WO2007144121A1 - Device for treatment of mitral valve insufficiency - Google Patents

Device for treatment of mitral valve insufficiency Download PDF

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Publication number
WO2007144121A1
WO2007144121A1 PCT/EP2007/005120 EP2007005120W WO2007144121A1 WO 2007144121 A1 WO2007144121 A1 WO 2007144121A1 EP 2007005120 W EP2007005120 W EP 2007005120W WO 2007144121 A1 WO2007144121 A1 WO 2007144121A1
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anchoring element
mitral valve
elements
heart
tendon
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PCT/EP2007/005120
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German (de)
French (fr)
Inventor
Zsolt Nagy
Gerhard Ziemer
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Eberhard-Karls-Universität Tübingen Universitätsklinikum
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Publication of WO2007144121A1 publication Critical patent/WO2007144121A1/en

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2442Annuloplasty rings or inserts for correcting the valve shape; Implants for improving the function of a native heart valve
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2442Annuloplasty rings or inserts for correcting the valve shape; Implants for improving the function of a native heart valve
    • A61F2/2445Annuloplasty rings in direct contact with the valve annulus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2478Passive devices for improving the function of the heart muscle, i.e. devices for reshaping the external surface of the heart, e.g. bags, strips or bands
    • A61F2/2487Devices within the heart chamber, e.g. splints

Abstract

The present invention relates to a device for correcting insufficiency of the mitral valve between the left atrium and left ventricle of a heart. The device comprises at least two tendon-like elements (36, 37), each with a first end and a second end, and it also comprises a first anchoring element (46) provided on the respective first ends of the tendon-like elements, and a second, curved anchoring element (30) mounted in the area of the second ends of the tendon-like elements. The device according to the invention is furthermore used in a method for correcting insufficiency of the mitral valve of a heart, in which method two tendon-shaped threads are introduced between the anterior ring of the mitral valve and the posterior wall of the left ventricle, in the area of the origin of the papillary muscles.

Description

Vorrichtung zur Behandlung der Mitralklappenlnsuffizlenz Device for the treatment of mitral valve insufficiency
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Korrektur der Insuffizenz der Mitralklappe eines Herzens.The present invention relates to a device for correcting insufficiency of the mitral valve of a heart.
Das Herz ist im Allgemeinen in eine rechte und eine linke Herzhälfte eingeteilt, welche jeweils aus einer Kammer (Ventrikel) und einem Vorhof (Atrium) bestehen. Das Blut kann in den Herzräumen nur in eine Richtung fließen, da sich zwischen den Vorhöfen und Kammern und den sich an die Herzkammern anschließenden Gefäßen Herzklappen befinden, die wie Ventile arbeiten. In den rechten Vorhof münden die obere und untere Hohlvene, die das sauerstoffarme (venöse) Blut aus dem großen Kreislauf dem Herzen zuführen. Zwischen dem rechten Vorhof und der rechten Kammer befindet sich die Trikuspidalklappe, die bei der Kammerkontraktion wie ein Ventil einen Rückstrom des Blutes in den Vorhof verhindert. Sie umfasst drei Bestandteile, die über Sehnenfäden an der Muskulatur der Kammer befestigt sind (daher auch Segelklappe). Über einen gemeinsamen Stamm verlassen die beiden Lungenar- terien dann die rechte Kammer. Diese führen das sauerstoffarme Blut dem Lungenkreislauf zu. Durch die Lungenvenen fließt dann das sauerstoffreiche (arterielle Blut) aus dem Lungenkreislauf dem linken Vorhof zu. Von hier aus gelangt es über eine weitere Segelklappe, der Mitralklappe zur linken Kammer. Der Ausstrom geschieht über die Aorta, die wie die Lungenarterie eine Taschenklappe besitzt (Aortenklappe).The heart is generally divided into a right and a left half of the heart, each consisting of a chamber (ventricle) and an atrium (atrium). The blood can only flow in one direction in the heart spaces, since there are heart valves between the atria and chambers and the vessels adjoining the ventricles, which work like valves. The upper and lower vena cava enter the right atrium and deliver the oxygen-depleted (venous) blood from the great circulation to the heart. Between the right atrium and the right ventricle is the tricuspid valve, which prevents a backflow of blood into the atrium like a valve during chamber contraction. It consists of three components that are attached to the musculature of the chamber via tendon threads (hence the sails flap). The two lung artery leave via a common trunk then the right chamber. These lead the oxygen-poor blood to the pulmonary circulation. The oxygen-rich (arterial blood) from the pulmonary circulation then flows through the pulmonary veins to the left atrium. From here it passes through another sail flap, the mitral valve to the left ventricle. The outflow is via the aorta, which has a flap like the pulmonary artery (aortic valve).
Die Mitralklappe befindet sich also zwischen linkem Vorhof und linkem Ventrikel des Herzens. Aufgrund der erheblichen Druckunterschiede zwischen Systole und Diastole einerseits und dem linken Vorhof sowie der linken Kammer andererseits, ist die Mitralklappe einer sehr großen Druckbelastung ausgesetzt. Im Normalfall wird diese Druckbelastung durch den Aufbau der Mitralklappe bewältigt, welche aus den vier Hauptelementen Mitralring, Mitralsegel und den Papillarmuskeln mit den Chordae tendiae (Sehnenfäden) besteht.The mitral valve is thus located between the left atrium and the left ventricle of the heart. Due to the significant pressure differences between systole and diastole on the one hand and the left atrium and the left ventricle on the other hand, the mitral valve is exposed to a very large pressure load. Normally, this pressure load is overcome by the construction of the mitral valve, which consists of the four main elements mitral ring, mitral sails and the papillary muscles with the chordae tendiae (tendon sutures).
Der Mitralring besteht aus kompakten Bindegewebe, welches sich bis in die Fibrosa der Mitralsegel fortsetzt; er stellt eine bindegewebige Verbindung zwischen Vorhof- und Kammermyokard dar. Der dem Herzskelett zughörige Mitralring dient demnach unter anderem der Unterstützung der Mitralsegel. Da der Mitralring eher einem Vorhang als einer Ringstruktur entspricht, wird für dieses Element oftmals aμch der Begriff der „Aorto- Ventrikulären Membran" verwendet.The mitral ring consists of compact connective tissue, which continues into the fibrosa of the mitral leaflets; it represents a connective tissue connection between the atrial and ventricular myocardium. The mitral ring belonging to the heart skeleton thus serves among other things to support the mitral sails. Since the mitral ring corresponds more to a curtain than to a ring structure, the term "aorto-ventricular membrane" is often used for this element.
Die zwei Segel der Mitralklappe sind über die Papillarmuskeln mit den Chordae tendiae an der Wand des linken Ventrikels befestigt, wodurch ein Zurückschlagen der Mitralsegel in den linken Vorhof während der Systole normalerweise verhindert wird. Von den Papillarmuskeln geht die Mehrzahl der Chordae tendiae aus. Die Papillar- musklen dienen vor allem der Zugregulation der Chordae, wodurch ein optimaler Klappenschluss ermöglicht wird. Ferner wird durch die Papillarmuskeln die mechanische Belastung der Chordae tendiae reduziert.The two sails of the mitral valve are attached to the wall of the left ventricle via the papillary muscles with the chordae tendiae, which normally prevents the mitral sails from being repulsed into the left atrium during systole. From the Papillarmuskeln emanates the majority of the Chordae tendiae. The papillary cycles are primarily used to regulate the tension of the chordae, thus enabling optimum valve closure. Furthermore, the papillary muscles reduce the mechanical stress on the chordae tendiae.
