WO2008074470A1 - Respirator comprising an introduction aid - Google Patents

Respirator comprising an introduction aid Download PDF

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Publication number
WO2008074470A1
WO2008074470A1 PCT/EP2007/011120 EP2007011120W WO2008074470A1 WO 2008074470 A1 WO2008074470 A1 WO 2008074470A1 EP 2007011120 W EP2007011120 W EP 2007011120W WO 2008074470 A1 WO2008074470 A1 WO 2008074470A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
tube
balloon
distal
esophagus
guide rod
Prior art date
Application number
PCT/EP2007/011120
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Daniel Oser
Original Assignee
Masterflex Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Masterflex Ag filed Critical Masterflex Ag
Publication of WO2008074470A1 publication Critical patent/WO2008074470A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0402Special features for tracheal tubes not otherwise provided for
    • A61M16/0409Special features for tracheal tubes not otherwise provided for with mean for closing the oesophagus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0402Special features for tracheal tubes not otherwise provided for
    • A61M16/0415Special features for tracheal tubes not otherwise provided for with access means to the stomach
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0402Special features for tracheal tubes not otherwise provided for
    • A61M16/0418Special features for tracheal tubes not otherwise provided for with integrated means for changing the degree of curvature, e.g. for easy intubation
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0402Special features for tracheal tubes not otherwise provided for
    • A61M16/0431Special features for tracheal tubes not otherwise provided for with a cross-sectional shape other than circular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0434Cuffs
    • A61M16/0445Special cuff forms, e.g. undulated
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0434Cuffs
    • A61M16/0454Redundant cuffs
    • A61M16/0459Redundant cuffs one cuff behind another
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0475Tracheal tubes having openings in the tube
    • A61M16/0477Tracheal tubes having openings in the tube with incorporated means for delivering or removing fluids
    • A61M16/0484Tracheal tubes having openings in the tube with incorporated means for delivering or removing fluids at the distal end
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/58Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision
    • A61M2205/583Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision by visual feedback
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/60General characteristics of the apparatus with identification means
    • A61M2205/6063Optical identification systems

Definitions

  • the invention relates to a ventilator with a tube assembly which is intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube assembly comprising a first and a second tube, each having a proximal and a distal opening, the tube assembly a Length, which is adapted to introduce the distal opening of the first tube to the entrance area of the trachea and the distal opening of the second tube in the esophagus, while the proximal openings remain outside the mouth, wherein the distal portion of the tube assembly comprises a balloon passing through Supplying a fluid is expandable and in the expanded state creates a seal between the inserted tube assembly and the inner wall of the pharynx, the distal balloon having a distal portion intended to at least partially penetrate into the esophagus and this in the expanded state and with the distal end of the second tube passing through the distal portion of the balloon.
  • the invention further relates to a ventilator having two separate balloons.
  • ventilators have been divided into two categories, endotracheal tubes and laryngeal masks.
  • Endotracheal tubes are inserted into the trachea via the oral cavity and throat, with a balloon attached to the distal end of the endotracheal tube which, when expanded, seals the space between the outer wall of the tube and the walls of the trachea.
  • Their advantage is that they are very reliable and allow the patient to be ventilated for long periods of time.
  • the distal end of the tube must be between the vocal cords. which is a significant risk because the vocal cords are very sensitive and can easily be damaged. This can lead to infections, the formation of scar tissue, obstruction of the trachea or permanent hoarseness of the patient.
  • the introduction is possible only under view, ie with the aid of a laryngoscope or the like, as well as with the administration of a muscle relaxant.
  • laryngeal masks which are introduced through the mouth and throat to the entrance of the trachea, but without passing through the larynx.
  • an inflatable body is arranged which hermetically seals the pharynx above the trachea. Since the masks are not inserted into the trachea itself, there is no danger to the vocal cords.
  • the likelihood of developing a leak is greater with laryngeal masks.
  • the inflatable body of a laryngeal mask must be expanded under very high pressure to obtain an airtight seal.
  • European Patent EP 0 971 765 B1 discloses a ventilator with an expandable sealing cuff which creates a closure between the tube and the throat.
  • the ventilator has a delimiting strip which projects into the upper area of the esophagus and places the tube in the entrance area of the trachea. Inserting the tube beyond the vocal cords is therefore no longer necessary.
  • WO 2005/058402 A1 proposes a ventilator in which the balloon or the sealing cuff, which in the expanded state creates a seal between the tube and the throat, has its distal end End protrudes into the esophagus to close it in the expanded state.
  • the sealing collar has a constriction zone, which is adjoined distally by the tubular distal region of the sealing collar. Placement of at least a portion of the esophageal seal in the esophagus closes it against the throat and eliminates the risk of gastric contents entering the trachea.
  • the ventilator may have a second tube which extends from outside the patient through the sealing cuff into the esophagus to be able to divert into the stomach-building overpressure to the outside or to introduce probes and other instruments can.
  • WO 2005/058402 A1 proposes a more or less flexible rod (stiletto) within the balloon, which extends as far as the distal end of the balloon
  • Balloons extends and because of its size and rigidity in comparison to the balloon itself simplifies the advancement.
  • the rod has atraumatic rounding at its distal end to prevent injury to the inner wall of the esophagus.
  • the problem here is that the spherical configuration of the distal end of the rod makes it difficult to find and insertion into the entrance area of the esophagus, since the entrance into the esophagus is very narrow at rest. Although finding the entrance area could be improved by providing the flexible bar with a distal tip of correspondingly smaller dimensions, this would involve the risk of injuring or at least adhering to the esophageal inner wall as it continues to enter the esophagus to stay. This is mainly due to the fact that the esophagus inner wall is not smooth, but rather has a variety of small sac-like protuberances and bulges, which are referred to as esophageal diverticula or Zenker's diverticulum.
  • the previously arranged in the distal balloon area bars are not optimal.
  • the highest possible flexibility is desirable so that the area of the ventilator introduced into the esophagus is as atraumatic as possible, while on the other hand, high flexibility makes it difficult to insert it into the esophagus.
  • insertion into the esophagus is relatively easy, but the risk of rupture or injury to Zenker's diverticula is all the greater.
  • a ventilator with a tube arrangement which is intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube arrangement comprising a first and a second tube, each with a proximal and a distal opening, the tube assembly has a length adapted to introduce the distal opening of the first tube to the entrance region of the trachea and the distal opening of the second tube into the esophagus while leaving the proximal openings outside the mouth, the distal region of the tube assembly having a balloon which is expandable by supplying a fluid and, when expanded, establishes a seal between the inserted tube assembly and the inner wall of the pharynx, the distal balloon having a distal portion intended to at least partially enter the esophagus and sen in the expanded state to close and wherein the distal end of the second tube extends through the distal portion of the balloon, wherein a reversibly insertable and executable guide rod extends through the second tube.
  • no rod which is firmly integrated into the distal section of the balloon is used, but rather a guide rod which can be easily inserted and removed through the second tube projecting into the esophagus.
  • the guide rod itself is carried out relatively stiff, while the surrounding areas of the balloon are very soft and thus atraumatic.
  • the guide rod In order to insert the distal section of the balloon into the esophagus, the guide rod itself can be advanced carefully, which due to its stiffness can be relatively easily inserted into the esophagus.
  • the guide stick protrudes a piece out of the distal end of the balloon. Once the guide rod and surrounding balloon have been inserted into the entrance of the esophagus, the guide rod can be withdrawn slightly (about 10 mm) to continue advancement.
  • the stylet no longer protrudes out of the distal end of the balloon, minimizing the risk of catching on Zenker diverticula or injuring them. Possibly. can he treating doctor, when he notices that he meets with the guide rod to a resistance, retract the leadership even further, and then continue the feed.
  • the advantages of a narrow rod at the distal end (easy insertion into the entrance area of the esophagus) and a broad, rounded rod at the distal end (minimizing the risk of penetrating and injuring Zenker's diverticula) are combined.
  • a forward and retractable guide rod allows adaptation to the current treatment situation.
  • the guide rod at the proximal end can have markings by means of which the doctor can see how far the guide rod has been inserted into the ventilator. In the manner described, a "blind" insertion without use of a laryngoscope is possible.
  • the guide rod can be completely removed.
  • the remaining portions of the balloon in the esophagus are then very soft and atraumatic, so that a violation of the esophagus inner wall is hardly to be feared.
  • the guide rod itself can be made stiffer than the flexible rods of the prior art, since the guide rod is forward and retractable and ultimately completely removed. The soft and atraumatic formation of remaining in the esophagus sections of the
  • Balloons also have the further advantage that forces occurring here can be easily absorbed due to the flexibility of the balloon.
  • these forces can be transmitted along the length of the rod into the hypopharynx, so that there too there is the danger of injuries.
