspannt;(d) by pulling back the hook (302), the socket (10) of the implant is pulled to the proximal end face (305) of the sleeve (304) and clamped;
(e) durch erneutes definiertes Vorschieben des Hakens (302) wird die Befestigungsschlinge (301) wieder locker und die proximale Stirnseite (305) der Hülse (304) löst sich von der Fassung (10) und der Sitz des Implantats kann überprüft werden;(e) by pushing the hook (302) again in a defined manner, the fastening loop (301) becomes loose again and the proximal end face (305) of the sleeve (304) comes loose from the holder (10) and the fit of the implant can be checked;
(f) mit Hilfe der Befestigungsschlinge (301) ist jederzeit eine Wiederankoppelung der Hülse (304) an die Fassung (10) des Implantats möglich. (f) With the aid of the fastening loop (301), the sleeve (304) can be reconnected to the socket (10) of the implant at any time.
PCT/EP2005/012132 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same WO2007054118A1 (en)

Priority Applications (6)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA002627412A CA2627412A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same
JP2008539257A JP2009514626A (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting them
PCT/EP2005/012132 WO2007054118A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same
CNA2005800524928A CN101355906A (en) 2005-11-11 2005-11-11 Stopper and surgery instrument as well as implantation/transplantation method thereof
EP05802403A EP1971269A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same
DE102005053906A DE102005053906A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device e.g. for septal defects in medical technology, has interlaced structure of thin wires or threads whereby holder, on its free end, has top section with eyelet in form of cross bore

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PCT/EP2005/012132 WO2007054118A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device and surgical instrument and method for implanting or explanting the same
DE102005053906A DE102005053906A1 (en) 2005-11-11 2005-11-11 Occlusion device e.g. for septal defects in medical technology, has interlaced structure of thin wires or threads whereby holder, on its free end, has top section with eyelet in form of cross bore

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JP (1) JP2009514626A (en)
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US10932933B2 (en) 2016-07-29 2021-03-02 Shanghai Wallaby Medical Technologies Co., Inc. Implant delivery systems and methods

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