Bei einer Mitralklappeninsuffizienz ist die zwischen linkem Herzvorhof und linker Herzkammer gelegene Herzklappe, also die Mitralklappe, nicht mehr in der Lage, sich vollständig zu verschließen. Dadurch strömt während des Herzschlags ein Teil des Blutes aus der linken Herzkammer wieder zurück in den linken Herzvorhof. Dieses Blut fließt vor dem nächsten Herzschlag - zusammen mit dem aus der Lunge neu ankommenden Blut - wieder durch die Mitralklappe in die linke Herzkammer. So pendelt es praktisch zwischen linkem Vorhof und linker Herzkammer hin und her. Dadurch ist einerseits die Leistungsfähigkeit der linken Herzkammer eingeschränkt und andererseits wird der linke Herzvorhof durch das hin- und herströmende Blut aufgedehnt.In mitral valve insufficiency, the heart valve between the left atrium and the left ventricle, the mitral valve, is no longer able to move completely close. As a result, part of the blood from the left ventricle flows back into the left atrium during the heartbeat. This blood flows back through the mitral valve into the left ventricle prior to the next heartbeat - along with the newly arriving blood from the lungs. So it practically shuttles back and forth between left atrium and left ventricle. On the one hand, this limits the capacity of the left ventricle, and on the other hand, the left atrium is distended by the blood flowing back and forth.
Ferner kann sich durch die größere Blutmenge im linken Herzvorhof das Blut bis in die Lunge zurückstauen. Dort erhöht sich der Blutdruck und Wasser wird aus dem Blut in die Lunge gepresst. Bei längerem Bestehen dieses erhöhten Blutdrucks in der Lunge sowie bei länger andauernder Wasseransammlung in der Lunge wird es für die rechte Herzkammer immer schwieriger, Blut in die Lunge zu pumpen. In der Folge wird die rechte Herzkammer überlastet und es entsteht eine Rechtsherzschwäche. Hauptsymptom einer Rechtsherzschwäche ist die Ansammlung von Wasser im Gewebe, z.B. in Form geschwollener Fußknöchel.Furthermore, blood can back up into the lungs due to the larger amount of blood in the left atrium. There, the blood pressure increases and water is forced out of the blood into the lungs. Prolongation of this increased lung pressure and prolonged accumulation of water in the lungs make it increasingly difficult for the right ventricle to pump blood into the lungs. As a result, the right ventricle is overloaded and there is a right heart failure. The main symptom of right heart failure is the accumulation of water in the tissue, e.g. in the form of swollen ankles.
Leichtere Formen einer Mitralklappeninsuffizienz verursachen in der Regel keine Beschwerden, weil die dehnbare Wand des linken Vorhofs eine Zeitlang die vermehrte Belastung ausgleichen kann. Bei fortschreitender Erkrankung können als Symptome Herz-Rhythmus-Störungen, Vorhofflimmern, Atemnot sowie Ödeme auftreten, sowie schließlich die Ansammlung von Blutgerinnseln im aufgedehnten linken Herzvorhof, mit der Gefahr, dass diese mit dem Blutstrom bis in die Blutgefäße des Gehirns gelangen und dort einen Schlaganfall auslösen.Lighter forms of mitral valve insufficiency usually do not cause discomfort because the distensible wall of the left atrium can temporarily compensate for the increased load. As the disease progresses, cardiac arrhythmias, atrial fibrillation, dyspnoea, and edema may occur as symptoms, as well as the accumulation of blood clots in the dilated left atrium, with the risk that they may reach the blood vessels of the brain with the bloodstream and a stroke there trigger.
Bei Patienten mit einer schweren Mitralklappeninsuffizienz ist die Indikation für eine Herzklappenoperation zu prüfen. Dabei wird entweder eine Rekonstruktion der Klappe vorgenommen, oder eine künstliche Herzklappe eingesetzt. Grundsätzlich wird die Klappenrekonstruktion bevorzugt, da sie zu einer geringeren Beeinträchtigung der Herzfunktion führt und bei erhaltenem Sinusrhythums keine dauerhafte Blutverdünnung erfordert. Sie ist aber insbesondere bei stark geschrumpften, verkalk- ten oder gar zerstörten Klappensegeln nicht möglich, so dass nur ein Klappenersatz in Frage kommt.In patients with severe mitral regurgitation, the indication for heart valve surgery should be considered. In this case, either a reconstruction of the flap is made, or used an artificial heart valve. Basically, valve reconstruction is preferred because it results in less impairment of cardiac function and does not require sustained dilution of blood in preserved sinus rhythm. However, it is especially prevalent in heavily shrunken, calcified or even destroyed flap sails not possible, so that only a replacement valve comes into question.
Ursächlich für die Mitralklappeninsuffizienz sind mehrere Krankheiten, die die Funktion der Klappe in unterschiedlicher Weise beeinträchtigen. Während eine Klappenentzündung die Segelgewebe förmlich zerstört, verursacht eine degenerative Erkrankung der Bindegewebe eine Überdehnung der Segel und Chordae, wodurch ein Rückschlag provoziert wird. Die als Folge von Durchblutungsstörungen auftretende ischämische Mitralklappeninsuffizienz beeinträchtigt grundsätzlich die muskulären Komponenten der Klappe, nämlich die Papillarmuskeln und die Ventrikelwand, wo erstere ihren Ursprung haben. Die ischämische Mitralklappeninsuffizienz kann in eine akute und eine chronische Form unterteilt werden.Mitral valve insufficiency is caused by several diseases that affect the function of the valve in different ways. While valve inflammation literally destroys the sails, a degenerative disease of connective tissue causes overstretching of the leaflets and chordae, provoking a setback. The ischemic mitral regurgitation that occurs as a result of circulatory disorders basically affects the muscular components of the valve, namely the papillary muscles and the ventricular wall, where the former originate. Ischemic mitral regurgitation can be divided into acute and chronic forms.
Die akute Form ist häufig eine schwere Insuffizienz, die durch Papillarmuskelabrisse entsteht und einen sofortigen Ersatz der irreversibel zerstörten Klappe durch eine künstliche Klappe voraussetzt.The acute form is often a severe insufficiency caused by papillary muscle tears and requires immediate replacement of the irreversibly damaged valve with an artificial valve.