  • the greatest possible flexibility, especially lateral is desirable, but it must be noted that the second tube extending into the esophagus should not collapse, so that access to the esophagus by the second tube remains open. This can be achieved by using a suitable material for the second tube.
  • the balloon may be made of a relatively thin-walled material that does not wrinkle to ensure a good seal.
  • a typical material for the production of the ventilator is, for example, silicone.
  • other plastics are basically suitable, for example PVC, polyurethane or SEBS (styrene-ethylene / butylene-styrene).
  • the balloon between the proximal and distal ends of a constriction zone which causes a constriction of the balloon in the region of the constriction zone in the expanded state.
  • both the proximal end and the distal end of the elongate balloon are thicker than the area of the constriction.
  • the larger dimensions at the proximal and distal ends each cause a tight seal once in the area of the pharynx, on the other hand in the area of the esophagus.
  • the constriction zone is advantageous in that there is a sphincter muscle in the entrance area of the esophagus, which intervenes in the area of the constriction and fix the balloon in the longitudinal direction.
  • the sphincter muscle tissue of the esophagus causes peristalsis toward the stomach, which ensures the good fit of the ventilator and occlusion of the esophagus. In particular, it is prevented in this way that due to gases in the stomach escalating pressure escapes in the direction of the trachea.
  • distal and proximal are used as follows: Proximal means the direction outside the body, d. H. towards the attending physician, distally the direction inside the body.
  • the distal end of the balloon / sealing cuff is accordingly, for example, the end that continues in the interior of the body, i. H. located in the esophagus.
  • the constriction zone has a length of 1 to 4 cm, in particular 1, 5 to 3 cm, for example 2 cm. It should be noted that the integrally formed balloon will usually have no sharp transitions, so that the constriction zone no sharp
  • the balloon gradually reduces its diameter to the constriction zone and in turn increases it in the direction of the distal one End, wherein the reduced diameter portion has a length in the above range.
  • the distal portion of the balloon in the expanded state is at least partially tubular, d. H. in the area distal to the constriction zone.
  • This area preferably has a length of 1, 5 to 10 cm.
  • the length of 10 cm can also be exceeded, since the length of the esophagus from the pharynx to the entrance of the stomach is significantly longer.
  • insertion of the ventilator through the patient's mouth becomes more difficult with a longer tubular portion.
  • the length of the tubular section is greater than about 2 cm, and preferably greater than about 3.5 cm.
  • the area should preferably not be longer than 8, preferably not longer than 6 cm.
  • respirator is dependent on the patient.
  • appropriate ventilators for treating children will generally be smaller in size than those used to treat adults.
  • use of the ventilators according to the invention in the veterinary field is conceivable, where in turn other dimensions are required.
  • the ventilator does not have a balloon extending from the pharynx into the esophagus, but two balloons which are independently expandable or also have a connection which compensates for the pressure between the balloons.
  • the invention relates to a ventilator having a tube assembly intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube assembly having a first and a second tube, each having a proximal and a distal opening.
  • the tube arrangement comprises a length which is suitable for introducing the distal opening of the first tube into the entrance area of the trachea and the distal opening of the second tube into the esophagus the proximal openings remain outside the mouth, the distal portion of the tube assembly having first and second balloons expandable by delivery of a fluid, the first balloon in the expanded state sealing between the inserted tube assembly and the inner wall of the throat brought about and the second balloon is intended to at least partially penetrate into the esophagus and to close it in the expanded state and wherein the distal end of the second tube extends through the second balloon, wherein a reversibly insertable and executable guide rod extends through the second tube.
  • the second balloon in the expanded state in the distal region may be at least partially tubular, with respect to the dimensions of the said for the first embodiment applies.
  • the second tube which extends through the distal portion of the balloon or the second balloon, according to the invention not only has the task of harboring the guide rod, but also has the advantage that caused by gases in the stomach or regurgitation overpressure from the stomach and the esophagus can escape. Even in the case of vomiting, the stomach contents can escape through the second tube. Since the pressure in the area of the stomach is kept low, a lower pressure will be sufficient to hold the balloon in place. For example, while conventional laryngeal masks often require pressures in the range of 60 cm H 2 O, pressures in the range of 15 to 20 cm H 2 O are generally sufficient here.
  • the ventilator according to the invention can also be used in the elective area, ie in the area of permanent treatments, while laryngeal masks are often used only in emergency medicine since use over periods of more than 30 to 45 min is difficult.
  • the ventilator according to the invention also a lengthy operation of three, four or more hours can be performed.
  • Another advantage of the second tube is that it allows instruments to be inserted through it, such as probes or cameras. Inspection of the esophagus or stomach. Also foods or medicaments can be introduced through the second tube.
  • the guide rod itself should be made of a relatively stiff material to make insertion into the esophagus as easy as possible. Since the guide rod is easily inserted and withdrawn and is completely removed after the introduction of the tube assembly, a violation of the esophagus inner wall is nevertheless not to be feared.
  • the guide rod should have a curvature corresponding to the course of the connection of the oral cavity, pharynx and esophagus.
  • the guide rod should be shaped so as to preclude accidental insertion into the trachea.
  • the guide rod can also be made of a deformable material, so that the treating physician can make corrections in the form of the guide rod, if necessary, in order to adapt it to the respective patient. This could be important, for example, if it gets stuck with the guide rod during insertion into the esophagus or the patient has an unusual form of the oral cavity or pharynx.
  • the guide rod It is also useful to provide the guide rod with a soft distal tip. It also makes sense to form the distal tip rounded. Both cause the distal tip of the guide rod is as atraumatic as possible, which further reduces the risk of injury to the esophagus inner wall and in particular of the existing diverticulum.
  • the interior of the two tubes of the tube assembly should be completely separated. In this way, a mixing of gases or liquids, which are introduced or discharged through the tubes, prevented.
  • the area of the balloon or balloon which, in the expanded state, causes a seal between the tube assembly and the inner wall of the pharynx may have a wedge-shaped structure with a proximally larger volume than distal. In this way, the ventilator or the distal areas of the ventilator provided for this purpose are pushed further in the direction of the esophagus.
  • the respirator according to the invention can be used in various fields of medicine, both in human and in veterinary medicine.
  • the ventilator can be used both in the field of emergency medicine as well as in the field of intensive care, anesthesia, surgery, etc.
  • emergency medicine one becomes the senior staff i. d. R. form somewhat stiffer, since the rapid introduction of the ventilator in the foreground.
  • Figure 1 is a side view of a first embodiment of the ventilator according to the invention.
  • FIG. 2 shows the ventilator from FIG. 1 inserted in a patient
  • FIG. 1 shows the ventilator according to the invention in a side view.
  • the ventilator has a tube arrangement 33 with a first tube (the breathing tube) 1 and a second tube (the esophageal tube) 2.
  • the distal opening 14 of the breathing tube 1 is intended to be placed at the entrance of the trachea.
  • the ventilator comprises a balloon 4, which is composed of a proximal portion 34 and a distal portion 37, which are connected to each other via a constriction zone 16.
  • the balloon 4 is expandable by supplying a fluid through the channel 8.
  • the proximal portion 34 of the balloon 4 seals between the inserted tube assembly 33 and the inner wall of the pharynx as the distal portion 37 of the balloon 4 extends into the esophagus.
  • the distal portion 37 is substantially tubular and typically has a length C in the range of 1.5 to 10 cm, while the necking zone 16 typically has a length B of 1 to 4 cm.
  • First tube 1 and second tube 2 are housed in a common shell 3.
  • the ventilator has a strip 9 which can easily extend into the esophagus and prevents the first tube 1 from being pushed too far into the trachea or the balloon 4 closing the trachea.
  • the air supply and breathing is still possible according to the arrow 41.
  • the second tube 2 with its distal opening 5 causes excess, build-up in the stomach pressure can escape easily.
  • the guide rod 17 is relatively stiff and can be inserted and ejected through the oesophageal tube 2.
  • the guide rod 17 has a distal tip 18, which is rounded and therefore atraumatic.
  • the guide rod 17 can be withdrawn a little so that it no longer protrudes beyond the distal portion 37 of the balloon 4.
  • FIG 2 the ventilator of Figure 1 is shown inserted into the throat 7 and the esophagus 6 of the patient. It can be seen how the distal region of the balloon 4 protrudes into the esophagus 6 and closes it after expansion, wherein over the second tube 2 with its distal opening 5, a discharge of an overpressure out of the stomach is still possible.
  • the guide rod 17 is already removed in this illustration.
  • the constriction zone 16 of the balloon 4 borders on the sphincter muscle tissue 15.
  • the first tube 1 is positioned so that the distal opening 14 of the breathing tube 1 is positioned at the entrance of the trachea 12, but does not have to be pushed into it. In this way, the vocal cords 13 are protected from injury.
  • FIG. 3 shows a cross section through the tube arrangement 33 along the line III-III.
  • the second tube 2 and a channel 8 are arranged through which a fluid, usually air, is introduced into the balloon 4.
  • FIG. 4 shows a cross section through the proximal section 34 of the balloon 4 along the line IV-IV.
  • the proximal portion 34 has a U-shaped cross section with two lateral arms 36, so that there is a gap in which the distal end 14 of the breathing tube 1 and the strip 9 are arranged. This space is bounded to the right by a wall A of the balloon.