Neuesten Ergebnissen nach liegt die Ursache der chronischen Mitralklappeninsuffizienz in einer Dysfunktion der posterolateralen Ventrikelwand. Die Akinesie oder Dyskinesie übt - wie bereits oben erwähnt - während der Systole einen Zug auf die Papillarmuskeln und dadurch auf die Klappensegel aus. Die Folge dieses apikola- teralen Zuges ist eine defizitäre systolische Coaptation der Mitralklappensegel und eine signifikante Mitralklappeninsuffizienz. Diese Krankheit bietet sich für rekonstruktive Operationsverfahren besser an. Die Korrektur der chronischen ischämischen Mitralklappeninsuffizienz ist jedoch mit den vorhandenen Techniken häufig erfolglos. Die häufig verwendete Reduktionsanuloplastik hat eine Persistenz- oder Rezidivrate von 30 %, da mit dieser nur die anuläre (Ring-) Komponente behandelt wird, die laut neuerer Studien nur eine sekundäre Rolle bei der chronischen ischä- misch-funktionellen Mitralklappeninsuffizienz spielt. Die klassischen Konzepte bezüglich der Physiologie der ischämischen Mitralklappeninsuffizienz führten diese auf eine Dysfunktion des Papillarmuskels, kombiniert mit einer Vergrößerung des Mitralrings zurück. Die Ringvergrößerung wurde mit verschiedenen Arten an Ring- prothesen, Bändern oder Nähten behandelt, mit wenig viel versprechenden Ergebnissen.According to recent findings, the cause of chronic mitral valve insufficiency is dysfunction of the posterolateral ventricular wall. As already mentioned above, akinesia or dyskinesia exerts a pull on the papillary muscles during systole and thus on the valve leaflets. The consequence of this apicolateral traction is a deficient systolic coaptation of the mitral valve leaflets and a significant mitral valve insufficiency. This disease is better for reconstructive surgical procedures. However, the correction of chronic ischemic mitral regurgitation is often unsuccessful with existing techniques. The commonly used reduction annuloplasty has a persistence or recurrence rate of 30% as it only treats the annular (ring) component, which according to recent studies plays only a secondary role in chronic ischemic-functional mitral valve regurgitation. Classical concepts regarding the physiology of ischemic mitral regurgitation have attributed these to dysfunction of the papillary muscle, combined with enlargement of the mitral ring. Ring enlargement was performed with different types of ring dentures, ligaments or sutures, with little promising results.
Ein Umschwung bei der Behandlung der Mitralklappeninsuffizienz war die Einführung der „verkleinernden" Anuloplastie, im Rahmen dieser ein Ring implantiert wurde, der zwei Größer kleiner als der tatsächlich vermessene war. Dieses Verfahren zeichnete sich durch seine Einfachheit aus, und durch die Tatsache, dass die Implantationstechnik vielen Chirurgen bekannt war. Trotz dieser neuen Technik wurden persistente und wieder auftretende Insuffizienzen beobachtet, oftmals lediglich Monate nach einem Eingriff, und zwar bei 30 % oder noch mehr der Patienten.A reversal in the treatment of mitral regurgitation was the introduction of "diminishing" annuloplasty, in which a ring was implanted that was two smaller than the size actually measured, a feature characterized by its simplicity and the fact that the Despite this new technique, persistent and recurrent insufficiencies were observed, often just months after surgery, in 30% or even more of the patients.
Gegenwärtig sind im Stand der Technik somit verschiedene Publikationen und Techniken bekannt, die die ischämische Mitralklappeninsuffizienz über einem subvalvulären Ansatz angehen. Gegenwärtig sind dabei vier unterschiedliche Ansätze bekannt.Thus, various publications and techniques are currently known in the art that address ischemic mitral regurgitation via a subvalvular approach. At present, four different approaches are known.
So besteht bspw. die Vorrichtung „Coapsys" aus zwei epikardialen Pads und einem expandierten Polytetrafluorethylen-beschichteten, geflochtenen, subvalvulären Polyethylenband. Die zwei Pads werden auf der Oberfläche des Herzens platziert, wobei das subvalvuläre Band durch das Ventrikel geführt wird. Das posteriore Päd weist zwei Köpfe auf, einen „Ringkopf" und einen „Papillarmuskelkopf", die derart ausgebildet sind, dass der Ringkopf und der Papillarmuskelkopf bezüglich des Mitral- ringes und bezüglich des Papillarmuskels eine Formänderung bewirken, wenn der anteriore und der posteriore Päd zusammengezogen werden. Die Coapsys- Vorrichtung ist bspw. näher beschrieben in Grossi E. A. et al., „Intraoperative Effects of the Coapsys Annuloplasty System in a Randomized Evaluation (RESTOR-MV) of Functional Ischemic Mitral Regurgitation", Ann Thorac Surg. 2005; 80: 1706-1710.For example, the device "Coapsys" consists of two epicardial pads and an expanded polytetrafluoroethylene-coated, braided, subvalvular polyethylene band The two pads are placed on the surface of the heart with the subvalvular band passing through the ventricle two heads, a "ring head" and a "papillary muscle head" designed to cause the ring head and the papillary muscle head to deform with respect to the mitral ring and to the papillary muscle when the anterior and posterior pedi are contracted For example, apparatus is described in more detail in Grossi EA et al., "Intraoperative Effects of the Coapsys Annuloplasty System in a Randomized Evaluation (RESTOR-MV) of Functional Ischemic Mitral Regurgitation," Ann Thorac Surg. 2005; 80: 1706-1710.
Als eine weitere Vorrichtung ist der sog. posteriore Päd bekannt, welcher einen expandierbaren intraperikardialen Päd darstellt, der auf der epikardialen Oberfläche der betroffenen Region angebracht wird. Ferner haben Krön et al., „Surgical relocation of the posterior papillary muscle in chronic ischemic mitral regurgitation", Ann. Thorac. Surg. 2002; 74: 600-601, eine Polypropylennaht beschrieben, die zwischen der Papillarmuskelspitze und dem Ring vorgesehen ist, um den posterioren Papillarmuskel in seiner Position zu korrigieren.As another device, the so-called posterior ped is known, which is an expandable intrapericardial pedis which is placed on the epicardial surface of the affected region. Further, Krön et al., "Surgical relocation of the posterior papillary muscle in chronic ischemic mitral regurgitation," Ann. Thorac. Surg. 2002; 74: 600-601, described a polypropylene suture provided between the papillary muscle tip and the ring. to correct the posterior papillary muscle in its position.
Außerdem haben Liel-Cohen et al., „Design of a new surgical approach for ventricu- lar remodeling to relieve ischemic mitral regurgitation: insights from 3-dimensional echocardiography", Circulation 2000; 101: 2756-63, eine neue Operationstechnik veröffentlicht, die von außerhalb des schlagenden Herzens durchgeführt wird, und zwar ohne die Verwendung eines Herz-Lungen-Bypasses. Die Operationstechnik basiert auf der Reduzierung der interpapillären Distanz.In addition, Liel-Cohen et al., "Design of a new surgical approach to ventricular remodeling to relieve ischemic mitral regurgitation: insights from 3-dimensional echocardiography," Circulation 2000; 101: 2756-63, has published a new surgical technique from outside the beating heart, without the use of a cardiopulmonary bypass The surgical technique is based on the reduction of the interpapillary distance.