Abstract

The invention relates to a respirator comprising a tube arrangement (33) that is designed to be introduced through the mouth and the pharynx (7) of a patient. The tube arrangement (33) comprises a first and a second tube (1, 2), each of which has a distal and a proximal opening, the length of the tube arrangement (33) allowing the distal opening (14) of the first tube (1) to reach the entrance to the trachea (12) and the distal opening (5) of the second tube (2) to be inserted into the oesophagus (6), with the proximal openings remaining outside the mouth. The distal region of the tube arrangement (33) has a balloon (4), which can be expanded by the supply of a fluid and when expanded forms a seal between the introduced tube arrangement (33) and the inner wall of the pharynx (7). The balloon (4) has a distal section (37), designed to at least partially penetrate the oesophagus (6), sealing the latter when expanded, the distal end of the second tube (2) running through the distal section (37) of the balloon (4) and a reversible guide rod (17), which can be introduced and removed, running through the second tube (2). This allows a simple but nevertheless secure introduction into the oesophagus (6). Alternatively, the respirator can have two separate balloons, one of which is placed in the pharynx region (7) and the other in the oesophagus (6).

Description

MSTR0032 (2266/07) MSTR0032 (2266/07)
D60/D 12284D60 / D 12284
XD/...XD / ...
Beatmunαsαerät mit EinführhilfeBeatmunαsαerät with insertion aid
Die Erfindung betrifft ein Beatmungsgerät mit einer Röhrenanordnung, die dazu vorgesehen ist, durch den Mund und den Rachen eines Patienten eingeführt zu werden, wobei die Röhrenanordnung einen ersten und einen zweiten Tubus, jeweils mit einer proximalen und einer distalen Öffnung, umfasst, die Röhrenanordnung eine Länge aufweist, die geeignet ist, die distale Öffnung des ersten Tubus zum Eingangsbereich der Luftröhre und die distale Öffnung des zweiten Tubus in den Ösophagus einzubringen, während die proximalen Öffnungen außerhalb des Mundes verbleiben, wobei der distale Bereich der Röhrenanordnung einen Ballon aufweist, der durch Zuführen eines Fluids expandierbar ist und im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenanordnung und der Innenwand des Rachens herbeiführt, wobei der distale Ballon einen distalen Abschnitt aufweist, der dafür vorgesehen ist, zumindest teilweise in den Ösophagus einzudringen und diesen im expandierten Zustand zu verschließen und wobei das distale Ende des zweiten Tubus durch den distalen Abschnitt des Ballons verläuft.Des Weiteren betrifft die Erfindung ein Beatmungsgerät mit zwei voneinander getrennten Ballons.The invention relates to a ventilator with a tube assembly which is intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube assembly comprising a first and a second tube, each having a proximal and a distal opening, the tube assembly a Length, which is adapted to introduce the distal opening of the first tube to the entrance area of the trachea and the distal opening of the second tube in the esophagus, while the proximal openings remain outside the mouth, wherein the distal portion of the tube assembly comprises a balloon passing through Supplying a fluid is expandable and in the expanded state creates a seal between the inserted tube assembly and the inner wall of the pharynx, the distal balloon having a distal portion intended to at least partially penetrate into the esophagus and this in the expanded state and with the distal end of the second tube passing through the distal portion of the balloon. The invention further relates to a ventilator having two separate balloons.
Herkömmlich wurden Beatmungsgeräte in zwei Kategorien unterteilt, nämlich Endotrachealröhren und Larynxmasken. Endotrachealröhren werden über die Mundhöhle und den Rachen hinweg in die Luftröhre eingeführt, wobei am distalen Ende der Endotrachealröhre ein Ballon angebracht ist, der nach Expan- sion den Zwischenraum zwischen der Außenwand des Tubus und den Wänden der Luftröhre abdichtet. Ihr Vorteil ist darin zu sehen, dass sie sehr zuverlässig sind und eine Beatmung des Patienten über lange Zeiträume erlauben. Auf der anderen Seite muß das distale Tubusende zwischen den Stimmbändern hin- durchgeführt werden, was ein erhebliches Risiko darstellt, da die Stimmbänder sehr empfindlich sind und leicht beschädigt werden können. Dies kann zu Infektionen, zur Ausbildung von Narbengewebe, zur Blockierung der Luftröhre oder zu dauerhafter Heiserkeit des Patienten führen. Darüber hinaus ist die Einführung nur unter Sicht, d. h. unter Zuhilfenahme eines Laryngoskops o. ä., sowie unter Gabe eines Muskelrelaxanz möglich.Conventionally, ventilators have been divided into two categories, endotracheal tubes and laryngeal masks. Endotracheal tubes are inserted into the trachea via the oral cavity and throat, with a balloon attached to the distal end of the endotracheal tube which, when expanded, seals the space between the outer wall of the tube and the walls of the trachea. Their advantage is that they are very reliable and allow the patient to be ventilated for long periods of time. On the other hand, the distal end of the tube must be between the vocal cords. which is a significant risk because the vocal cords are very sensitive and can easily be damaged. This can lead to infections, the formation of scar tissue, obstruction of the trachea or permanent hoarseness of the patient. In addition, the introduction is possible only under view, ie with the aid of a laryngoscope or the like, as well as with the administration of a muscle relaxant.
Auf der anderen Seite sind Larynxmasken bekannt, die über die Mundhöhle und den Rachen bis zum Eingang der Luftröhre eingeführt werden, ohne dabei jedoch den Larynx zu passieren. Am distalen Ende der Larynxmaske ist ein auf- blasbarer Körper angeordnet, der den Rachen oberhalb der Luftröhre luftdicht verschließt. Da die Masken nicht in die Luftröhre selbst eingeführt werden, besteht keine Gefahr für die Stimmbänder.On the other hand, laryngeal masks are known, which are introduced through the mouth and throat to the entrance of the trachea, but without passing through the larynx. At the distal end of the laryngeal mask, an inflatable body is arranged which hermetically seals the pharynx above the trachea. Since the masks are not inserted into the trachea itself, there is no danger to the vocal cords.
Die Gefahr der Ausbildung einer Undichtigkeit ist jedoch bei Larynxmasken größer. Zudem muß der aufblasbare Körper einer Larynxmaske unter sehr hohem Druck expandiert werden, um einen luftdichten Verschluss zu erhalten.However, the likelihood of developing a leak is greater with laryngeal masks. In addition, the inflatable body of a laryngeal mask must be expanded under very high pressure to obtain an airtight seal.
Aus der europäischen Patentschrift EP 0 971 765 B1 ist ein Beatmungsgerät mit einer expandierbaren Dichtmanschette bekannt, die einen Verschluss zwischen Tubus und Rachen erzeugt. Das Beatmungsgerät weist einen Begrenzungsstreifen auf, der in den oberen Bereich des Ösophagus hineinragt und für eine Platzierung des Tubus im Eingangsbereich der Luftröhre sorgt. Ein Einführen des Tubus über die Stimmbänder hinaus ist somit nicht mehr erforderlich.European Patent EP 0 971 765 B1 discloses a ventilator with an expandable sealing cuff which creates a closure between the tube and the throat. The ventilator has a delimiting strip which projects into the upper area of the esophagus and places the tube in the entrance area of the trachea. Inserting the tube beyond the vocal cords is therefore no longer necessary.
Auch bei diesem Beatmungsgerät stellt sich jedoch das Problem, dass die Luftröhre gegen das Eindringen von Flüssigkeit aus dem Ösophagus (Speiseröhre) nur unzureichend geschützt ist. Dies stellt ein erhebliches Risiko dar, da das Eindringen des stark sauren Mageninhalts in die Lungen zu einer ernsthaften Lungenentzündung führen kann. Die Wahrscheinlichkeit des Eindringens von Mageninhalt in den Rachenraum ist erheblich, da sich häufig ein Überdruck im Magen aufbaut oder auch der Patient erbrechen muß. Darüber hinaus kann das Beatmungsgerät bei Husten oder Bewegungen des Patienten verrutschen. Um die Gefahr des Eindringens von Mageninhalt in die Luftröhre zu verringern, schlägt die internationale Patentanmeldung WO 2005/058402 A1 ein Beatmungsgerät vor, bei dem der Ballon bzw. die Dichtmanschette, die im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen Tubus und Rachen erzeugt, mit ihrem distalen Ende in den Ösophagus hineinragt, um diesen im expandierten Zustand zu verschließen. Dabei weist die Dichtmanschette eine Einschnürungszone auf, an die sich distal der rohrförmige distale Bereich der Dichtmanschette anschließt. Durch die Platzierung zumindest eines Teils der Dichtmanschette im Ösophagus wird dieser gegenüber dem Rachen verschlossen und die Gefahr des Eintretens von Mageninhalt in die Luftröhre besteht nicht mehr. Zusätzlich kann das Beatmungsgerät einen zweiten Tubus aufweisen, der ausgehend von außerhalb des Patienten durch die Dichtmanschette hindurch in den Ösophagus reicht, um sich im Magen aufbauenden Überdruck nach außen ableiten zu können oder auch um Sonden und andere Instrumente einführen zu können.However, with this ventilator, there is the problem that the trachea is insufficiently protected against the ingress of fluid from the esophagus (esophagus). This poses a significant risk because the penetration of the strongly acidic gastric contents into the lungs can lead to serious pneumonia. The likelihood of penetration of gastric contents into the pharyngeal area is considerable, as often an overpressure builds up in the stomach or the patient also has to vomit. In addition, the ventilator may slip in the event of coughing or movement of the patient. In order to reduce the risk of gastric contents entering the trachea, international patent application WO 2005/058402 A1 proposes a ventilator in which the balloon or the sealing cuff, which in the expanded state creates a seal between the tube and the throat, has its distal end End protrudes into the esophagus to close it in the expanded state. In this case, the sealing collar has a constriction zone, which is adjoined distally by the tubular distal region of the sealing collar. Placement of at least a portion of the esophageal seal in the esophagus closes it against the throat and eliminates the risk of gastric contents entering the trachea. In addition, the ventilator may have a second tube which extends from outside the patient through the sealing cuff into the esophagus to be able to divert into the stomach-building overpressure to the outside or to introduce probes and other instruments can.