Obgleich im Stand der Technik einige Verfahren und Vorrichtungen zur Korrektur der ischämischen Mitralklappeninsuffizienz bekannt und beschrieben sind, so weisen viele der Verfahren und Vorrichtungen immer noch Nachteile auf, die zu unbefriedigenden Ergebnissen führen und die oftmals den Einsatz einer Herz-Lungen-Maschine notwendig machen.Although some methods and devices for correcting ischemic mitral regurgitation have been known and described in the art, many of the methods and devices still suffer from disadvantages that lead to unsatisfactory results and often require the use of a heart-lung machine.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es daher, eine neue Vorrichtung bereitzustellen, mit welcher die Nachteile der Vorrichtungen und Operationstechniken, die im Stand der Technik bekannt sind, überwunden werden können, und zwar ohne dass ein Einsatz einer Herz-Lungen-Maschine notwendig ist.It is therefore an object of the present invention to provide a novel device with which the disadvantages of the devices and surgical techniques known in the art can be overcome, without the necessity of using a heart-lung machine.
Gemäß der vorliegenden Erfindung wird diese Aufgabe dadurch gelöst, dass die eingangs erwähnte Vorrichtung zumindest zwei sehnenartige Elemente mit jeweils einem ersten Ende und einem zweiten Ende aufweist, ferner ein an den jeweils ersten Enden der sehnenartigen Elemente vorgesehenes Verankerungselement, sowie ein im Bereich der zweiten Enden der sehnenartigen Elemente angebrachtes zweites gebogenes Verankerungselement. Die der Erfindung zu Grunde liegende Aufgabe wird ferner durch ein Verfahren zur Korrektur der Insuffizienz der Mitralklappe eines Herzens gelöst, wobei zumindest zwei sehnenartige Fäden zwischen dem vorderen Teil des Mitralklappenrings und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich der beiden Papillarmuskeln eingebracht werden, wobei die sehnenartigen Fäden an der Hinterwand des linken Ventrikels über ein erstes Verankerungselement und am Mitralklappenring über ein zweites Verankerungselement befestigt werden.According to the present invention, this object is achieved in that the device mentioned above has at least two chord-like elements, each having a first end and a second end, further provided at the respective first ends of the chord-like elements anchoring element, as well as in the region of the second ends the tendon-like elements attached second curved anchoring element. The object underlying the invention is further achieved by a method for correcting the insufficiency of the mitral valve of a heart, wherein at least two tendon-like threads between the anterior part of the mitral valve annulus and the posterior wall of the left ventricle are introduced in the region of the two papillary muscles, wherein the tendon-like Threads are secured to the posterior wall of the left ventricle via a first anchoring element and to the mitral valve annulus via a second anchoring element.
Die der Erfindung zu Grunde liegende Aufgabe wird auf diese Weise vollkommen gelöst.The object of the invention is completely solved in this way.
Mit der erfindungsgemäßen Vorrichtung wird erreicht, dass die Architektur der Mitralklappe am schlagenden Herzen wieder hergestellt und stabilisiert werden kann, ohne eine Herz-Lungen-Maschine einsetzen zu müssen.With the device according to the invention is achieved that the architecture of the mitral valve can be restored to the beating heart and stabilized without having to use a heart-lung machine.
Es versteht sich, dass die erfindungsgemäße Vorrichtung auch zusammen mit einer Herzkranz-arteriellen Bypass-Operation eingesetzt werden kann, um gleichzeitig die Mitralklappeninsuffizienz zu korrigieren.It is understood that the device according to the invention can also be used together with coronary artery bypass surgery in order to simultaneously correct the mitral valve insufficiency.
Da das Verfahren am offenen Herzen ohne einen Herz-Lungen-Bypass durchgeführt werden kann, ist es besonders vorteilhaft, da die Stilllegung des Herzens, die für eine Operation am offenen Herzen Voraussetzung ist, ein bedeutender Risikofaktor bei Herzen mit Mitralklappeninsuffizienz darstellt.Since the open heart procedure can be performed without cardiopulmonary bypass, it is particularly advantageous because cardiac arrest, which is a prerequisite for open heart surgery, is a significant risk factor in mitral valve heart failure.
Mit der vorliegenden Vorrichtung wird erreicht, dass die Symmetrie der Architektur des linken Ventrikels wieder hergestellt wird, und zwar indem die Basis beider Papillarmuskeln bezüglich eines Referenzpunktes ausgerichtet wird, und wobei zusätzlich ein extrakardialer Zugzwang aufgebaut wird, um die interpapilläre Distanz zu reduzieren. Dadurch werden also anhand der erfindungsgemäßen Vorrichtung transventrikulär Fäden gelegt, die den Längsdurchmesser des dilatierten Ventrikels reduzieren. „Gebogen" bedeutet vorliegend jeder Formenverlauf, der nicht gerade verläuft, ähnlich einem Schlauchabschnitt, dessen beide Enden unterschiedlich nah aufeinander zu geführt werden können. Der zwischen den Enden liegende Bereich weist dann eine gebogene Form auf, die je nach Ausbildung, stark und weniger stark gebogen sein kann. Die Biegung ist dabei vorzugsweise der jeweiligen Form des Mitralklappenrings angepasst.With the present device it is achieved that the symmetry of the architecture of the left ventricle is restored by aligning the base of both papillary muscles with respect to a reference point, and additionally establishing an extracardiac tensile force to reduce the interpapillary distance. As a result, transventricular threads, which reduce the longitudinal diameter of the dilated ventricle, are thus laid on the basis of the device according to the invention. In the present case, "bent" means any shape that does not run straight, similar to a tube section whose two ends can be guided different close to each other The bend is preferably adapted to the respective shape of the mitral valve ring.
Bei der erfindungsgemäßen Vorrichtung ist bevorzugt, wenn das erste Verankerungselement zur Anbringung an einer Hinterwand des linken Ventrikels des Herzens ausgebildet ist, und dass das zweite Verankerungselement zur Anbringung am Ring der Mitralklappe ausgebildet ist.In the device according to the invention it is preferred if the first anchoring element is designed for attachment to a rear wall of the left ventricle of the heart, and that the second anchoring element is designed for attachment to the ring of the mitral valve.
Diese Ausführungsform hat den Vorteil, dass damit nicht nur der Querdurchmesser des Ventrikels reduziert werden kann, sondern der gesamte Ventrikel den jeweiligen Anforderungen angepasst wird.This embodiment has the advantage that not only can the transverse diameter of the ventricle be reduced, but the entire ventricle is adapted to the respective requirements.
Insbesondere ist bevorzugt, wenn das zweite Verankerungselement zumindest zwei Vertiefungen aufweist, und dass die zumindest zwei sehnenartigen Elemente an ihrem zweiten Ende jeweils ein Dichtungselement aufweisen, die zur Einbringung in die Vertiefungen des zweiten Verankerungselements ausgebildet sind.In particular, it is preferred if the second anchoring element has at least two depressions, and that the at least two tendon-like elements each have a sealing element at their second end, which are designed for introduction into the depressions of the second anchoring element.
Diese Ausführungsform hat den Vorteil, dass das zweite Verankerungselement der Form des Mitralklappenrings angepasst ist, und sich an der äußeren Form der Aortenwurzel und des linken Atriums anschmiegt. Das Verankerungselement weist zwei Vertiefungen bzw. Aussparungen auf, in welche die Dichtungselemente der sehnenartigen Elemente passen. Mit dieser Konstruktion wird verhindert, dass die sehnenartigen Elemente in diesem Bereich das Gewebematerial durchschneiden oder deformieren, wodurch die Funktion der Aortenklappe beeinträchtigt sein könnte.This embodiment has the advantage that the second anchoring element is adapted to the shape of the mitral valve annulus, and conforms to the outer shape of the aortic root and the left atrium. The anchoring element has two recesses or recesses into which the sealing elements of the chord-like elements fit. This design prevents the tendon-like elements in this area from cutting or deforming the tissue material, which could affect the function of the aortic valve.
Die Schiebeleisten-förmige Ausbildung des ersten Verankerungselements hat den Vorteil, dass das Verankerungselement zwei Hälften aufweist, die ineinander gleiten, und die jeweils der notwendigen Korrektur der interpapillären Distanz angepasst werden können. Das Verankerungselement wird vorliegend auch als Ventrikel-Strebe bezeichnet, welche zwei kreisförmige Druckpolster (Pads) aufweist, die aus einem hämostatischen Material bestehen, und die eine stabilisierende Rolle spielen. Die beiden Pads sind auf der Strebe über zwei ineinander verschiebbare Elemente angebracht, so dass die ventrikuläre Strebe insgesamt einen Schiebeleisten-förmigen Charakter hat.The sliding strip-shaped design of the first anchoring element has the advantage that the anchoring element has two halves which slide into one another, and which can each be adapted to the necessary correction of the interpapillary distance. In the present case, the anchoring element is also referred to as a ventricular strut which has two circular pressure pads which consist of a hemostatic material and which play a stabilizing role. The two pads are mounted on the strut via two telescoping elements, so that the ventricular strut has an overall slider-shaped character.
Die sehnenförmigen Elemente, die von dem ersten Verankerungselement, also der Mitralklappenring-Strebe, ausgehend in dieser verankert sind, werden in die Ventrikel-Strebe geführt, und zwar insbesondere durch die zwei kreisförmigen Pads hindurch.The tendon-like elements anchored in the first anchoring element, ie the mitral valve annulus strut, are guided into the ventricular strut, in particular through the two circular pads.
Insbesondere ist in einer Ausführungsform bevorzugt, wenn das erste Verankerungselement zwei kreisförmige Druckpolster aufweist, die gegeneinander verschiebbar auf einer Leiste angebracht sind.In particular, in one embodiment, it is preferred if the first anchoring element has two circular pressure pads, which are mounted so as to be displaceable relative to one another on a strip.
Die sehnenartigen Elemente werden dabei durch diese kreisförmigen Druckpolster hindurchgeführt und weisen in einer bevorzugten Ausführungsform an zumindest einem ihrer ersten Enden Mittel zum Einschnüren oder Abpressen auf.The tendon-like elements are thereby passed through these circular pressure pad and have in a preferred embodiment at least one of its first ends means for constricting or pressing.
Derartige Mittel können bspw. Tourniquet-artige Vorrichtungen sein, mithilfe derer die Längen der sehnenartigen Elemente festgezurrt werden kann.Such means may be, for example, tourniquet-type devices by means of which the lengths of the tendon-like elements can be lashed.
In einer weiteren Ausführungsform ist bevorzugt, wenn die sehnenartigen Elemente ein Material aufweisen, das ausgewählt ist aus der Gruppe umfassend Polypropylen, Polytetrafluorethylen, Polyurethan, oder Mischungen davon.In another embodiment, it is preferred if the chordal elements comprise a material selected from the group consisting of polypropylene, polytetrafluoroethylene, polyurethane, or mixtures thereof.
Ferner ist bevorzugt, wenn das erste und das zweite Verankerungselement ein Material aufweisen, das ausgewählt ist aus der Gruppe umfassend Teflon, oder Mischungen davon. Wie bereits weiter oben erwähnt, betrifft die vorliegende Erfindung auch ein Verfahren zur Korrektur der Insuffizienz der Mitralklappe eines Herzens. Dabei werden zumindest zwei sehnenartige Fäden - bspw. über entsprechende Einführnadeln - zwischen dem vorderen Teil des Mitralklappenrings und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich der beiden Papillarmuskeln eingebracht. Die sehnenartigen Fäden werden dabei an der Hinterwand des linken Ventrikels über ein erstes Verankerungselement - bspw. über ein Schiebeleisten-förmiges Element, nämlich einer Ventrikel-Strebe - angebracht, und mit ihrem zweiten Ende am Mitralklappenring über ein zweites Verankerungselement, welches der Form des Mitralklappenrings angepasst ist. Dieses Verankerungselement weist dabei zwei Vertiefungen auf, in welche die zwei Dichtungsstücke der sehnenartigen Elemente, bzw. der Neochordae, passen.It is further preferred if the first and the second anchoring element comprise a material which is selected from the group comprising Teflon, or mixtures thereof. As already mentioned above, the present invention also relates to a method for correcting the insufficiency of the mitral valve of a heart. In this case, at least two tendon-like threads - for example, via appropriate insertion needles - introduced between the front part of the mitral valve ring and the posterior wall of the left ventricle in the region of the two papillary muscles. The tendon-like threads are attached to the posterior wall of the left ventricle via a first anchoring element - for example via a sliding strip-shaped element, namely a ventricular strut - and with its second end on the mitral valve ring via a second anchoring element, which is the shape of the mitral valve annulus is adjusted. This anchoring element in this case has two recesses into which the two sealing pieces of the chord-like elements, or neochordae, fit.
Insgesamt ist bei dem erfindungsgemäßen Verfahren bevorzugt, wenn es die folgenden Schritte aufweist: a) Einbringen von zumindest zwei sehnenförmigen Fäden in einer modifizierten Seldinger-Technik zwischen dem vorderen Mitralklappenring und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich des Ursprungs der Papillarmuskel, und b) Anziehen der Fäden bis zur gewünschten Einstellung des Abstandes zwischen Papillarmuskel und Mitralklappenring.Overall, in the method according to the invention it is preferable if it comprises the following steps: a) introducing at least two tendon-like threads in a modified Seldinger technique between the anterior mitral valve annulus and the posterior wall of the left ventricle in the region of the papillary muscle origin, and b) donning the threads to the desired setting of the distance between the papillary muscle and mitral valve ring.
Ferner betrifft die Erfindung die Verwendung der Vorrichtung zur Korrektur einer Insuffizienz der Mitralklappe des Herzens.Furthermore, the invention relates to the use of the device for the correction of insufficiency of the mitral valve of the heart.
Es versteht sich, dass die vorstehend genannten Merkmale sowie die nachstehend noch zu erläuternden nicht nur in der jeweils angegebenen Kombination, sondern auch in anderen Kombinationen oder in Alleinstellung eingesetzt werden können, ohne den Rahmen der vorliegenden Erfindung zu verlassen.It is understood that the features mentioned above and those to be explained below can be used not only in the particular combination given, but also in other combinations or alone, without departing from the scope of the present invention.
Die Erfindung wird aus der nachstehenden Beschreibung sowie den beigefügten Zeichnungen erläutert. Es zeigen: Fig. 1 eine schematische Darstellung eines Querschnitts durch ein Herz einesThe invention will be elucidated from the following description and the accompanying drawings. Show it: Fig. 1 is a schematic representation of a cross section through a heart of a
Menschen;People;
Fig. 2a das zweite Verankerungselement der erfindungsgemäßen Vorrichtung zur Anbringung am Mitralklappenring;2a shows the second anchoring element of the device according to the invention for attachment to the mitral valve ring.