Eine andere Möglichkeit, einen Verschluss des Ösophagus gegenüber dem Rachen herbeizuführen, besteht darin, hier einen zweiten Ballon zu platzieren, wie es in der WO 96/27404 A1 gezeigt ist.Another way to bring about a closure of the esophagus with respect to the throat is to place a second balloon here, as shown in WO 96/27404 A1.
Um das Einführen des Ballons/der Dichtmanschette in den Ösophagus er erleichtern, schlägt die WO 2005/058402 A1 einen mehr oder weniger flexiblen Stab (Stilett) innerhalb des Ballons vor, der sich bis zum distalen Ende desIn order to facilitate the insertion of the balloon / the sealing cuff into the esophagus, WO 2005/058402 A1 proposes a more or less flexible rod (stiletto) within the balloon, which extends as far as the distal end of the balloon
Ballons erstreckt und aufgrund seiner Größe und Steifigkeit im Vergleich zum Ballon selbst das Vorschieben vereinfacht. Zusätzlich weist der Stab an seinem distalen Ende eine atraumatische Abrundung auf, um Verletzungen der ösophagusinnenwand zu verhindern.Balloons extends and because of its size and rigidity in comparison to the balloon itself simplifies the advancement. In addition, the rod has atraumatic rounding at its distal end to prevent injury to the inner wall of the esophagus.
Problematisch ist hierbei, dass die kugelförmige Ausgestaltung des distalen Endes des Stabes das Finden des und das Einführen in den Eingangsbereich des Ösophagus erschwert, da der Eingang in den Ösophagus im Ruhezustand sehr eng ist. Das Auffinden des Eingangsbereiches ließe sich zwar verbessern, in dem der flexible Stab mit einer distalen Spitze versehen wird, die entsprechend kleinere Ausmaße hat, dies wäre jedoch mit dem Risiko verbunden, beim weiteren Einführen in den Ösophagus die ösophagusinnenwand zu verletzen oder zumindest an dieser hängen zu bleiben. Dies ist vor allem darauf zurückzuführen, dass die ösophagusinnenwand nicht glatt ist, sondern vielmehr eine Vielzahl an kleinen sackartigen Ausstülpungen und Ausbuchtungen aufweist, die als Ösophagusdivertikel oder auch Zenker-Divertikel bezeichnet werden. Bleibt der behandelnde Arzt beim Vorschieben der Vorrichtung mit der distalen Spitze in einem der genannten Zenker-Divertikel hängen, ist ein weiteren Vorschieben nicht mehr möglich. Zusätzlich besteht die Gefahr, dass bei Anwendung einer zu großen Kraft die Divertikel durch die Spitze der Vorrichtung aufgerissen werden. Diese Gefahr bestünde insbesondere bei Notfallsituationen, da in diesem Fall das Beatmungsgerät sehr rasch eingeführt werden muß.The problem here is that the spherical configuration of the distal end of the rod makes it difficult to find and insertion into the entrance area of the esophagus, since the entrance into the esophagus is very narrow at rest. Although finding the entrance area could be improved by providing the flexible bar with a distal tip of correspondingly smaller dimensions, this would involve the risk of injuring or at least adhering to the esophageal inner wall as it continues to enter the esophagus to stay. This is mainly due to the fact that the esophagus inner wall is not smooth, but rather has a variety of small sac-like protuberances and bulges, which are referred to as esophageal diverticula or Zenker's diverticulum. If the attending physician remains in one of the said Zenker diverticula when advancing the device with the distal tip, further advancement is no longer possible. In addition, there is a risk that if too much force is applied, the diverticula will be ruptured by the tip of the device. This danger would be particularly in emergency situations, since in this case the ventilator must be introduced very quickly.
Insgesamt steht man somit vor dem Zielkonflikt, dass zum Finden des Eingangsbereiches des Ösophagus ein möglichst spitzer Stab wünschenswert wäre, was jedoch mit der Gefahr des Hängenbleibens an Ösophagusdivertikeln verbunden ist. Diese Gefahr wird zwar weitgehend beseitigt, indem das distale Ende des Stabes kugelförmig und relativ dick ausgebildet wird, was jedoch wiederum das Einführen in den Eingangsbereich des Ösophagus erschwert.Overall, the conflict of objectives is that it would be desirable to find the tip of the esophagus as narrow as possible, but this is associated with the danger of becoming caught on esophageal diverticula. Although this danger is largely eliminated by making the distal end of the rod spherical and relatively thick, which in turn makes it difficult to insert into the entrance area of the esophagus.
Auch hinsichtlich der Flexibilität sind die bislang im distalen Ballonbereich angeordneten Stäbe nicht optimal. Einerseits ist eine möglichst hohe Flexibilität wünschenswert, damit der in den Ösophagus eingeführte Bereich des Beat- mungsgerätes möglichst atraumatisch ist, auf der anderen Seite erschwert eine hohe Flexibilität das Einführen in den Ösophagus. Umgekehrt ist bei einem relativ steifen Stab das Einführen in den Ösophagus verhältnismäßig einfach, die Gefahr des Aufreißens oder der Verletzung von Zenker-Divertikeln ist jedoch umso höher.Also in terms of flexibility, the previously arranged in the distal balloon area bars are not optimal. On the one hand, the highest possible flexibility is desirable so that the area of the ventilator introduced into the esophagus is as atraumatic as possible, while on the other hand, high flexibility makes it difficult to insert it into the esophagus. Conversely, with a relatively stiff rod, insertion into the esophagus is relatively easy, but the risk of rupture or injury to Zenker's diverticula is all the greater.
Ähnliche Kompromisse müssen eingegangen werden hinsichtlich der Ausgestaltung der Spitze des Stabes, da einerseits eine abgerundete, kugelförmige Spitze die Gefahr von Wandrupturen verringert, das Einführen in den Ösophagus jedoch wiederum erschwert.Similar compromises have to be made with regard to the design of the tip of the rod, because on the one hand a rounded, spherical tip reduces the risk of wall ruptures, but in turn hinders the insertion into the esophagus.
Ausgehend von den vorbeschriebenen Nachteilen aus dem Stand der Technik, stellt sich daher die Aufgabe, ein Beatmungsgerät der vorgenannten Art zurBased on the above-described disadvantages of the prior art, therefore, the task arises, a respirator of the aforementioned type
Verfügung zu stellen, mit dessen Hilfe sich die distalen Abschnitte des Ballons gut in den Ösophagus einführen lassen, ohne dabei Gefahr zu laufen, Ösophagusdivertikel zu verletzen.To make available, with the help of which the distal sections of the balloon Well inserted into the esophagus without running the risk of injuring esophageal diverticulum.
Die Aufgabe wird erfindungsgemäß gelöst durch ein Beatmungsgerät mit einer Röhrenanordnung, die dazu vorgesehen ist, durch den Mund und den Rachen eines Patienten eingeführt zu werden, wobei die Röhrenanordnung einen ersten und einen zweiten Tubus, jeweils mit einer proximalen und einer distalen Öffnung, umfasst, die Röhrenanordnung eine Länge aufweist, die geeignet ist, die distale Öffnung des ersten Tubus zum Eingangsbereich der Luftröhre und die distale Öffnung des zweiten Tubus in den Ösophagus einzubringen, während die proximalen Öffnungen außerhalb des Mundes verbleiben, wobei der distale Bereich der Röhrenanordnung einen Ballon aufweist, der durch Zuführen eines Fluids expandierbar ist und im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenanordnung und der Innenwand des Rachens herbeiführt, wobei der distale Ballon einen distalen Abschnitt aufweist, der dafür vor- gesehen ist, zumindest teilweise in den Ösophagus einzudringen und diesen im expandierten Zustand zu verschließen und wobei das distale Ende des zweiten Tubus durch den distalen Abschnitt des Ballons verläuft, wobei durch den zweiten Tubus ein reversibel ein- und ausführbarer Führungsstab verläuft.The object is achieved according to the invention by a ventilator with a tube arrangement which is intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube arrangement comprising a first and a second tube, each with a proximal and a distal opening, the tube assembly has a length adapted to introduce the distal opening of the first tube to the entrance region of the trachea and the distal opening of the second tube into the esophagus while leaving the proximal openings outside the mouth, the distal region of the tube assembly having a balloon which is expandable by supplying a fluid and, when expanded, establishes a seal between the inserted tube assembly and the inner wall of the pharynx, the distal balloon having a distal portion intended to at least partially enter the esophagus and sen in the expanded state to close and wherein the distal end of the second tube extends through the distal portion of the balloon, wherein a reversibly insertable and executable guide rod extends through the second tube.
Erfindungsgemäß wird kein fest in den distalen Abschnitt des Ballons integrierter Stab verwendet, sondern ein Führungsstab, der durch den in den Ösophagus hineinragenden zweiten Tubus problemlos ein- und ausgeführt werden kann. Der Führungsstab selbst ist dabei verhältnismäßig steif ausgeführt, während die umgebenden Bereiche des Ballons sehr weich und damit atraumatisch sind. Um den distalen Abschnitt des Ballons in den Ösophagus einzuführen, kann zu- nächst vorsichtig der Führungsstab selbst vorgeschoben werden, der sich aufgrund seiner Steifheit relativ einfach in den Ösophagus einführen läßt. Der Führungsstab ragt dabei ein Stück aus dem distalen Ende des Ballons heraus. Sobald der Führungsstab und der diesen umgebende Ballon in den Eingangsbereich des Ösophagus eingeführt worden ist, kann der Führungsstab etwas zurückgezogen werden (ca. 10 mm), um anschließend den Vorschub fortzusetzen. Auf diese Weise steht der Führungsstab nicht mehr aus dem distalen Ende des Ballons heraus, was die Gefahr des Hängenbleibens an Zenker-Divertikeln oder eine Verletzung derselben minimiert. Ggf. kann der behandelnde Arzt, wenn er bemerkt, dass er mit dem Führungsstab auf einen Widerstand trifft, den Führungsstab noch weiter zurückziehen, um anschließend den Vorschub fortzusetzen. Auf diese Weise werden die Vorteile eines am distalen Ende schmalen Stabes (leichte Einführbarkeit in den Eingangsbereich des Ösophagus) und eines am distalen Ende breiten, abgerundeten Stabes (Minimierung der Gefahr des Eindringens in und der Verletzung von Zenker- Divertikeln) kombiniert. Ein vor- und zurückziehbarer Führungsstab ermöglicht die Anpassung an die jeweils vorliegende Behandlungssituation. Zusätzlich kann der Führungsstab am proximalen Ende Markierungen aufweisen, anhand derer der Arzt erkennen kann, wie weit der Führungsstab in das Beatmungsgerät eingeführt ist. In der beschriebenen Weise ist ein „blindes" Einführen ohne Verwendung eines Laryngoskops möglich.According to the invention, no rod which is firmly integrated into the distal section of the balloon is used, but rather a guide rod which can be easily inserted and removed through the second tube projecting into the esophagus. The guide rod itself is carried out relatively stiff, while the surrounding areas of the balloon are very soft and thus atraumatic. In order to insert the distal section of the balloon into the esophagus, the guide rod itself can be advanced carefully, which due to its stiffness can be relatively easily inserted into the esophagus. The guide stick protrudes a piece out of the distal end of the balloon. Once the guide rod and surrounding balloon have been inserted into the entrance of the esophagus, the guide rod can be withdrawn slightly (about 10 mm) to continue advancement. In this way, the stylet no longer protrudes out of the distal end of the balloon, minimizing the risk of catching on Zenker diverticula or injuring them. Possibly. can he treating doctor, when he notices that he meets with the guide rod to a resistance, retract the leadership even further, and then continue the feed. In this way, the advantages of a narrow rod at the distal end (easy insertion into the entrance area of the esophagus) and a broad, rounded rod at the distal end (minimizing the risk of penetrating and injuring Zenker's diverticula) are combined. A forward and retractable guide rod allows adaptation to the current treatment situation. In addition, the guide rod at the proximal end can have markings by means of which the doctor can see how far the guide rod has been inserted into the ventilator. In the manner described, a "blind" insertion without use of a laryngoscope is possible.
Sobald der distale Abschnitt des Ballons weit genug in den Ösophagus eingeführt worden ist, kann der Führungsstab ganz entfernt werden. Die im Ösophagus verbleibenden Abschnitte des Ballons sind dann sehr weich und atraumatisch, so dass eine Verletzung der ösophagusinnenwand kaum mehr zu befürchten ist. Der Führungsstab selbst hingegen kann steifer ausgeführt werden als die flexiblen Stäbe aus dem Stand der Technik, da der Führungsstab vor- und rückziehbar ist und letztlich ganz entfernt wird. Die weiche und atraumatische Ausbildung der im Ösophagus verbleibenden Abschnitte desOnce the distal portion of the balloon has been inserted far enough into the esophagus, the guide rod can be completely removed. The remaining portions of the balloon in the esophagus are then very soft and atraumatic, so that a violation of the esophagus inner wall is hardly to be feared. The guide rod itself, however, can be made stiffer than the flexible rods of the prior art, since the guide rod is forward and retractable and ultimately completely removed. The soft and atraumatic formation of remaining in the esophagus sections of the
Ballons hat auch den weiteren Vorteil, dass hier auftretende Kräfte aufgrund der Flexibilität des Ballons problemlos aufgenommen werden können. Bei aus dem Stand der Technik bekannten Vorrichtungen hingegen können diese Kräfte entlang der Länge des Stabes bis in den Hypopharynx übertragen werden, so dass auch dort die Gefahr von Verletzungen besteht. Grundsätzlich ist eine möglichst große Flexibilität, insbesondere auch lateral, wünschenswert, allerdings muß beachtet werden, dass der in den Ösophagus hineinreichende zweite Tubus dabei nicht kollabieren sollte, so dass der Zugang zum Ösophagus durch den zweiten Tubus offen bleibt. Dies läßt sich durch Verwendung eines geeigneten Materials für den zweiten Tubus erreichen.Balloons also have the further advantage that forces occurring here can be easily absorbed due to the flexibility of the balloon. By contrast, in the case of devices known from the prior art, these forces can be transmitted along the length of the rod into the hypopharynx, so that there too there is the danger of injuries. In principle, the greatest possible flexibility, especially lateral, is desirable, but it must be noted that the second tube extending into the esophagus should not collapse, so that access to the esophagus by the second tube remains open. This can be achieved by using a suitable material for the second tube.
Der Ballon kann aus einem relativ dünnwandigen Material gefertigt sein, das keine Falten wirft, um eine gute Abdichtung zu gewährleisten. Ein typisches Material zur Herstellung des Beatmungsgerätes ist beispielsweise Silikon. Auch andere Kunststoffe sind jedoch grundsätzlich geeignet, beispielsweise PVC, Polyurethan oder SEBS (Styrol-Ethylen/Butylen-Styrol). Die Herstellung eines Ballons, der im expandierten Zustand die gewünschte Form aufweist, ist mit herkömmlichen, aus dem Stand der Technik bekannten Verfahren ohne Weiteres möglich.The balloon may be made of a relatively thin-walled material that does not wrinkle to ensure a good seal. A typical material for the production of the ventilator is, for example, silicone. Also However, other plastics are basically suitable, for example PVC, polyurethane or SEBS (styrene-ethylene / butylene-styrene). The production of a balloon having the desired shape in the expanded state is readily possible by conventional methods known in the art.
Vorteilhafterweise hat der Ballon zwischen proximalem und distalem Ende eine Einschnürungszone, die im expandierten Zustand eine Einschnürung des Ballons im Bereich der Einschnürungszone herbeiführt. Entsprechend sind sowohl das proximale Ende als auch das distale Ende des länglichen Ballons dicker als der Bereich der Einschnürung. Die größeren Ausmaße am proximalen und distalen Ende bewirken jeweils einen dichten Verschluss einmal im Bereich des Rachens, zum anderen im Bereich des Ösophagus. Die Einschnürungszone ist insofern von Vorteil, als sich im Eingangsbereich des Ösophagus ein Sphinktermuskel befindet, der in den Bereich der Einschnürung eingreifen und den Ballon in longitudinaler Richtung fixieren wird. Darüber hinaus bewirkt das Sphinktermuskelgewebe des Ösophagus eine Peristaltik in Richtung zum Magen, die den guten Sitz des Beatmungsgeräts und Verschluss des Ösophagus sicherstellt. Insbesondere wird auf diese Weise verhindert, dass aufgrund von Gasen im Magen sich aufbauender Überdruck in Richtung der Luftröhre entweicht.Advantageously, the balloon between the proximal and distal ends of a constriction zone, which causes a constriction of the balloon in the region of the constriction zone in the expanded state. Accordingly, both the proximal end and the distal end of the elongate balloon are thicker than the area of the constriction. The larger dimensions at the proximal and distal ends each cause a tight seal once in the area of the pharynx, on the other hand in the area of the esophagus. The constriction zone is advantageous in that there is a sphincter muscle in the entrance area of the esophagus, which intervenes in the area of the constriction and fix the balloon in the longitudinal direction. In addition, the sphincter muscle tissue of the esophagus causes peristalsis toward the stomach, which ensures the good fit of the ventilator and occlusion of the esophagus. In particular, it is prevented in this way that due to gases in the stomach escalating pressure escapes in the direction of the trachea.
Im Zusammenhang mit der Erfindung werden die Begriffe distal und proximal wie folgt gebraucht: Proximal bezeichnet die Richtung nach außerhalb des Körpers, d. h. zum behandelnden Arzt hin, distal die Richtung ins Innere des Körpers hinein. Das distale Ende des Ballons/der Dichtmanschette ist dement- sprechend beispielsweise das Ende, das sich weiter im Körperinneren, d. h. im Ösophagus befindet.In the context of the invention, the terms distal and proximal are used as follows: Proximal means the direction outside the body, d. H. towards the attending physician, distally the direction inside the body. The distal end of the balloon / sealing cuff is accordingly, for example, the end that continues in the interior of the body, i. H. located in the esophagus.
Zweckmäßigweise weist die Einschnürungszone eine Länge von 1 bis 4 cm, insbesondere 1 ,5 bis 3 cm, beispielsweise 2 cm auf. Dabei sei darauf hingewiesen, dass der einstückig ausgebildete Ballon in der Regel keine scharfen Übergänge aufweisen wird, so dass auch die Einschnürungszone keine scharfeConveniently, the constriction zone has a length of 1 to 4 cm, in particular 1, 5 to 3 cm, for example 2 cm. It should be noted that the integrally formed balloon will usually have no sharp transitions, so that the constriction zone no sharp
Grenze hat. Vielmehr verringert der Ballon zur Einschnürungszone allmählich seinen Durchmesser und vergrößert diesen wiederum in Richtung des distalen Endes, wobei der Bereich mit verringertem Durchmesser eine Länge im oben angegebenen Bereich aufweist.Border has. Rather, the balloon gradually reduces its diameter to the constriction zone and in turn increases it in the direction of the distal one End, wherein the reduced diameter portion has a length in the above range.
Des Weiteren ist es vorteilhaft, wenn der distale Abschnitt des Ballons im expandierten Zustand zumindest teilweise rohrförmig ausgebildet ist, d. h. im Be- reich distal der Einschnürungszone. Dieser Bereich hat vorzugsweise eine Länge von 1 ,5 bis 10 cm. Grundsätzlich kann die Länge von 10 cm jedoch auch überschritten werden, da die Länge des Ösophagus vom Rachen bis zum Eingang des Magens deutlich länger ist. Das Einführen des Beatmungsgerätes durch den Mund des Patienten wird jedoch mit längerem rohrförmigen Abschnitt schwieriger. Zum Erreichen einer guten Abdichtung ist es jedoch bevorzugt, wenn die Länge des rohrförmigen Abschnitts länger als ca. 2 cm und vorzugsweise länger als ca. 3,5 cm ist. Auf der anderen Seite jedoch sollte der Bereich möglichst nicht länger als 8, vorzugsweise nicht länger als 6 cm sein.Furthermore, it is advantageous if the distal portion of the balloon in the expanded state is at least partially tubular, d. H. in the area distal to the constriction zone. This area preferably has a length of 1, 5 to 10 cm. In principle, however, the length of 10 cm can also be exceeded, since the length of the esophagus from the pharynx to the entrance of the stomach is significantly longer. However, insertion of the ventilator through the patient's mouth becomes more difficult with a longer tubular portion. However, to achieve a good seal, it is preferred that the length of the tubular section is greater than about 2 cm, and preferably greater than about 3.5 cm. On the other hand, however, the area should preferably not be longer than 8, preferably not longer than 6 cm.