Fig. 2b eine andere Ansicht des zweiten Verankerungselements aus Fig. 2a; undFIG. 2b shows another view of the second anchoring element from FIG. 2a; FIG. and
Fig. 2c das erste Verankerungselement der erfindungsgemäßen Vorrichtung zur Anbringung an einer Hinterwand des linken Ventrikels.Fig. 2c, the first anchoring element of the device according to the invention for attachment to a rear wall of the left ventricle.
Zum besseren Verständnis wird zunächst anhand Fig. 1 der allgemeine Aufbau eines menschlichen Herzens erläutert. In Fig. 1 ein schematischer Querschnitt durch das Herz eines Menschen dargestellt, welches mit 10 gekennzeichnet ist. Dabei ist der linke Vorhof (Atrium) mit 11 und die linke Kammer (Ventrikel) mit 12 bezeichnet, der rechte Vorhof (Atrium) mit 13 und die rechte Kammer (Ventrikel) mit 14. Das sauerstoffarme Blut wird durch obere und untere Hohlvenen 15 und 16 dem rechten Vorhof 13 zugeführt. Das Blut gelangt vom rechten Vorhof 13 über die Trikuspi- dalklappe 17 in die rechte Kammer 14 und von dort über die Pulmonalklappe 18 in die Lungenvenen 19. Das in der Lunge mit Sauerstoff angereicherte Blut wird dann in den linken Vorhof 11 und über die Mitralklappe 20 in die linke Kammer 12 geleitet, wo es über die Aortenklappe 22 in die Aorta 24 gepumpt wird.For a better understanding, the general structure of a human heart will be explained first with reference to FIG. FIG. 1 shows a schematic cross-section through the heart of a human, which is identified by 10. The left atrium (11) and the left ventricle (12), the right atrium (13) and the right ventricle (14) with 14. The oxygen-poor blood is through upper and lower vena cava 15 and 16 fed to the right atrium 13. The blood passes from the right atrium 13 via the tricuspid valve 17 into the right ventricle 14 and from there via the pulmonary valve 18 into the pulmonary veins 19. The oxygenated blood in the lung is then transferred to the left atrium 11 and via the mitral valve 20 into the left ventricle 12, where it is pumped via the aortic valve 22 into the aorta 24.
In den Fig. 2a, 2b und 2c sind verschiedene Ansichten einer Ausführungsform der erfindungsgemäßen Vorrichtung gezeigt. Dabei sind in diesen Figuren gleiche Merkmale mit den gleichen Bezugszeichen versehen.FIGS. 2a, 2b and 2c show different views of an embodiment of the device according to the invention. In this case, the same features are provided with the same reference numerals in these figures.
In den Fig. 2a und 2b sind unterschiedliche Ansichten des Endes eines Ausführungsbeispiels der erfindungsgemäßen Vorrichtung gezeigt, welches das zweite Verankerungselement aufweist, nämlich eine Art Ringstrebe. In Fig. 2a ist dieses Verankerungselement, bzw. die Ringstrebe, insgesamt mit 30 bezeichnet und mit Blick von der anterioren Seite gezeigt. Das Verankerungselement 30 ist dabei von einer Form, dass es sich an die aorto-ventrikuläre Membran anpassen kann. Mit Bezug auf Fig. 2b weist das Verankerungselement 30 eine gebogene Form auf, sowie zwei Vertiefungen oder Aussparungen 32, 33 auf, die auf der posterioren Seite vorgesehen sind. Die beiden Vertiefungen bzw. Aussparungen 32, 33 weisen dabei eine Form auf, die Dichtungselementen 34, 35 angepasst ist. Diese Dichtungselement 34, 35 befinden sich an einem Ende von sehenartigen Elementen 36, 37, den Neochordae. Bei der Zusammensetzung der erfindungsgemäßen Vorrichtung werden also die sehenartigen Elemente 36, 37 durch die Vertiefungen 32, 33 des gebogenen Abschnitts der Ringstrebe 30 hindurch geführt, bis sich die an deren Ende befindlichen Dichtungselemente 34, 35 in die ihrer Form entsprechenden Vertiefungen 32, 33 einfügen.In Figs. 2a and 2b different views of the end of an embodiment of the device according to the invention are shown, which has the second anchoring element, namely a kind of ring strut. In Fig. 2a, this anchoring element, or the ring strut, indicated generally at 30 and viewed from the anterior side. The anchoring element 30 is of a shape such that it can adapt to the aorto-ventricular membrane. With reference to Figure 2b, the anchoring element 30 has a curved shape and two recesses or recesses 32, 33 provided on the posterior side. The two depressions or recesses 32, 33 in this case have a shape which is adapted to sealing elements 34, 35. These sealing elements 34, 35 are located at one end of the see-like elements 36, 37, the neochordae. In the composition of the device according to the invention thus the see-like elements 36, 37 are guided through the recesses 32, 33 of the bent portion of the ring strut 30 until the sealing elements 34, 35 located at the end thereof fit into the depressions 32, 33 corresponding to their shape ,
Diese Ausbildung des Verankerungselements 30 am Mitralklappenring soll verhindern, dass bspw. nach einem Einführen der Sehnenfäden diese in diesem Bereich das Gewebe durchschneiden oder deformieren, was die Funktion der Aortenklappe beeinträchtigen könnte.This design of the anchoring element 30 on the mitral valve ring is intended to prevent, for example, after an insertion of the tendon threads, they cut or deform the tissue in this area, which could impair the function of the aortic valve.
In Fig. 2c ist das erste Verankerungselement der erfindungsgemäßen Vorrichtung gezeigt, welches an einer Hinterwand des linken Ventrikels des Herzens angebracht wird und der Form dieser Wand angepasst ist. Das Verankerungselement 40 ist dabei als Schiebeleisten-förmige Strebe ausgebildet und weist zwei Elemente 42, 43 auf, die zumindest teilweise ineinander geschoben werden können, was durch den Pfeil 41 angedeutet ist. An den Enden der beiden Elemente 42, 43 ist jeweils ein Druckpolster 44, 45 vorgesehen, welche zur Anlage an die Ventrikelwand kommen. Ferner sind durch diese Druckpolster 44, 45 die Sehnenfäden 36, 37 geführt, welche über Tourni- quets 46, 47 fixiert werden, wodurch sich diese glatt und fest gegen das Verankerungselement anlegen. Die Druckpolster 44, 45 sind weich und aus einem hämostati- schen Material, vorzugsweise Teflon, gebildet. Die Distanz zwischen dem Verankerungselement 30, das am Mitralklappenring fixiert wird, und dem Verankerungselement 40, das in einer Wand des Ventrikels angebracht wird, wird dabei durch Tourniquets geregelt. Wird die Operation seitlich links durchgeführt, werden die Tourniquets auf der Ventrikelseite vorgesehen sein, wohingegen bei einer mittleren Sternotomie die Tourniquets am Ringende vorgesehen sein werden, wo dann auch das Festziehen der sehnenartigen Stränge vollzogen werden wird.In Fig. 2c, the first anchoring element of the device according to the invention is shown, which is attached to a rear wall of the left ventricle of the heart and is adapted to the shape of this wall. The anchoring element 40 is designed as a sliding strip-shaped strut and has two elements 42, 43, which can be at least partially pushed into each other, which is indicated by the arrow 41. At the ends of the two elements 42, 43 in each case a pressure pad 44, 45 is provided, which come to rest against the ventricular wall. Furthermore, the tendon threads 36, 37 are guided by these pressure pads 44, 45, which are fixed via tourniquets 46, 47, whereby they rest smoothly and firmly against the anchoring element. The pressure pads 44, 45 are soft and made of a hemostatic material, preferably Teflon. The distance between the anchoring element 30, which is fixed to the mitral valve ring, and the anchoring element 40, which is mounted in a wall of the ventricle, is regulated by Tourniquets. If the operation is performed laterally to the left, the tourniquets will be provided on the ventricular side, whereas in a middle sternotomy the tourniquets will be provided at the end of the ring, where then the tightening of the tendon-like strands will be accomplished.