Dabei sei darauf hingewiesen, dass die genauen Dimensionierungen des Beat- mungsgerätes abhängig vom Patienten sind. Beispielsweise werden entsprechende Beatmungsgeräte zur Behandlung von Kindern in der Regel kleinere Ausmaße haben als solche zur Behandlung von Erwachsenen. Darüber hinaus ist auch die Verwendung der erfindungsgemäßen Beatmungsgeräte im veterinärmedizinischen Bereich denkbar, wo wiederum andere Dimensionen verlangt werden.It should be noted that the exact dimensions of the respirator are dependent on the patient. For example, appropriate ventilators for treating children will generally be smaller in size than those used to treat adults. In addition, the use of the ventilators according to the invention in the veterinary field is conceivable, where in turn other dimensions are required.
Gemäß einer alternativen Ausführungsform der Erfindung weist das Beatmungsgerät nicht einen Ballon auf, der sich vom Rachen aus bis in den Ösophagus hinein erstreckt, sondern zwei Ballons, die voneinander unabhängig expandierbar sind oder auch über eine Verbindung verfügen, die für einen Aus- gleich des Drucks zwischen den Ballons sorgt. Gemäß dieser alternativen Ausführungsform betrifft die Erfindung demzufolge ein Beatmungsgerät mit einer Röhrenanordnung, die dazu vorgesehen ist, durch den Mund und den Rachen eines Patienten eingeführt zu werden, wobei die Röhrenanordnung einen ersten und einen zweiten Tubus, jeweils mit einer proximalen und einer distalen öff- nung, umfasst, die Röhrenanordnung eine Länge aufweist, die geeignet ist, die distale Öffnung des ersten Tubus zum Eingangsbereich der Luftröhre und die distale Öffnung des zweiten Tubus in den Ösophagus einzubringen, während die proximalen Öffnungen außerhalb des Mundes verbleiben, wobei der distale Bereich der Röhrenanordnung einen ersten und einen zweiten Ballon aufweist, die durch Zuführen eines Fluids expandierbar sind, wobei der erste Ballon im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenan- Ordnung und der Innenwand des Rachens herbeiführt und der zweite Ballon dafür vorgesehen ist, zumindest teilweise in den Ösophagus einzudringen und diesen im expandierten Zustand zu verschließen und wobei das distale Ende des zweiten Tubus durch den zweiten Ballon verläuft, wobei durch den zweiten Tubus ein reversibel ein- und ausführbarer Führungsstab verläuft.According to an alternative embodiment of the invention, the ventilator does not have a balloon extending from the pharynx into the esophagus, but two balloons which are independently expandable or also have a connection which compensates for the pressure between the balloons. Accordingly, in accordance with this alternative embodiment, the invention relates to a ventilator having a tube assembly intended to be inserted through the mouth and throat of a patient, the tube assembly having a first and a second tube, each having a proximal and a distal opening. The tube arrangement comprises a length which is suitable for introducing the distal opening of the first tube into the entrance area of the trachea and the distal opening of the second tube into the esophagus the proximal openings remain outside the mouth, the distal portion of the tube assembly having first and second balloons expandable by delivery of a fluid, the first balloon in the expanded state sealing between the inserted tube assembly and the inner wall of the throat brought about and the second balloon is intended to at least partially penetrate into the esophagus and to close it in the expanded state and wherein the distal end of the second tube extends through the second balloon, wherein a reversibly insertable and executable guide rod extends through the second tube.
Auch hier kann der zweite Ballon im expandierten Zustand im distalen Bereich zumindest teilweise rohrförmig ausgebildet sein, wobei hinsichtlich der Dimensionierungen das für die erste Ausführungsform gesagte gilt.Again, the second balloon in the expanded state in the distal region may be at least partially tubular, with respect to the dimensions of the said for the first embodiment applies.
Der zweite Tubus, der durch den distalen Abschnitt des Ballons bzw. den zweiten Ballon verläuft, hat erfindungsgemäß nicht lediglich die Aufgabe der Beherbergung des Führungsstabes, sondern darüber hinaus den Vorteil, dass durch Gase im Magen oder Aufstoßen hervorgerufener Überdruck aus dem Magen und dem Ösophagus entweichen kann. Auch im Falle von Erbrechen kann der Mageninhalt durch den zweiten Tubus nach außen gelangen. Da der Druck im Bereich des Magens niedrig gehalten wird, wird auch ein niedrigerer Druck ausreichen, um den Ballon an seiner Position zu halten. Während beispielsweise bei herkömmlichen Larynxmasken häufig Drücke im Bereich von 60 cm H2O aufgewendet werden müssen, sind hier in der Regel Drücke im Bereich von 15 bis 20 cm H2O ausreichend. Das Anwenden niedrigerer Drücke ist insbesondere bei langen Behandlungszeiten vorteilhaft, so dass das erfin- dungsgemäße Beatmungsgerät gerade auch im elektiven Bereich, d. h. im Bereich dauerhafter Behandlungen eingesetzt werden kann, während Larynxmasken häufig lediglich in der Notfallmedizin zum Einsatz kommen, da eine Verwendung über Zeiträume von mehr als 30 bis 45 min schwierig ist. Im Gegensatz dazu kann mit dem erfindungsgemäßen Beatmungsgerät auch eine langwierige Operation von drei, vier oder mehr Stunden durchgeführt werden.The second tube, which extends through the distal portion of the balloon or the second balloon, according to the invention not only has the task of harboring the guide rod, but also has the advantage that caused by gases in the stomach or regurgitation overpressure from the stomach and the esophagus can escape. Even in the case of vomiting, the stomach contents can escape through the second tube. Since the pressure in the area of the stomach is kept low, a lower pressure will be sufficient to hold the balloon in place. For example, while conventional laryngeal masks often require pressures in the range of 60 cm H 2 O, pressures in the range of 15 to 20 cm H 2 O are generally sufficient here. The use of lower pressures is particularly advantageous in the case of long treatment times, so that the ventilator according to the invention can also be used in the elective area, ie in the area of permanent treatments, while laryngeal masks are often used only in emergency medicine since use over periods of more than 30 to 45 min is difficult. In contrast, with the ventilator according to the invention also a lengthy operation of three, four or more hours can be performed.
Ein weiterer Vorteil des zweiten Tubus besteht darin, dass Instrumente hierdurch eingeführt werden können, beispielsweise Sonden oder Kameras zur In- spektion des Ösophagus oder des Magens. Auch Nahrungsmittel oder Medikamente können durch den zweiten Tubus eingebracht werden.Another advantage of the second tube is that it allows instruments to be inserted through it, such as probes or cameras. Inspection of the esophagus or stomach. Also foods or medicaments can be introduced through the second tube.
Wie bereits eingangs erwähnt, sollte der Führungsstab selbst aus einem verhältnismäßig steifen Material bestehen, um das Einführen in den Ösophagus so einfach wie möglich zu machen. Da der Führungsstab problemlos ein- und ausschiebbar ist und nach Einführung der Röhrenanordnung gänzlich entfernt wird, ist eine Verletzung der ösophagusinnenwand dennoch nicht zu befürchten.As already mentioned, the guide rod itself should be made of a relatively stiff material to make insertion into the esophagus as easy as possible. Since the guide rod is easily inserted and withdrawn and is completely removed after the introduction of the tube assembly, a violation of the esophagus inner wall is nevertheless not to be feared.
Darüber hinaus ist es vorteilhaft, wenn der Führungsstab bereits vorgeformt ist, so dass sich der Führungsstab den Weg von der Mundhöhle zum Ösophagus quasi automatisch sucht, ohne dass der behandelnde Arzt größere Korrekturen durchführen muß. Hierzu sollte der Führungsstab eine Krümmung aufweisen, die dem Verlauf der Verbindung von Mundhöhle, Rachen und Ösophagus entspricht. Insbesondere sollte der Führungsstab so geformt sein, dass ein ver- sehentliches Einführen in die Luftröhre ausgeschlossen ist.Moreover, it is advantageous if the guide rod is already preformed, so that the guide rod, the way from the oral cavity to the esophagus quasi automatically searches without the treating physician must make major corrections. For this purpose, the guide rod should have a curvature corresponding to the course of the connection of the oral cavity, pharynx and esophagus. In particular, the guide rod should be shaped so as to preclude accidental insertion into the trachea.
Gegebenenfalls kann der Führungsstab auch aus einem verformbaren Material gefertigt sein, so dass der behandelnde Arzt bei Bedarf Korrekturen in der Form des Führungsstabes vornehmen kann, um ihn an den jeweiligen Patienten anzupassen. Dies könnte beispielsweise von Bedeutung sein, wenn er mit dem Führungsstab beim Einführen in den Ösophagus hängen bleibt oder der Patient eine ungewöhnliche Form des Mundraumes oder Rachens hat.Optionally, the guide rod can also be made of a deformable material, so that the treating physician can make corrections in the form of the guide rod, if necessary, in order to adapt it to the respective patient. This could be important, for example, if it gets stuck with the guide rod during insertion into the esophagus or the patient has an unusual form of the oral cavity or pharynx.
Sinnvoll ist es darüber hinaus, den Führungsstab mit einer weichen distalen Spitze zu versehen. Ebenfalls sinnvoll ist es, die distale Spitze gerundet auszubilden. Beides bewirkt, dass die distale Spitze des Führungsstabes möglichst atraumatisch ist, was das Risiko einer Verletzung der ösophagusinnenwand und insbesondere der hier vorhandenen Divertikel weiter herabsetzt.It is also useful to provide the guide rod with a soft distal tip. It also makes sense to form the distal tip rounded. Both cause the distal tip of the guide rod is as atraumatic as possible, which further reduces the risk of injury to the esophagus inner wall and in particular of the existing diverticulum.