Mit den Druckpolstern, die auf der äußeren Herzoberfläche angebracht werden, wird außerdem vermieden, dass an der Myokard- Wand Nähte angebracht werden müssen. Mit dem Schiebeleisten-förmigen Verankerungselement 40 kann ferner dafür gesorgt werden, dass die interpapilläre Distanz verändert werden kann, da bspw. durch das Ineinanderschieben der beiden Elemente 42, 43 und über die auf diesen Elementen 42, 43 angebrachten Druckpolster 44, 45, die Distanz zwischen den Ursprüngen der Papillarmuskeln verringert werden kann.The pressure pads applied to the outer surface of the heart also eliminate the need to attach sutures to the myocardial wall. With the sliding strip-shaped anchoring element 40 can further be ensured that the interpapillary distance can be changed, since, for example, by the telescoping of the two elements 42, 43 and the pressure pad 44, 45 mounted on these elements 42, the distance between the origins of the papillary muscles can be reduced.
Die Einbringung der erfindungsgemäßen Vorrichtung in das Herz kann bspw. über eine mittlere Sternotomie erfolgen, wobei der Zugang erleichtert wird, indem die Aorta sowie die obere Hohlvene vorsichtig beiseite gezogen werden. Zunächst wird eine Fixiernadel über einen „Referenzpunkt" eingeführt. Dieser stellt bspw. den anatomischen Punkt zwischen der Mitral- und Aortenklappe dar. Dieser ist aus chirurgischer Sicht leicht zugänglich, und auf Grund der zwei Erhebungen des linken Herzkranz- und Nicht-Herzkranzsinus auf der Oberfläche des Herzens leicht zu identifizieren. Dieser Punkt besteht aus einer sehr festen faserartigen Struktur, wobei das intertrigonale Dreieck zwischen den angrenzenden linken und Nicht- Herzkranzsinussen groß genug ist, um die Platzierung der geplanten Nähte zu ermöglichen, ohne die benachbarten Aortenklappenblätter zu verletzen. Das Gebiet kann über eine mittlere Sternotomie oder über eine linke laterale Thoraktomie erreicht werden.The introduction of the device according to the invention into the heart can take place, for example, via a middle sternotomy, the access being facilitated by gently pulling aside the aorta and the superior vena cava. First, a fixation needle is introduced via a "reference point." This represents, for example, the anatomical point between the mitral and aortic valve. This is easily accessible from a surgical point of view, and due to the two elevations of the left coronary and non-coronary sinus on the This point consists of a very strong fibrous structure, with the intertrigonal triangle between the adjacent left and non-coronary sinuses being large enough to allow placement of the planned sutures without injuring the adjacent aortic valve leaflets The area can be reached via a middle sternotomy or via a left lateral thoracotomy.
Zur Einführung der erfindungsgemäßen Vorrichtung werden die zwei Erhebungen der benachbarten Sinusse identifiziert. Anschließend wird eine gebogene Einführvor- richtung mit Nadel an diesem Punkt eingeführt, und die Position im Herzen durch das Rückbluten durch die Nadel bestätigt. Zur Kontrolle kann ein Druckventil an die Nadel angebracht werden, um die Position im Herzen zu verifizieren. Die Einruhrvorrichtung hat eine gebogene Form, um die Richtung ihrer intraventrikulären Spitze von der linken Seite zu ermöglichen.To introduce the device according to the invention, the two elevations of the adjacent sinuses are identified. Subsequently, a bent introduction Introduced direction with needle at this point, and the position in the heart confirmed by the back-flow through the needle. As a control, a pressure valve can be attached to the needle to verify the position in the heart. The stoker has a curved shape to allow the direction of its intraventricular tip from the left side.
Die Fixiernadeln sind hinreichend elastisch, so dass sie durch den gebogenen Einführer eingeführt werden können, und sind dabei gleichzeitig starr genug, um die posteriore Ventrikelwand zu durchbohren. Diese sind ungefähr 20 bis 25 cm lang, so dass sie die Entfernung vom Referenzpunkt zum Ursprung des Papillarmuskels überbrücken können. Am Ende der Nadeln sind die sehnenartigen Schnurelemente (die als Neochordae dienen) angebracht, die bspw. aus Polypropylen oder PTFE hergestellt ist. PTFE-Nähte werden im Stand der Technik eingesetzt, um zerrissene oder verlängerte Sehnen über längere Zeiträume hinweg zu ersetzen.The fixation needles are sufficiently elastic that they can be inserted through the curved introducer while being rigid enough to pierce the posterior ventricular wall. These are about 20 to 25 cm long so that they can bridge the distance from the reference point to the origin of the papillary muscle. At the end of the needles, the tendon-like string elements (serving as Neochordae) are attached, which is made of polypropylene or PTFE, for example. PTFE sutures are used in the prior art to replace torn or elongated tendons for extended periods of time.
Die beiden Verankerungselemente werden entsprechend am Mitralklappenring oder an einer Hinterwand des linken Ventrikels des Herzens fixiert. Durch die sehenartigen Elemente sind die Verankerungselemente verbunden, wobei der Abstand zwischen diesen bspw. über Tourniquets geregelt werden kann. Dadurch werden also anhand der erfindungsgemäßen Vorrichtung transventrikulär Fäden gelegt, die den Längsdurchmesser des dilatierten Ventrikels reduzieren.The two anchoring elements are respectively fixed to the mitral valve annulus or to a posterior wall of the left ventricle of the heart. By the see-like elements, the anchoring elements are connected, wherein the distance between these, for example, can be controlled via tourniquets. As a result, transventricular threads, which reduce the longitudinal diameter of the dilated ventricle, are thus laid on the basis of the device according to the invention.
Daher kann mit dem erfindungsgemäßen Verfahren die Architektur der Mitralklappe am schlagenden Herzen wieder hergestellt und stabilisiert werden, ohne dass ein Herz-Lungen-Bypass notwendig wäre.Therefore, with the method according to the invention, the architecture of the beating heart mitral valve can be restored and stabilized without the need for a cardiopulmonary bypass.