Das Innere der beiden Tuben der Röhrenanordnung sollte vollständig voneinander getrennt sein. Auf diese Weise wird eine Durchmischung von Gasen oder Flüssigkeiten, die durch die Tuben ein- oder ausgeleitet werden, verhindert. Zur weiteren Verbesserung des Sitzes des Beatmungsgeräts kann der Bereich des Ballons oder der Ballon, der im expandierten Zustand eine Dichtung zwischen der Röhrenanordnung und der Innenwand des Rachens herbeiführt, eine keilförmige Struktur mit einem proximal größeren Volumen als distal auf- weisen. Auf diese Weise werden das Beatmungsgerät bzw. die hierfür vorgesehenen distalen Bereiche des Beatmungsgerätes weiter in Richtung des Ösophagus geschoben.The interior of the two tubes of the tube assembly should be completely separated. In this way, a mixing of gases or liquids, which are introduced or discharged through the tubes, prevented. To further improve the fit of the respirator, the area of the balloon or balloon which, in the expanded state, causes a seal between the tube assembly and the inner wall of the pharynx may have a wedge-shaped structure with a proximally larger volume than distal. In this way, the ventilator or the distal areas of the ventilator provided for this purpose are pushed further in the direction of the esophagus.
Das Beatmungsgerät gemäß der Erfindung kann in verschiedenen Bereichen der Medizin eingesetzt werden, sowohl in der Human- als auch in der Veteri- närmedizin. Dabei ist das Beatmungsgerät sowohl im Bereich der Notfallmedizin als auch im Bereich der Intensivpflege, der Anästhesie, bei Operationen etc. einsetzbar. In der Notfallmedizin wird man dabei den Führungsstab i. d. R. etwas steifer ausbilden, da hier das schnelle Einführen des Beatmungsgeräts im Vordergrund steht.The respirator according to the invention can be used in various fields of medicine, both in human and in veterinary medicine. The ventilator can be used both in the field of emergency medicine as well as in the field of intensive care, anesthesia, surgery, etc. In emergency medicine, one becomes the senior staff i. d. R. form somewhat stiffer, since the rapid introduction of the ventilator in the foreground.
Die Erfindung wird anhand der beigefügten Figuren näher erläutert. Es zeigenThe invention will be explained in more detail with reference to the accompanying figures. Show it
Figur 1 eine Seitenansicht einer ersten Ausführungsform des erfindungsgemäßen Beatmungsgerätes;Figure 1 is a side view of a first embodiment of the ventilator according to the invention;
Figur 2 das Beatmungsgerät aus Figur 1 , einge- führt in einen Patienten;FIG. 2 shows the ventilator from FIG. 1 inserted in a patient;
Figur 3 einen Querschnitt entlang der Linie IM-III aus Figur 1 und3 shows a cross section along the line IM-III of Figure 1 and
Figur 4 einen Querschnitt entlang der Linie IV-IV aus Figur 1.4 shows a cross section along the line IV-IV of Figure 1.
In Figur 1 ist das erfindungsgemäße Beatmungsgerät in der Seitenansicht gezeigt. Das Beatmungsgerät weist eine Röhrenanordnung 33 mit einem ersten Tubus (dem Beatmungstubus) 1 und einem zweiten Tubus (dem ösophagus- tubus) 2 auf. Die distale Öffnung 14 des Beatmungstubus 1 ist dafür vorgesehen, am Eingang der Luftröhre platziert zu werden. Des Weiteren weist das Beatmungsgerät einen Ballon 4 auf, der sich aus einem proximalen Abschnitt 34 und einem distalen Abschnitt 37 zusammensetzt, die über eine Einschnürungszone 16 miteinander verbunden sind. Der Ballon 4 ist durch Zufuhr eines Fluids über den Kanal 8 expandierbar. Im expandierten Zu- stand führt der proximale Abschnitt 34 des Ballons 4 eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenanordnung 33 und der Innenwand des Rachens herbei, während sich der distale Abschnitt 37 des Ballons 4 in den Ösophagus erstreckt. Der distale Abschnitt 37 ist im Wesentlichen rohrförmig und weist typischerweise eine Länge C im Bereich von 1 ,5 bis 10 cm auf, während die Einschnürungs- zone 16 typischerweise eine Länge B von 1 bis 4 cm hat.FIG. 1 shows the ventilator according to the invention in a side view. The ventilator has a tube arrangement 33 with a first tube (the breathing tube) 1 and a second tube (the esophageal tube) 2. The distal opening 14 of the breathing tube 1 is intended to be placed at the entrance of the trachea. Furthermore, the ventilator comprises a balloon 4, which is composed of a proximal portion 34 and a distal portion 37, which are connected to each other via a constriction zone 16. The balloon 4 is expandable by supplying a fluid through the channel 8. In the expanded state, the proximal portion 34 of the balloon 4 seals between the inserted tube assembly 33 and the inner wall of the pharynx as the distal portion 37 of the balloon 4 extends into the esophagus. The distal portion 37 is substantially tubular and typically has a length C in the range of 1.5 to 10 cm, while the necking zone 16 typically has a length B of 1 to 4 cm.
Erster Tubus 1 und zweiter Tubus 2 sind in einer gemeinsamen Hülle 3 untergebracht. Zur korrekten Platzierung weist das Beatmungsgerät einen Streifen 9 auf, der sich leicht in den Ösophagus erstrecken kann und verhindert, dass der erste Tubus 1 zu weit in die Luftröhre eingeschoben wird oder der Ballon 4 die Luftröhre verschließt. Die Luftzufuhr und Atmung ist entsprechend des Pfeils 41 weiterhin möglich. Der zweite Tubus 2 mit seiner distalen Öffnung 5 bewirkt, dass überschüssiger, sich im Magen aufbauender Druck problemlos entweichen kann.First tube 1 and second tube 2 are housed in a common shell 3. For proper placement, the ventilator has a strip 9 which can easily extend into the esophagus and prevents the first tube 1 from being pushed too far into the trachea or the balloon 4 closing the trachea. The air supply and breathing is still possible according to the arrow 41. The second tube 2 with its distal opening 5 causes excess, build-up in the stomach pressure can escape easily.
Durch den zweiten Tubus 2 verläuft ein Führungsstab 17, der relativ steif aus- gebildet ist und durch den ösophagustubus 2 ein- und ausgeschoben werden kann. Der Führungsstab 17 weist eine distale Spitze 18 auf, die abgerundet und daher atraumatisch ausgebildet ist. Zum Einführen des Beatmungsgerätes wird der Führungsstab 17, der sich aufgrund seiner Steifheit relativ einfach in den Ösophagus 6 einführen läßt, vorgeschoben, die weiteren Bereiche des Beat- mungsgerätes, insbesondere der distale Abschnitt 37 des Ballons 4 wird entsprechend nachgeschoben. Sobald der Eingangsbereich des Ösophagus 6 überwunden ist, kann der Führungsstab 17 ein wenig zurückgezogen werden, so dass er nicht mehr über den distalen Abschnitt 37 des Ballons 4 hinaussteht. Anschließend wird das Vorschieben in den Ösophagus 6 weiter fortgesetzt, wobei aufgrund des zurückgezogenen Führungsstabes 17 die Gefahr der Verletzung der ösophagusinnenwand minimiert ist, andererseits jedoch der Ballon 4 mit seinem nach wie vor vorhandenen Führungsstab 17 eine ausreichende Steifigkeit aufweist, um ein Vorschieben zu ermöglichen. Sobald das Beatmungsgerät einschließlich des Ballons 4 seine endgültige Position erreicht hat, wird der Führungsstab 17 in Richtung proximal aus dem Beatmungsgerät herausgezogen und entfernt. Es verbleibt somit lediglich der weiche atraumatische Ballon 4 selbst im Ösophagus 6.Through the second tube 2 extends a guide rod 17, which is relatively stiff and can be inserted and ejected through the oesophageal tube 2. The guide rod 17 has a distal tip 18, which is rounded and therefore atraumatic. To insert the ventilator, the guide rod 17, which can be relatively easily inserted into the esophagus 6 due to its stiffness, advanced, the other areas of the respirator, in particular the distal portion 37 of the balloon 4 is nachschoben accordingly. Once the entrance of the esophagus 6 has been overcome, the guide rod 17 can be withdrawn a little so that it no longer protrudes beyond the distal portion 37 of the balloon 4. Subsequently, the advancement into the esophagus 6 is continued, the risk of injury to the esophagus inner wall is minimized due to the retracted guide rod 17, on the other hand, however, the balloon 4 with its still existing guide rod 17 has sufficient rigidity to allow advancement. As soon as the ventilator including the balloon 4 has reached its final position, the guide rod 17 is pulled proximally out of the ventilator and removed. Thus, only the soft atraumatic balloon 4 itself remains in the esophagus 6.
In Figur 2 ist das Beatmungsgerät aus Figur 1 in den Rachen 7 und den Ösophagus 6 des Patienten eingeführt dargestellt. Man erkennt, wie der distale Bereich des Ballons 4 in den Ösophagus 6 hineinragt und diesen nach Expansion verschließt, wobei über den zweiten Tubus 2 mit seiner distalen Öffnung 5 ein Ableiten eines Überdruckes aus dem Magen heraus nach wie vor möglich ist. Der Führungsstab 17 ist in dieser Darstellung bereits entfernt. Die Einschnürungszone 16 des Ballons 4 grenzt an das Sphinktermuskelgewebe 15.In Figure 2, the ventilator of Figure 1 is shown inserted into the throat 7 and the esophagus 6 of the patient. It can be seen how the distal region of the balloon 4 protrudes into the esophagus 6 and closes it after expansion, wherein over the second tube 2 with its distal opening 5, a discharge of an overpressure out of the stomach is still possible. The guide rod 17 is already removed in this illustration. The constriction zone 16 of the balloon 4 borders on the sphincter muscle tissue 15.
Der erste Tubus 1 ist so positioniert, dass die distale Öffnung 14 des Beatmungstubus 1 am Eingang der Luftröhre 12 positioniert ist, nicht jedoch in diese hineingeschoben werden muß. Auf diese Weise werden die Stimmbänder 13 vor Verletzungen geschützt.The first tube 1 is positioned so that the distal opening 14 of the breathing tube 1 is positioned at the entrance of the trachea 12, but does not have to be pushed into it. In this way, the vocal cords 13 are protected from injury.
In Figur 3 ist ein Querschnitt durch die Röhrenanordnung 33 entlang der Linie Ill-Ill dargestellt. In der gemeinsamen Hülle 3 sind der Beatmungstubus 1 , der zweite Tubus 2 sowie ein Kanal 8 angeordnet, durch den ein Fluid, üblicherweise Luft, in den Ballon 4 eingeführt wird.FIG. 3 shows a cross section through the tube arrangement 33 along the line III-III. In the common shell 3 of the breathing tube 1, the second tube 2 and a channel 8 are arranged through which a fluid, usually air, is introduced into the balloon 4.
In Figur 4 ist ein Querschnitt durch den proximalen Abschnitt 34 des Ballons 4 entlang der Linie IV-IV dargestellt. Der proximale Abschnitt 34 weist einen U-förmigen Querschnitt mit zwei seitlichen Armen 36 auf, so dass sich ein Zwischenraum ergibt, in dem das distale Ende 14 des Beatmungstubus 1 und der Streifen 9 angeordnet sind. Dieser Zwischenraum wird zur rechten Seite hin durch eine Wand A des Ballons begrenzt.FIG. 4 shows a cross section through the proximal section 34 of the balloon 4 along the line IV-IV. The proximal portion 34 has a U-shaped cross section with two lateral arms 36, so that there is a gap in which the distal end 14 of the breathing tube 1 and the strip 9 are arranged. This space is bounded to the right by a wall A of the balloon.
- Patentansprüche - - Claims -