Zusammengefasst ist das Prinzip des Verfahrens das Einbringen von zwei Neochordae zwischen dem vorderen Anteil des Mitralklappenrings und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich des Ursprungs der beiden Papillarmuskel. Dabei werden dann unter echokardiografischer Kontrolle die beiden Neochordae nach dem Tourni- quet-Prinzip (entweder vom Anulus oder von der Ventrikelwand her) so lange ange- zogen, bis der Abstand zwischen Papillarmuskel und Mitralklappenring wieder hergestellt ist, damit die Dichtigkeit der Mitralklappe wieder gewährleistet wird. Durch die zusätzliche Schiebeleiste, bzw. das erste Verankerungselement, die an der Hinterwand des Ventrikels angebracht wird, kann die ggf. pathologisch modifizierte, interpapilläre Distanz zusätzlich reduziert werden. In summary, the principle of the procedure is the insertion of two neochordae between the anterior portion of the mitral valve annulus and the posterior wall of the left ventricle near the origin of the two papillary muscle. Under echocardiographic control, the two neochordae are then treated according to the Tourniquet principle (either from the annulus or from the ventricular wall) for so long. until the distance between the papillary muscle and mitral valve annulus has been restored so that the tightness of the mitral valve is restored. The additional sliding bar, or the first anchoring element, which is attached to the posterior wall of the ventricle, the possibly pathologically modified, interpapillary distance can be further reduced.

Claims

Patentansprüche claims
1. Vorrichtung zur Korrektur der Insuffizienz der Mitralklappe zwischen linkem Atrium und linken Ventrikel eines Herzens, wobei die Mitralklappe einen Ring, zwei Segel und Papillarmuskeln umfasst, dadurch gekennzeichnet, dass die Vorrichtung zumindest zwei sehnenartige Elemente mit jeweils einem ersten Ende und einem zweiten Ende aufweist, ferner ein an den jeweils ersten Enden der sehnenartigen Elemente vorgesehenes erstes Verankerungselement, sowie ein im Bereich der zweiten Enden der sehnenartigen Elemente angebrachtes zweites gebogenes Verankerungselement.A device for correcting insufficiency of the mitral valve between the left atrium and the left ventricle of a heart, the mitral valve comprising a ring, two leaflets and papillary muscles, characterized in that the device comprises at least two tendon-like elements each having a first end and a second end and a first anchoring element provided at the respective first ends of the chord-like elements, and a second bent anchoring element mounted in the region of the second ends of the chord-like elements.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass das erste Verankerungselement zur Anbringung an einer Hinterwand des linken Ventrikels des Herzens ausgebildet ist, und dass das zweite Verankerungselement zur Anbringung am Ring der Mitralklappe ausgebildet ist.2. Device according to claim 1, characterized in that the first anchoring element is designed for attachment to a rear wall of the left ventricle of the heart, and that the second anchoring element is designed for attachment to the ring of the mitral valve.
3. Vorrichtung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das zweite Verankerungselement zumindest zwei Vertiefungen aufweist, und dass die zumindest zwei sehnenartigen Elemente an ihrem zweiten Ende jeweils ein Dichtungselement aufweisen, die zur Einbringung in die Vertiefungen des zweiten Verankerungselements vorgesehen sind.3. Apparatus according to claim 1 or 2, characterized in that the second anchoring element has at least two recesses, and that the at least two chord-like elements each have at their second end a sealing element which are provided for insertion into the recesses of the second anchoring element.
4. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass das erste Verankerungselement leistenförmig, insbesondere Schiebeleisten- förmig ist.4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the first anchoring element is strip-shaped, in particular sliding strip-shaped.
5. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass das erste Verankerungselement zwei kreisförmige Druckpolster aufweist, die gegeneinander verschiebbar auf einer Leiste angebracht sind. 5. Device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the first anchoring element comprises two circular pressure pad, which are mounted against each other slidably mounted on a bar.
6. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass die sehnenartigen Elemente an zumindest einem ihrer ersten Enden Tourni- quets aufweisen.6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the chordal elements Tournizets have at least one of its first ends.
7. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass die sehnenartigen Elemente an deren ersten Ende Mittel zum Einschnüren o- der Abpressen aufweisen.7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the chordal elements have at their first end means for constricting o- pressing off.
8. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass die sehnenartigen Elemente ein Material aufweisen, das ausgewählt ist aus der Gruppe umfassend Polypropylen, Polytetrafluorethylen, oder Mischungen davon.8. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the chordal elements comprise a material which is selected from the group comprising polypropylene, polytetrafluoroethylene, or mixtures thereof.
9. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass das erste Verankerungselement ein Material aufweisen, das ausgewählt ist aus der Gruppe umfassend Teflon, oder Mischungen davon.9. Device according to one of claims 1 to 8, characterized in that the first anchoring element comprise a material which is selected from the group comprising Teflon, or mixtures thereof.
10. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass das zweite Verankerungselement ein Material aufweist, das ausgewählt ist aus der Gruppe umfassend, oder Mischungen davon.10. Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that the second anchoring element comprises a material which is selected from the group comprising, or mixtures thereof.
11. Verfahren zur Korrektur der Insuffizienz der Mitralklappe eines Herzens, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest zwei sehnenartige Fäden zwischen dem vorderen Teil des Mitralklappenrings und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich der beiden Papillarmuskel eingebracht werden, wobei die sehnenartigen Fäden an der Hinterwand des linken Ventrikels über ein erstes Verankerungselement und am Mitralklappenring über ein zweites Verankerungselement befestigt werden.11. A method for correcting the insufficiency of the mitral valve of a heart, characterized in that at least two tendon-like threads between the anterior part of the mitral valve annulus and the posterior wall of the left ventricle are introduced in the region of the two papillary muscle, wherein the tendon-like threads on the rear wall of the left ventricle be attached via a first anchoring element and the mitral valve annulus via a second anchoring element.
12. Verfahren nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass es die folgenden Schritte aufweist: a) Einbringen von zumindest zwei sehnenförmigen Fäden in einer modifizierten Seldinger-Technik zwischen dem vorderen Mitralklappenring und der Hinterwand des linken Ventrikels im Bereich des Ursprungs der Papillarmuskel, und12. The method according to claim 11, characterized in that it comprises the following steps: a) introducing at least two tendon-like threads in a modified Seldinger technique between the anterior mitral valve annulus and the posterior wall of the left ventricle in the region of the origin of the papillary muscle, and
b) Anziehen der Fäden bis zur gewünschten Einstellung des Abstandes zwischen Papillarmuskel und Mitralklappenring.b) Tightening the sutures until the desired adjustment of the distance between papillary muscle and mitral valve annulus.
13. Verwendung der Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10 zur Korrektur einer Insuffizienz der Mitralklappe des Herzens.13. Use of the device according to one of claims 1 to 10 for the correction of an insufficiency of the mitral valve of the heart.
14. Verwendung der Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10 in einem Verfahren nach einem der Ansprüche 11 oder 12. 14. Use of the device according to one of claims 1 to 10 in a method according to one of claims 11 or 12.
PCT/EP2007/005120 2006-06-16 2007-06-11 Device for treatment of mitral valve insufficiency WO2007144121A1 (en)

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IT202000012562A1 (en) 2020-05-27 2021-11-27 Milano Politecnico DEVICE AND ASSEMBLY FOR REPAIRING A HEART VALVE

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