Claims

Patentansprüche claims
1. Beatmungsgerät mit einer Röhrenanordnung (33), die dazu vorgesehen ist, durch den Mund und den Rachen (7) eines Patienten eingeführt zuA ventilator with a tube assembly (33) intended to be inserted through the mouth and throat (7) of a patient
5 werden, wobei die Röhrenanordnung (33) einen ersten und einen zweiten Tubus (1 , 2) mit einer proximalen und einer distalen Öffnung, umfasst, die Röhrenanordnung (33) eine Länge aufweist, die geeignet ist, die distale Öffnung (14) des ersten Tubus (1 ) zum Eingangsbereich der Luftröhre (12) zu bringen und die distale Öffnung des zweiten Tubus (2) in den Ösophagus (6) einzu- lo bringen, während die proximalen Öffnungen außerhalb des Mundes verbleiben, wobei der distale Bereich der Röhrenanordnung (33) einen Ballon (4) aufweist, der durch Zufuhr eines Fluids expandierbar ist und im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenanordnung (33) und der Innenwand des Rachens (7) herbeiführt, wobei der distale Ballon (4) einen i5 distalen Abschnitt (37) aufweist, der dafür vorgesehen ist, zumindest teilweise in den Ösophagus (6) einzudringen und diesen im expandierten Zustand zu verschließen und wobei das distale Ende des zweiten Tubus (2) durch den distalen Abschnitt (37) des Ballons (4) verläuft, g e k e n n z e i c h n e t d u r c h5, wherein the tube assembly (33) includes first and second tubes (1, 2) having proximal and distal openings, the tube assembly (33) has a length suitable for the distal opening (14) of the tube bring the first tube (1) to the entrance area of the trachea (12) and insert the distal opening of the second tube (2) into the esophagus (6) while the proximal openings remain outside the mouth, the distal area of the tube arrangement (33) comprises a balloon (4) which is expandable by the supply of a fluid and in the expanded state creates a seal between the inserted tube assembly (33) and the inner wall of the pharynx (7), the distal balloon (4) having a distal one Section (37) which is intended to at least partially penetrate into the esophagus (6) and to close it in the expanded state and wherein the distal end of the second tube (2) through the The distal portion (37) of the balloon (4) is fully wound
20 einen durch den zweiten Tubus (2) verlaufenden reversibel ein- und ausführbaren Führungsstab (17).20 a through the second tube (2) extending reversibly on and executable guide rod (17).
2. Beatmungsgerät nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass der Ballon (4) eine Einschnürungszone (16) zwischen proximalem und distalem Ende des Ballons aufweist, die im expandierten Zustand eine Einschnürung des2. The ventilator according to claim 1, characterized in that the balloon (4) has a constriction zone (16) between the proximal and distal ends of the balloon, which in the expanded state, a constriction of the
25 Ballons (4) im Bereich der Einschnürungszone (16) herbeiführt. 25 balloons (4) in the area of the constriction zone (16) brought about.
3. Beatmungsgerät nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Einschnürungszone (16) eine Länge von 1 bis 4 cm, insbesondere 1 ,5 bis 3 cm, beispielsweise 2 cm hat.3. The ventilator according to claim 2, characterized in that the constriction zone (16) has a length of 1 to 4 cm, in particular 1, 5 to 3 cm, for example 2 cm.
4. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch ge- 5 kennzeichnet, dass der distale Abschnitt (37) des Ballons (4) im expandierten4. The ventilator according to one of claims 1 to 3, characterized 5 indicates that the distal portion (37) of the balloon (4) in the expanded
Zustand zumindest teilweise rohrförmig ausgebildet ist.Condition is at least partially tubular.
5. Beatmungsgerät nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, dass der rohrförmige Abschnitt (37) des Ballons (4) eine Länge zwischen 1 ,5 und 10 cm hat.5. The ventilator according to claim 4, characterized in that the tubular portion (37) of the balloon (4) has a length between 1, 5 and 10 cm.
lo 6. Beatmungsgerät nach Anspruch 4 oder 5, dadurch gekennzeichnet, dass der rohrförmige Abschnitt (37) des Ballons (4) länger als 2 cm und vorzugsweise länger als 3,5 cm ist.The ventilator according to claim 4 or 5, characterized in that the tubular portion (37) of the balloon (4) is longer than 2 cm and preferably longer than 3.5 cm.
7. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 4 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass der rohrförmige Abschnitt (37) des Ballons (4) kürzer als i5 8 cm und vorzugsweise kürzer als 6 cm ist.7. The ventilator according to one of claims 4 to 6, characterized in that the tubular portion (37) of the balloon (4) is shorter than i5 8 cm and preferably shorter than 6 cm.
8. Beatmungsgerät mit einer Röhrenanordnung (33), die dazu vorgesehen ist, durch den Mund und den Rachen (7) eines Patienten eingeführt zu werden, wobei die Röhrenanordnung (33) einen ersten und einen zweiten Tubus (1 , 2), jeweils mit einer proximalen und einer distalen Öffnung, umfasst,A respirator with a tube assembly (33) adapted to be inserted through the mouth and throat (7) of a patient, the tube assembly (33) having first and second tubes (1, 2), respectively a proximal and a distal opening comprises,
20 die Röhrenanordnung (33) eine Länge aufweist, die geeignet ist, die distale Öffnung (14) des ersten Tubus (1) zum Eingangsbereich der Luftröhre (12) und die distale Öffnung (5) des zweiten Tubus (2) in den Ösophagus (6) einzubringen, während die proximalen Öffnungen außerhalb des Mundes verbleiben, wobei der distale Bereich der Röhrenanordnung (33) einen20, the tube assembly (33) has a length suitable to the distal opening (14) of the first tube (1) to the entrance area of the trachea (12) and the distal opening (5) of the second tube (2) into the esophagus ( 6) while leaving the proximal openings outside the mouth, the distal portion of the tube assembly (33) having a
25 ersten und einen zweiten Ballon aufweist, die durch Zufuhr eines Fluids expandierbar sind, wobei der erste Ballon im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der eingeführten Röhrenanordnung (33) und der Innenwand des Rachens (7) herbeiführt und der zweite Ballon dafür vorgesehen ist, zumindest teilweise in den Ösophagus (6) einzudringen25 having first and second balloons expandable by the delivery of a fluid, the first balloon in the expanded state effecting a seal between the inserted tube assembly (33) and the inner wall of the throat (7) and the second balloon is intended, at least Partially enter the esophagus (6)
30 und diesen im expandierten Zustand zu verschließen und wobei das distale Ende des zweiten Tubus (2) durch den zweiten Ballon verläuft, g e k e n n z e i c h n e t d u r c h einen durch den zweiten Tubus (2) reversibel ein- und ausführbaren Führungsstab (17).30 and to close this in the expanded state and wherein the distal End of the second tube (2) passes through the second balloon, characterized by a by the second tube (2) reversibly on and executable guide rod (17).
5 9. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass der Führungsstab (17) aus einem steifen Material besteht.5 9. The ventilator according to one of claims 1 to 8, characterized in that the guide rod (17) consists of a rigid material.
10. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass der Führungsstab (17) dem Weg von der Mundhöhe zum Ösophagus (6) entsprechend vorgeformt ist.10. The ventilator according to one of claims 1 to 9, characterized in that the guide rod (17) is preformed the way from the oral level to the esophagus (6).
lo 11. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass der Führungsstab (17) aus einem verformbaren Material gefertigt ist.11. The ventilator according to one of claims 1 to 10, characterized in that the guide rod (17) is made of a deformable material.
12. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 11 , dadurch gekennzeichnet, dass der Führungsstab (17) eine weiche distale Spitze hat.12. A ventilator according to any one of claims 1 to 11, characterized in that the guide rod (17) has a soft distal tip.
i5 13. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass der Führungsstab (17) eine gerundete distale Spitze hat.13. The ventilator according to claim 1, wherein the guide rod has a rounded distal tip.
14. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass das Innere der beiden Tuben (1 , 2) der Röhrenanordnung (33) voneinander getrennt ist.14. The ventilator according to one of claims 1 to 13, characterized in that the interior of the two tubes (1, 2) of the tube assembly (33) is separated from each other.
20 15. Beatmungsgerät nach einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, dass der Bereich des Ballons (4) oder der Ballon, der im expandierten Zustand eine Abdichtung zwischen der Röhrenanordung (33) und der Innenwand des Rachens (7) herbeiführt, eine keilförmige Struktur mit einem proximal größeren Volumen als distal aufweist, so dass das Beatmungsgerät in15. Ventilation device according to one of claims 1 to 14, characterized in that the region of the balloon (4) or the balloon, which causes a seal between the tube arrangement (33) and the inner wall of the throat (7) in the expanded state, a has a wedge-shaped structure with a proximally larger volume than distal, so that the respirator in
25 Richtung Ösophagus (6) geschoben wird.25 is pushed towards the esophagus (6).
- Zusammenfassung - - Summary -
PCT/EP2007/011120 2006-12-20 2007-12-18 Respirator comprising an introduction aid WO2008074470A1 (en)

Applications Claiming Priority (2)

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DE102006060969.7 2006-12-20
DE200610060969 DE102006060969B3 (en) 2006-12-20 2006-12-20 Respirator e.g. endotracheal tube, for use in e.g. veterinary medicine, has arrangement with distal area provided with balloon, where balloon has distal section provided to intrude in esophagus, and rods reversibly running by one tube

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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2017103660A1 (en) 2015-12-18 2017-06-22 Bräuning Marko Guide rod for assisting in the introduction of an endotracheal tube

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN112790728B (en) * 2021-02-09 2022-11-29 烟台毓璜顶医院 Device suitable for hard bronchoscope implantation and breathing management

Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4231365A (en) * 1978-01-30 1980-11-04 Scarberry Eugene N Emergency resuscitation apparatus
WO1996027404A1 (en) * 1995-03-08 1996-09-12 Biosil Limited An improved artificial airway device
US20040020491A1 (en) * 2001-11-08 2004-02-05 Fortuna Anibal De Oliveira Combination artificial airway device and esophageal obturator
WO2005058402A1 (en) * 2003-12-18 2005-06-30 Ideamed N.V. Respiratory tube having a cuff with a construction zone

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL1004640C2 (en) * 1996-11-28 1998-06-05 Ideamed N V Ventilation equipment.

Patent Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4231365A (en) * 1978-01-30 1980-11-04 Scarberry Eugene N Emergency resuscitation apparatus
WO1996027404A1 (en) * 1995-03-08 1996-09-12 Biosil Limited An improved artificial airway device
US20040020491A1 (en) * 2001-11-08 2004-02-05 Fortuna Anibal De Oliveira Combination artificial airway device and esophageal obturator
WO2005058402A1 (en) * 2003-12-18 2005-06-30 Ideamed N.V. Respiratory tube having a cuff with a construction zone

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2017103660A1 (en) 2015-12-18 2017-06-22 Bräuning Marko Guide rod for assisting in the introduction of an endotracheal tube

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